TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Itaka będzie musiała podnieść gwarancję?

Data wysłania: 2014-03-31 16:30 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Po serii upadłości w 2012 roku kluczową kwestią dla rynku turystyki wyjazdowej stała się sprawa zabezpieczenia interesów klientów biur podróży przed skutkami ich niewypłacalności. Próbowano dokonać tego przy pomocy utworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, ale od początku proces ten natrafiał na trudności i w efekcie nie powstał on do dzisiaj.

Od 14 maja 2013 funkcjonuje natomiast Rozporządzenie Ministra Finansów podnoszące sumy gwarancji wymaganych od organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych. Podniesiono je znacznie dla małych i nowopowstających biur podróży, co wywołało zresztą wiele dyskusji w środowisku turystycznym. Dużo łaskawszy był minister dla większych organizatorów, którym nie tylko obniżono stawki, ale tak sformułowano przepisy, że termin przedstawienia prawidłowej wysokości gwarancji może być znacząco odsunięty w czasie.

Paragraf 3.1 w/w rozporządzenia uzależnia wysokość gwarancji od deklarowanego przez organizatora przychodu z tytułu organizowania imprez turystycznych w okresie najbliższych 12 miesięcy, na który ma zostać zawarta umowa gwarancji, z tym, że nie może on być niższy niż przychód osiągnięty w roku poprzedzającym rok zawarcia umowy gwarancji.

W rezultacie biura często deklarują zaniżony przychód bazujący zwykle na roku 2012. czyli sprzed dwóch lat. Nie ma to może dużego znaczenia przy rynkowej stagnacji, ale właśnie wchodzimy w okres dynamicznych wzrostów w turystyce. Paragraf 10 mówi wprawdzie, że wysokość gwarancji powinna być podwyższona, gdy deklarowany przychód zostanie przekroczony (powstaje on po zakończeniu imprezy). Oznacza to, że wpłaty klientów, które w turystyce często wnoszone są dużo wcześniej mogą być narażone na wyższe ryzyko niż przewidywał to prawodawca.

W tej chwili cztery biura z pierwszej dziesiątki mogą mieć zbyt niskie kwoty gwarancji wobec intencji twórców rozporządzenia. Z tej czwórki jedynym, którego dotyczy to bez żadnej wątpliwości jest Itaka. Z jej publicznych deklaracji jasno wynika, że tegoroczny obrót wyniesie około 1600 milionów złotych, ale gwarancja pokrywa tylko ¾ z nich, czyli 1200 milionów. Zatem faktyczny wskaźnik gwarancji (144 miliony złotych) wynosi nie 12, a zaledwie 9 procent.

Ponieważ deklarowany przez biuro obrót zostanie przekroczony najprawdopodobniej w lipcu, dlatego do tego czasu Itaka będzie musiała przedstawić podwyższoną sumę gwarancji.

Obecnie jednoznacznie najwyższe relacje gwarancji do pragmatycznie przewidywanych przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych mają biura Grecos Holiday oraz Tui Poland.

Andrzej Betlej
TravelDATA

Po otrzymaniu artykułu poprosiliśmy o komentarz Itaki w tej sprawie. "W związku z nieprzewidywalnym, kilkudziesiecioprocentowym wzrostem przychodu oraz zgodnie z nowelizacją ustawy będziemy podwyższać naszą gwarancję w momencie przekroczenia deklarowanego przychodu" - podaje wiceprezes Itaki Piotr Henicz.

    • CO z gwarancją Itaki? 

      [2014-03-31 16:30 62.21.74.*]

      i gdzie tu jest problem?   odpowiedz »

      • CO z gwarancją Itaki? 

        [2014-03-31 17:58 83.31.220.*]

        Prawdopodobnie w tym, że Itaka co innego mówi w prasie, a co innego w Urzędzie   odpowiedz »

    • CO z gwarancją Itaki? 

      [2014-03-31 16:55 85.14.102.*]

      autor to problem   odpowiedz »

      • CO z gwarancją Itaki? 

        [2014-03-31 17:12 212.67.150.*]

        zawsze można wykupić najwyższą gwarancję i udawać,że ma się najwyższe obroty :)   odpowiedz »

        • CO z gwarancją Itaki? 

          [2014-04-04 00:38 87.207.21.*]

          dobre!!!! ale z tym bik to ciekawe???!!!!   odpowiedz »

      • CO z gwarancją Itaki? 

        [2014-04-02 10:49 83.31.224.*]

        Halo, halo!!!, czy to Neckermann ??? Halo !!!   odpowiedz »

    • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

      [2014-03-31 22:17 87.207.110.*]

      więcej gwarancji i zabezpieczeń ze strony Franków i Agentów, oni mają problem z głowy a inni ból głowy ;)   odpowiedz »

      • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

        [2014-04-01 11:26 159.205.11.*]

        hej, podobno Itaka jest wpisana w BIK , że nie spłaca kredytów, czy to prawda? wie ktoś coś na ten temat?   odpowiedz »

    • CO z gwarancją Itaki? 

      [2014-04-01 10:51 83.15.137.*]

      Jakbym byl towarzystwem ubezpieczeniowym i gwarantowalbym za ITAKE kwote 144 mln to wiedzialbym o nich wszystko zawczasu, podnoszenie sumy gwarancyjnej to jest tylko wyciaganie pieniedzy za ktore placi Klient w efekcie   odpowiedz »

    • CO z gwarancją Itaki? 

      [2014-04-01 13:10 89.66.68.*]

      Myslę ze z tym 1.6mld. to trochę na zapas!. Po udanym, wymuszonym przez konkurencje, duzo wczesniejszym i b.udanym first-time, ostatnio mocno siadła sprzedaz - zeby nie napisac tąpneła!!!.   odpowiedz »

    • CO z gwarancją Itaki? 

      [2014-04-01 13:31 195.128.229.*]

      A czy ktoś zastanowił się nad tym, że liczenie gwarancji od przychodu (i jej zwiększanie w razie uzyskania większego) to nie do końca słuszny manewr. mamy oto taka sytuację:
      Biuro dostało gwarancje na podstawie deklarownego przychodu np. 10 mln. Dzięki wyjątkowo dobrej sytuacji/szczęściu/ofercie sprzedało to w ciagu pół roku. I oto w momencie kiedy wrócili juz turysci z imprezy która była ta graniczną dająca ostatnie złotówki z 10 mln, biuro powinno podnieś wysokość gwarancji - czytaj zapłacić dodatkowo. A przeciez ci klienciu JUZ WRÓCILI. Imprezy się odbyły, nie ma więc dla nich niebezpieczeństwa upadku biura a niezaleznie od tego ile biuro ma sprzedac później trzeba podnieść gwarancje.....
      Gwarancja tak naprawde powinna obejmowac sumę wpłaconych przedpłat i wartości wyjazdów na których są w tej chwili klienci (czyli inaczej wartość kwot przyjętych za imprezy, które się jeszcze nie zakończyły). Co za tym idzie, jeśli zrealizowałem już imprezy za 10 mln (ale wrócili) a mam przedpłaty na mniejsza kwotę, to nie powinno być konieczności podnoszenia gwarancji.
      Podobnie w latach nastepnych - tu juz łatwiej - mozna oszacować jakie były maksymalne chwilowe zobowiązania wobec klientów, czyli jakie byłyby maksymalne potencjalne roszczenia w razie upadku biura.
      Paweł   odpowiedz »

    • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

      [2014-04-02 20:30 87.207.110.*]

      ciekawe jest marketingowe wyliczenie i wprowadzanie ludzi w błąd 25-tymi urodzinami Nowej Itaki, zaczynali chyba jako Itaka, byli My Travel za grosze odkupili od Skandynawów to co nadmuchane im sprzedali za ciężkie pieniądze, po tym zrobili się Nowa Itaka a teraz po kolei założone są Itaka Holdings, Itaka Holidays, Itaka Tours - wszystkie spółki z o.o.   odpowiedz »

      • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

        [2014-04-03 13:41 83.31.199.*]

        to chyba ecco jest ecco holiday i travel :) biura nam się pomyliły   odpowiedz »

        • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

          [2014-04-03 17:06 87.207.110.*]

          niestety nie pomyliły, za szybko powstają nowe podmioty i nie są to ecco, tui czy inne :( wystarczy sprawdzić powiązania wpisując słowo Itaka http://www. infoveriti. pl/firmy-bezplatnie. html   odpowiedz »

          • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

            [2014-05-26 09:20 83.31.225.*]

            Hmm ...   odpowiedz »

      • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

        [2014-04-04 00:42 87.207.21.*]

        spółka Santiago .....   odpowiedz »

      • Itaka będzie musiała podnieść gwarancję? 

        [2014-04-04 09:13 89.25.243.*]

        To jest oczywiste, że przy tych zabezpieczeniach, lepiej otworzyć "nową" itakę, niż podlegać ubezpieczeniom za obrót.
        Dla przykładu Niemcy stworzyli konsorcjum i płacą jedno ubezpieczenie razem. Traci na tym ubezpieczyciel. Natomiast do Polski rejestrują się z najwyższymi gwarancjami.
        Wogóle nie powinno być gwarancji, a klient powinien mieć możliwość płatności po wczasach lub wycieczce lub ostatecznie w czasie wycieczki.
        Oczywiście nie dotyczy to transportu, w którym powinna być tylko opłata rezerwacyjna tzw. wsad kosztów.
        Do czasu, gdy touroperator będzie obracał środkami klienta, dotąd będzie tak jak jest.
        Co ciekawe da się to zrobić tak w praktyce.   odpowiedz »

    • CO z gwarancją Itaki? 

      [2014-05-22 19:19 87.207.110.*]

      tam od dawna jeden wielki bałagan i brak spójności w działaniach. Za wyjątkiem marketingu który robi dobrą robotę cała reszta to porażka, pytanie tylko ile jeszcze można na samym marketingu bazować. W zeszłym roku gwarancja w sezonie była śmiesznie niska na jednego Klienta to co dopiero teraz, chyba że wielkie hallo zrobi się hasłem: Itaka podnosi gwarancje bankową ...czy Itaka z największą gwarancja na rynku i znowu zadziała marketing.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję