TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

PIT o niewypłacalności biura podróży Intertour

Data wysłania: 2015-08-05 10:38 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
W związku z bankructwem biura podróży Intertour z Krakowa, PIT przypomina, że klientom poszkodowanym w wyniku tego zdarzenia należy się pełen zwrot wpłaconych środków.

Z przykrością przyjmujemy informację o ogłoszeniu niewypłacalności przez Intertour, przypominając jednocześnie, że biuro to nie było zrzeszone w Polskiej Izbie Turystyki. Mamy nadzieję, że ten jednostkowy przypadek bankructwa niewielkiej i bardzo młodej na polskim rynku firmy nie wpłynie negatywnie na wizerunek polskich organizatorów turystyki.

W 2014 roku polskie sądy ogłosiły upadłość 823 podmiotów, wśród których najwięcej, bo 168, to firmy działające w branży budowlanej. Na tym tle upadki biur podróży stanowią nieznaczny margines. Przypomnijmy, że Intertour jest pierwszym polskim organizatorem turystyki, który ogłosił niewypłacalność od ponad dwóch lat. Na tle innych dziedzin handlu i usług, jest to wyjątkowo dobry wynik świadczący pozytywnie o kondycji polskiej branży turystycznej.

Polska Izba Turystyki przypomina, że klienci korzystający z usług profesjonalnych touroperatorów działających na terenie Unii Europejskiej, są zabezpieczeni finansowo. Dyrektywa UE w sprawie podróży zorganizowanych nakłada na Państwo Polskie obowiązek zapewnienia klientom biur podróży zwrotu całości wpłaconej kwoty, w przypadku ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora turystyki.

Gwarantem realizacji tego zapisu jest Skarb Państwa, a polskie orzecznictwo rozpatruje pozytywnie pozwy klientów biur podróży, którzy zostali w poprzednich latach poszkodowani w wyniku ogłaszanych przez touroperatorów upadłości. Nie ma więc możliwości, aby zaistniała sytuacja, w której klient polskiego touroperatora stracił swoje pieniądze na skutek bankructwa któregokolwiek z nich.

Jest to zasadnicza różnica pomiędzy korzystaniem z usług profesjonalnych organizatorów turystyki a wyjazdami za pośrednictwem podmiotów działających w tzw. szarej strefie. W przypadku jakichkolwiek problemów z wypłacalnością podmiotu, który organizuje imprezy turystyczne bez wpisu do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, a co za tym idzie, bez gwarancji ubezpieczeniowej, klienci nie mogą liczyć na zwrot świadczeń i bywa, że są pozostawieni sami sobie za granicą.

W odróżnieniu od ostatniej sytuacji, z którą mieli do czynienia turyści przebywający w Chorwacji, klienci Intertour mieli zapewniony pobyt i powrót do Polski oraz pomoc ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Zdecydowana większość z nich nie przerwała odbywającego się wypoczynku i nie musiała wracać do Polski wcześniej niż zaplanowano. Wszyscy klienci, którzy wpłacili pieniądze na wyjazdy z Intertour powinni otrzymać zwrot pełnej kwoty z gwarancji ubezpieczeniowej. W razie gdyby środki te okazały się niewystarczające, mogą domagać się zwrotu pieniędzy od Skarbu Państwa.

Tym niemniej, przy tej okazji warto podkreślić konieczność kompleksowej nowelizacji systemu prawnego, który ma zapewniać realizację przez Państwo Polskie zapisów dyrektywy w sprawie podróży zorganizowanych. Obowiązkiem ustawodawcy jest stworzenie systemu zapewniającego klientom automatyczny i szybki zwrot kwoty wpłaconej na konto touroperatora, który ogłosił niewypłacalność.

Polska Izba Turystyki już od 2009 roku proponowała wprowadzenie rozwiązań mających na celu usprawnienie funkcjonowania systemu zabezpieczeń finansowych dla klientów biur podróży. Niestety, rozwiązania te nie zostały uwzględnione przez ustawodawcę.

    • PIT o bankructwie biura Intertour 

      [2015-08-05 10:38 83.18.27.*]

      To, że nie było zrzeszone w PIT o niczym nie świadczy. Upadały biura, który były zrzeszone i co? Wiele biur nie jest zrzeszonych i działają uczciwie. Mnie na przykład wcale nie brakuje PIT a działam już ponad 10 lat.   odpowiedz »

    • PIT o bankructwie biura Intertour 

      [2015-08-05 11:00 80.52.137.*]

      Nie bardzo rozumiem, dlaczego ciągle przypomina się dyrektywę, którą wymyślili unijni głupcy każący w 100% odpowiadać za błędy czy wpadki przedsiębiorców !!! Jesli jakoś można zrozumieć ratowanie (ściąganie do kraju poszkodowanych) odbywające się na koszt podatnika, to zupełnie niezrozumiały jest pełen zwrot pieniędzy z kieszeni podatnika !!! Nikt nie widzi, że król jest nagi, a unijni urzędnicy po prostu głupi ?!   odpowiedz »

    • PIT o bankructwie biura Intertour 

      [2015-08-05 11:04 77.254.233.*]

      nasze biuro turystyczne działa od 1989 roku - jest małym organizatorem wycieczek po całej Europie. Nigdy nie należeliśmy do PIT, bo uważam to za zbędne. A co przynależności do PIT - jak dotychczas to większość biur które zbankrutowały były członkami PIT. I niech więcej prezes PIT nie wypowiada się w mediach, ze przynależność do PIT jest gwarancją solidności i profesjonalizmu. Przynależność do PIT to obowiązek opłacania składek i finansowania np. podsumowania działalności na wyjazdowym posiedzeniu w Lizbonie..... Krystyna   odpowiedz »

      • PIT o bankructwie biura Intertour 

        [2015-08-11 16:22 79.191.217.*]

        Trzeba wiedzieć o czym się pisze !!!! Lepiej nie pisać głupot.   odpowiedz »

    • PIT o bankructwie biura Intertour 

      [2015-08-05 11:29 91.237.138.*]

      PIT mówi tylko pół prawdy.
      Turyści, którzy wpłacili zaliczki, jeżeli wystarczy na to pieniędzy (na ogół nie!) otrzymają zwrot ich części, średnio po 12-24 miesiącach. Alternatywą jest powództwo przeciwko Skarbowi Państwa - średnio zajmuje to 2 - 4 lata, ale dotychczas, mimo korzystnych wyroków, nikt jeszcze tych pieniędzy nie dostał do ręki😠.   odpowiedz »

    • PIT o bankructwie biura Intertour 

      [2015-08-05 11:50 193.33.125.*]

      PiT, PiT, PiT... czy branża pamięta bankructwo PASJI-Jaworzno...przecież to pan....- pamiętliwy   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję