Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Restauracja premium we franczyzie
W Polsce na palcach jednej ręki policzyć można lokale z segmentu premium, które zdecydowały się na rozwój poprzez franczyzę. Dlaczego tak trudno stworzyć jest cieszący się powodzeniem system?
Osoba decydująca się na otwarcie franczyzowego lokalu gastronomicznego ma w Polsce do wyboru około 100 różnych pomysłów na biznes. Wśród sieci królują pizzerie, bez problemu znajdziemy restauracje z kuchnią arabską, coraz większą popularnością cieszą się też sushi bary. Niektóre z lokali uda się otworzyć już za 30 tysięcy zł, w przypadku wybranych trzeba dysponować kwotą przekraczającą nawet pół miliona. W katalogach franczyz swoje oferty prezentują bary szybkiej obsługi, lokale fast dining i casual dining, ze świecą szukać tu jednak można restauracji plasujących się na górze gastronomicznej piramidy. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, co stoi na przeszkodzie stworzenia skutecznego systemu franczyzowego restauracji premium.
Im prostsze są zasady funkcjonowania konceptu franczyzowego, tym łatwiej szczegółowo opisać je w podręczniku operacyjnym oraz przekazać tę wiedzę przyszłemu partnerowi. Niestety w przypadku ekskluzywnej restauracji jest to praktycznie niemożliwe. Problemy te pojawiają się właściwie w każdym aspekcie dotyczącym funkcjonowania lokalu. Po pierwsze wystrój - od restauracji na wysokim poziomie wymaga się oryginalności i niepowtarzalności, tym samym aranżacja jest prawie niemożliwa do odwzorowania w kolejnej placówce. To samo dotyczy oferowanego menu. Szefowie kuchni niechętnie dzielą się swoimi tajemnymi przepisami, ale jeszcze mniej chętnie przestrzegają receptur przygotowanym przez innych. Podczas gdy kucharze samodzielnie modyfikują skład, smak i wygląd potraw, trudno jest mówić o obowiązującej w sieci standaryzacji.
Na wystroju i menu nie kończą się potencjalne problemy franczyzodawcy. Nie można zapominać również o doborze odpowiednich dostawców, jednolitych standardach obsługi klienta, zasadach organizacji imprez i cateringów czy też temacie bieżących działań promocyjnych.
Wysokie koszty działalności
Poza kwestiami ujednolicenia zasad funkcjonowania lokalu, na drodze do rozwoju franczyzy restauracji premium stoją także wysokie koszty działalności. Kapitałochłonne są zarówno remonty, aranżacja, jak i wyposażenie kuchni. Więcej wydamy tu także na zatowarowanie oraz zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Marzenie przyszłego franczyzodawcy o prowadzeniu własnej restauracji to jedno, jednak przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu działalności nie można pominąć etapu przygotowania realnego biznesplanu. Wbrew temu, co sądzą laicy, prowadzenie restauracji nie zawsze okazuje się złotym interesem. Czy na wciąż odczuwającym skutki kryzysu rynku franczyzodawca znajdzie chętnych do zainwestowania tak dużych środków finansowych? Nie będzie to na pewno łatwe zadanie, zważywszy, iż ma on do wyboru wiele innych, znacznie tańszych konceptów.
Wyższa szkoła zarządzania
Systemy franczyzowe cieszą się największą popularnością wśród osób, które nie mają doświadczenia w branży, na której polu zamierzają funkcjonować. Liczą na to, iż poza możliwością korzystania ze znanej na rynku marki zostaną odpowiednio wyszkoleni i przygotowani do podjęcia nowego wyzwania. Sprostanie ich oczekiwaniom również nie będzie łatwe w przypadku restauracji premium. Po pierwsze marki te są zazwyczaj znane jedynie na rynku lokalnym, po drugie - profesjonalne zarządzanie lokalem tej klasy nie jest umiejętnością, jaką można zdobyć podczas kilkutygodniowego szkolenia. Niestety rynek gastronomiczny jest bezlitosny dla młodych przedsiębiorców i popełnianych przez nich błędów, brak doświadczenia szybko zauważą oraz chętnie wykorzystają także zatrudnieni pracownicy. Należy pamiętać, iż ciekawy wystrój i dobrze skomponowane menu nie jest receptą na sukces restauracji. Jej powodzenie zależy w dużej mierze od jakości pracy personelu, a również elastyczności i umiejętności dostosowania się do potrzeb rynku oraz wymagań klientów. Aby sprawnie i efektywnie zarządzać ekskluzywną restauracją potrzebne jest zarówno doświadczenie, jak i określone cechy charakteru i predyspozycje. Niestety tych ostatnich nie zagwarantuje nam nawet najlepszy system franczyzowy.
Autor: Izabella Borowska, Menedżer ds. Gastronomii IDB Consulting - firmy specjalizującej się w doradztwie franczyzowym i gastronomicznym (www.idbconsulting.pl)
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
S3 gotowa w całości. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Cel: Innowacje, Technologie i Zrównoważony Rozwój w
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Konkurs na hasło promujące Lublin
Holiday Inn Wrocław - od 1 stycznia zmiana nazwy hotelu
Starwood Hotels & Resorts wchodzi do Rosji. Za rozwój będzie odpowiadać Sieglinde Willig
Nowa klasa biznes w Boeingach 767-300
Zakończył się strajk strażaków i funkcjonariuszy bezpieczeństwa na lotnisku Zaventem
Kraków: baza Centralwings zostanie zamknięta
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze będzie zlikwidowane?
Nieznane oblicze znanych miast
Nowy terminal praskiego lotniska
Ptasia grypa ograniczy ruch turystyczny?
IATA: linie lotnicze straciły w 2008 roku ponad 8 mld dolarów
Dlaczego na dworcu autobusowym musi śmierdzieć?
Nowy model działania Grupy Hotelowej Orbis
Wrocław: Art Hotel i restauracja De Lounge najmodniejszymi miejscami w Polsce
Linie lotnicze Air France-KLM zaliczają wzrost
Kolejna edycja konkursu "Wielkie Odkrywanie Małopolski"
