TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Baza turystyczna

UOKiK przestrzega przed hotelikami

Data wysłania: 2015-06-10 11:53 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Gwiazdki to nie wszystko - rezerwując miejsce noclegowe, turyści powinni pamiętać o tym, że system ocen jest różny w różnych krajach. UOKiK radzi, by w Polsce unikać obiektów typu hoteliki, pensjonaciki czy moteluksy - w prawie nie ma bowiem określonych kryteriów, które muszą one spełniać.

Organizując wyjazd bez pomocy biura podróży, należy dokładnie sprawdzić ofertę wybranego miejsca noclegowego. O standardzie hoteli, moteli, pensjonatów, kempingów i pól biwakowych turystów informują gwiazdki, natomiast jakość schronisk, także młodzieżowych, i domów wycieczkowych określają cyfry rzymskie. Warto jednak pamiętać o tym, że w każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele lub pensjonaty, są inne.

"System gwiazdek i kategorii, jaki mamy w kraju, jest właściwy tylko dla polskich obiektów. W każdym innym kraju oznaczenia gwiazdkami są inne. We Włoszech kategoryzacja jest w relacji do polskiej nieco zaniżona, więc tam hotele 5-gwiazdkowe są takie jak u nas 3-gwiazdkowe. Natomiast są kraje, gdzie to wahadło idzie w drugą stronę" - mówi agencji informacyjnej Newseria Dariusz Łomowski, zastępca dyrektora departamentu Inspekcji Handlowej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z wymogami prawa w hotelach i motelach powyżej dwóch gwiazdek w każdym pokoju musi znajdować się łazienka. Tylko cztero- i pięciogwiazdkowe hotele oraz wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Podstawowe wymogi dla wszystkich kempingów to całodobowy dozór i urządzenia sanitarne zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu. Dodatkowo w kempingu czterogwiazdkowym musi znajdować się jeden natrysk z ciepłą wodą na 50 osób, dostępny całą dobę.

"W Polsce przyjmuje się, że hotele, motele, pensjonaty i domy wypoczynkowe - te wszystkie obiekty grupowane pod nazwą obiekty hotelarskie - muszą mieć określony standard. Jest specyficzne rozporządzenie na ten temat, gdzie wskazuje się, że np. minimalna wielkość pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym to 10 mkw. Wszystkie hotele 1-gwiazdkowe w Polsce powinny tego rodzaju standard spełniać. Jeżeli go nie spełniają, wówczas nie mają prawa nazywać się hotelami 1-gwiazdkowymi" - mówi Dariusz Łomowski.

Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu 5-gwiazdkowym to minimum 18 mkw., a łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary przynajmniej 140x200 cm. W pokoju musi znajdować się szafa, co najmniej dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki. W hotelach, motelach i pensjonatach 5-, 4- i 3-gwiazdkowych musi też być akceptowana płatność kartą płatniczą.

Na rynku istnieją jednak także tzw. inne obiekty hotelarskie. Nie muszą one spełniać określonych w przepisach wymagań, a jedynie minimalne warunki, np. muszą posiadać łazienkę, choć niekoniecznie zlokalizowaną w pokoju. Tego typu miejsca noclegowe mają bardzo często nazwy świadomie wprowadzające klientów w błąd.

"Uwaga do konsumentów, że jeżeli zobaczą nazwy takie, jak hotelik, motelux czy pensjonacik, to już powinni zwrócić na to uwagę. Nazwa hotelik może sugerować, że dany obiekt to po prostu mały hotel, ale zdarza się także, że przedsiębiorcy w ten sposób ukrywają fakt, że ten obiekt nie ma nic wspólnego z hotelem" - mówi Dariusz Łomowski.

Turyści przed rezerwacją noclegu mogą sprawdzić wybrane miejsce w specjalnym rejestrze. Zaszeregowania do odpowiedniego rodzaju i kategorii dokonuje marszałek danego województwa, który również sprawdza, czy przedsiębiorcy przestrzegają określonych wymagań.

Warto także zauważyć, że na rynku funkcjonuje wiele obiektów używających nazwy hotel, które zgodnie z prawem nie powinny używać tej zastrzeżonej nazwy. Mimo to od lat nikt z tym nic nie robi.

Jeśli standard w obiekcie hotelarskim odbiega od zamówionego, to klient ma prawo złożyć reklamację. Jeżeli właściciel obiektu nie naprawi uchybienia w określonym czasie, turysta może domagać się zmniejszenia ceny za wynajęcie, a nawet może odstąpić od umowy.

    • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

      [2015-06-10 11:53 80.52.137.*]

      "Urzędasy" przestrzegają przed ... nazwą "hotelik" (pewnie sama w sobie jest bardzo podejrzana), natomiast sami ustawili debilne przepisy, że kemping 5***** ma tylko JEDEN natrysk na 50 osób ?!!! To ile natrysków ma kemping 1* ????   odpowiedz »

      • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

        [2015-06-10 13:06 77.252.178.*]

        Kempingi mają kategorie od 1* do 4*. Wg obecnych przepisów dla 1* wymagany jest jeden natrysk na 100 użytkowników, w pozostałych kategoriach 1 na 50, oddzielnie w umywalni dla kobiet i mężczyzn.   odpowiedz »

        • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

          [2015-06-10 19:02 80.52.137.*]

          no to proszę porównać "zagrożenie" wynikające z używania nazwy "hotelik" z "zagrożeniem" kilkugodzinnego oczekiwania w 100 osobowej kolejce na natrysk.   odpowiedz »

          • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

            [2015-06-10 21:34 83.5.127.*]

            UOKiK nie umie czytać przepisów i nagina je na swoją korzyść , bo co by robiła cała rzesza urzędasów. Jest bardzo duża ilość małych obiektów hotelarskich , które nie chcą płacić kolejnego podatku zwanego kategoryzacją. To na co zwraca uwagę szef UOKiK nie trzyma się kupy. W większości małych hoteli zwanych hotelikami warunki jakie w nich panują są na poziomie 4 i 5 gwiazdkowych hoteli. Tak więc tylko w Polsce jak zawsze wychodzimy przed szereg.   odpowiedz »

            • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

              [2015-06-11 14:15 77.252.178.*]

              Zastrzeganie nazw rodzajowych jest unikalnym rozwiązaniem, ale obowiązuje. Obiekty, które to omijają tworzą nieuczciwą konkurencję wobec tych, które działają zgodnie z kategoryzacją. Kosztuje ona 1000,00 zł jednorazowo (3*) więc nie przesadzajmy z tym podatkiem.
              Obiekty małe, nawet o bardzo dobrym standardzie nie kategoryzują się głównie z powodu braków w wyposażeniu pokoi, łazienek i ich wielkości oraz niedostępności dla osób niepełnosprawnych. Brak klimatyzacji w pokoju, lodówki, biurka, długopisu czy blatu koło umywalki może być gościom zupełnie obojętny ale kategoryzacja tego wymaga i nie można udawać, że jest wszystko na 4* skoro nie jest.
              Obiekt skategoryzowany podlega kontroli co 3 lata, musi wykazać się bieżącą opinią sanepidu i ppoż, szkoleniem pomocy medycznej recepcji, sprawdzane mogą być licencje na reemisję RTV, ewidencja GIODO, dostępność informacji o alergenach w potrawach itp. Gość oczekuję, że to jest pod kontrolą i nie może być być wprowadzony w błąd słowem \'hotelik\'.   odpowiedz »

    • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

      [2015-06-14 14:11 80.52.226.*]

      gość ma w nosie Polskę i UOKiK, wyjeżdża do Egiptu/Turcji/Grecji.
      Tam ma w nosie kategoryzację i karaluchy i sraczkę bo jest tanio i 100% pogody i nikt nie ma go na podglądzie( rozrzutnie wydaje zarobione nielegalnie pieniądze!) i podsłuchu!
      ja też tam pojadę?! - nie - bo zarabiam legalnioe w Polskiej turystyce w hoteliku, bo lokalna mafia wraz z administracją odmówiła mi kategoryzacji - i nie tylko!   odpowiedz »

    • UOKiK zwraca uwagę na hoteliki 

      [2015-06-15 14:00 188.146.79.*]

      Prowadzę mały pensjonat w Malborku i niejeden z niby gwiazdkami obiekt jest gorzej wyposazony od mojego co wiem od duzej czesci turystow ktorzy co jakiś czas wracają i wynajmują pokoje na okres nawet tygodnia   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję