TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Biura turystyczne

Komisja Europejska: wydłużenie terminu na zwroty narusza dyrektywę turystyczną

Data wysłania: 2020-07-03 10:07 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
W czwartek, 2 lipca Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenie, m.in. przez Polskę dyrektywy turystycznej.

Komisja Europejska wysłała wezwanie do usunięcia uchybienia Czechom, Cyprowi, Grecji, Francji, Włochom, Chorwacji, Litwie, Polsce, Portugalii i Słowacji. Zdaniem europejskich urzędników, te państwa naruszyły art. 12 ust. 4 dyrektywy (UE) 2015/2302 w sprawie zorganizowanych podróży.

Ze względu na pandemię koronawirusa konieczne było odwołanie rezerwacji podróży. Przez cały czas trwania kryzysu Komisja podkreślała, że prawa konsumentów pozostają aktualne w obecnym bezprecedensowym kontekście, a krajowe środki wsparcia branży nie mogą ich obniżać.

13 maja 2020 r. Komisja przyjęła szczegółowe zalecenie w sprawie bonów w obecnym kontekście, aby wesprzeć państwa członkowskie w tworzeniu atrakcyjnych, wiarygodnych i elastycznych systemów bonów. Niemniej jednak w tych dziesięciu państwach członkowskich nadal obowiązują szczegółowe przepisy krajowe dotyczące zorganizowanych podróży, umożliwiające organizatorom zorganizowanych podróży wydawanie bonów na odwołane podróże, zamiast zwrotu ich wartości w gotówce, lub odraczanie zwrotu ich wartości znacznie poza okres 14 dni, jak określono w dyrektywie w sprawie zorganizowanych podróży. Zgodnie z prawem UE pasażerowie mają jednak prawo wyboru między zwrotem kosztów w formie pieniężnej a innymi formami zwrotu kosztów, takimi jak bony. - można przeczytać w komunikacie Komisji Europejskiej.

W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wysłaniu wezwań do usunięcia uchybienia do Republiki Czeskiej, Cypru, Grecji, Francji, Włoch, Chorwacji, Litwy, Polski, Portugalii i Słowacji. Zainteresowane państwa członkowskie mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi Komisji i podjęcie niezbędnych środków w celu usunięcia niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o przesłaniu uzasadnionych opinii.

To nie jest najlepsza wiadomość, natomiast nie należy popadać w przesadny pesymizm. Po pierwsze, kraje członkowskie mają dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi. Jeśli doliczyć do tego czas, który będzie potrzebny na wdrożenie ewentualnych kolejnych kroków, to akurat 180 dni, o które został wydłużony czas na zwroty zaliczek, w wielu przypadkach zdąży minąć. Touroperatorzy podczas konferencji podkreślali, iż termin zwrotu większości zaliczek upływa we wrześniu.

Być może zaowocuje to pozwami ze strony turystów, ale powinny być one skierowane raczej w stronę Skarbu Państwa, niż touroperatorów, którzy działali zgodnie z obowiązującym prawem (nawet jeśli było ono niezgodne z prawem europejskim).

    • Komisja wszczyna postępowanie 

      [2020-07-03 10:07 89.77.25.*]

      A jak długo klienci mają czekać na zwrot pieniędzy za nieodbyte wycieczki ? KIEDY WRESZCIE DOSTANIEMY PIENIADZE ?   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję