Forum turystyczneTurystyka forum
Biura turystyczne
Baza turystyczna
Turystyka biznesowa
Turystyka krajowa
Turystyka zagraniczna wyjazdowa
Transport
Gastronomia
Turystyka zagraniczna przyjazdowa
Turystyka na świecie
Inne związane z branżą
Temat dowolny




Forum grupa: Transport

Wątek: Historia gdańskiego lotniska w Rumi-Zagórzu
Autor: Czytelnik IP automat.*
Data wysłania: 2007-12-18 08:42
Temat: Historia gdańskiego lotniska w Rumi-Zagórzu
Treść: Aktualność:
Początki lotnictwa w Polsce sięgają roku 1919.

10 lutego 1920 r. w Pucku generał Haller dokonał historycznego aktu zaślubin Polski z morzem. Wtedy utworzono Bazę Lotnictwa Morskiego. W 1928 r. Morski Dywizjon Lotniczy dysponował 34 łodziami latającymi i wodnopłatowcami o konstrukcji drewniano-płóciennej.

Rozwój lotnictwa lądowego miał miejsce w latach 30. Powstały wtedy udane konstrukcje inż. Puławskiego, wykonywane w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie (seria PZL - P1, P7, P11, P23 Karaś i P37 Łoś). O sukcesach polskich lotników Żwirki i Wigury w 1932 r. mówiła cała Polska. Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej organizowała społeczne zbiórki na zakup samolotów. Umożliwiło to w 1937 r. zakup 127 samolotów szkolnych typu RWD.

Inicjatorem organizacji lotniska w Rumi był Akademicki Aeroklub Gdański, założony w 1929 r. przez polskich studentów Wydziału Lotnictwa Politechniki Gdańskiej. Popierały go w tym władze Gdyni i Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, który w Rumi miał lotnisko zapasowe. Lotnisko pasażerskie zostało uruchomione w 1935 r., a nowoczesny dworzec lotniczy na wiosne 1936 r. Port Lotniczy Gdynia w Rumi-Zagórzu posiadał dwa pasy startowe, dwa hangary i dworzec. Montowano tam także, sprowadzane z USA dla PLL LOT, samoloty Lockheed Elektra. Mimo zapewnień PLL LOT o bezpieczeństwie lotów, podróż samolotem w Polsce, nawet 15 lat po uruchomieniu komunikacji lotniczej, stanowiła nie lada przeżycie i budziła obawy.

Połączenia lotnicze między Warszawą, a Gdynią uruchomiono 4 kwietnia 1936 r. Umożliwiło to społeczeństwu gdyńskiemu załatwienie spraw w stolicy w jednym dniu. Godziny lotów wyglądały następująco: odlot z Gdyni o 7.30, przylot do Warszawy o 9.00, odlot z Warszawy o 15.15, przylot do Gdyni 16.45. W okresie od 1 lipca do 15 sierpnia kursowały do Warszawy codziennie dwa 10-osobowe samoloty pasażerskie Lockheed Elektra. 15 maja 1939 r. powstało połączenie do Kopenhagi, a miesiąc później do Wenecji. Gdynia, jeszcze przed wybuchem wojny obchodziła 20-lecie Polskiej Komunikacji Lotniczej. Podczas wojny Niemcy w Gdyni i Rumi montowali m.in. myśliwce Focke-Wulf Fw 190. W 1945 r. port lotniczy został zniszczone. Dziś znajdują się tam osiedla.

Pobudzenie do życia cywilnego Portu Lotniczego Gdynia, wykorzystującego wojskowe lotnisko w Babich Dołach, jest celem strategicznym. Lotnisko jest potrzebne dla rozwoju gospodarczego i turystycznego Trójmiasta i Pomorza.

OdpowiedzPowrót do drzewa wątku

Odpowiedzi:

Historia gdańskiego lotniska w Rumi-Zagórzu [2014-07-02 14:48 83.7.251.*]
Możliwości skoków spadochronowych na Pomorzu (np. Jastarnia): ]http://kalendarzprzygod.pl/podroze/skoki-spadochronowe odpowiedz »

Historia lotnictwa na Pomorzu [2014-05-20 17:52 89.69.233.*]
lol odpowiedz »

Historia lotnictwa na Pomorzu [2010-05-31 09:20 109.243.207.*]
celem strategicznym rozwoju Trójmiasta? po artykule widać, że jest napisany metodą kopiuj-wklej . dyskwalifikuje to go w całości jako nierzetelny i tendencyjnie pisany na zamówienie bez powierzchownego nawet przestudiowania tematu. Lotnisko w Kosakowie bowiem jest obarczone tymi samymi negatywami urbanistycznymi co wrzeszcz w latach 60-tych i były one ważnym argumentem jego likwidacji. Sytuacja jest tyka : pas leży na terenie gminy Kosakowo , której odbiera się możliwości rozwoju i bogacenia się na byciu naturalnym zapleczem mieszkaniowym Gdyni. obecnie jest tendencja do budownictwa mieszkaniowego w formie osiedli domów jednorodzinnych i ekskluzywnych osiedli - kompleksów mieszkaniowo-usługowych. Nie istniejące lotnisko już teraz nazywa się port lotniczy Gdynia dla zbudowania tzw. świadomości zbiorowej i medialnej. To z kolei zakrawa na manipulację i jest skandaliczne. Jedynym celem strategicznym jaki się nasuwa jest powrót sytuacji sprzed II WŚ kiedy to Gdynia była jedynym polskim portem i miała połączenia lotnicze . Przypomnę, że w Rumi był port lotniczy Gdynia-Rumia . montowano tam nawet samoloty ELEKTRA z podzespołów z USA dla PLL LOT. ODSYŁAM DO MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH I NAWOŁUJE DO RZETELNOŚCI!! odpowiedz »

lotnisko Rumia [2008-07-11 18:35 83.4.231.*]
W latach 1952-1953 wykonywałem skoki spadochronoe na lotnisku Rumia, tam prowadzone były skoki spadochronowe dla pilotów, nawigatorów i strzelców pokładowych i rtg z Jednostki lotnictwa Marynarki Wojennej, stacjonującej na Babich Dołach. odpowiedz »

Historia lotnictwa na Pomorzu [2007-12-18 08:42 83.11.83.*]
chyba tytuł powinien brzmieć Historia GDYŃSKIEGO...
pozdro
odpowiedz »

Historia lotnictwa na Pomorzu [2010-12-04 18:17 89.74.74.*]
Nie, tytuł powinien brzmieć "Historia RUMSKIEGO..." odpowiedz »


Powrót do wątkówOdśwież


Zgłoś problem z tą stroną »

Ogłoszenia praca turystyka, w turystyce


© 2024 FORUM-TURYSTYCZNE.PL. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu i zawartej w nim polityki cookies.
strona główna | kontakt | reklama | linki
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij