TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Biura turystyczne

Czy Alfa Star musiała upaść?

Data wysłania: 2015-09-04 15:30 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Upadek biura Alfa Star spowodował liczne komentarze w branży. Niewypłacalność touroperatora, który był jednym z większych graczy na rynku turystycznym siłą rzeczy musiał wzbudzić emocje.

Czy Alfa Star musiała upaść? Czy były jakieś możliwości uratowania tego biura? W dyskusji głos zabiera Licencjonowany Syndyk, Małgorzata Anisimowicz - wiceprezes Zarządu PMR Restrukturyzacje S.A. Jej komentarz publikujemy poniżej, warto się z nim zapoznać.

Kłopoty biura podróży Alfa Star to kolejny przykład firmy, która nie poradziła sobie z trudną sytuacją na rynku usług turystycznych. Jednak firma, która jeszcze niedawno była w ścisłej czołówce touroperatorów w Polsce nie zbankrutowała z dnia na dzień. Odpowiednia reakcja mogła ją uratować.

Aktualnie wiemy niewiele - Alfa Star poinformowała o utracie płynności finansowej oraz że nie wykona obowiązków wynikających z umów o świadczenie usług turystycznych, zawartych z klientami. O upadłości firmy możemy mówić dopiero po potwierdzeniu przez sąd tego faktu, na wniosek wierzycieli czy też samego dłużnika, co jeszcze nie nastąpiło. Niemniej faktem jest, że turyści przebywający za granicą muszą zostać sprowadzeni do kraju, co może kosztować nawet równowartość gwarancji ubezpieczeniowej, czyli ok. 20 mln zł.

Biura podróży to typowe przedsiębiorstwa. Jak na wszystkie komercyjne podmioty, na touroperatorów również wpływają czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne, kształtujące koniunkturę rynku. Zatem przyczyn utraty płynności finansowej może być wiele. Jednak najczęstszą przyczyną bankructwa są błędne decyzje zarządzających, a dokładniej, w sytuacjach kryzysowych zbyt późna reakcja i brak działań co do wprowadzenia procedur restrukturyzacyjnych. Kłopoty i problemy z nieudaną inwestycją, z opóźnionymi wpłatami, z ryzykiem kursowym mają prawie wszystkie podmioty rynkowe we wszystkich branżach. Dlatego biura podróży, tak jak wszystkie inne przedsiębiorstwa powinny również umiejętnie chronić swą płynność i zwiększać odporność na zewnętrzne czynniki koniunkturalne.

W przypadku Alfa Star na kryzys złożyło się kilka szczególnych czynników. Pierwszym z nich było załamanie branży turystycznej w głównych destynacjach biura - Egipt i Turcja. Z niezależnych od touroperatora przyczyn, główny rynek jego usług przyniósł o ponad 30 proc. mniej przychodów niż w latach ubiegłych. Zaczęło się od kryzysu, a potem arabskiej wiosny w 2011 roku, w efekcie czego liczba turystów znacznie się zmniejszyła. Tegoroczne zamachy terrorystyczne w obu krajach wpłynęły negatywnie na sprzedaż oferty, na co również firma powinna odpowiednio zareagować, dostosowując się do nowej sytuacji kryzysowej.

Złą sytuację firmy pogłębiły też błędne inwestycje. W ubiegłym roku Alfa Star zainwestowała w biznes lotów czarterowych 4YouAirlines, co najwyraźniej nie przyniosło oczekiwanych zysków. Zatem kłopoty firmy ciągnęły się za nią od wielu lat i niezrozumiałym jest dlaczego zarząd firmy nie zdecydował się w odpowiednim momencie na restrukturyzację spółki lub chociaż zmianę przyjętej strategii działania.

Możliwe jest również skorzystanie z narzędzi jakie daje nam ustawa prawo upadłościowe i naprawcze. Ochrona sądowa jednocześnie zwiększa szansę na odzyskanie równowagi finansowej oraz stanowi większe prawdopodobieństwo wywiązania się z bieżących umów z klientami. Rozwiązanie jest więc korzystne dla przedsiębiorców, ale również dla klientów biur podróży, którzy przebywają w tym czasie za granicą. Jednak, aby sąd wyraził zgodę na wdrożenie procedury naprawczej decyzja o jej wprowadzeniu musi być zgłoszona w pierwszej fazie kryzysu firmy, a nie w jego ostatnim stadium. Odpowiednio szybkie, a nawet profilaktyczne działanie to kluczowy czynnik decydujący o powodzeniu procesu zmian.

Aktualne zapisy prawa pomagają przedsiębiorcom w restrukturyzacji, choć nadal w dość ograniczony sposób. Umożliwiają ochronę płynność finansowej. Służą do tego m.in. postępowanie naprawcze, bądź postępowanie układowe, ewentualnie egzekucja z dochodów przedsiębiorstwa. Postępowania naprawcze pozwalają poprawić płynność i reaktywować działalność operacyjną generującą dochody, pozwalające na spłatę wierzycieli bez degradacji wartości przedsiębiorstwa.

Od stycznia 2016 r. dodatkowo przedsiębiorstwa będą miały szansę skorzystania z narzędzi jakie daje prawo restrukturyzacyjne. Jeżeli przedsiębiorca zauważy niekorzystne zmiany w poszczególnych obszarach działalności firmy, utratę płynności finansowej, to będzie mógł skorzystać z narzędzi restrukturyzacyjnych będąc pod opieką sądu. Nowe narzędzia restrukturyzacyjne skierowane są do przedsiębiorców zarówno w segmencie małych, rodzinnych biur podróży, jak i korporacji tj. linie lotnicze. W wyborze najkorzystniejszego scenariusza restrukturyzacyjnego przedsiębiorców wspierają wykwalifikowani doradcy restrukturyzacyjni, którzy projektują i wdrażają procedury naprawcze, a nawet przejmują niekiedy zarządzanie spółką na czas postępowania. Dobrze dobrana i wdrożona procedura naprawcza umożliwia jednoczesne kontynuowanie działalności operacyjnej, generowanie zysku, a w niektórych przypadkach można nawet ograniczyć koszty lub dokonać redukcji wybranych działań, dzięki czemu kondycja firmy w krótkim czasie może się polepszyć.

Przykład Alfa Star i pozostałych biur ogłaszających niewypłacalność nie powinien być przepowiednią głębokiego kryzysu branży turystycznej, czy recesji polskiego rynku. Traktowałabym to jednak jako przestrogę dla dobrze prosperujących dziś firm. Warto pamiętać, że wiedza i czujność może uratować wielu przedsiębiorców.

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-09-04 15:30 188.146.95.*]

      Obawiam się, że kierownictwa naszych czołowych biur jak Itaka czy Rainbow maja o niebo lepszą wiedzę o branży turystycznej niż ci, ogólnorozwojowe firmy restrukturyzacyjne.   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2015-09-07 11:06 188.146.132.*]

        No, nie bądźmy tak bezkrytyczni co do tych dużych.
        Tam też pracują tylko ludzie i są wśród nich gamonie i głąby , które mogą doprowadzić do tego samego co z Alfą, czy Triadą.
        Są mniejsze biura z doskonałymi fachowcami, a nie jedynie ci wymienieni powyżej.
        Koledzy, przestańcie się "modlić" do nich. :-)

        Daro W   odpowiedz »

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-09-06 02:30 49.181.30.*]

      Ojtam, typowy posko-arabski kant!!!   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2015-09-07 11:07 188.146.132.*]

        hehehehe....
        Słuchając plotek na rynku, musze zgodzić się z przedmówcą   odpowiedz »

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-09-07 11:24 188.146.131.*]

      No, artykuł nie bardzo mi się podobał, a może raczej tytuł jest chybiony.
      Pani Anisimowicz rozpisuje się na temat wydarzeń na rynku i nietrafionej inwestycji Alfy, o której wszyscy wiedzieli i tak naprawdę nic nowego nie wniosła.
      Po czym kilka zdań nt co bedzie od 2016 r.
      Super, tylko tytuł brzmiał "czy AS musiała upaść" , a nie co się wydarzyło.
      Spodziewałem sie raczej jakichś rad, informacji, spostrzeżeń, co Zarząd powinien zrobić, jakie kroki przedsięwziąć, jaki ruchy wykonać, by zapobiec upadkowi. A przeczytałem informacje , o których wszyscy wiedzieli i tak naprawdę artykuł nic konstruktywnego nie wniósł.
      Tytuł powinien raczej brzmieć: "krótka historia AS".

      Daro W   odpowiedz »

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-09-08 14:09 83.24.119.*]

      Myślę, że "pomogła" też zmiana w podatku VAT, która nakazuje zaliczkę traktować jako kwotę,od której płacony jest podatek. Marża nigdy nie jest tak wysoka jak zaliczka, więc ciągłe korekty są bez sensu.Zaliczki powinny być przeznaczone na wpłacanie kwot rezerwacyjnych a nie sztucznie powiększać wysokość VAT-u , by po sezonie okazywało się, że urzędy skarbowe będą musiały zwracać nadpłacone kwoty.Co prawda przez ten czas może państwo obracać tymi pieniędzmi a niektóre biura mogą stracić płynność finansową.
      Teresa Kacperska.   odpowiedz »

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-09-08 16:40 89.67.163.*]

      To jest jakaś paranoja. Każdy się dziwi, że upadło biuro, które od lat specjalizowało się w sprzedaży Egiptu, ewentualnie Tunezji. No i co niby mieli zrobić? Jak to przewidzieć???? Kto przewidział, że USD będzie kosztować prawie 4 zł a ludzie nie będą kupować wycieczek, bo są zamieszki? Źle inwestowali? A niby czemu.... Szukali pomysłu na nowe produkty, ale to wymaga kontraktów, inwestycji. Czartery i hotel na gwarancji też za darmo nie są. Żal mi tej firmy. Ale nie zrobili nic źle. Mogli co najwyżej zamknąć firmę 3 lata temu. A teraz upadli i po to jest gwarancja. Za coś się tym ubezpieczalniom w końcu płaci co roku grube pieniądze. Niech teraz oni płacą. Nikt już nie pamięta, że Itaka to był upadły Ving a Rainbow Tours to Alpina. Triada padła bo kradła i dobrze im tak. Ale większość dużych firm powstała na zgliszczach starych. Pewnie, że wykorzystali luki prawne, żeby wyjść z tego z prywatnym majątkiem, ale kto poświęcił życie turystyce i ma wrzody na żołądku i zero życia rodzinnego, ten wie, że mieli do tego prawo. A skrzywdzić nikogo nie skrzywdzili. Niech się kurcze wreszcie ubezpieczalnie zaczną zajmować wypłatą słusznych odszkodowań a nie tylko pobieraniem składek.   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2015-09-11 14:50 83.7.72.*]

        Wydaje mi się że mój przedmówca kompletnie nie wie o czym pisze...czy myslisz że twoarzystwo ubezpieczeniowe z własnych pieniedzy pokryje 20 mln ?każda gwarancja jest udzielana gdy ma pokrycie w majatku właścicieli. Stad weksle i inne zabezpieczenia. Dlatego TU owszem, pokryje te koszty,ale później zacznie scigać właścicieli i sciagać z ich majątku. A jak to zrobią...to juz ich sprawa.   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2015-09-13 14:21 89.74.136.*]

        a ja mam wrażenie, że ta cała historia ze sprzedażą udziałów, rzekomym nowym inwestorem, dokapitalizowaniem spółki rzędu 10 mln USD i tp. to była gra dla zmylenia ubezpieczyciela, żeby wystawił gwarancję na 20 mln PLN.
        A jak naiwny, to teraz niech rzeczywiście płaci!   odpowiedz »

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-09-09 14:37 79.191.19.*]

      nie tylko turystyka a ogólnie cała działalność gospodarcza w Polsce to wielka fikcja, ludzie przecież wy tylko płacicie nie zarabiacie , zrozumcie to a ciągnięcie na zasadzie poprawi się to marzenia, nic z tego będziecie bankrutami bo każda instytucja z którą współpracujecie tak ładnie to brzmi zniszczy Was maluczkich , nie będą się z Wami liczyć tylko po pełnym programie obedrą ze skóry   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2015-09-24 13:23 83.19.133.*]

        zgadzam się absolutnie. pracujemy na koszty , w najlepszym razie jakieś marne zyski , ktore potem zjadają koszty. Dlatego równolegle rozwinęliśmy "drugą nogę w biznesie", która przynosi bardzo szybkie dochody , bez inwestycji, co ma miejsce w przypadku touroperatorki.   odpowiedz »

    • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

      [2015-12-23 21:59 178.43.68.*]

      Pani Małgorzato, a może lepiej poszukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego AS - mając już kiepską sytuację - weszło w interes, który z góry był skazany na "piękną katastrofę"? Przecież uruchamianie przedsięwzięcia w biznesie, w którym marże są b. niskie (!), a w którym zarobić miało aż kilka firm: i AS, i Eurolot, i YanAir, i jeszcze kilka współpracujących, w których zarządach byli członkowie rodzin osób z zarządów innych, grających w tę dziwną grę firm!   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2016-01-02 12:39 83.26.24.*]

        to właśnie dwie szarlatanki turystki położyły biuro Joasia i Małgosia no i ten małpiszon egipski Yesyr i o tym wszyscy wiedzą w branży.   odpowiedz »

      • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

        [2016-01-02 12:41 83.26.24.*]

        Alfa star bardzo dobra firma ale miała Zarząd składający się z typowych szarlatanów turystyki a szczególnie 2 osoby p.Małgorzata i p. Joanna które rozkładały biuro na łopatki w momencie wejścia do firmy i o tym każdy wie, one nie miały zielonego pojęcia o organizacji turystyki tzw mniej niż "0" i do tego dochodzi nieudacznik egipski Yaser typowa trójka nieodpowiedzialnych baranków turystycznych.   odpowiedz »

        • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

          [2016-01-04 11:51 41.47.188.*]

          Baran to jest ten który duzo mówi i nic o niczym nie wie.tylko ze yasser hefaina zlatwil dla firmy AS fundusze równo warte 5 Milion dolarów. Usunął ponad 1200 miejsc które latały puste. Rynek polski turystyczne bedzie zabił wszystkich firm po kolej. Ten który dzis sie śmieje jest typowy Baran bo widocznie nie ma pojęcia o biznesie.   odpowiedz »

          • Głos w sprawie bankructwa Alfa Star 

            [2016-01-05 12:31 83.29.179.*]

            ha ha to na pewno dotknęło to gdzie te 5 ml $ no chyba że ktoś je ukradł a to sprawa poważna :-), bzdety piszecie nieudacznik turystyczne   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję