TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Plusy i minusy taniego latania

Data wysłania: 2008-05-28 18:15 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Coraz taniej, a także do prawie każdego większego miasta świata można polecieć z przewoźnikami niskokosztowymi. Obecnie w Polsce do wyboru jest jedenaście tanich linii. W ubiegłym roku obsłużyły one blisko połowę międzynarodowego ruchu lotniczego w Polsce.

W Polsce najwięcej pasażerów przewiózł węgierski Wizz Air, który obsłużył 2,1 mln pasażerów w 2006 roku i irlandzki Ryanair, z którego usług skorzystało 1,6 mln osób. Z tradycyjnymi przewoźnikami linie low cost konkurują głównie ceną. Najtańszy bilet z Krakowa do Mediolanu w LOT-cie kosztuje ponad 900 zł, a z Warszawy do Dublina ponad 500 zł. Natomiast w tanich liniach takie bilety można kupić za 250 zł. Oferowane niskie ceny są wynikiem cięcia kosztów, czyli rezygnacji z papierowych biletów oraz usług niezwiązanych bezpośrednio z transportem. Dodatkowo tanie linie nie mają biur obsługi klienta i korzystają z mniejszych i tańszych portów lotniczych. Sprzedają bilety w niskich cenach zgodnie z zasadą "kto pierwszy, ten lepszy", ponieważ tylko część biletów na każdy rejs ma obniżoną cenę. Zazwyczaj najtańsze bilety obowiązują na nowych lub bardzo popularnych trasach. Warunkiem jest ich kupno z dużym wyprzedzeniem.

Inwazja tanich linii wymusiła obniżkę cen także u tradycyjnych przewoźników. LOT w wybranych promocjach oferuje bilety już od 58 zł, a Lufthansa nawet od 29 zł bez dodatkowych opłat. Na początku roku niskimi cenami kuszą też British Airways i Air France KLM (promocje trwają zazwyczaj do 26 stycznia), Star Aliance, w tym LOT, Austrian, Lufthansa, SAS (promocje do 24 stycznia) oraz Swiss (oferujący najtańsze bilety do Azji i Afryki do 31 stycznia).

W celu znalezienia taniego połączenia warto odwiedzić strony: www.whichbudget.com/pl, www.condor.com, www.airasia.com (Azja), www.aireuropa.com (Ameryka Łacińska), www.freedomair.com i http://www.virginblue.com (Australia i Nowa Zelandia), www.kulula.com (RPA), www.southwest.com (USA), www.flytango.com (Kanada), www.jet4you.com i www.airberlin.com (Maroko).

EasyJet, Virgin i malezyjski AirAsia poinformowały, że zamierzają wstąpić do aliansu, dzięki czemu ceny biletów do Azji i Australii spadłyby nawet do 80 USD.

Tanie linie mają też swoje minusy. Przede wszystkim nie oferują przelotów z przesiadkami i każdy odcinek sprzedają jako osobną podróż. W praktyce oznacza to, że jeżeli pasażer spóźni się na kolejny samolot (nawet tej samej firmy) nie ma prawa do odszkodowania ani zmiany rezerwacji. Dlatego też kupując bilet z przesiadką, trzeba pamiętać o ryzyku. W cenę biletu nie jest wliczony też posiłek i dostęp do gazet podczas lotu. Niektóre tanie linie ograniczyły wagę bagażu rejestrowanego do 15 kg, a także wprowadziły opłaty za każdą sztukę. Nie zawsze zgadzają na przewóz zwierząt, sprzętu sportowego i muzycznego. Dostępna jest tylko klasa ekonomiczna, a miejsca nie są numerowane.

Niektóre linie wprowadziły internetową odprawę. Za dodatkową opłatą przy zakupie biletu otrzymuje się kartę pokładową i w ten sposób unika oczekiwania na lotnisku.

Tradycyjni przewoźnicy zaznaczają, że nie ściągają z kart kredytowych zawyżonych sum, ani podwójnych opłat za bilet. Dodają też, że nie zostawiają pasażera bez opieki w przypadku spóźnienia samolotu.

Jednak według statystyk, tanie linie są bardziej punktualne i gubią mniej bagaży niż tradycyjni przewoźnicy. Praktycznie wszyscy przewoźnicy reklamują się poprzez podawanie niepełnej ceny, czyli podają koszt samego biletu bez opłat i podatków. Od czerwca mają wejść życie przepisy Komisji Europejskiej, które nakazują podawanie pełnych cen.

W Polsce obecnie lata jedenastu tanich przewoźników:
- AerLingus (www.flyaerlingus.com) z Krakowa, Poznania i Warszawy do Dublina i Corku,
- Blue 1 (www.blue1.com) z Gdańska, Krakowa, Łodzi, Warszawy i Wrocławia do Helsinek,
- Centralwings (www.centralwings.com) z Gdańska, Katowic, Krakowa, Warszawy i Wrocławia do Rzymu, Bolonii, Grenoble, Lizbony, Lille oraz Wielkiej Brytanii; od lutego także ze Szczecina i Łodzi,
- EasyJet (www.easyjet.com) z Krakowa do Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz z Warszawy do Londynu,
- GermanWings (www.germanwings.com) z Krakowa i Warszawy do Kolonii i Stuttgartu,
- Jet2 (www.jet2.com) z Krakowa do Leeds i Newcastle,
- Norwegian (www.norwegian.no) z Gdańska do Oslo, z Krakowa do siedmiu miast skandynawskich, a z Warszawy dodatkowo do Alicante, Aten, Dublina, Malagi i Rzymu,
- Ryanair (www.ryanair.com) z Gdańska, Krakowa, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Warszawy i Wrocławia do Irlandii, Wielkiej Brytanii, a także Mediolanu i Sztokholmu,
- SkyEurope (www.skyeurope.com) z Krakowa do 20 europejskich miast (między innymi: Amsterdam, Ateny, Barcelona, Neapol) oraz z Warszawy do Paryża,
- Sterling (www.sterling.dk) z Krakowa do Kopenhagi,
- Wizz Air (www.wizzair.com) z Gdańska, Poznania, Katowic, Warszawy i Wrocławia do kilkudziesięciu miast w kilkunastu europejskich krajach,

Poniżej znajdują się wskazówki dla kupujących przez internet:
- Należy wejść na stronę internetową przewoźnika, sprawdźić rozkład lotów oraz dostępne promocje,
- Następnie w wyszukiwarce połączeń "rezerwacje" wpisać miejsce wylotu, przylotu, datę oraz liczbę osób,
- Potem należy uważnie przeczytać zasady taryfowe oraz warunki przewozu i wpisać dane pasażera,
- Można też wybrać dodatkowe usługi jak: odprawa elektroniczna, ubezpieczenie, pobyt w lepszej poczekalni na lotnisku itp. Tradycyjni przewoźnicy oferują także wybór posiłku oraz wybór między tańszym biletem elektronicznym i droższym papierowym,
- Koniecznie trzeba upewnij się co do dnia i godziny rejsu, gdyż zwroty nie są przyjmowane,
- Trzeba też sprawdzić ostateczną cenę, która składa się z ceny biletu, podatków, opłat lotniskowych i manipulacyjnych,
- Konieczny jest też wybór rodzaju karty płatniczej lub kredytowej, wpisanie jej numeru, kodu zabezpieczającego, daty ważności oraz nazwiska posiadacza,
- Po zatwierdzeniu mailem przychodzi potwierdzenie zakupu oraz kod rezerwacji. Kod należy zapisać lub wydrukować, bo będzie potrzebny przy odprawie.

Korzystając z usług tanich linii warto pamiętać:
- Tani przewoźnicy sprzedają bilety wyłącznie przez internet. Tradycyjne linie mają najtańsze oferty na swoich stronach internetowych.
- Loty najlepiej wyszukiwać na stronie przewoźnika, gdyż popularne portale nie znajdują wszystkich połączeń.
- Im wcześniej kupuje się bilet, tym jest on tańszy. Zazwyczaj najtańsze są loty w środku tygodnia, wcześnie rano lub późno wieczorem.
- Dokonując płatności kartą kredytową, trzeba zwrócić uwagę na zabezpieczenia na stronie (symbol kłódki przy adresie, prośba o potwierdzenie certyfikatu, żółty kolor paska adresu i inne). W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej przerwać operację i skontaktować się z infolinią.
- Przy zakupie biletów drogą elektroniczną nie ma możliwości odstąpienia od umowy. Tanie linie zwracają pieniądze za bilet wyłącznie w ekstremalnych przypadkach (np. śmierci kogoś bliskiego); inni przewoźnicy czasami przyjmują zwroty, ale potrącają część ceny.
- Niektóre linie wymagają dodatkowego potwierdzenia rezerwacji przed odlotem (od 24 do 72 godzin).
- Samoloty tanich linii zazwyczaj lądują na mniejszych lotniskach. Przed kupnem biletu lepiej sprawdzić ile kosztuje dojazd do miasta.
- Czasami warto zarejestrować się na stronie internetowej przewoźnika, aby otrzymywać maile z informacjami o promocjach.

    • Tanie latanie ma swoje wady 

      [2008-05-28 18:15 83.26.12.*]

      no właśnie... jak pan nie zapłacisz to wogóle ja nie iwem co to będzie za 10 lat!!!!!   odpowiedz »

    • Tanie latanie ma swoje wady 

      [2022-09-25 16:23 31.61.237.*]

      nowa.zelandia. 90% kraju nie ma zasiegu. zasieg tylko w miastach i na glównych drogach. czasem trzeba przejechac 100 km zeby miec zasieg. leje. nie mozna WOGÓLE wysiadac z auta bo meszki. zawsze i wszedzie. leje. nazi department of tourism zabrania wszystkiego, wszedzie. spanie na dziko to bullshit - albo masa niemców, albo o 6tej rano przychodzi nazi i daje mandat. leje. depresja. kilo baraniny w sklepie 40 dolarów. surowej. gotowej do jedzenia nie ma. kilo czeresni 40 dolarów. leje. benzyna w cenie europy, dwa razy wiecej niz w australii. 4 razy wiecej niz US. leje. meszki. cale fjordy nie maja dróg, sa niedostepne. meszki. leje. komary i baki w arktyce to zero w porównaniu do meszek. leje. zeby znalezc miejsce na noc, trzeba pojezdzic ze 2-3 godziny, wszedzie ploty i zakazy. wszedzie!!!!! aplikacje z miejscami do spania wysylyja wzystkich niemców na malutkie parkingi na 5 aut, stoi sie drzwi w drzwi, jak przed supermarketem. jak sie stanie z boku, to mandat. leje. meszki. nie mozna zagotowac wody bo meszki. i leje. trzeba przeskakiwac wyspe z poludnia na pólnoc, albo wschód zachód zeby nie lalo. n.z. jablka po 5 dolarów za kilo. te same jablka wszedzie indziej na swiecie po 1.50 dolara. aftershave za 50 dolarów w normalnym swiecie tam kosztuje 180.
      wszystkie mosty sa na jedno auto, poza Auckland. miasteczka wygladaja tak: bank, china takeout, empty store, second hand ze starymi smieciami, empty store, china takeout, second hand, bank and so on - kompletny upadek i depresja. pierwszy raz w zyciu kupowalem w second handzie. wejscie na gorace kapiele 100 dolarów. dwa razy psychopaci zagrazali mojemu zyciu (wyspa pólnocna, srodek-wschód), jeden z shotgunem. policja to ignoruje.
      co by tu jeszcze? jest pare dobrych rzeczy, wymieniam zle, bo NIKT tego nie mówi. bardzo latwo zarejestrowac auto, ubezpieczenia nieobowiazkowe i tanie. przeglad co 6 miesiecy. w morzu sie nikt nie kapie, poza surferami, zimno, prady. meszki doprowadzaja do obledu.nie ma na nie sposobu. wszedzie mlodociane adolfki. tysiacami. supermarkety, maja ich 3, sa tak zle,ze nie ma co jesc. marzy sie o powrocie do swiata i normalnym jedzeniu. ogólnie marzy sie o normalnym swiecie, caly czas odlicza dni do wyjazdu . w goracych wodach maja amebe co wchodzi do mózgu. no chyba ze sie zaplaci 100 dolarów za wstep, to mówia ze nie ma ameby   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję