Og³oszenia
Og³oszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruñ- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilota¿ Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduñska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Wo³owina powraca na polskie sto³y
Przez lata na temat wo³owiny powsta³o du¿o niekorzystnych stereotypów, choæby takie, ¿e jest ona twarda, w³óknista i ma³o soczysta. Wielu osobom przygotowanie na jej bazie potraw wydawa³o siê wiêc niezwykle trudne i czasoch³onne, dlatego z obawy przed kulinarn± pora¿k± chêtniej siêgali po drób i wieprzowinê. Do zakupu wo³owiny zniechêca³a równie¿ wysoka cena. Tendencjê spadkow± uda³o siê jednak zahamowaæ.
Dietetycy podkre¶laj±, ¿e wo³owina ma bardzo wysokie walory od¿ywcze - jest ¼ród³em dobrze przyswajalnego ¿elaza, miedzi oraz przeciwutleniaczy wa¿nych w profilaktyce nowotworowej. Nic wiêc dziwnego, ¿e Polacy powoli zmieniaj± nawyki ¿ywieniowe i coraz czê¶ciej w³±czaj± ten gatunek miêsa do swojego menu.
"To jest wyra¼ny trend - zaczyna siê sprzeda¿ wo³owiny jako takiego towaru luksusowego, który jest odpowiednio podany, opakowany, a poprzez swoje walory smakowe przyci±ga konsumenta. Raz na jaki¶ czas mo¿na pozwoliæ sobie na trochê wiêkszy wydatek. Je¶li wo³owina jest dobrej jako¶ci, to jest bardzo wdziêcznym produktem w kuchni" - mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jerzy Wierzbicki, prezes zarz±du Polskiego Zrzeszenia Producentów Byd³a Miêsnego.
Wed³ug danych G³ównego Urzêdu Statystycznego spo¿ycie miêsa wo³owego w Polsce od wielu lat systematycznie siê zmniejsza³o. W 1990 r. wynosi³o 16,4 kg rocznie na jedn± osobê, a teraz - zaledwie 1,5 kg. ¦rednia unijna jest a¿ dziesiêæ razy wy¿sza. W Europie najwiêcej wo³owiny maj± w swoim menu Niemcy, Hiszpanie i Francuzi.
"Polacy pod±¿aj± za tymi trendami. Kiedy¶ mieli¶my burgery drobiowe i wieprzowe, ale nie mieli¶my wo³owych. A teraz okaza³o siê, ¿e pojawi³ siê rynek, pojawi³ siê popyt zarówno w marketach, jak i w restauracjach, konsumenci o nie pytaj±, wiêc oferta jest. Coraz wiêksz± popularno¶ci± ciesz± siê równie¿ steki" - t³umaczy Jerzy Wierzbicki.
Z badañ konsumenckich przeprowadzonych w 2011 roku na zlecenie Polskiego Zrzeszenia Producentów Byd³a Miêsnego wynika³o, ¿e istniej± trzy g³ówne bariery zakupowe w przypadku wo³owiny. Po pierwsze cena wy¿sza ni¿ w przypadku innych miês, po drugie, trudno¶æ w obróbce i potrzecie, ma³a popularno¶æ. Raport pokaza³ równie¿, ¿e poziom wiedzy Polaków dotycz±cy sposobów przyrz±dzania miêsa wo³owego jest niewielki.
"Polski konsument ma przewa¿nie takie do¶wiadczenia, ¿e wo³owinê trzeba d³ugo gotowaæ i ¿e ona nie zawsze wychodzi. W takiej sytuacji, kiedy trzeba zap³aciæ do¶æ wysok± cenê, a ryzyko jest du¿e, to konsument automatycznie woli kupiæ co¶ pewnego, np. schab wieprzowy czy pier¶ z kurczaka, bo to zawsze wychodzi i jest ³atwe" - wyja¶nia Jerzy Wierzbicki.
Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Byd³a Miêsnego podkre¶la, ¿e Polacy obawiali siê wo³owiny równie¿ z tego wzglêdu, ¿e nie byli pewni jako¶ci i sk³adu miêsa dostêpnego na naszym rynku. Brak gwarancji, ¿e wybrany produkt spe³ni ich oczekiwania i ¿e bêdzie bezpieczny, skutecznie zniechêca³ do siêgania po miêso wo³owe, zw³aszcza ¿e do niedawna wysoko gatunkowa polska wo³owina przeznaczona by³a g³ównie na rynki zagraniczne.
"W Stanach czy Australii to jest standard: im miêso jest bardziej marmurkowate, tym jest premiowane wy¿ej, ma wy¿sz± cenie i jest lepszej jako¶ci. Europa dot±d nie mia³a takich standardów i dopiero teraz zaczyna doceniaæ miêso bardziej marmurkowate. Rynek powoli zaczyna i¶æ w³a¶nie w tym kierunku" - podkre¶la Jerzy Wierzbicki.
Przy zakupie wo³owiny warto poszukaæ tej oznaczonej znakiem jako¶ci QMP. Jest to system certyfikacji opracowany przez Polskie Zrzeszenie Producentów Byd³a Miêsnego. Wo³owina wyprodukowana w systemie QMP jest krucha, miêkka i soczysta. Ma pewne ¼ród³o pochodzenia i doskona³y smak.
Komentarze
Tagi:
Dzia³ gastronomia:
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w bran¿ê piwowarów. Ucierpi te¿
S3 gotowa w ca³o¶ci. Pomorze Zachodnie czeka na czeskich
Cel: Innowacje, Technologie i Zrównowa¿ony Rozwój w
Dzia³ badania rynku i analizy:
ETC: Trzeci kwarta³ roku udany dla
WTTC: mo¿e brakn±æ r±k do pracy w
Wiêcej turystów w polskich obiektach
Starsze aktualno¶ci:
¦mieræ trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELK¡
Na ferie wyjedzie wiêcej
ECTAA og³osi³a Preferowany Kierunek Podro¿y na rok
POT: Ponad po³owa Polaków wyjedzie gdzie¶ w
Kraków w¶ród wybranych przez
Które paszporty s±
TSUE: To¿samo¶æ p³ciowa klienta nie nale¿y do danych niezbêdnych do zakupu
Pierwszy kwarta³ w niemieckiej turystyce przyjazdowej lepszy ni¿ przed rokiem
Szara strefa zjada gastronomiê?
Trzygwiazdkowe hotele najpopularniejsze w grudniu
USA zaostrza system kontroli pasa¿erów na lotniskach
Ro¶nie zainteresowanie aplikacjami mobilnymi w podró¿ach s³u¿bowych
Rosyjscy przewo¼nicy nie polec± na Ukrainê?
Kolejni tury¶ci dostan± odszkodowanie od Skarbu Pañstwa?
Kto rezerwuje miejsca parkingowe przy lotniskach?
Tajemniczy wybuch w tureckim kurorcie
Wizz Air og³asza nowe trasy z Polski
W których miastach inwestowanie w nieruchomo¶ci pod wynajem jest najbardziej op³acalne?
Jak wydarzenia sportowe wp³ywaj± na lokaln± gastronomiê?
Jakie wyniki osi±gn±³ Orbis w pierwszym pó³roczu?
Wyprawa zaæmieniowa do USA - maj 2012
