Kierowca na etacie, a kierowca na umowie o dzieło
Data wysłania: 2007-06-04 14:20 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Łukasz Prasołek jest asystentem sędziego w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Sądzie Najwyższym. Jako specjalista z zakresu prawa pracy zatrudnia kierowców, którzy odbywają trasy w przewozach regularnych do 50 km. Jak sam opowiada większość z zatrudnionych pracuje na etacie, jednak zdarzają się również umowy o dzieło. Na łamach Rzeczpospolitej opowiada, na pytanie czy po zmianach przepisów obie te grupy kierowców pracować będą maksymalnie do 56, czy 60 godzin w tygodniu.
Jego zdaniem z nowego rozdziału 4a o czasie pracy kierowców wynika, iż prowadzący autobusy mogą pracować maksymalnie sześć dni w tygodniu po dziesięć godzin. Nie obowiązuje ich zatem rozporządzenie 561/2006 przewidujące dla nich 56-godzinny czas pracy.
Jak zapisano w ustawie 60 godzin jazdy to maksymalny czas kierowców etatowych. Wyklucza to jednoczesne zlecenie podwładnemu np. sprzątania pojazdu w czasie pracy, które zabiera cenne godziny. W razie przekroczenia limitu 60 godzin jest to wykroczenie przeciw pracownikowi, które grozi karą grzywny.
Jest jednak grupa pracowników, którą nie objęło ograniczenie, są to zatrudnieni na podstawie umów cywilnych. Oznacza to, że mogą oni po odbyciu 60-godzinnej jazdy wykonywać inne zlecone zadania związane z prowadzeniem pojazdu, w razie ustalenia tychże obowiązków w umowie. Jeśli jednak zatrudniamy kierowcę na etat, ma on ustalone już wszystkie obowiązki prócz samej jazdy w art. 6 ustawy o czasie ich pracy.
Co zrobić gdy kraje, do których mamy jechać nie należą do Unii Europejskiej, czy obowiązuje nas nadal ograniczenie czasu pracy, czy możemy podzielić sobie przerwę w prowadzeniu pojazdu na np. trzy odcinki trwające po 15 min.?
Rozporządzenie unijne 561/2006 oprócz państw członkowskich objęło od 11 kwietnia 2007 także Szwajcarię oraz państwa wchodzące w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego, tzn. Islandię, Lichtenstein i Norwegię. Pamiętajmy, że prawo to stosujemy w momencie, kiedy nasza trasa przebiega przez te właśnie państwa. Umowa AETR nie uległa zmianie i ma być dostosowana do tegoż rozporządzenia. Na razie jest ona zbieżna z ustaleniami unijnymi- 3820/85. Wynika z tego, że dla przewozów odbywających się poza terenem UE od 11 kwietnia 2007 nie ma żadnych zmian w prawie, obowiązują dotychczasowe regulacje czasowe pracy. Przerwa w jeździe może zatem zostać podzielna na trzy, piętnastominutowe części. Odpoczynek wolno ustalić tak, aby jedna z przerw wyniosła minimum 8 godzin, a żadna nie trwała mniej niż godzina.
Gdyby trasa przebiegała z Polski do Szwajcarii kierowcy byliby zobowiązani do stosowania się na całej trasie do rozporządzenia unijnego 561/2006. Przerwa mogłaby być wtedy podzielona na dwa odcinki : pierwsza- min. 15 min i druga - min. 30 min.
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2007-06-04 14:20 83.143.40.*] "Jest jednak grupa pracowników, którą nie objęło ograniczenie, są to zatrudnieni na podstawie umów cywilnych. Oznacza to, że mogą oni po odbyciu 60-godzinnej jazdy wykonywać inne zlecone zadania związane z prowadzeniem pojazdu, w razie ustalenia tychże obowiązków w umowie. Jeśli jednak zatrudniamy kierowcę na etat, ma on ustalone już wszystkie obowiązki prócz samej jazdy w art. 6 ustawy o czasie ich pracy. " Nie jest to prawda, ponieważ rozdział 4a, który wchodzi do ustawy o czasie pracy kierowców na mocy najnowszej nowelizacji dotyczy zarówno pracowników, jak i kierowców nie będących pracownikami. Joanna Michniak, Akademia Transportu i Przedsiębiorczości odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2007-09-27 21:26 82.160.59.*] Przychylam się do komentarza Pana Łukasza. Ponieważ rozdz. 4a określa jedynie normy czasu prowadzenia i przerw a nie określa czasu pracy. W związku z tym pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę po przejechaniu 60 godzin nie może juz wykonywac żadnych innych czynności ponieważ dla niego stosuje się ustawę o czasie pracy a z definicji zawartej w art. 6 tej ustawy wyraźnie wynika że czasem pracy jest między innymi czas prowadzenia pojazdu. Natomiast inni kierowcy zatrudnieni na podstawie np. umów cywilno-prawnych nie mogą przekraczać oczywiście 60 godzin prowadzenia ale nie podlegają ustawie o czasie pracy kierowców w związku z tym mogą wykonywać również wszystkie inne czynności nie związane z prowadzeniem pojazdu. Rafał Kochanowski WITD Opole odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2008-08-12 18:30 83.20.96.*] Czy można zatrudnić emeryta lub rencistę na umowę o dzieło jako kierowcę autokaru proszę podaż przepis odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2010-04-14 07:26 83.9.53.*] umowa zlecenia dla kierowcy autobusu odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2013-01-29 08:37 80.51.149.*] czy można zawierac umowę o dzieło z kierowcą autokaru emerytem na konkretne wyjazdy pod zamówienie odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2013-01-31 11:09 80.51.149.*] kierowca emeryt zatrudniony w firmie przewozowej ,,przewozy okazjonalne " na umowe o dzieło odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2013-01-29 08:40 80.51.149.*] czy można zawierac umowę o dzieło z kierowcą autokaru emerytem na konkretny wyjazd w/gzamówienia kontrahenta odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2013-01-31 10:52 80.51.149.*] kierowca autokaru zatrudniony na umowę o dzieło cz takie może być zatrudniony odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2008-09-08 10:48 79.186.241.*] czy osoba płacąca podwójny KRUS z działalności rolniczej oraz prowadzenia tax osobowe może byc zatrudniona jako kierowca Tira na umowe o dzieło w ruchu krajowym Ania Weinerowska odpowiedz »
Kierowca - etat, kierowca umowa o dzieło [2010-04-09 22:29 83.20.224.*] Mam pytanie, czy na 4 wykonane przewozy moge wystawić kierowcy umowe o dzieło. Były to po prostu 4 zlecenia i nie zamierzam zatrudniać tego kierowcy ponieważ on sam prowadzi działalność gospodarczą. odpowiedz »
|