TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Transport

Kierowca może podzielić przerwę tylko na dwie części

Data wysłania: 2007-05-24 14:16 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Od 11 kwietnia bieżącego roku kierowcy autobusów muszą robić dłuższe przerwy w prowadzeniu pojazdu. Muszą też przewidzieć więcej godzin na sen.

Nowe przepisy dotyczą autobusów, które zabierają więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą. Nie ma znaczenia forma ich zatrudnienia: stosunek pracy, umowa cywilna czy też samozatrudnienie. Od 11 kwietnia 2007 roku obowiązuje rozporządzenie 561/2006 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z 15 marca 2006 roku w sprawie harmonizacji wybranych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz Urz UE z 11 kwietnia 2006 r. nr L 102/1). Zastąpiło ono obowiązujące rozporządzenie 3820/85/EWG. Nowe przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej oraz w przewozach do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu.

Przerwa dla kierowców jest czasem, kiedy nie mogą prowadzić pojazdu, ani też wykonywać innej pracy. Według nowych przepisów "inna praca" to między innymi:
- pomaganie pasażerom przy w siadaniu oraz wysiadaniu,
- sprzątanie oraz konserwacja techniczna,
- prace, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku oraz pasażerów,
- załatwianie formalności administracyjnych, np. z policją, celnikami, urzędnikami imigracyjnymi.

Za inną pracę uważa się również czas spędzony na kierowaniu innym pojazdem, który używany jest do działalności zarobkowej. Inną pracą jest także pozostawanie w gotowości do pracy.

Nie uległ zmianie maksymalny dziewięciogodzinny czas pracy w ciągu dnia. Wolno go wydłużyć do dziesięciu godzin, jednak najwyżej dwa razy w tygodniu. W tygodniu, który zaczyna się w poniedziałek o 00.00 i kończy w niedzielę o 24.00, kierowca ma zakaz jazdy dłuższej niż 56 godzin, natomiast w ciągu dwóch tygodni dłuższej niż 90 godzin. Wcześniejsze prawo ustalało tylko limit 90 godzin. Limit tygodniowy nie może jednocześnie naruszać maksymalnego tygodniowego czasu pracy, który ustalony jest w dyrektywie 2002/15/WE i wynosi 48 godzin, a w wyjątkowych sytuacjach 60 godzin.

Rozporządzenie 561 przewiduje również odstępstwo od 90-godzinnego limitu dwutygodniowego, jeżeli zaprzestanie prowadzenia pojazdu zagrażałoby bezpieczeństwu drogowemu. Kierowca może dojechać do postoju tak, aby zapewnić bezpieczeństwo pojazdu i osób. Jednak przekroczenie ograniczenia powinien od razu po przyjeździe na postój zaznaczyć na wykresówce tachografu lub na wydruku z tachografu cyfrowego. Dotychczasowe przepisy nie dopuszczały takiego wyjątku.

Kierowcę obowiązują też dłuższych przerwy w ciągu dnia pracy. Podczas jazdy ma on prawo podzielić obowiązkową 45-minutową przerwę tylko na dwie krótsze. Jednak pierwsza z nich musi trwać minimum 15 minut, a druga pół godziny. Dotychczas przepisy zezwalały na podział tej przerwy nawet na trzy 15-minutowe.

Odpoczynek dzienny nadal wynosi 11 godzin i nie zmieniły się zasady jego podziału. Podzielony odpoczynek musi trwać 12 godzin na dobę, z czego jedna część musi mieć co najmniej dziewięć godzin. Dodatkowo pierwsza część musi wynosić co najmniej trzy godziny i nie można jej podzielić na krótsze części.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, odpoczynkiem jest nieprzerwany okres, kiedy kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem.

Kierowca może również odpoczywać krócej, jednak nie częściej niż trzy razy w tygodniu. Skrócony odpoczynek powinien trwać przynajmniej dziewięć godzin w ciągu doby.

Inne przepisy obowiązują, gdy pojazdem kieruje przynajmniej dwóch kierowców na zmianę. Wówczas prowadzący musi wykorzystać co najmniej dziewięciogodzinny wypoczynek w ciągu 30 godzin od zakończenia poprzedniego dziennego lub tygodniowego wypoczynku. Stare przepisy zezwalały na osiem godzin wypoczynku.

Zmieniły się również przepisy o odpoczynku na promie i w pociągu. Teraz kierowca może go dwukrotnie przerwać, wcześniej mógł tylko raz. Nadal czynności związane z wjazdem i wyjazdem z promu lub pociągu nie mogą przekroczyć godziny. Podczas odpoczynku kierowca musi mieć do dyspozycji koję lub kuszetkę.

Podczas dwóch kolejnych tygodni kierowca musi wykorzystać przynajmniej dwa regularne tygodniowe odpoczynki, które wynoszą po 45 godzin lub jeden regularny tygodniowy i jeden skrócony, wynoszący minimum 24 godziny. Skrócenie należy wówczas zrekompensować równoważnym odpoczynkiem przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, kiedy kierowca wypoczywał krócej. Trzeba go doliczyć do innego odpoczynku, który trwa przynajmniej dziewięć godzin.

Dzienne oraz tygodniowe okresy wypoczynku kierowca może wykorzystać w pojeździe. Jednak pod warunkiem, że znajduje się na postoju i każdy kierowca ma odpowiednie miejsce do spania.

Tygodniowy wypoczynek rozpoczyna się najpóźniej po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego wypoczynku. Od 11 kwietnia bieżącego roku nie ma już wyjątku dla kierowców, którzy prowadzą autokary w ramach pasażerskich przewozów innych niż regularne. Dotychczas mogli pójść na tygodniowy odpoczynek najpóźniej po 12 dniach pracy.

Według nowego prawa firma transportowa nie może wypłacać kierowcom premii i dodatków do wynagrodzenia, które uzależnione są od długości przebytej trasy lub od ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszania rozporządzenia 561.

Firmy muszą organizować pracę kierowców tak, aby nie naruszać przepisów o czasie prowadzenia, obowiązkowych przerwach oraz odpoczynkach. Przedsiębiorcy odpowiadają za naruszenia przepisów przez kierowcę również wówczas, gdy doszło do tego w innym państwie członkowskim lub poza Unią. O przestrzeganie przepisów powinni dbać również organizatorzy wycieczek, podwykonawcy i agencje zatrudniania kierowców.

    • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

      [2007-05-24 14:16 83.13.46.*]

      Jak zwykle państwo ,,wyszło przed orkiestrę". Skąd wziąść ludzi do pracy, jak pouciekali za granicę? Co mają zrobić przedsiębiorcy, którzy w latach ubiegłych wygrali wieloletnie przetargi w oparciu o tamte realia?
      Wiem państwo pozamyka ich w więzieniu? Lub obarczy wielotysięcznymi karami!!! Kuriozum trwa a PIS się bawi. Panowie sztuką jest stworzyć system, który chroni wszystkich przede wszystkim tych z których darmozjady żyjecie. Niech was szlag ...   odpowiedz »

      • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

        [2007-05-29 15:28 86.143.85.*]

        Co sie czepiacie polskiego rzadu (np. PiSu)?
        Przeciez jo to przepis UE wiec nie mysmy go stanowili. Bardzo dobrze ze wprowadzili takie przepisy!? Po ile godzin wy chcecie pracowac?
        Osobiscie uwazam, ze praca od 5 do 23 w tym pare przerw na prom, odpoczynek jak grupa zwiedza muzeum, etp jest przegieciem. Teoretycznie jazdy jest tylko 9h ale naprawde caly czas sie spedza w pracy z dala od rodziny.
        A pracowalibyscie za 75 euro dziennie w takich warunkach?   odpowiedz »

    • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

      [2007-05-24 14:22 83.31.181.*]

      takich wybraliśmy i potem tacy "oderwani od rzeczywistości" tworzą przepisy, ... a wszystko to oczywiście dla naszego dobra ...   odpowiedz »

    • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

      [2007-05-24 22:45 82.146.243.*]

      Teraz to tylko zostac kierowca 9h pracy i wolne to chba najbardziej socjalny zawód. Może wprowadzmy też takie przepisy do biur, sklepó , hurtowni niech każdy ma ze soba tacho   odpowiedz »

      • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

        [2007-05-31 19:34 86.22.98.*]

        A ile byś chciał zap.....?Powinno się robić te 8,9 godzin ale za normalne pieniądze ,a nie za jałmużne.BANDA ZŁODZIEI z WIEJSKIEJ   odpowiedz »

      • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

        [2009-10-16 19:47 85.19.186.*]

        nie masz pojecia o czym gadasz, 9 godz to tylko chodzi o sama jazde!!! Do tego dolicz np sprawdzenie i przygotowanie auta przed jazda, ladunek, przyjecie pasazerow, w miedzy czasie 45 min pauzy, inne postoje i czynnosci podczas jazdy i zanim bedziesz mogl sie w koncu polozyc spokojnie spac minie 15 godz.... Dla nieswiadomych, przemadrzalych....   odpowiedz »

        • 9 godzin pracy kierowcy! 

          [2010-03-15 20:02 109.243.250.*]

          9 godzin pracy kierowcy to nie tylko sama jazda !!!

          Art. 6.

          1. Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
          1) prowadzenie pojazdu;
          2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
          3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
          4) czynności spedycyjne;
          5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
          6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
          7) niezbędne formalności administracyjne;
          8) utrzymanie pojazdu w czystości.
          2. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.
          3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.   odpowiedz »

      • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

        [2011-10-05 20:26 217.96.116.*]

        ale ty jesteś głupol!!!   odpowiedz »

    • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

      [2007-05-25 20:51 83.29.143.*]

      najlepiej wymyslać durnowate przepisy i oczywiście karać to przecież najprostsze ITD wogóle pomyliło pojecia do czego tak naprawdę zostało powołane może najpierw państwo powinno zainteresować sie poprawą warunków pracy kierowców to znaczy parkingi wynagrodzenia świadczenia czy np, praca kierowcy który pracuje na drodze jeśli można to coś wogóle nazywać drogami jest bardziej bezpieczna niż np . górnika gdzie w tych sprawach jest nasza nedzna władza od tego może zacząc a potem jakieś wymagania nażucać co w realiach jest niemożliwe spawa jest naprawdę prosta tylko nasi władni są zbyt tepi by to zrozumieć reakcja jest zwyczajnie łańcuchowa jezeli koszty transportu byłyby godziwe drogi normalne firmy miały z tego godziwe pieniądze płaciłyby równocześnie godziwie kierowcim to nikt nie musiałby kombinować z przerwami odpoczenkiem itp . bo napewno każdy Kowalski wolałby pracować 9 godzin na dobę nie 19 pod warunkiem ze byłby w stanie po tym utrzymac swoją rodzinę   odpowiedz »

    • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

      [2007-05-27 11:57 82.139.8.*]

      9 godzin pracy? buahahahahahah   odpowiedz »

      • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

        [2011-03-03 18:23 91.193.196.*]

        9 godz buhahaha i co cie tak śmieszy???????   odpowiedz »

    • Przewoźnicy autokarowi: jak wyznaczać przerwy? 

      [2013-07-27 19:35 83.24.181.*]

        odpowiedz »

    • Kierowca może podzielić przerwę tylko na dwie części 

      [2013-10-05 11:36 95.40.143.*]

      Dobrze, że teraz na rynku jest tak duży wybór firm transportowych, zajmujących sie przewozem osób. Korzystałem z ofert wielu z nich, ale najbardziej przypadła mi do gustu oferta DarTrans. Jesli szukacie wynajem busów Warszawa to polecam usługi tej firmy.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję