TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Walczyli z biurem podróży i wygrali

Data wysłania: 2013-04-19 13:04 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Małżeństwo z Lublina wykupiło wczasy na jednej z greckich wysp. Kiedy okazało się, że zakwaterowanie, które zapewniło im biuro podróży różni się od tego zawartego w umowie, para postanowiła dochodzić swoich praw w sądzie.

Zgodnie z tym co było zawarte w umowie para wykupiła czternastodniowe wczasy w hotelu czterogwiazdkowym na jednej z greckich wysp. Pokój miał być gustownie urządzony, wyposażony w telewizor, telefon, suszarkę, lodówkę oraz sejf. Niestety po przyjeździe do hotelu rezydentka ulokowała ich w pokoju o znacznie niższym standardzie niż ten zawarty w pisemnej umowie z biurem podróży. Para postanowiła złożyć reklamację. Pokój, który spełniał wszystkie wymagania zagwarantowane w umowie małżeństwo otrzymało następnego dnia.

Małżeństwo zażądało 4 tys. złotych od organizatora. W sumie 1 tys. złotych odszkodowania oraz 3 tys. złotych zadośćuczynienia. Sąd pierwszej instancji zasądził na rzecz małżeństwa kwotę 1 156,20 złotych. wraz z ustawowymi odsetkami. Zdaniem poszkodowanych turystów, którzy w końcu udowodnili, że biuro podróży nie wywiązało się z umowy, kwota zadośćuczynienia była zbyt niska. Sąd tłumaczył swoją decyzję tym, że w momencie kiedy poniesione straty dotyczą tylko jednego dnia z czternastodniowej wycieczki, roszczenia nie mogą stanowić połowy wartości całego urlopu.

Po złożeniu apelacji przez powódkę, Sąd Okręgowy podwyższył zadośćuczynienie na rzecz powodów do 3 tys. złotych. Uznał, że wartość usługi turystycznej nie może być miernikiem określenia szkody. Zawinił organizator i tym samym spowodował dyskomfort jaki odczuli klienci.

Przypomnijmy, że właśnie z tego względu roszczenia o zadośćuczynienie nazywa się roszczeniem o naprawienie szkody za ''utratę przyjemności z wakacji" lub ''zmarnowany wypoczynek".

Reasumując Sąd Okręgowy w Lublinie uznał, że osoby korzystające ze zorganizowanego wypoczynku wydając pieniądze na wakacje w biurze podróży maja prawo oczekiwać takich samych standardów jakie zostały im zapewnione w umowie. Tym samym podwyższył kwotę zadośćuczynienia do 1500 dla każdego z powodów.

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-19 13:04 87.204.31.*]

      i bardzo dobrze! mądre posunięcie. Ciekawe tylko kto pokrył koszty sądowe :)   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-19 13:05 95.49.236.*]

      Jesli po pierwszym dniu klienci otrzymali własciwe świadczenia(a tak przecież było) kwota 3000 zł odszkodowania to zwykłe wyłudzenie !!!!   odpowiedz »

      • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

        [2013-04-19 15:45 79.175.252.*]

        Bzdury piszesz !!! Klienci mają prawo wycenić swój dyskomfort związany z niewywiązaniem się z umowy na jaką kwotę chcą. W całym cywilizowanym świecie tak jest. Może w końcu to nauczy wielu organizatorów, by nie kombinowali - sprzedam drożej, dam możliwie najtańszy pokój. Brawo dla klientów!   odpowiedz »

        • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

          [2013-05-06 00:22 31.0.119.*]

          A ja się zgodzę, że to było zwykłe wyłudzenie.
          W najlepszym przypadku powinni dostać 4000/14 czyli około 300 zł.
          Pisząc o całym świecie masz zapewne na myśli USA, gdzie za upadek na prostej drodze można iść do sądu, bo zawsze kolor nawierzchni mógł być powodem rozproszenia uwagi, które doprowadziło do strat moralnych i uszczerbku na zdrowiu.
          Paranoja i zapychanie sądów.
          Takie rzeczy, powinny być załatwiane od ręki.
          Tabela frankfurcka jest doskonała, powinna u nas zostać jak najszybciej wprowadzona w życie, a takich naciągaczy powinno się obciążać karami finansowymi, adekwatnym wyłudzeniom i obciążać kosztami sądowymi.
          Jeszcze jedno - takie wyroki doprowadzą do zmian w umowach ( przewidujących podobne sytuacje ), wobec których my agenci, jak i klienci będziemy bezbronni i wtedy nic nie pomoże.   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-19 13:07 95.49.236.*]

      ciekawe dlaczego linie lotnicze nie mają zasądzanych tak horrendalnych kwot za : opóźnienia, odwołania, ...   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-19 15:00 80.52.226.*]

      założę się, że to jakiś cwany prawnik lub jego kolesie był tym "pokrzywdzonym"
      już to przerabiałem z takim. Teraz od razu wysuyłam ich do Tajlandii.....   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-20 23:21 92.225.44.*]

        odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-20 23:22 92.225.44.*]

      Jeśli artykuł ma być rzetelny, to należy podać wyspę, hotel i organizatora!   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-22 11:09 176.120.123.*]

        odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-22 11:11 176.120.123.*]

      Sprawa nie jest nowa. Artykuł na ten temat ukazał się jakieś 1,5 roku temu w Wiadomościach turystycznych. Tytuł: "Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop"
      Beata   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-22 11:15 83.238.170.*]

      Na pewno wystarczyłoby zaproszenie na kolację albo jakaś dodatkowa wycieczka, ale rezydent zamiast od razu przeprosić i zapewnić, że to na jeden dzień to najpierw pewnie udawał, że jest wszystko ok a potem nie czuł się wystarczająco decyzyjny i zrobiła się afera.   odpowiedz »

    • Odszkodowanie za zmarnowany urlop 

      [2013-04-22 11:49 83.15.137.*]

      ciekawe czy sad wiedzial o czyms takim jak tabela frankfurcka ( prawoturystyczne.pl )

      Jednym z istotnych elementów pisma reklamacyjnego do biura podróży jest określenie wysokości odszkodowania oczekiwanego dla wynagrodzenia szkody poniesionej w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi turystycznej. W niektórych przypadkach pomocna może być tzw. tabela frankfurcka.
      Jest to nieformalny dokument opracowany na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech, ale ze względu na brak polskiego odpowiednika, coraz częściej stosowany do obliczenia szkody powstałej w wyniku nierzetelności organizatora turystyki w naszym kraju. Nie pomoże on w sytuacjach gdy do szkody doszły w wyniku np. kradzieży bagażu, ani w przypadku gdy klient powołuje się na "zmarnowany urlop". Tabela frankfurcka może być przydatna w przypadku rozbieżności pomiędzy ofertą biura podróży, a jakością rzeczywiście świadczonych usług.
      Omawiany dokument podzielony jest na 4 główne działy, w których wyliczone zostały niedogodności związane z noclegiem, wyżywieniem i transportem oraz czwarta część zawierająca pozostałe typowe rozbieżności z ofertą, spotykane w roszczeniach klientów jak np. brak basenu czy leżaków plażowych. Każdorazowo w tabeli przedstawiona została propozycja procentowego wynagrodzenia w stosunku do ceny imprezy, nieraz w pewnym przedziale np. 5-15% w zależności od powagi uchybienia.
      Niewątpliwie tabela frankfurcka może stanowić użyteczne narzędzie zarówno dla klientów formułujących roszczenie o obniżenie ceny wycieczki jak i dla osób prowadzących postępowania reklamacyjne w imieniu organizatorów turystyki. Dokument nie jest obowiązujący w Polsce ale na jego powagę wskazuje choćby fakt umieszczenia tabeli frankfurckiej w "vademecum konsumenta" wydanym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2003 roku.
      Linki do tabeli frankfurckiej:
      - Vademecum konsumenta, Warszawa 2003, str.19 (http://www. uokik. gov. pl/download. php?plik=2186)
      - Oryginalny dokument w języku niemieckim (http://www. rechtspraxis. de/frankfurt. htm)   odpowiedz »

    • Walczyli z biurem podróży i wygrali 

      [2013-04-24 20:20 89.74.106.*]

      A od kiedy to rezydent/rezydentka/pilot kwaterują gości? Lub są odpowiedzialni za pokój, który dostanie turysta? Za to odpowiada nawet nie biuro podróży, a hotel, jego front office i liczba overbookingów, które się nagminnie powtarzają.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję