TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Inne związane z branżą

Obrona prezesa POT Andrzeja Kozłowskiego

Data wysłania: 2006-01-24 12:26 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
W związku z krytką działań POT jaką spotkał na naszych łamach (zarówno od nas jak i od czytelników komentujących na forum) Prezes POT p. Andrzej Kozłowski przesłał do nas wstępnie opracowaną informację o dokonaniach Polskiej Organizacji Turystycznej w latach 2002-2005.

Ponieważ każdy ma prawo do wypowiedzi w sprawach tak istotnych, zamieszczamy poniżej całe opracowania zaznaczając jednak, że nie jest ono naszego autorstwa, w żaden sposób nie weryfikowaliśmy jego treści, ani za nią nie odpowiadamy.

Pragnąc, aby na naszych łamach toczyła się dyskusja merytoryczna proponujemy porzucić wątek osobisty (p. Kozłowskiego) i skupić się na POT jako organizacji, której zasadniczym celem uzyskanie korzyści dla polskiej turystyki.

Czy dokonania POT w latach 2002-2005 uzasadniały wydanie na nią 114 milionów złotych? Zakładając, że w Polsce z turystyki zagranicznej "żyło" 30 tys. firm, to każda z nich "wyłożyła" średnio po 3823zł na POT w ciągu tych 4 lat.

Stawiając się w pozycji klienta, żądającego odpowiedniej usługi za tą nie małą cenę, musimy spojrzeć na wszystkie działania z punktu widzenia efektywności i uzyskania efektu końcowego. Dlatego też pamiętajmy, że żadną korzyścią dla nas będzie rozdanie miliona ulotek lub zatrudnienie setek urzędników - korzyścią będzie zmiana świadomości potencjalnych turystów w danym kraju. Również wszelkie nagrody, wyróżnienia i inne spektakularne "pseudodziałania" nie mające przełożenia na bezpośrednie lub chociaż pośrednie wyniki są bez znaczenia. A już szczytem absurdu jest nagroda za statutową działalność nadana przez organ kontrolny!

Informacja o dokonaniach Polskiej Organizacji Turystycznej

w latach 2002 - 2005


Przedstawiona informacja, ze względów technicznych i organizacyjnych nie może niestety być informacją całościową i kompleksową. Stanowi jedynie zasygnalizowanie najważniejszych podjętych i zrealizowanych inicjatyw w latach 2002 - 2005, omijając tym samym podstawowe standardowe działania POT. Szczegółowa informacja znajduje się w kwartalnych i rocznych sprawozdaniach przekazywanych Radzie Polskiej Organizacji Turystycznej i Ministrowi Gospodarki, jako ministrowi właściwemu ds. turystyki oraz znajdują się na stronie internetowej www.pot.gov.pl .

Podstawą realizacji zadań promocyjnych w latach 2002 - 2005 były coroczne "Plany działania Polskiej Organizacji Turystycznej" opracowane na podstawie "Strategii rozwoju turystyki w latach 2001-2006". Plany przyjmowane były przez Radę POT z półrocznym wyprzedzeniem, po konsultacji z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi, organizacjami turystycznego samorządu gospodarczego i z innymi organizacjami turystycznymi. Był to

Opracowany i przyjęty jest też plan na 2006 r. oraz dodatkowo opracowane "Nowe zalania Polskiej Organizacji Turystycznej w 2006 r.(opracowanie na bazie Planu Dzialania POT na 2006r), z którym Rada POT zapoznała się na swoim posiedzeniu w grudniu 2006r.

Za działalność promocyjną w latach 2002 - 2004 Polska Organizacja Turystyczna została nagrodzona m.in.:

  1. Nagrodą Ministra Spraw Zagranicznych "Za promocje Polski za granicą" - 2005r.

  2. Dwukrotnie (2004 i 2005 r.) za najlepsze stoisko Światowych Targach Turystycznych ITB w Berlinie,

Prezes POT Andrzej Kozłowski został nominowany do nagrody "Europejczyka roku" za pomyl kampanii "Polski Hydraulik" EV w 2005 r. i nagrody "Ludzie dużego formatu" Gazety Wyborczej w 2005r.


I. Sprawy organizacyjne.

1. Budżet. Polska Organizacja Turystyczna działała w oparciu o doroczny budżet oraz pozyskane z inicjatywy POT dodatkowe fundusze budżetowe. W 2001 r. budżet POT wynosił 41 mln. zł.

W latach 2002 - 2004 przedstawiał się następująco:

Lp.

Rok

Kwota budżetu rocznego

Pozyskane dodatkowe

fundusze budżetowe przez POT

1

2002

24 352,7 tys. zl

7,9 tys. zł

2

2003

30 258,0 tys. zł

848,9 tys. zł

3

2004

32 258,0 tys. zł

3 699,6 tys. zł

4

2005

28 071,0 tys. zł

3 324, 1 tys. zł


Jednocześnie pozyskano fundusze w ramach opracowanego w 2003 r. programu "Partner POT" i umowy dwustronnej z ORBIS SA kwoty: w 2002 r. - 110 tys., 2003 r. - 500 tys., 2004 r. - 1 000 tys. , 2005 r. - 750 tys.

Podobna umowa dwustronna była podpisana z PLL LOT w ramach, której pozyskiwano bezpłatne, lub zniżkowe bilety lotnicze dla organizacji przyjazdów studyjnych dla touroperatorów dziennikarzy zagranicznych oraz wyjazdy pracowników POT na imprezy targowe i promocyjne za granicą.


2. Działania oszczędnościowe w POT.

  1. Zmiana siedzib Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej w Londynie, Sztokholmie, Nowym Jorku, Madrycie, Berlinie, Paryżu, Wiedniu, zaoszczędzając rocznie ok. 50% kosztów wynajmu i eksploatacji,

  2. Obniżono płace członkom kierownictwa POT ( prezesi i dyrektorzy) w lutym 2002 r.

  3. Wprowadzono efektywny system zarządzania finansami Polskiej Organizacji Turystycznej.

  4. Wprowadzono system współorganizacji z samorządami wojewódzkimi, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, imprez studyjnych dla dziennikarzy i touroperatorów zagranicznych. Rocznie wsparcie to wynosiło ok. 1,5 mln. EURO.


3. Działania niekonwencjonalne POT. W okresie tych czterech lat POT podejmował wiele działań wspierających szczególnie Urzędy Marszałkowskie, Urzędy Miast, regionalne i lokalne organizacje turystyczne, czy turystyczne organizacje i turystyczny samorząd gospodarczy. Jednym z przykładów takiej współpracy była w kwietniu 2005r. pomoc dla Prezydenta Warszawy w pozyskaniu samolotu (z Hiszpanii) dla uczestników pogrzebu Papieża Polaka - Jana Pawła II w Rzymie. Jedyny problem, jaki się pojawił, to prawie miesięczne oczekiwanie na rozliczenie się z władzami Warszawy.


4. Obchody 5 - lecia Polskiej Organizacji Turystycznej. Z okazji, 5 - lecia Polskiej Organizacji Turystycznej został zorganizowany uroczysty koncert w Teatrze Polskim, który miał charakter podziękowania tym wszystkim, którzy w ciągu tych 5 lat wspierali i pomagali Polskiej Organizacji Turystycznej. Uczestnikami koncertu byli przedstawiciele najwyższych władz państwowych ( przedstawiciele rządu i parlamentu), Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Miast, przedstawiciele turystycznego samorządu gospodarczego i organizacji turystycznych, oraz przedstawiciele regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych.



II. Działania promocyjne POT na rynkach zagranicznych.


  1. Aktywny udział POT w organizacji Roku Polskiego w Szwecji, Francji i Niemczech. POT w imieniu Polski był organizatorem wejścia Polski do Unii Europejskiej w Brukseli. W ramach czterodniowej imprezy promocyjnej zorganizował koncerty polskich artystów na Grand Place, oraz promocje Polski i regionów w okolicach siedziby UE w Brukseli.

  2. Powołane zostały Polskie Ośrodki Informacji Turystycznej w Moskwie (2003 r.) i Tokio. Przedstawicielstwo w Tokio (powołano w 2004 r.) w oparciu o współpracę z jednym z największych touroperatorów japońskich - biurem KINKI oraz Krajową Izbą Gospodarczą, mając na uwadze znaczenie tego rynku w turystyce międzynarodowej oraz EXPO w Aichi w 2005 roku. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki września 2005 r. jest samodzielnym przedstawicielstwem POT działającym w oparciu o Statut POT.

  3. Kampania "Polski Hydraulik" - efekt: ponad 700 artykułów prasowych w najpoważniejszych pismach na świecie (New York Times, The Ekonomist, Independent), kilkaset informacji telewizyjnych na całym świecie, ponad 6 tys.e-maili, itp. Uważam, że ta kampania nie wymaga szerszej informacji w kraju i na świecie.

  4. Dzięki akcesji do Unii Europejskiej, Polska otrzymała
    w Chińskiej Republice Ludowej status ADS. Uprawnienia do realizacji turystyki przyjazdowej z tego rynku otrzymało na wniosek POT 61 polskich biur podróży.

  5. Targi turystyczne. Polska Organizacja Turystyczna rocznie zorganizowała stoiska narodowe na 90 imprezach targowych na rynkach zagranicznych. Corocznie prowadzone były analizy efektywności promocyjnych tych imprez w celu wyeliminowania udziału w imprezach o małym znaczeniu promocyjnym. Na szczególną uwagę zasługują Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB 2004 i 2005, gdzie polskie stoisko narodowe dwukrotnie zostało uznane za " Najlepszą prezentację narodową" na tych największych turystycznych targach w świecie. Nagrodzono również nasze stoiska na targach w Kijowie ( 4 razy) oraz na targach w Goeteborgu.

  6. Turystyczne warsztaty robocze, seminaria i prezentacje W omawianym okresie zorganizowano za granicą ponad 100 warsztatów roboczych dla polskich i zagranicznych touroperatorów, ponad 600 seminariów i prezentacji, Największa ilość warsztatów i seminariów odbyła się na rynkach krajów Unii Europejskiej. Te działania odbyły się także w Rosji i na Ukrainie oraz krajach zamorskich (Japonia, USA, Chiny, Brazylia, Hong-Kong, Malezja i Singapur). Do największych warsztatów dla branży turystycznej, organizowanych przed imprezami targowymi należą coroczne warsztaty w Moskwie i Kijowie.

W Polsce zorganizowano następujące Międzynarodowe Warsztaty Turystyczne: w 2003 r. w Warszawie i województwie podlaskim, w których uczestniczyło 146 touroperatorów, w 2004 r., w Gdańsku, gdzie uczestniczyło 110 przedstawicieli zagranicznych touroperatorów z 24 krajów "Europy, oraz w 2004 i 2005 dwie imprezy warsztatowe dla touroperatorów rosyjskich, w których wzięło udział 250 przedstawicieli biur podróży ( 2004 - Warszawa, Kraków, Zakopane, 2005 - Nałęczów, promocja turystyki uzdrowiskowej)

  1. Podróże studyjne. POT organizował podróże studyjne dla dziennikarzy, touroperatorów i VIP-ów traktując je jako najbardziej efektywne i skuteczne narzędzie promocyjne. W tym okresie w do Polski przyjechało 4200 dziennikarzy i touroperatorów, ponad 30 ekip TV, oraz ponad 100 VIP - przedstawicieli turystycznych organizacji międzynarodowych, ministerstw, korporacji turystycznych, itp. Efektem podróży studyjnych dla dziennikarzy było opublikowanie artykułów o Polsce w prasie branżowej, specjalistycznej i konsumenckiej o łącznej wartości (wg cen rynkowych) około 80 mln euro. Jednym z tego typu przedsięwzięć promocyjnych było zaproszenie do Polski największej w Ameryce Łacińskiej telewizji TV Globo, która zrealizowała cykl programów o Polsce (8 odcinków) zatytułowanym "Fantastico". W godzinach o największej oglądalności (około 50 mln telewidzów). Wartość wyemitowanych odcinków o Polsce (ponad 40 min.) w najdroższym komercyjnie czasie antenowym wyniosła ponad 7 milionów USD.

Wynikiem podróży studyjnych były bezpłatne artykuły prasowe, audycje telewizyjne i radiowe a atrakcjach turystycznych Polski. Rocznie wartość tylko artykułów prasowych wynosiła ok. 23 mln. EURI

  1. Materiały promocyjne. Poza materiałami promocyjnymi wydawanymi centralnie przez POT, w ośrodkach zagranicznych POT wydano materiały promocyjne, uwzględniają specyfikę poszczególnych rynków zagranicznych. Wydano: 13 tytułów wydawnictw o łącznym nakładzie 294,5 tys. 3 filmy , plakaty o łącznym nakładzie 40 tys. egz. w tym:

  2. Informacja turystyczna. Ośrodki Zagraniczne POT udzieliły w różnych formach (bezpośrednio w biurach, e-mailami, poprzez portal internetowy, pocztą): ponad 186 tys. informacji, wysłały ok. 64 tys. pakietów z materiałami promocyjnymi do klientów indywidualnych, branży turystycznej, bibliotek szkolnych i akademickich, odnotowano ok. 2, 9 mln. wejść na strony internetowe POIT.

  3. Touroperatorzy zagraniczni. W latach 2002 - 2005 udało się pozyskać ponad 300 touroperatorów zagranicznych w świecie, którzy wprowadzili polską ofertę turystyczną do swoich katalogów. Na bieżąco współpracowano z ponad 1200 touroperatorami zagranicznymi.

  4. Współpraca z Forum Turystyki Przyjazdowej przy POT ( ponad 70 biur podróży zajmujących się turystyką przyjazdową). Współpraca z Forum Turystyki Przyjazdowej dotyczyła konsultacji w sprawie opracowywania dokumentów strategicznych oraz planów i przedsięwzięć promocyjnych za granicą. Istotnym elementem tych konsultacji były produkty turystyczne, które z jednej strony miały być promowane przez POT, a z drugiej strony miały być objęte ofertą polskiej branży turystycznej. Ważnym elementem współpracy z FTP było udostępnianie polskim biurom podróży badań i analiz rynkowych opracowanych przez POIT i ETC.

  5. Polonijnym Forum Turystyki. Z inicjatywy POT zostało powołane w 2003 r. Polonijne Forum Turystyki, którego uczestnikami jest ponad 20 biur polonijnych oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Polsko - Amerykańskich Biur Podróży.

  6. Współpraca regionalna w Europie. Od 2003 roku rozpoczęto współpracę regionalnej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V-4), a dot. wspólnej promocji na rynku japońskim, chińskim, amerykańskim i brazylijskim. Współpraca realizowana jest corocznie poprzez: udziału w targach, wspólnych wydawnictw folderowych, powołania portalu internetowego, organizacji podróży studyjnych do tego regionu. Dotychczasowa trzyletnia współpraca państw V-4 w turystyce uzyskała dużą rangę w ocenie ministerstw tych krajów odpowiedzialnych za turystykę oraz polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Z inicjatywy Polskiej Organizacji Turystycznej rozpoczęto podobną współpracę w zakresie turystyki w ramach państw Nadbałtyckich (B-4).

  7. Dzięki zabiegom ośrodków POT uzyskanie 12 przypadkach statusu "Kraju Partnerskiego" i wystąpienia Polski w roli Gościa Honorowego na międzynarodowych targach turystycznych, co pozwoliło na uzyskanie zniżek w opłatach za powierzchnię targową, umieszczenie reklamy Polski w katalogach targowych i na billboardach na następujących targach:

  8. Nagrody. W omawianym okresie na międzynarodowych targach turystycznych otrzymano kilkanaście nagród za "Najlepsze wydawnictwa"( Praga, Paryż, Kijów itp.) i wyróżnień za stoiska narodowe.

  9. Narady dyrektorów POIT ( półroczne). Od 2002 roku wprowadzono zasadę odbywania narad w poszczególnych regionach Polski. Zasadę tą wprowadzono ze względu na oszczędności ( gospodarze w znacznej mierze pokrywali koszty narady) oraz możliwość zapoznania się z konkretnymi, nowymi produktami turystycznymi i infrastrukturą turystyczną. Również corocznie podczas MTT TT Warsaw organizowano warsztaty dur. POIT z branżą turystyczną i ROT.

  10. Wspólne działania z Ambasadami RP oraz ich Wydziałami Ekonomiczno - Handlowymi. Dzięki modelowej współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych prowadziliśmy przy wsparciu Ambasad RP wiele wspólnych imprez promocyjnych. Na rynkach, gdzie nie działały POIT uzyskiwaliśmy bardzo duże wsparcie zer strony Ambasad i WE-H w zakresie działań związanych z promocją Polski jak i turystyki polskiej.

  11. W 2004 r. zorganizowano podróż studyjną w dniach 16-22 czerwca dla Sir Edmunda Hilarego wraz z małżonką, pierwszego zdobywcy Mount Everestu. Wizyta Hilarego w Polsce była relacjonowana na bieżąco przez media Nowej Zelandii i Australii. Zorganizowano tam także wystawę fotograficzną o Polsce. Ponadto Sir Hilary w swym wystąpieniu na dorocznym zebraniu Explorer Club w Nowym Jorku ( 5 tys. osób) przekazał informację o swoim pobycie w Polsce i walorach turystycznych Polski..

  12. Największa prezentacja Polski w Berlinie. POIT w Berlinie we współpracy z Wydziałem Ekonomiczno-Handlowym Ambasady RP , zorganizował dwutygodniową wystawę "Polska zaprasza". W największym centrum handlowym Berlina - Arkady. Wystawa, której celem było pokazanie piękna i bogactwa polskiej przyrody oraz popularyzacja turystyki leczniczej w Polsce. Polską prezentację, której otwarcia dokonał minister spraw zagranicznych Włodzimierz Cimoszewicz oraz minister spraw zagranicznych Niemiec Joska Fischer, a swoją obecnością zaszczycił również prezydenci Polski i Niemiec. Wystawę odwiedziło ok. 1 mln. osób.

  13. Specjalne wydanie o Polsce. W okresie czterech lat z naszej inicjatywy zostało wydane wiele wydawnictw zagranicznych i bez praktycznie naszego wkładu finansowego. Dla przykładu wydano tylko na rynku niemieckim:

  14. przy współudziale ośrodka POIT w Niemczech czasopisma "GEO" w nakładzie 300 tys. egzemplarzy w całości poświęcone Polsce (164 str.). Zawarte w czasopiśmie materiały są w większości efektem podróży do Polski niemieckich dziennikarzy. Wydanie ukazało się w kilku mutacjach językowych i było dostępne także w sprzedaży w Szwajcarii, Austrii, krajach Beneluxu, Finlandii, Włoszech, Portugalii, Hiszpanii, Francji i Grecji.

  15. Przy współudziale POIT w Berlinie i ADAC mapę Polski w 2003r. (nakład 1,5 mln.egz.) i w 2005 r. (nakład 1,5 mln.egz.)

  16. Przy współudziale POIT w Berlinie dwumiesięcznik Reisemagazin ADAC (nakład 1 mln.egz. 200 str.) w całości poświęcony Polsce (wrzesień - październik 2005),

  17. Bild Atlas - Gdańsk i Mazury (nakład 700 tys.egz. 120 str.)

  18. Na rynku niemieckim "Przewodnik POLSKA" (nakład 800 tys., 550 str.)

  19. Telefon bezpieczeństwa dla turystów zagranicznych przebywających w Polsce. Od 2003 roku corocznie w okresie sezonu letniego działał "telefon bezpieczeństwa" gdzie obcokrajowcy mogli uzyskać pomoc w nagłych, niestandardowych sytuacjach, w językach: niemieckim, angielskim i rosyjskim. Telefon prowadzony był wspólnie z Komendą Główną Policji, przy wsparciu finansowym Ministerstwa Gospodarki.

  20. Posiedzenie Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Zorganizowano w 2005 r. we Wrocławiu z inicjatywy POT, a na zaproszenie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki. Spotkanie miało na celu zapoznawanie europarlamentarzystów z rozwojem i problemami turystyki w Polsce, a szczególnie na Dolnym Śląsku.



2. Działania na rynku krajowym


1. Współpraca z regionami

Realizując zadania ustawowe Polska Organizacja Turystyczna utrzymywała stałą współpracę z urzędami marszałkowskimi oraz Konwentem Marszałków.. Utrzymywana była także stała współpraca z regionalnymi organizacjami turystycznymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi.

2. Regionalne i lokalne organizacje turystyczne. Nadrzędnym celem było tworzenie spójnego i efektywnego systemu zarządzania promocją turystyczną na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. W realizacji tego celu POT podjął intensywne działania na rzecz powoływania regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Dzięki tym działaniom powstało w okresie czterech lat 12 regionalnych organizacji turystycznych i 64 lokalne organizacje turystyczne, a 35 jest aktualnie w rejestracji.

3. Rozwoju produktów turystycznych. Od 2003 roku prowadzony jest konkurs na najlepszy produkt turystyczny, do którego zgłoszono w latach 2003 - 2005 ponad 550 produktów. Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej nagrodzono 71 najlepsze produkty turystyczne. Ponadto nastąpił dalszy rozwój Banku Produktów Turystycznych a liczba prezentowanych w nim ofert wzrosła do 360. POT stymulował także na podstawie własnych wypracowanych programów, a realizowanych wspólnie z regionami, rozwój szeregu produktów niszowych, takich jak: turystyka morska (2003 r.), uzdrowiskowa (2005 r.), turystyka postindustrialna ( 2004 r.), turystyka w obiektach pomilitarnych (2005r.), ekoturystyka ( 2004r.), turystyka rowerowa (2005r.) i kuchnia polska (2005r.)

3. Rozwój systemu informacji turystycznej. W omawianym okresie wspólnie z samorządem regionalnym realizowano:

 Rozwój sieci centrów informacji turystycznej, które nadal powstają w regionach, a dzięki współpracy z POT dysponują nowoczesnymi narzędziami;

 Wprowadzenie ( 2004 r.) i rozwój internetowego systemu informacji turystycznej (ISIT) poprzez monitorowanie, aktualizację i rozwój bazy danych ( portal internetowy www.poland-tourism.pl . System stworzony został na najnowszych narzędziach i jest zgodny z założeniami polityki informacyjnej rządu oraz przyjętymi lub proponowanymi standardami Unii Europejskiej.

 Wprowadzanie ogólnopolskiego systemu oznakowań drogowych tras turystycznych, w wyniku czego kompleksowe rozwiązania dotyczące oznakowania nowymi znakami wprowadzano w kilku województwach. Najwięcej nowych znaków wprowadzono w województwie dolnośląskim i małopolskim.

4. Ogólnopolskie Warsztaty Turystyczne. Corocznie organizowane są warsztaty z udziałem regionalnych organizacji turystycznych, Urzędów Marszałkowskich i dyrektorów ośrodków zagranicznych POT. Celem warsztatów było omówienie oraz koordynacja działań w dziedzinie promocji turystyki na szczeblu krajowym i regionalnym na każdy następny rok .

5. Współpraca z turystycznym samorządem gospodarczym i organizacjami turystycznymi. Stałą formą działalności POT była systematyczna współpraca z tymi organizacjami. Wynikała ona ze świadomości służenia POT organizacjom turystycznym Bardzo dobrze układała się współpraca z Polską Izbą Turystyki, Radą Krajową Regionalnych Izb Turystycznych, Polskim Zrzeszeniem Hoteli oraz Izbą Hotelarską , PTSM, PTTK, PFCIC itp. Ale trzeba tez stwierdzić, że organizacje te bardzo silnie wspierały działalność Polskiej Organizacji Turystycznej.

6. Stymulowanie rozwoju produktów turystycznych. Polska Organizacja Turystyczna rozpoczęła w 2003 r. działania na rzecz tworzenia wysokiej jakości polskiego produktu turystycznego oraz kształtowania produktu jako czynnika aktywizacji gospodarczej regionów i społeczności lokalnych. Wśród najważniejszych przedsięwzięć wymienić należy:

  1. Udział w seminariach i konferencjach naukowych, których tematyka dotyczyła promocji, tworzenia i rozwoju produktu turystycznego.

  2. Wręczanie Certyfikatów Polskiej Organizacji Turystycznej dla najlepszych produktów turystycznych (w ramach konkursu na najlepszy polski produkt turystyczny).

  3. W ramach projektu platformy internetowej - Bank Produktów Turystycznych:

7. Kampania promocyjna regionów. Polska Organizacja Turystyczna rozpoczęła w 2002 r. a w latach następnych kontynuowała kampanię promocyjną Polski przy udziale regionów, skierowaną na rynek krajowy. W ramach tej kampanii zorganizowano dla dziennikarzy prezentację kilkunastu województw w Centrum Multimedialnym "Foksal" w Warszawie. Niektóre prezentacje połączone były z późniejszymi podróżami studyjnymi do regionów. Od 2005 r. rozpoczęto dwudniowe - weekendowe prezentacje regionów turystycznych w jednym z największych centrów handlowych Warszawy - Blue City.

8. Imprezy i konkursy promocyjne.

  1. W ramach kształtowania produktu turystycznego i wspieranie jego rozwoju w 2003 r. ogłoszono ogólnopolski konkursu "Na najlepszy polski produkt turystyczny" W latach 2003 - 2004 zgłoszono ok. 600 produktów turystycznych. Kapituła konkursu nagrodziła dotychczas ponad sześćdziesiąt najlepszych produktów turystycznych, którym przyznano Certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej.

  2. Konkursu im. Mieczysława Orłowicza na najlepsze materiały prasowe, radiowe i telewizyjne promujące polską turystykę krajową prowadzony corocznie od 2003 r.

  3. Przy współpracy "Aktualności Turystycznych" i Małopolskiej Organizacji Turystycznej rozpoczęto od 2003 r. coroczną edycję konkursu na "Turystyczną Pamiątkę z Regionu".

  4. W 2005 r. po raz pierwszy przeprowadzono konkursu "Na najlepsze centrum informacji turystycznej".


9. "Aktualności Turystyczne" i biuletyn prasowy. W 2003 roku reaktywowano po kilku latach ( ostatni numer ukazał się w 1999 r.) wydawanie miesięcznika "Aktualności Turystyczne," jako pismo regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. "Aktualności Turystyczne" docierają do 1200 gmin, miast i powiatów. Nową inicjatywą było i jest wydawanie cotygodniowego Biuletynu Prasowego Polskiej Organizacji Turystycznej. W całym tym okresie ukazało się 181 numerów.

Z okazji ukazania się setnego numeru Biuletynu Prasowego POT, przygotowana została specjalna edycja tego wydawnictwa zawierająca wybór najciekawszych artykułów dotyczących turystyki, które opublikowane zostały na łamach prasy polskiej w okresie czerwiec 2002 - lipiec 2004.


10. Karta Polska. W 2004 roku wprowadzona została do obiegu, w nakładzie 15 000 egzemplarzy, turystyczna karta rabatowa pod nazwą "Karta Polska", na wzór funkcjonujących w krajach Unii Europejskiej. Jest to kolejne efektywne narzędzie w systemie promocji turystycznej Polski skierowane do turystów indywidualnych. Wdrażanie Karty w 2004 roku miało charakter pilotażowy, natomiast w roku 2005 Karta Polska została wydana w pełnym wymiarze.. Duże zainteresowanie kartą, zarówno ze strony turystów, jak i oferentów zniżek, gestorów bazy noclegowej, atrakcji i produktów (kilkaset ofert zniżkowych) stanowi potwierdzenie, że tego rodzaju inicjatywa była potrzebna i że w przyszłości będzie można rozszerzyć działania z nią związane, zachęcając turystów krajowych i zagranicznych do częstszego podróżowania po Polsce.



11. Public Relations. W tym okresie organizowano:

  1. comiesięczne tematyczne konferencje prasowe dla dziennikarzy krajowych i korespondentów zagranicznych akredytowanych w Polsce. W sumie zorganizowano kilkadziesiąt konferencji.

  2. prowadzono stały monitoring prasy ogólnopolskiej, regionalnej i branżowej oraz wysyłano materiały informujące o kluczowych zagadnieniach w polskiej turystyce (newsletter) do redakcji prasy, radia, telewizji oraz do ośrodków POT za granicą, Wydziałów Ekonomiczno-Handlowych i Ambasad RP.

  3. modernizowano i uaktualniano na bieżąco stronę internetową Polskiej Organizacji Turystycznej (www.pot.gov.pl) . Strona stanowi stałe źródło informacji dla branży oraz instytucji i osób zainteresowanych działalnością turystyczną. Tylko w 2005 r. odnotowano 1,5 mln. wejść na tą stronę.

  4. udzielano wywiadów telewizyjnych, radiowych i prasowych w mediach ogólnopolskich i specjalistycznych na temat działalności Polskiej Organizacji Turystycznej i promocji turystycznej Polski w kraju i za granicą. Trzeba stwierdzić, że POT w tych latach miał bardzo dobrą prasę, a przedstawiciele POT byli częstymi ekspertami w najważniejszych krajowych telewizji i radia.



3. Wydawnictwa, filmy i "Biblioteka Polskiej Organizacji Turystycznej".


1. W latach 2002 - 2005 Polska Organizacja Turystyczna zrealizowała wydawnictw:


Lp.

Rok.

Ilość tytułów

Nakład

Ilość wersji językowych

1

2002

19

334,0 tys.

12

2

2003

19

1 422, 0 tys.

14

3

2004

45

1 875,0 tys.

16

4

2005

49

2 451,0 tys.

12

W tym okresie zrealizowaliśmy ponad 20 wydawnictw wspólnie z regionami, w szacie graficznej Polskiej Organizacji Turystycznej.


2. Filmy. W latach 2002 - 2005 Polska Organizacja Turystyczna zrealizowała filmy promocyjne: "Zapraszamy do Polski", "Natura w Polsce", "Turystyka biznesowa", "Turystyka aktywna w Polsce", "Turystyka i sport", "Nowoczesna Polska", "Polska - spotkania z kulturą", "Marzenie o Polsce", "Turystyka aktywna w Polsce", i "Śladami Jana Pawła II". Filmy zostały nagrane na taśmach VHS i CD w wersji polskiej, angielskiej, rosyjskiej, hiszpańskiej w zależności od przeznaczenia tematycznego na rynki zagraniczne.


3. Nagrody za filmy i wydawnictwa:


2003 - pierwsza nagroda za folder "Polska" na międzynarodowych targach w Rennes (Francja),

2003 - pierwsza nagroda za film "Marzenie o Polsce" na międzynarodowych targach w Poznaniu,

2004 - nagroda za najlepsze broszury na międzynarodowych targach w Pradze,

2004 - pierwsza nagroda za film "Spotkania z kulturą" na międzynarodowych targach w Poznaniu,

2005 - GRAND PRIX ( I miejsce) za najlepsze broszury promocyjne na międzynarodowych targach w Pradze,

2005 - nagroda specjalna za film "Polska -Ojczyzna Jana Pawła II" na międzynarodowych targach w Poznaniu,

2005 - wyróżnienie za film "Zima w Polsce" na międzynarodowych targach w Poznaniu.


4. Biblioteka Polskiej Organizacji Turystycznej. Biblioteka została powołana w 2003 r. Wydane zostało kilkanaście pozycji książkowych autorów krajowych oraz pozyskanych bezpłatnie zagranicznych wydawnictw licencyjnych. Do najbardziej poszukiwanych wydawnictw należały: "Turystyka w gminie i powiecie", Narodowy System Informacji Turystycznej" i "Kreowanie produktu turystycznego".


4.Promocja turystyki biznesowej.


1. W 2003 r. powołano w strukturze Polskiej Organizacji Turystycznej Biuro Konferencji i Kongresów służących promowaniu Polski jako destynacji turystyki biznesowej. Z inicjatywy POT zostały powołane Convention Bureaus w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku. Po raz pierwszy od 2004 r. POT uczestniczył rocznie na 5 największych w Europie targach turystyki biznesowej (EMIF Bruksela, IMEX Frankfurt n/Menem, EBITM Barcelona, Sztokholm, CONFEX w Londynie).

2. Zrealizowano następujące zadania organizacyjne:

  1. Wydano katalog oraz CD ,, Conventions &Incentive Travels Poland " w wersji angielskiej

  2. Wydano folder ,, Polish Meetings New European Dimension " w wersji angielskiej w nakładzie 10.000 egz. dla dziennikarzy i touroperatorów.

  3. Przygotowano i uruchomiono stronę internetową BKiK POT,.

  4. Zorganizowano kilkadziesiąt imprez studyjnych i podróży inspekcyjnych dla przedstawicieli zagranicznych w związku z przygotowaniami do organizacji kongresów i imprez motywacyjnych.

  5. Biuro Konferencji i Kongresów zorganizowało lub było współorganizatorem wspólnie ze Stowarzyszeniem "Konferencje i Kongresy w Polsce" kilkudziesięciu spotkań i seminariów (w tym z udziałem wykładowców zagranicznych) dla branży turystycznej zajmującej się kongresami i podróżami motywacyjnymi.


3. Targi

1. BKiK POT uczestniczyło corocznie od 2003 r. w przygotowaniu i organizacji Targów Obiektów i Usług Konferencyjno - Szkoleniowych, Forum Turystyki Biznesowej oraz dorocznej "Gali Ambasadorów Kongresów"

4. Uczestnictwo w ICCA. Corocznie korzystano z bazy ICCA do wyszukiwania potencjalnych organizatorów profesjonalnych spotkań w Polsce. W wyniku tych działań pozyskano ponad 440 zainteresowanych Polską, jako miejscem konferencji lub kongresu.

5. Program Ambasadorów Kongresów Polskich. W 2004 roku opracowano i wdrożono program Ambasadorów Kongresów Polskich, który uzyskał patronat Marszalka Sejmu RP. Tytuł Ambasadorów Kongresów Polskich otrzymało kilkadziesiąt osób ze świata nauki, członków międzynarodowych organizacji, itp.


5. Skuteczność i efektywność działań promocyjnych.

Kluczowym problemem dla powodzenia działań promocyjnych jest skuteczność podejmowanych działań, badanie efektywności, itp. W przypadku ruchu usług turystycznych nie jest to działanie łatwe, bowiem zależne jest od wielu czynników. Stąd oszacowanie stopnia efektywności wykorzystania na cele promocyjne z punktu widzenia generowanego ruchu turystycznego jest znacznie ograniczone. Stąd Polska Organizacja Turystyczna badania efektywności opiera na:

  1. Badaniach wielkości ruchu turystycznego w zagranicznej turystyce przyjazdowej na poszczególnych rynkach oraz turystyce krajowej ( badania oparte na danych GUS i analizach Instytutu Turystki);

  2. Ocenie wizerunku Polski na poszczególnych rynkach ( wykorzystanie badań zagranicznych i analiz POIT):

  3. Intensywności korzystania z materiałów promocyjnych POT przez klientów POIT i placówek dyplomatycznych. W POIT poddane są szczegółowej analizie: wizyty w ośrodku, wysyłka materiałów promocyjnych (poczta, fax), informacje telefoniczne;

  4. Analizie informacji internetowych (zamówienia broszur, ilość wejść na strony internetowe ( ilość oglądanych stron i średni czas pozostania na portalu). Również takiej analizie poddawane są strony internetowe www.pot.gov.pl, i www.poland-tourism.pl ,

  5. Analizie skuteczności podróży studyjnych w kontekście opublikowanych materiałów prasowych, audycji telewizyjnych i radiowych;

  6. Analizie wydatkowanych funduszy na promocję zagraniczną i uzyskanych wpływów z turystyki przyjazdowej.



6. Współpraca z Radą Polskiej Organizacji Turystycznej


W okresie tej kadencji była współpraca z Radą Polskiej Organizacji Turystyczne była wręcz wzorowa. Kierownictwo pozyskało znaczące wsparcie organizacyjne i merytoryczne dla swojej działalności. Rada nie ograniczała swojej działalności tylko do zadań wynikających z obowiązku ustawowego czy statutowego. Szczególne wsparcie merytoryczne, podpowiedzi nowych działań i inicjatyw, potwierdziły kompetencje i wiedzę członków Rady POT. Szczególne uznanie należy się Przewodniczącemu Krzysztofowi Geruli, który praktycznie na bieżąco, w codziennym kontakcie wspierał działania POT.


7. Współpraca z Urzędami Marszałkowskimi i Urzędami Miast.


Ważna rolę dla systemu zarządzania promocją polskiej turystyki miała współpraca z Urzędami Marszałkowskimi. W ostatnich latach udało się tą współpracę rozwinąć o nowe inicjatywy i realizowane wspólne projekty. Do najaktywniejszych urzędów należały województwa: pomorskie, warmińsko - mazurskie, podlaskie, dolnośląskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, opolskie, śląskie. Najgorzej niestety układała się współpraca z Mazowieckim Urzędem Marszałkowskim.

Podobna współpraca prowadzona była z miastami - stolicami województw. Najlepsza współpraca była z Krakowem, Łodzią, Wrocławiem, Gdańskiem, Łodzią i Poznaniem. Niestety pomimo wielu zabiegów ze strony POT, praktycznie nie było żadnej współpracy z władzami Warszawy, poza sporadycznymi działaniami, że Stołecznym Biurem Informacji Turystycznej.



8. Współpraca z Regionalnymi Organizacjami Turystycznymi.

Regionalne Organizacje Turystyczne, to podstawowy partner POT. Z tymi województwami, gdzie są powołane ROT, ta współpraca z roku na rok nabierała tempa, podejmowane były, wielokrotnie wspólne projekty dot. prezentacji targowych w kraju i za granicą, podróży studyjnych, wydawnictw, imprez promocyjnych, itp.

Niestety takiej współpracy nie było z województwem kujawsko - pomorskim ( ROT w rejestracji sądowej), w województwie mazowieckim, pomimo wielokrotnych prób i oferowanej pomocy, takiej organizacji po dzień dzisiejszy nie udało się powołać.

Opracowal:

Andrzej Kozłowski

Prezes

Polskiej Organizacji Turystycznej


Warszawa. 23.01.2006r.

    • znakomity fACHOWIEC 

      [2006-01-24 12:43 999.999.999.*]

      PAN kOZŁWOSKI JEST SWIETNYM ORGANIZATOREM, własciwy człowiek na własciwym miejscu. Dalczego u nas osoby o tak duzych osiagnieciach NISZCZY sie z dnia na dzien. To samo dokonano z Dzaiłęu Promocji Panem Tatara a potem z SOT Genewefa Hanke
      Wszyts,kmie te trzy postacie były doskonałymi fachowcami cenionymi w srodowisku   odpowiedz »

      • Znakomity fachowiec? 

        [2006-02-17 14:48 213.224.83.*]

        Tak bardzo znakomity jak tresc i forma Twojego listu!!!   odpowiedz »

    • Nie kwestionuję osiągnięć POT-u 

      [2006-01-24 13:19 999.999.999.*]

      Nie zgadzam się jednak, że dokonał tego Pan Kozłowski osobiście . Byłam pracownikiem ośrodka POIT i potwierdzam , że te ośrodki wkładają dużo pracy w celu promowania Polski , ale dotyczy to szarych pracowników . Uważam , że kierownictwo powinno być wymieniane po upływie kadencji bo w wielu wypadkach powiela się te same pomysły. Świeża krew jest bardzo potrzebna. Wymiana dyrektorów i kierownictwa w Warszawie powinna odbywać się na zasadzie konkursów i więcej powinno być młodych ludzi z dobrym kierunkowym wykształceniem. W artykule chwali się ośrodek w Berlinie , a co robią pozostałe. Może należy skupić się na tych krajach z których przyjeżdża najwięcej turystów.   odpowiedz »

      • odpowiedz 

        [2006-01-24 19:20 999.999.999.*]

        wrecz odwrotnie; rozwijac promocje w innych krajach   odpowiedz »

      • Nie kwestionuję osiągnięć POT-u 

        [2006-11-17 14:21 83.9.76.*]

        Podobnie uważam. W roku 1991 byłem organizatorem, a później dyrektorem jednego z Ośrodków. W swojej koncepcji promocji polski, która pozwoliła mi między innymi wygrać konkurs wskazywałem na zasadność 4 letnich kadencji, powrót do pracy w centrali i ewentualną ponownie pracę za granicą, ale na innym już rynku. Wygrywając konkurs w roku 1991 na dyrektora POIT, czekałem rok czasu na nominację. Prowadzone były konsultacje na zewnątrz z MSZ i być może innymi służbami co do zgody na powierzenie mi tego stanowiska. Być może dyskwalifikował mnie jeden szczegół. Otóż nigdy nie byłem tajnym ani oficjalnym współpracownikiem , pomimo kilkakrotnie składanych mi propozycji. Ostatnią złożoną mi w roku 1988 odrzuciłem i wyjechałem zwiedzać Amerykę Północną i Południową. Wróciłem do Polski w 1989. Pomimo mojej odmowy nie czułem się osobą prześladowaną. W latach 1973-1989 odwiedziłem wszystkie kontynenty z wyjątkiem Afryki. Nigdy nie odmówiono mi wydania paszportu. Odmówiano mi natomiast w latach 1980-84 wiz Australii, Nowej Zelandii, Hong Kongu i Japonii. Mimo odmów odwiedziłem również i te kraje, bo udało mi się przekonać decydentów, że najleprzym krajem do życia dla mnie jest Polska. W stanie wojennym odbyłem podróż dookoła świata (1981-84). Jak to było możliwe może ktoś zapyta? Było i to bez współpracy ze służbami i bez przynależności do organizacji ideowych w tamtym okresie. Dlaczego tak się rozpisałem? Otóż to reakcja po lektórze ostatniego numeru GAZETY POLSKIEJ nt. POT-u i dyrektorów POIT-ów. Faktem jest, że nie studiowałem w ZSRR, ale turystycznie penetrowałem ten Związek wzdłóż i wszerz.
        Stanisław Cydzik   odpowiedz »

    • TEMU PANU DZIĘKUJEMY 

      [2006-01-24 14:38 999.999.999.*]

      Coś zrobił. ale wiekszość to propaganda sucesu! Wpadł w rutynę i samozadowolenie! Podobnie zachowuja się panowie prezesi z PIT-u i w centrali i w oddziałach, a szczególnie ślaskim. To bufonada, która nie daje nowych impulsów rozwoju turystyki polskiej.
      Andrzeju Pa, Pa,Pa...   odpowiedz »

    • TEMU PANU DZIĘKUJEMY 

      [2006-01-24 14:40 999.999.999.*]

      Coś zrobił. ale wiekszość to propaganda sucesu! Wpadł w rutynę i samozadowolenie! Podobnie zachowuja się panowie prezesi z PIT-u i w centrali i w oddziałach, a szczególnie ślaskim. To bufonada, która nie daje nowych impulsów rozwoju turystyki polskiej.
      Andrzeju Pa, Pa, Pa...   odpowiedz »

      • TEMU PANU DZIĘKUJEMY 

        [2007-05-16 05:54 81.190.84.*]

        pacyfikacja gdynian w 1939 to zbrodnia wojenna scigana prawem miedzynarodowym do konca swiata.   odpowiedz »

    • Trzeba umieć odejść... 

      [2006-01-24 23:28 999.999.999.*]

      Jeśli Pan Kozłowski zrezygnowałby ze swojego stanowiska w określonym czasie, nie byłoby tego całego zamieszania. Niestety brakowało mu odwagi lub był lub za bardzo zadufany w sobie, żeby podjąc takie kroki i niestety jego głowa musi zlecieć... PANU JUŻ PODZIEKUJEMY, PANIE KOZŁOWSKI! Life is brutal...   odpowiedz »

      • Trzeba umiec!! 

        [2006-02-17 14:55 213.224.83.*]

        Niestety Pan Kozlowski nie umie, na nauke za pozno, wiec tylko pozostaje odwolanie!!
        Niech Pan zegna i nie robi wiecej zlego dla promocji Polski!!   odpowiedz »

    • Dlaczego obrona Prezesa Kozłowskiego 

      [2006-01-25 09:58 999.999.999.*]

      W naszym kraju udził turystyki w jego rozwoju jest wg, mnie niedoceniany. Czy POT i Prezes Kozłowski temu zapobiegają nie wiem ale z oglądu zewenetrznego chyba nie. Cała para idzie w gwizdek promocji za garnicą co daje szerokie poke do nadużyć gdyż środki finansowe trafiają na tego typu pzredsięwzievia co prawda w całości z budżetu ale róznymi drogami np POT+POIT+ROT, kto ocenia te przedsięwzięcia a przede wszystkim okresla ich skuteczność i przydatność. Nikt.
      Na arenie krajowej POT jest głównie nastawiony na finasowy drenaż lokalnych samorzadów(ROT i LOT)dla finansowania swoich celów. Ale efektow dla regionów korzystnych nie widzę.
      Sądze że należy przywrócic turystykę do pozycji działu gospodarki jako ministerstwo branżowe w Rządzie RP a wtedy zobaczymy czy Premier wybierze na ministra Pana Kożłowskiego.

      B.Osiecki   odpowiedz »

      • Moja ocena działań POT 

        [2006-01-25 10:15 999.999.999.*]

        Na pewno dobre były:
        - organizacja podróży studyjnych, seminariów, prezentacji, forów turystycznych
        - organizacja przyjazdów zagranicznych dziennikarzy do Polski
        - wydawanie ładnych materiałów promujących Polskę za granicą

        Żandym sukcesem (o istotnej wartości dla polskiej turystyki) nie były natomiast nagrody i nominacje dla POT, i jej pracowników.

        Zaniżone wydają się też kwoty które POT uzyskał za promocje ORBISu (nie widziałem materiałów promujących Polskę, wydanych przez POT, w których nie byłby DUŻEJ reklamy Orbisu).   odpowiedz »

        • Ale absurd - uzyskanie statusu ADS to osiągnięcie POT??? 

          [2006-01-25 10:18 999.999.999.*]

          To akurat wynika z wstąpienia Polski do UE... a nie z jakiegokolwiek działania POT...   odpowiedz »

    • POT 

      [2006-01-31 12:10 213.25.104.*]

      Mam watpliwości i mieszane uczucia , co do słynnego hydraulika i pielęgniarki. Czy wizerunek przystojnego polskiego robola i seksownej
      siostrzyczki oraz erotyczny podtekst majacy podnieść ich atrakcyjnosć jest tym, co ma przekonać obcokrajowców do nas i podnieść nasz prestiż w ich oczach ?
      I czy jest się o co bić, kto to wymyślił ? Jesli tak, to faktycznie do osiagnieć prezesa trzeba sie odnieść z dystansem....   odpowiedz »

      • hydraulik 

        [2006-02-01 14:39 81.219.22.*]

        popieram Twoje stanowisko, patrząc czysto marketingowo, co takiego ukrytego turystycznie posiada hydraulik. Nie jest to wynikiem przemyślanej strategii lecz czystego przypadku. Poza tym POT popełnił podstawowy błąd marketingowy, zarejestrował logo POLSKA, tak naprawdę są na świecie tylko dwie destynacje które mogą się w ten posób " sprzedawać" i jest to Szwajcaria oraz Austria. Polska tak naprawdę nie ma zbudowanego przyjaznego tła dla turysty i kojarzona jest nie ukrywajmy nadal z alkoholem. Czy teraz będzie kojarzona z rurami?

        kk   odpowiedz »

        • logo 

          [2006-02-13 10:41 217.128.8.*]

          nie masz kolego zielonego pojecia!! POT uzyskal rejestracje nie hydraulika tylko logo turystycznego Polski ktorym poslugujemy sie od lat   odpowiedz »

          • logo 

            [2006-02-13 12:48 81.219.22.*]

            Właśnie o tym mówię, przeczytaj dobrze. A opinia ta zarówno pochodzi ode mnie jak i od respondentów zachodnich, wśród których zostaly przeprowadzone badania.   odpowiedz »

        • Polski hydraulik 

          [2006-02-17 14:17 213.224.83.*]

          Polski hydraulik sam sie wypromowal wczesniej.Zachod jak slusznie zauwazyles musi znac tylko polskich roboli, jezeli zas chodzi o promowanie tego co w naszym Kraju zasluguje na promocje to nic sie nie robi w tym kierunku.
          Pan Kozlowski w niczym nie odbiega od reszty, ktorzy wszystko robia, aby Nas Polakow - postrzegano jako nieukow i tylko roboli.
          Organizowanie piknikow i spotkan za pieniadze polskiego podatnika, to raczej swietna zabawa we wlasnym gronie, ktora sluzy wypelnianiu nudy.   odpowiedz »

          • Polski hydraulik 

            [2009-01-03 22:01 89.76.93.*]

            Zachód zna polskich roboli, bo uważa ich za bardzo dobrych. Nie bez kozery mówi się, że europejska gospodarka stoi na polskich spawaczach.
            Że nie zna reszty? A to dlatego, że ci, co powinni tą resztę promować, są miernotami. Są, bo nie potrafią dobrze wykonywać swojej roboty, w przeciwieństwie do spawaczy czy hydraulików.
            Rafał Szostak   odpowiedz »

          • Polski hydraulik 

            [2010-02-05 18:30 62.179.0.*]

            A ja myślę, że polski hydraulik zasługuję na rekamę. To zawsze daje mu przewagę, przy tej ciężkiej pracy. Ja mu współczuję.

            Pozdrawiam
            http://www.krserwis.waw.pl/   odpowiedz »

        • hydraulik 

          [2010-02-05 18:31 62.179.0.*]

          http://www.krserwis.waw.pl/   odpowiedz »

        • hydraulik 

          [2010-05-29 14:17 78.8.139.*]

          Witam wszystkich forumowiczów
          Szanowni Państwo wybaczcie,że postanowiłem zabrać głos na tym forum nie bez powodu.Wszyscy Państwo macie rację,która zależy od "PUNKTU WIDZENIA".Oczywiście promocja Polski i wszystkiego tego co mamy i możemy zaoferować zagranicznym i krajowym turystom jest pod przysłowiowym "PSEM"lub jak kto woli do bani.Jest nie wystarczająca.A jeżeli już jest to bardzo marnie zrobiona a to za sprawą tego że "komuś"jest żal wydawania pieniedzy na marketing czy reklamę.Tutaj również prosi się o poszerzenie wątku dotyczącego "ceny reklamy" czy byle jakiego-bardzo miernego folderu.Od kilku lat na blox.pl mam bloga pod adresem:zdjeciaeuropa.Sam wiele lat spędziłem na zarabianiu pieniędzy na chleb za granicą.Obserwowałem i muszę z całą odpowiedzialnością powiedzieć ;"MY POLACY MAMY BARDZO WIELE DO ZAOFEROWANIA TURYSTOM ZAGRANICZNYM<NIE MAMY SIĘ CZEGO WSTYDZIĆ.BARDZO WIELE ZAGRANICZNI TURYŚCI MOGĄ SIĘ OD NAS POLAKÓW NAUCZYĆ>MAMY WSPANIAŁĄ MŁODZIEŻ,PIĘKNE ZABYTKI,ŚLICZNE I URZEKAJĄCE KRAJOBRAZY,WSPANIAŁĄ CHOĆ TROCHĘ CIĘZKĄ KUCHNIĘ I OCZYWIŚCIE POLSKĄ GOŚCINNOŚC.
          Wspomniany przez wielu z Państwa >Hydraulik"nie jest utożsamiany z "rurą"czy MY polacy-z alkoholem.Osoba ta ,która w ten sposób napisała przywołuje z przeszłości stereotypy,które już odeszły do lamusa.Na zachodzie również chleją a nie piją.Wszędzie są cwaniaki,prostaki i hamidła .Również nie brakuje alkoholików i ćpunów.My Polacy jesteśmy wspaniałymi ludzmi i fachowcami rozpoznawanymi pod każdą szerokością geograficznę.Dobrze jest usiąść w zaciszu domowym i klikając po klawiaturze szlochać,narzekać i frustrować innych.Zastanówmy się -co każdy z Nas powinien zrobić wokół siebie ?Nauczmy się szanować otoczenie i wszystkich ludzi.wiat stanie się piekniejszy.Pracowałem przy wykonywaniu instalacji w Hiszpanii na EXPO 2008 SARAGOZA,W Holandii w Rotterdamie i Hadze,W Wielkiej Brytanii Southampton,Londyn i PORTSMOUTH,Niemczech,Belgii i Austrii.Widziałem wspaniałych ludzi,fachowców i różnej masci alkoholików .Znam dobrze powiedzenie,ż Polak za granicą nic nie robiąc koledze już mu pomógł.Jestem dumny ,ze losd dał mnie możliwości pracowania w tylu miejscach w Europie.Nasi fachowcy są kreatywni,błyskotliwi i szybko pracują.Ponadto są uniwersalni co czesto jest żle widziane przez zagranicznych pracodawców,którzy twierdzą :osoba która zna się na wszystkim -nie zna się na niczym.Wynika to z innych uwarunkowań i organizacji pracy.Wiem jedno-Polakowi brakuje tylko odpowiedniego uczciwego przełozonego i ekwiwalentnego wynagrodzenia za pracę.Potrafimy jako naród bardzo wiele.Nauczmy się współżyć i pomagać sobie nawzajem.Walczmy z samymi sobą ze złymi zachowaniami.Prędzej czy póżniej -w zależności od zasobności -będziemy mieli pootwieane wszystkie drzwi w Europie.Przez trwający wiele dziesiątek lat totalitarny system władzy spowodował Nasze zacofanie gospodarcze i zamożność jego obywateli w stosunku do cudzoziemców z Zachodniej Europy.Gdy Czeka Nas jeszcze wiele lat nauki i współpracy międzyludzkiej aby uzyskać standardy wysoko rozwiniętych krajów.Nie negujmy zdobytych osiągnięć i nie krytykujmy zawodów. Hydraulik, spawacz, informatyk, inżynier ,technik czy prostytutka mają swoje życie i zwyczaje.Wszyscy spełniają jakąś rolę w społeczeństwie.Tajemnica tkwi w jedności.Również w niej jest potęga i siła.Człowiek całe życie dokonuje wyborów dobrych i złych.Życzę sobie i Wszystkim z Państwa aby dokonywać tylko i wyłącznie -tych dobrych wyborów.
          Łżczę wyrazy szacunku i serdecznie wszystkich pozdrawiam
          Waldemar z Wrocławia   odpowiedz »

        • hydraulik 

          [2011-02-03 14:37 83.19.14.*]

          polski hydraulik?

          jest tylko jeden dobry polski hydraulik

          nr tel 692-162-911   odpowiedz »

    •  

      [2011-04-09 09:52 195.191.54.*]

      Ak_id 29759 pot dokonania kozlowski_andrzej prezes obrona argumenty zwolnienie kontrola_nik.. Keen :)   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję