TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Transport

Sposoby wynagradzania kierowców zawodowych stosowane w Polsc

Data wysłania: 2007-03-01 19:38 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Firmy, zajmujące się przewozem stosują różnorodne systemy wynagradzania kierowców. Jednak muszą wiedzieć, że niektóre są zakazane przez obecnie obowiązujące przepisy.

Polskie firmy przewozowe coraz częściej borykają się z problemem braku kierowców. Obecnie jedynym argumentem, który może przekonać zawodowych kierowców do pozostania w Polsce, jest zaoferowanie im odpowiednio wysokiego wynagrodzenia.

Sposoby wynagradzania kierowców zależą głównie od podstawy zatrudnienia kierowców. Najczęściej kierowcy zawodowi zatrudniani są na umowę o pracę lub prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.

Jeżeli zawodowy kierowca wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę, wtedy jego wynagrodzenie zasadniczo nie różni się od płacy innych pracowników. Pensja należy się kierowcy bez względu na ilość wykonanych kursów w danym miesiącu. Zgodnie z art. 81 § 1 kodeksu pracy wystarczy, że był gotowy do świadczenia pracy.

Jednak strony umowy o pracę mają dość dużą swobodę w zakresie ustalania dodatkowych elementów wynagrodzenia. Dlatego też niektórzy przewoźnicy wprowadzają do umów o pracę różne premie, które uzależnione są między innymi: od jakości pracy, terminowości, czy przestrzegania norm zużycia paliwa. Wówczas pensja zasadnicza może być na poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 stycznia 2007 roku 936 zł). Potwierdził to wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 12 lipca 2005 roku, w którym uznano, że obligatoryjnym elementem wynagrodzenia za pracę jest wynagrodzenie zasadnicze, a dodatkowe składniki wynikają z woli stron zawierających umowy o pracę (III APa 89/05).

Premie mogą mieć charakter uznaniowy (wówczas przewoźnik jednostronnie decyduje, czy ma przyznać premię, czy też nie) lub obligatoryjny (wówczas jeżeli warunki wskazane w umowie zostaną spełnione kierowcy należy się premia i może jej dochodzić nawet przed sądem pracy).

Jeżeli kierowca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz świadczy na rzecz firmy przewozowej usługi kierowania pojazdem, strony mają bardzo dużą dowolność co do sposobu określenia wynagrodzenia.

W umowie o współpracy strony muszą określić czy kierowca otrzymuje:
- co miesiąc określoną kwotę na podstawie wystawionej faktury VAT;
- wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr;
- określoną część przewoźnego, które otrzymuje za dany przewóz firma przewozowa.
Często w umowie przewidziane są tzw. postojowe, czyli kwoty należne kierowcy w razie braku zleceń lub wynagrodzenie za świadczenie innych usług niż kierowanie pojazdem, w tym sprzątanie pojazdu, ładunek i wyładunek towarów.

Określając wynagrodzenie należy wskazać, czy jest to kwota brutto, czy netto. Jeżeli strony nic nie wskażą w umowie, zgodnie z art. 3 ustawy o cenach będzie to kwota brutto, czyli zawierająca podatek VAT.

Z zatrudnianiem kierowców, którzy prowadzą samodzielną działalność gospodarczą wiąże się pewne ryzyko. Inspekcja Pracy może uznać, że zatrudnianie kierowców jest w danym przypadku próbą obejścia prawa pracy (art. 22 § 1 kodeksu pracy: "Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem"; art. 22 § 1k.p.: "Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy").

Dodatkowo nowe przepisy podatkowe (art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wykluczają od 1 stycznia 2007 roku w pewnych sytuacjach samozatrudnienie.

Podstawową zasadą jest, że kierowca nie może otrzymywać wynagrodzenia zależnego od przebytej odległości lub ilości przewiezionego ładunku. Inaczej jest tylko w przypadku, gdy nie spowoduje to zagrożenia na drodze lub nie będzie zachęcać do zbyt długiego prowadzenia pojazdu.

Kilometrówka jest najprostszym i najczęściej stosowanym przez firmy przewozowe sposobem ustalania wysokości wynagrodzenia. Jednak stosowanie kilometrówki nie zawsze jest dopuszczalne. Ustawodawca nie może pozwolić, aby kierowca, kierując się chęcią zarobienia jak najwięcej, jeździł zbyt długo bez wymaganych przerw.

Według polskich przepisów zgodnie z art. 26 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, który ma zastosowanie do kierowców, którzy pracują na podstawie umowy o pracę warunki wynagradzania kierowców nie mogą przewidywać składników wynagrodzenia, których wysokość jest zależna od liczby przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionego ładunku, jeśli ich stosowanie wpłynęłoby na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy.

Takie same ustanowienia przewiduje unijne rozporządzenie nr 3820/85 z 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych związanych z transportem drogowym. Stosowane ono jest również do kierowców, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 10 wynagrodzenie kierowców za przebytą odległość lub ilość przewiezionego ładunku, nawet w formie premii lub dodatku do wynagrodzenia jest zabronione, chyba że wypłaty nie zagrożą bezpieczeństwu na drodze.

11 kwietnia bieżącego roku ma wejść w życie nowe rozporządzenie (WE) nr 561/2006 z 15 marca 2006 r., które ma zastąpić obecnie obowiązujące. Wprowadzi ono podobny przepis, który zabrania stosowania kilometrówki, jeżeli może to zagrozić bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń przepisów rozporządzenia (art. 10).

Przyjętą zasadą jest zakaz wprowadzania kilometrówki. Przepisy dopuszczają wyjątek w sytuacjach, gdy wprowadzenie kilometrówki nie spowoduje zagrożenia na drodze i nie będzie zachęcać do zbyt długiego prowadzenia pojazdu. Dużą wadą tych przepisów jest brak definicji pojęć, co powoduje niepewność w ich interpretacji przez Inspekcję Transportu Drogowego.

    • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

      [2007-03-01 19:38 81.168.252.*]

      Dalej nie jest to klarowne jak większość przepisów w naszym kraju. Ja jako przedsiębiorca stosujący przepisy jestem dyskryminowany przez konkurencję która stosuje samozatrudnienie wg mnie w przypadku kierowcy NIEDOZWOLONE. Ale życie jest życiem ja zatrudniam legalnie wg przepisów ., a inni przez brak ich klarowności stosują samozatrudnienie. Wynaleźli już sposób ominięcia ustawy. Kierowca samozatrudniony podpisuje oświadczenie o odpowiedzialności wobec osób trzecich. CHORE . A gdzie zbieg przepisów z Prawem Przewozowym gdzie jest Certyfikat kompetencji zawodowych tego samozatrudnionego, Podsumowując - brak dobrej wykładni oficjalnej dalej uskutecznia ten proceder a nie jak miał być on ucięty od 01.01.2007 !!!!!   odpowiedz »

    • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

      [2007-03-02 07:31 217.96.178.*]

      Niestety zatrudnianie kierowców to kolejna brudna sprawa Polskiej rezczywistości. Znak kilka firm przewozowych z transportem miedzynarodowym, które zatrudniaja kierowców i coraz bardziej niechetnie podchodza do tematu zatrudnienia a moze bardziej do odprowadzania ZUS, śmieszne ale do tej pory mamy urzędników z klapkami na oczach (niestety), Praktyka jest wynagrodzenie od 4 - 5 tys zł miesiecznie za wykonywanie kursów miedzynarodowych na 1 miesiac pracy około 3 tygodni w kabinie, ale ZUS odprowadzony od kwoty 1.000 zł. I nikt w to nie wnika ciemni pracownicy sprawdzajac firmę z transportem miedzynarodowym nie maja pojecia i moze wydaje im sie normalne zarabianie 1000 zł. Szkoda naszego kraju - czy wszystko w Polsce musi byc zepsute do szpiku kości.   odpowiedz »

      • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

        [2007-03-06 00:44 83.18.160.*]

        Wiekszosc zarobku to sa diety - a diety nie sa opodatkowane - gdyby kierowcy zarabiali 5000 zl na reke to ZUS trzeba by zaplacic ok. 2000 wiec - wybacz - ale na to tzeba zarobic. >>tylko niestety nie w tym kraju <<<   odpowiedz »

        • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

          [2007-12-02 19:54 84.13.110.*]

          a ja uwazam ze najlepsza firma jest firma KACZMAREK. ma on same scanie i ciaga niebieskie naczepy spod dunskiej spedycji LEMAN. napewno wszyscy kierowcy kojarza ta firme. u niego jezdzi sie wylacznie na danie. tyle tylko ze tacho nie obowiazuje. na niemczech jedzie sie na legalu. od padborga szef nakazuje uzyc magicznego pstryczka (wylacznika tacho) przewaznie zrzuca sie 4 miejsca i laduje 4 na "pauzie"potem szybki powrot. i znow niemcy na legalu a polska na wylaczniku. kierowca w tej firmie robi 2, 5 kolka do dani w tygodniu. miesiecznie wychodzi ok 17 tys km. zarobki dochodza do astronomicznej kwoty 3500 zl. w 90 procentach ciagnikow sa wylaczniki tacho a w nowych autach sa po 2 a nawet 3 karty innych kierowcow. orka jak cholera. nie szukajcie u niego pracy.   odpowiedz »

          • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

            [2007-12-03 21:19 83.15.170.*]

            ja pracuje w firmie szwedek z nowego tomysla i jest taki sam syf   odpowiedz »

            • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

              [2008-01-23 19:15 83.12.84.*]

              Muj kumpel jeżdzi tam u Kaczmarka i mówi że to dobra firma auto stoi wq Niemczech a on do danii obraca 13 tys km. na miesiąc ima 7000zł na miesiąc wcześniej miał3500zł na skandynawie jeżdził z polski wyjeżdzając łikendy wolne plus zazwyczaj wtorki po pierwszym kursie z danii. Teraz ma tylko łikendy wolne . Polecam   odpowiedz »

          • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

            [2008-01-18 21:03 83.12.84.*]

            Firma Kaczmarek Nowa Sól to bzrdzo dobra firma polecam   odpowiedz »

          • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

            [2014-06-25 22:26 178.37.133.*]

            uzyc magicznego pstryczka spowoduj wypadek i już cie nie ma a szef umyje rączki   odpowiedz »

        • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

          [2010-05-16 07:57 89.75.109.*]

          Proszę mnie nie czarować odnośnie diet,ponieważ ten problem jest narzucony ustawą o dietach.Jestem kierowcą 45 lat i jeżdżę na trasach międzynarodowych za 13 tyś.km zarobie 4,5 tyś z tego przeważnie sobota i niedziela w trasie.Pytam ile ja faktycznie zarobie?przecież człowiek nie żyje powietrzem a utrzymanie też kosztuje.Pozdrawiam Zyga   odpowiedz »

      • SCHUDNIJ, ZDBAJ O SWOJE ZDROWIE 

        [2008-03-14 10:42 80.51.166.*]

        Jeśli chcesz schudnąć zdrowo, bez zwisów skórnych, uczucia zmęczenia, rozdrażnienia, odzyskać witalność i młodość Twojego organizmu, lub przytyć do tkanki mięśniowej SKONTAKTUJ SIE KONIECZNIE!!!
        tel. 518 488 866, gg 2703818, e-mail: mojanadwaga@gmail.com
        Możliwość nawiązania współpracy i osiągnięcie dodatkowego lub stałego dochodu!!!!!   odpowiedz »

      • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

        [2009-10-25 12:54 77.253.247.*]

        Jak najbardziej popieram wypowiedź kolegi, niestety tak jest...
        http://autokaryicezarowki.p2a.pl   odpowiedz »

      • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

        [2011-10-19 13:05 87.105.239.*]

        Ja jestem przedsiębiorcą i odprowadzam za siebie Zus najniższy jaki tylko można, myślę że zaoszczędzone pieniążki można zainwestować w coś co Panu przyniesie większą emeryture niż ZUS. Jeżeli kierowca zawodowy zarabia 4-5000(niewspomne już o "zaoszczędzonym paliwie") zawsze coś się odłoży tylko trzeba pomyśleć o przyszłości w odpowiednim momencie. Albo złożyć własną firmę, odpowiadać za wszystko i zobaczyć jak to wygląda z innej strony 24 h przez 7 dni w pracy i nie można na nikogo narzekać   odpowiedz »

        • Wynagrodzenia kierowców autokarów, autobusów, cieżarówek 

          [2012-05-09 11:48 37.47.235.*]

          W odpowiedzi na Pański wpis.
          Czy kto kolwiek kazał Panu zakładać firmę transportową? Tak Panu źle, tak Pana okradają kierowcy. Przecież nie musi sie Pan tak męczyć. Zamknąć firmę, samemu isiąść za kierownice i wtedy prubować odłożyć te Pańskie PIENIĄŻKI. Pieniążki na co roczny wyjazd z rodziną na narty w Alpy, wczasy w ciepłych krajach. No i najważniejsza sprawa. Zobaczymy ile bedzie wynosiła Pańska emerytura po 10-ciu latach od której Pański pracodawca bedzie odprowadzał ZUS i wszystkie składki. Na jakie rzycie bedzie stać Pana, Pańską rodzine i w jakim nastroju bedzie układało się Pańskie życie rodzinne.
          Pozdrawiam.

          Ps.
          Te oszczędności paliwowe to fikcja taka sama jak nasze pensje.   odpowiedz »

    • Sposoby wynagradzania kierowców zawodowych stosowane w Polsc 

      [2008-11-28 20:59 77.65.1.*]

      pracodawcy wlasciciele firm transportowych oszukuja jak tylko moga kierowcow policzcie koledzy ile maja zysku z jednego wyjazdu ja liczylem minimum 4tysiace do siebie na czysto w miesiacu z auta zostaje na czysto przewoznikowi okolo 25tysiecy zl maja pieniadze na wszystko na jachty co wiekszy burak musi taki posiadac itp.ale na pensje dla kierowcy zawsze niema i te ich chore normy paliwowe sam jezdzilem u niejednego takiego burasa ale olalem ten chory zawod choc lubie jezdzic mariusz   odpowiedz »

    • Sposoby wynagradzania kierowców zawodowych 

      [2009-07-29 19:19 95.40.129.*]

      Z zainteresowaniem zapoznałem się z treścią uwag dotyczących wynagrodzenia dla kierowców. Koledzy w ten sposób niczego i nic nie załatwimy, jedynie co możemy, to tylko wyładujemy swoje emocje w tej sprawie. Jeżeli nie utworzymy zwartej grupy KIEROWCÓW ZAWODOWYCH, to nic nie osiągniemy, ale na zasadzie JEDEN ZA WSZYSTKICH, WSZYSCY ZA JEDNEGO, bo tylko w takiej zwartej grupie można coś osiągnąć. Przypomnę bardzo znamienne słowa sł.b. Ojca św Jana Pawła II, jakie wypowiedział 8 czerwca 1987 r. cyt: ">>Jeden drugiego brzemiona noście<<- to zwięzłe zdanie apostoła św. Pawła jest inspiracją dla międzyludzkiej i społecznej solidarności. Solidarność - to znaczy: jeden i drugi, a skoro brzemię, to brzemię niesione razem, we wspólnocie. A więc nigdy: jeden przeciw drugiemu. Jedni przeciw drugim. I nigdy >brzemię< dźwigane przez człowieka samotnie. Bez pomocy drugich." A więc w nawiązaniu do tych słów, nie jesteśmy ze sobą aż tak zwarci i dlatego jesteśmy w taki, a nie inny sposób wynagradzani za naszą pracę, którą w 75% życie każdego człowieka jest od nas - kierowców uzależniona. Koledzy żniwo jest bardzo wielkie, ale robotników mało, a można rzec że brak. Bądźmy ze sobą SOLIDARNI, a tym sposobem możemy zyskać wiele, bo w pojedynkę tylko tracimy. Jestem kierowcą zawodowym od 1980 r z kat. prawa jazdy ABCDET, obecnie na rencie, co oznacza, że dysponuję czasem na tyle, aby podjąć się tego zadania, pod warunkiem że solidarnie z Waszą pomocą. Oczekuję Waszej propozycji Bądźmy solidarni ze sobą i na drodze! Szczęść Wam Boże! Andrzej   odpowiedz »

    • Sposoby wynagradzania kierowców zawodowych stosowane w Polsc 

      [2009-11-04 05:42 89.17.226.*]

      Szanowni Państwo. Moje pytanie jest skierowane do urzędników nast. instytucji:PIP,ITD,Urz.Skarbowy.Jak to się dzieje że wszyscy w Polsce wiedzą na jakich zasadach zatrudniani są kierowcy dużych ciężarówek i nikogo to nie interesuje. Jak to jest że zmuszani jesteśmy do szczegółowego wypisywania delegacji służbowych nie otrzymując z tego tytułu ani centa,podczas gdy pracodawca ochoczo rozlicza je sobie wg.uznania. Nie interesuje to żadnych organów. Niec ktoś spróbuje policzyć na jakie kwoty jest okradany skarb państwa   odpowiedz »

      • Sposoby wynagradzania kierowców zawodowych stosowane w Polsc 

        [2012-01-26 13:40 80.48.31.*]

        Mam propozycje niech pan napisze w jakim stopniu odbija sobie pan powyższe delegacje w rozliczeniu trasy, paliwa.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję