TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




Forum grupa: Biura turystyczne

Touroperator nie może z góry ustalać wysokości potrąceń w pr

Data wysłania: 2007-01-12 11:07 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Organizator imprez turystycznych nie może potrącać klientowi dowolnej kwoty, przy jego rezygnacji z wyjazdu. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował warunki uczestnictwa w zagranicznych imprezach turystycznych, które stosuje warszawskie biuro podróży Kopernik - czytamy w Gazecie Prawnej.

UOKiK zakwestionował między innymi punkt, w którym mowa, że wzrost ceny imprezy do 10% nie stanowi zmiany podstawowych warunków umowy i nie daje klientowi prawa do odstąpienia od umowy.

Natomiast według prawa, cena usługi jest istotnym warunkiem umowy. Dlatego też, jeżeli klient nie zgadza się z podwyżką, musi mieć możliwość odstąpienia od umowy, czyli rezygnacji z imprezy za zwrotem całej wpłaconej kwoty.

Organizator ma prawo podnieść cenę, jeżeli zostało zapisane to w umowie i tylko w ściśle określonych okolicznościach, jak: wzrost kosztów transportu, opłat lotniskowych lub kursu walut. Bez względu na okoliczności, organizator nie może podwyższyć ceny na 20 dni przed datą wyjazdu.

UOKiK zaskarżył także postanowienie umowne, które wyłączają możliwość dochodzenia przez klienta odszkodowania od biura podróży. Chodziło o sytuację, kiedy podczas trwania imprezy, z przyczyn niezależnych od organizatora, zmienia się program lub miejsce zakwaterowania. Wówczas biuro podróży musi zapewnić świadczenia zastępcze o takim samym lub wyższym standardzie. W takim wypadku nie ma prawa wyłączać możliwości dochodzenia rekompensaty przez klientów.

Urząd zakwestionował również punkt, zgodnie z którym, wysokość kwoty potrącenia zależy od terminu rezygnacji z wycieczki. Jeżeli odstąpienie od umowy nastąpi w okresie od 30 do 22 dni przed rozpoczęciem imprezy, biuro potrąca 25% ceny, natomiast od 14 do 4 dni 75% ceny, a poniżej 4 dni - 100% ceny. Tego typu procentowe potrącenia były już wielokrotnie kwestionowane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który uważa, że przedsiębiorca może zatrzymać dla siebie część kosztów, ale tylko takich, które rzeczywiście poniósł, np. z powodu wcześniejszej rezerwacji hotelowej. Dlatego też organizator powinien indywidualnie rozliczać się z klientem, a nie podawać z góry ustalone potrącenia.

Szczególnie rażące są potrącenia w wysokości 100% ceny wycieczki, gdyż obejmują one także zysk organizatora, pomimo że klient nie korzysta z usługi.

Zakwestionowane postanowienia sąd uznał za niezgodne z prawem i zakazał ich stosować. Wyrok nie jest prawomocny.

    • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

      [2007-01-12 11:07 83.15.101.*]

      Że też UOKiK nie widzi procederów prowadzonych przez przewoźników lotniczych w tym zakresie, a zawsze ma uwagi do biur podróży...   odpowiedz »

      • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

        [2007-01-12 11:30 213.241.34.*]

        Oczywiście, jeżeli potrącenia stosują linie lotnicze, ostatnio coraz częściej
        w wysokości 100 % i to bez względu na termin rezerwacji, np.
        KLM czy British Airways, nie mówiąc o przewoźnikach z grupy "low cost" potrącają całą kwotę biletu nawet, w sytuacji gdy klient rezygnuje na drugi dzień po zakupie a wylot ma być za pół roku - to takie samo prawo, oczywiście w granicach rozsądku muszą mieć biura podróży.
        Biuro Turystyki "Maraton Travel" Warszawa   odpowiedz »

        • potrącenia w liniach lotniczych 

          [2007-01-15 09:15 195.128.228.*]

          Chyba niedo końca możemy porównywać sytuację potrąceniakasy przez linielotnicze, z potrąceniem przez biuro. Przy kupnie biletu lotniczego (nie mówię o low costach) to ja wybieram taryfę za jaką kupuję. Jeśli kupię bilet drogo za pełną cenę (oczywiście horendalnie wysoką) to mogę z nim zrobić wszystko i do ostatniej chwili. Jeżeli skorzystam z taryfy promocyjnej czyli ludzkiej ceny to ponoszę konsekwencje w postaci ograniczeń możliwości zwrotu, zmian itd. Poza tym w normalnych liniach jeśli rezygnuję przed wylotem, to o ile wiem opłaty lotniskowe są zawsze do odzyskania a tracę bilet. I do tego nikt mnie niepyta czemu zrezygnowałem. W biurach podróży nie mogę zrezygnować ot tak sobie, bo żadne ubezpieczenie mnie od opłat nie ochroni. Poza tym powiedzmy sobie szczerze.   odpowiedz »

    • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

      [2007-01-12 16:30 83.21.77.*]

      Znowu urzędnicy regulują sprawy gospodarcze. Jakim trzeba być ignorantem by nie widzieć konsekwencji ich działań?
      Gdzie są prawnicy i nasi przedstawiciele z Izb Turystycznych?
      Czy ktoś wreszcie zacznie bronić branżę turystyczną przed mediami i urzędnikami i tzw. sądami?
      A może tu chodzi całkiem, o co innego???
      A może o to, aby nie mogących nic zrobić ludzi, sfrustrowanych przez np. banki, fundusze, korporacje, napuścić tylko na branżę turystyczną.
      Niech nam skopią tyłki, bo przecież prawo będzie za nimi.
      Zajęci walką o swoje niby nieudane wakacje nie zauważą, że banki rżną ich na lokatach, kursach, oprocentowaniu, fundusze emerytalne rżną na przyszłych emeryturach, rząd rżnie na podatkach, a wszyscy inni rżną głupków.
      Wystarczy pierwsza lepsza umowę konta bankowego, zakładu ubezpieczeń czy funduszu emerytalnego, aby zobaczyć gdzie trzeba szukać złodziei i oszustów. Jaka kasę nam wyciąga PZU, ZUS itd.???
      Powiedzcie, dlaczego my w turystyce dajemy sobie to robić?????   odpowiedz »

      • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

        [2007-01-16 16:38 83.30.111.*]

        dlaczego w uokik pracują tacy żenująco niedouczeni oraz tchóżliwi ludzie, dlacego nie czepiają się z góry narzucanych umów kupna np. pralek automatycznych, gdzie producent może w 100% odpowiadać za jakość swego produktu. oczywiście najłatwiej wzorem np. strazy miejskiej karać za złe parkowanie niż łapać prawdziwych przestępców. podobnie postępuje uokik nie będą zadzierać np z liniami lotniczymi które z góry nażucają touroperatorom umowy niekorzystne dla klienta a które nota bene obowiązują z powodzeniem klientów indywidualnych. nie - oni wolą ukarać biuro, bo najłatwiej, najbezpieczniej, bo biuro to nie linia ze sztabem prawników to zwykle cięzko pracująca garstka ludzi, która woli nie zadzierać z urzędnikami ze swego terenu bo ci w odwecie są w stanie zagnębić na amen ciągłymi kontrolami, ciągłym żądaniem wyjaśnień na piśmie i niekończącymi śie duperelami   odpowiedz »

    • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

      [2007-01-12 13:23 82.139.20.*]

      Jeszcze sezon się nie zaczął a już zaczeła się nagonka na biura   odpowiedz »

      • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

        [2007-01-12 14:30 213.241.34.*]

        Tour-Operatorzy muszą i powinni mieć prawo do potrąceń. Klienci mogą wykupić fakultatywnie ubezpieczenia od kosztów rezygnacji. Po to, właśnie, taką formę wprowadzono. Np. organizatorzy wyjazdów egzotycznych muszą potrącać prawie 100% wpłaty klienta nawet na 14-21 dni przed wylotem, bo lwia część ceny imprezy - to koszt biletu lotniczego, kupowanego z dużym, często, wyprzedzeniem, i bezzwrotnego. Dla imprez autokarem potrącenie 100 % wpłaty klienta powinno obowiązywać w okresie 1-7 dni przed terminem imprezy.
        BT "Maraton Travel"   odpowiedz »

        • a z jakiej racji 100%????? 

          [2007-01-18 09:29 81.219.145.*]

          skoro nie pojechałem to nawet jesli musicie zapłacić za hotel, wyżywienie i puste miejsce w autokarze to przeciez nie macie prawa naliczać prowizji od "niewyjazdu" a wszyscy wiemy że to ok 20 % ceny imprezy...

          Paweł Gretkowski   odpowiedz »

          • a z jakiej racji 100%????? 

            [2007-01-18 10:38 213.241.34.*]

            na jakiej podstawie uważasz, Kolego, ze biuro podróży jest
            instytucją charytatywną. Opłata za hotel i ew. wyżywienie - to są koszty,
            a za puste miejsca w autokarze biuro płaci pośrednio, ponieważ w przypadku rezygnacji klienta nie może podnieść ceny pozostałym. W pewnym momencie bilans wychodzi na zero. A zatem, marżę musi zastosować jako składnik kwoty potrącenia dla klienta rezygnującego.
            Jeszcze raz powtarzamy - każdy klient może wykupić ubezpieczenie od kosztow rezygnacji. BT "Maraton Travel"   odpowiedz »

          • a z jakiej racji 100%????? 

            [2007-02-08 06:25 61.91.191.*]

            A niby dlaczego. Przeciez biuro wykonalo swoja prace. A to ze nie chcesz uzyc efektow pracy. to co z tego - jest to Twoj czlowieku wybor!. W calej dyskusji nie ma l;ogiki. Wszyscy maja prawa ale nie biuro? A dlaczego biuro ma pracowac za darmo. Dlaczego? Kto chce moze sie ubezpieczyc od anulacji. I juz a nie pisac brednie!   odpowiedz »

        • dwukrotna sprzedaż wycieczki to tez oszustwo 

          [2007-01-18 09:33 81.219.145.*]

          Pracowałem w biurze podróży i wiele razy zdarzyło sie że klient rezygnował, obciążało się go kosztami 100 % na 4 dni przed, a potem robiło sie wielkie "last minute" i sprzedawało się imprezę drugi raz po nizszej cenie. Czy to tez uczciwe, szanowna branżo???

          harcerzyk   odpowiedz »

          • dwukrotna sprzedaż wycieczki to tez oszustwo 

            [2007-01-18 12:27 213.241.34.*]

            niestety, to nie jest oszustwo. Na 4 dni przed terminem szansa sprzedania zwolnionego miejsca jest bardzo mała. A zatem, ewentualna możliwość sprzedania jest tylko w formule "last minute". Biuro, potrącając 100 % z wpłaty klienta, rezygnującego 4 ,3, lub 2 dni przed wyjazdem nie wie, czy pozyska kogoś na zwolnione miejsce, a przeważnie rezygnują jednocześnie co najmniej 2 osoby. Jest to ryzyko biura. Każdy klient może skorzystać z fakultatywnego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie. BT "Maraton Travel"   odpowiedz »

    • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

      [2007-01-12 18:45 203.144.143.*]

      Szanowni bezmyslni urzednicy. Zmiana ceny wynika glownie ze zmiany kursu dolara, na co takie tegie ekonomicznie glowy nawet jak barykadowiec Lepper nie znaja lekarstwa. A wy znacie? Nobla wam - urzednicy!   odpowiedz »

    • Touroperator nie może z góry ustalać wysokości potrąceń w pr 

      [2007-01-13 16:38 83.22.53.*]

      "UOKiK zaskarżył także postanowienie umowne, które wyłączają możliwość dochodzenia przez klienta odszkodowania od biura podróży. Chodziło o sytuację, kiedy podczas trwania imprezy, z przyczyn niezależnych od organizatora, zmienia się program lub miejsce zakwaterowania. Wówczas biuro podróży musi zapewnić świadczenia zastępcze o takim samym lub wyższym standardzie. W takim wypadku nie ma prawa wyłączać możliwości dochodzenia rekompensaty przez klientów." nic nie rozumiem. jesli klient otrzymal swiadczenia zastepcze o takim samym lub wyzszym standardzie to za co mialby domagac sie odszkodowania? tylko za to ze hotel 3* alibaba 100 m od morza, zostal zamieniony na hotel 3* alibabairozbojnicy, 100 m od morza? to po co zapewniac swiadczenia zastepcze? moze lepiej wyplacac odszkodoania - to juz skrajnie :-) ?   odpowiedz »

    • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

      [2007-01-15 13:04 83.15.137.*]

      A dlaczego niby nie powinien organizator zatrzymac planowanego zysku jesli wykonal wszystkie czynnosci zwiazane z realizacja imprezy ????? Wykonal prace i nalezy sie mu za to pelne wynagrodzenie . Zgadzam sie natomiast z tym , ze powinien zwrocic wszelkie nieponiesione koszty   odpowiedz »

      • a jak zwracasz towar do sklepu to tez potrącają marżę??? 

        [2007-01-18 09:39 81.219.145.*]

        odpowiedz sobie sam. Sprzedawca nie ma prawa naliczać prowizji od nieskonsumowanej usługi/ produktu.

        Myslący.   odpowiedz »

        • a jak zwracasz towar do sklepu to tez potrącają marżę??? 

          [2007-03-26 22:10 83.29.214.*]

          Drogi Panie Myślący!! Zajmowanie się klientem, poświęcenie czasu na wyszukanie mu oferty, wysłanie dokumentów pocztą (przecież nie za darmo), kontakt telefoniczny (Przecież nie za darmo), wysyłanie papierów poraz drugi pocztą, bo klient zmienił zdanie i chce coś zmienic, np. ilość osób (przeciez nie za darmo) i to wszystko biuro podrózy ma robić za darmo taaaak?? nie wspomne o tym, że miejsce w hotelu ma sobie stac puste, bo klientowi raczył się odwidzieć wyjazd mimo że już 5 razy zmienial hotel, i 50 razy dzwonil z nowymi pytaniami, to o kolor podłogi, to o szerokośc parapetu i inne pierdoły, a my w tym czasie odmówiliśmy 10-u innym klientom rezerwacji, bo szanowny Pan klient raczył to miejsce zajmować aż nagle tydzien przed wyjazdem go olśniło, że mu się ten hotel jednak nie podoba!! a od kiedy biura podróży są fundacjami charytatywnymi, że nie mogą zarabiać na tym, że zajmowały się klietnem?? przecież obsługa klienta też ponosi za sobą koszty i to nie małe! najpierw dobrze pomyśl zanim nazwiesz się myślącym! pozdrawiam   odpowiedz »

          • a jak zwracasz towar do sklepu to tez potrącają marżę??? 

            [2009-10-29 14:42 83.21.6.*]

            !!!!   odpowiedz »

    • biuro podróży Kopernik nie ma prawa do zmiany ceny imprezy 

      [2007-02-01 20:55 87.207.3.*]

      niech UKIK założy biuro podróży i spróbuje na tych warunkach funkcjonować, praktyka z pewnością wpłynie na orzecznictwo   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję