TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Baza turystyczna

Hotele wiedzą za dużo o swoich klientach?

Data wysłania: 2010-06-23 11:26 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Nazwisko rodowe matki, numer PESEL - między innymi o takie informacje są proszeni goście hotelowi w Polsce. Czasami wymaga się od nich pozostawienia na recepcji dowodów osobistych. - To łamanie prawa - stwierdza Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO).

Zainteresowanie tą sprawa miało miejsce po skargach od gości. Przy meldowaniu się recepcjonista może zapytać o ściśle określone dane wymienione w ustawie: imię i nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, numer dowodu tożsamości i o to, jak długo zostajemy. Jak wynika z informacji zebranych przez GIODO goście są pytani o nazwisko rodowe matki, numer PESEL, numer telefonu. Jednak przepisy na podstawie których działają hotele nie zezwalają na gromadzenie tylu danych.

Kolejną nieprawidłowością jest zatrzymywanie na recepcji dowodów osobistych gości. Chociaż samo zatrzymanie dowodu osobistego jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny lub ograniczenia wolności.

Po interwencji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Polska Izba Hotelarstwa wysłała do hoteli pisma, w których przypomina o obowiązującym prawie. Na wszystkie placówki i instytucje, które mimo to się do niego nie stosują, można się skarżyć zarówno do Izby jak i do GIODO.

    • Hotele bezprawnie zatrzymują dowody 

      [2010-06-23 11:26 83.238.170.*]

      Coraz częściej zagranicą dowód tożsamości lub paszport jest po prostu skanowany, co poza bezpieczeństwem na tzw. wszelki wypadek i łatwiejszą identyfikacją gości znakomicie przyspiesza meldowanie: sczytanie dane są od razu drukowane na karcie gościa. Ciekawe co nasze rozhisteryzowane GIODO na to by powiedziało. A niby unijne przepisy powinny być jednolite...?   odpowiedz »

    • Hotele bezprawnie zatrzymują dowody 

      [2010-06-23 17:50 87.231.84.*]

      Nie dajmy sie zwariowac z ochrona danych osobowych. To jakas histeria. Wiele lat pracowalam w hotelach paryskich. Tutaj, gdzie oficjalnie nie wymaga sie wielu danych (od klienta "przechodnia"), niemniej jednak, nie jest zakazanym wziac kopie paszportu, (pierwszej strony, ... w zaleznosci od sytuacji). Gosc hotelowy to nie taki sam klient, jak klient supermarketu, ktory opuszcza sklep z chwila zakupienia i oplacenia artykulu. Klient hotelowy pozostaje wewnatrz obiektu kilka (conajmniej) godzin. Korzysta z pomieszczen poza kontrola (obserwacja) wlasciciela hotelu. Chce powiedziec, ze rozne rzeczy moga sie zdarzyc w czasie jego obecnosci w pokoju. Sytuacje, jakie mi sie przydarzyly, bywaja nie tak moze czeste, niemniej zdarzaja sie, jak .... kradziez roznych przedmiotow bedacych wyposazeniem hotelu. Podczas mojego "dyzuru", klienci wyszli z zaslonami i przykryciem lozka... Szefowa nie miala zadnych danych, poza numerem karty bankowej. Dotarcie do klienta okazalo sie bardziej skomplikowane (poprzez bank), anizeli, w sytuacji, gdyby miala ich adres, telefon, itp. Sadze, ze sama swiadomosc pozostawienia danych tzw. osobowych, staje sie pewna bariera w dokonaniu petencjalnych "spustoszen".... Z pewnoscia nie jeden klient hotelowy sie obrazi, nieslusznymi podejrzeniami. Rozumiem doskonale, ale prosze wczuc sie w sytuacje wlasciciela hotelu, ktorego klienci wynosza czasami drogie rzeczy... Czy maja byc bezbronni wobec trafiajacych sie klientow ktorym rece sie "kleja", do roznych artykulow, stanowiacych czesc wyposazenia pokoju? ... Przeciez idac do szpitala, gdzie czasami pacjent przebywa rowniez jedna noc, musi zostawic pewna ilosc danych w izbie przyjec, prawda? chyba, ze "przypadek" ciezki. Nie mniej, dane jego dotyczace i tak zostana spisane. Miroslawa Woroniecki   odpowiedz »

    • Hotele bezprawnie zatrzymują dowody 

      [2010-06-24 08:21 83.8.142.*]

      Prowadzę hotel i zgadzam się z przedmówcami że ta ochrona to już zakrawa o idiotyzm !!!
      Telefon może się przydać w wieu przypadkach bo jest jakiś kontakt Gość daje go przecież dobrowolnie
      Nawet w przypadku dość częstym gdy Gość coś zostawi w pokoju a często nawet nie wie w którym hotelu to zostawił.
      I co wtedy ???
      Informacje telefoniczne nie podają telefonu - bo ochrona !!! itp itd
      Na dodatek miejsce zameldowania nie musi być miejscem zamieszkania !!
      A i meldunek ma być zniesiony.
      Wielokrotnie przychodziło mi na myśl że jak to w Polsce przedobrzono !!!
      T.J.   odpowiedz »

    • Hotele bezprawnie zatrzymują dowody 

      [2010-06-24 17:24 80.52.226.*]

      no i co z tego? tylko paperkowa robota i brak efektów - nastepne miejsca pracy?   odpowiedz »

    • Hotele bezprawnie zatrzymują dowody 

      [2010-07-02 10:51 83.12.75.*]

      Hotel nie musi pobierać danych .nam wystarczy imie i nazwisko i naleznośc za pobyt.Ale niestety do ubezpieczenie są potrzebne wszystkie dane.Więć muszą być zmienione przepisy.Kazdy chce być ubezpieczony ale nie chce podać swoich danych.Więc zastaówmy się co chcemy, a dopiero póżniej myślmy o tym co jest prawnie a co nie i za co kogo ukarać.   odpowiedz »

    • RBDO 

      [2013-10-07 20:57 91.90.59.*]

      Tak, przede wszystkim można poprosić od razu żeby udowodnili Ci że baza danych osobowych klientów którą tworzą, jeżeli tworzą, jest zgłoszona do Giodo więcej informacji tutaj: http://rbdo.pl/sklep/promocje/ Jeżeli nie to możesz to zgłosić do PIPu mogą miec kontrolę i niezłą karę za brak odpowiedniej dokumentacji dot. ochrony danych osobowych.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję