TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




LOT nie przejmie Smartwings

Jednak PLL LOT jednak nie przejmie Smartwings, ponieważ czescy właściciele przewoźnika niespodziewanie wycofali się z transakcji tuż przed jej finalizacją. Decyzja była zaskakująca, ponieważ wszystko wskazywało na to, że umowa miała zostać podpisana w poniedziałek, a przygotowania do jej ogłoszenia były już zaawansowane.


Smartwings od dłuższego czasu był wystawiony na sprzedaż, a wcześniej w gronie potencjalnych kupców znajdowały się także Eurowings i SunExpress. W kwietniu poprzedniego roku firma doradcza EY zawęziła listę zainteresowanych, co potwierdzało zaawansowane rozmowy. LOT widział w przejęciu szansę na wzmocnienie swojej pozycji w Europie Środkowej i zwiększenie skali działalności. Smartwings przewiózł w 2024 roku 6,5 mln pasażerów na połączeniach regularnych i czarterowych, co oznaczało wzrost o 20,1% rok do roku. Dodatkowo 1,85 mln pasażerów skorzystało z lotów wykonywanych dla innych linii w formule ACMI. Łącznie Smartwings obsłużył 8,3 mln podróżnych w ciągu roku, co pokazuje znaczącą skalę przewoźnika. Z czeskich lotnisk przewinęło się 4,3 mln pasażerów, a liczba ta wzrosła o 18,2% w porównaniu z poprzednim rokiem. Linie działały z sześciu czeskich portów, w tym z Pragi, Brna i Ostrawy. Smartwings prowadził także operacje z Polski, Słowacji, Węgier, Niemiec, Portugalii i Wysp Kanaryjskich. Współpracował z wieloma liniami, takimi jak Eurowings, Flydubai czy Transavia, co świadczy o jego elastycznym modelu operacyjnym. Roczne przychody firmy sięgały około 1 mld euro, z czego około 40% pochodziło z działalności czarterowej. Kolejną dużą część stanowiły loty regularne, a około 18% wpływów zapewniały usługi dodatkowe.

Dla LOT przejęcie byłoby sposobem na powiększenie floty i przyspieszenie rozwoju siatki połączeń. Mogłoby to także wzmocnić plany związane z budową przyszłego hubu w ramach projektu CPK. Z drugiej strony Smartwings miał skomplikowaną strukturę działalności, łącząc różne segmenty rynku, co stanowiłoby wyzwanie integracyjne. Ryzykiem mogły być też problemy finansowe i organizacyjne, które pojawiały się w historii czeskiej spółki. Transakcja wymagałaby również zgody Komisji Europejskiej, co mogłoby wydłużyć i skomplikować proces. Ostateczne wycofanie się właścicieli Smartwings oznacza, że linia trafi do nowego nabywcy, którym ma zostać turecki Pegasus Airlines, który według informacji medialnych zaproponował za firmę ponad 10 mln euro więcej (40 mln euro).

Dla LOT jest to sygnał, że plan ekspansji będzie musiał zostać przeformułowany. Eksperci podkreślają, że czasem lepiej zrezygnować z inwestycji, jeśli warunki nie są wystarczająco korzystne. Decyzja Czechów może świadczyć o pojawieniu się lepszej oferty ze strony konkurencyjnego przewoźnika. Rynek lotniczy w regionie pokazuje tym samym, że procesy konsolidacyjne są nieprzewidywalne. Dla pasażerów zmiana właściciela może oznaczać różne kierunki rozwoju oferty w przyszłości. LOT natomiast będzie musiał skupić się na innych możliwościach wzrostu, zarówno organicznego, jak i potencjalnych przyszłych przejęć.

Próbie przejęcia Smartwings nie pomogło także zeszłoroczne zamieszanie z odwoływaniem i przywracaniem prezesa w LOT, które mogło cały proces opóźnić, co mogło pozwolić tureckiej linii na zainteresowanie się ofertą. Z drugiej strony warto pamiętać, że przejęcie innej firmy i jej integracja to spore koszty, a Smartwings miał swoje problemy i nieco inny profil działania (duży udział charterów).

»»»» Starsze informacje 2025-12-03 ««««


Polskie Linie Lotnicze LOT prowadzą rozmowy dotyczące przejęcia czeskiego przewoźnika Smartwings. Transakcja miałaby wzmocnić pozycję LOT-u w Europie Środkowej.

Smartwings jest jedną z większych linii w regionie, dlatego zakup oznaczałby znaczące zwiększenie skali działania. LOT jest obecnie wskazywany jako faworyt w negocjacjach. Inni potencjalni nabywcy mogą mieć problemy regulacyjne w Unii Europejskiej. Samo przejęcie ma się wpisywać w strategię rozwoju LOT-u związaną z planowanym uruchomieniem CPK, bowiem nowy port lotniczy potrzebuje silnego przewoźnika bazowego, a LOT chce zająć dominującą pozycję w tym hubie. Rozbudowa siatki połączeń ma zwiększyć ruch do i z przyszłego CPK.

LOT notuje w ostatnich latach rekordowe wyniki finansowe. Osiągnął najwyższy w historii poziom przewiezionych pasażerów. Rozszerzył także flotę do największego rozmiaru w dziejach firmy. Uruchomił kilka nowych tras średnio- i dalekodystansowych. Działalność operacyjna przewoźnika stale rośnie, podobnie jak i u konkurencji. Wzrost liczby rejsów idzie w parze ze wzrostem liczby obsługiwanych destynacji. Popularne są trasy krajowe do największych polskich miast. Silny popyt dotyczy również połączeń europejskich.

W segmencie dalekiego zasięgu dominuje zainteresowanie kierunkami północnoamerykańskimi. LOT podkreśla, że rozwój jest konieczny, by sprostać przyszłym potrzebom rynku. Przejęcie Smartwings ma być elementem planu "nabierania masy:", a konsolidacja ma zwiększyć konkurencyjność LOT-u wobec silniejszych europejskich linii. Dla turystów i biur to nie jest bardzo dobra informacja, bowiem transakcja ograniczy konkurencję w regionie.

Jeśli transakcja i połączenie sił będą przeprowadzone właściwie, efektem będzie poprawa efektywności operacyjnej. Włączenie Smartwings oznaczałoby także większą elastyczność w zarządzaniu flotą. CPK zyskałoby przewoźnika zdolnego szybko zwiększyć oferowanie lotów. LOT zakłada stopniowe przejmowanie dużej części przepustowości portu. Plan działań rozpisany jest do 2032 roku. W kolejnych latach udział LOT-u w ruchu CPK miałby jeszcze rosnąć. Integracja z czeską linią mogłaby ułatwić budowę silnego hubu regionalnego. Ostateczna decyzja zależy od właścicieli Smartwings i regulatorów.
Transakcja wydaje się być bardzo dobra dla LOT, więc kluczowymi kwestiami są: cena i zobowiązania przejęte po Smartwings oraz skuteczna integracja obu firm. Negocjacje wciąż trwają i brak jest oficjalnych komunikatów.

Starsze informacje 2025-12-01


W stronę świąt z PLL LOT, nowa oferta promocyjna narodowego przewoźnika w formie kalendarza adwentowego już dostępna na www.

Nowa promocja adwentowy kalendarz podróży - od 1 do 22 grudnia 2025 roku, każdego dnia w promocji pojawi się jeden lub więcej wybranych kierunków, dostępnych w siatce połączeń LOT-u. Oferta będzie obowiązywała przez 24 godziny, dzięki czemu codziennie zostanie odsłonięta nowa okazja, a także wyjątkowa szansa do odkrywania inspiracji podróżniczych.

Po okresie codziennych premier nadejdzie finał akcji - kolejna niespodzianka, która będzie dostępna 23 grudnia 2025 roku na lot.com. Dzięki świątecznej promocji pasażerowie będą mogli skorzystać z preferencyjnych warunków i zaplanować inspirujące wyprawy na nadchodzący rok lub obdarować bliskich prezentem o wyjątkowej wartości - biletem lotniczym, który otwiera drogę po nowe doświadczenia. Strona akcji: www.lot.com

W tegorocznej edycji kalendarza adwentowego nie zabraknie kierunków, które pozwolą dopasować zimowe plany do własnych preferencji. Wśród propozycji znajdą się miejsca, idealne dla tych, którzy pragną dodać sobie więcej słońca i koloru w chłodniejszych miesiącach. Pojawią się także kierunki stworzone z myślą o miłośnikach sportów zimowych oraz te, które zachwycają surową, zimową aurą i nastrojowymi krajobrazami.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
2 PLL LOT Polskie Linie Lotnicze LOT promocja przewoźnik narodowy oferta




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję