Strajk we Francji
Lot do Francji znów może się okazać wyzwaniem. Tym razem zanosi się na naprawdę poważny strajk i większość połączeń lotniczych we Francji i nad nią ma zostać odwołana w czwartek. Strajk ma potrwać 24 godziny.
Szef Związku Francuskich Portów Lotniczych Thomas Juin zaapelował do turystów, aby, jeśli to możliwe, odłożyli zaplanowane w najbliższych dniach podróże do Francji na później. Francuscy kontrolerzy lotów oczywiście żądają podwyżek i licytują teraz wysoko, wiedząc, że władze obawiają się największego koszmaru - braku porozumienia z kontrolerami przez Igrzyskami w Paryżu.
Dziś będzie protest obejmujący lotniska w Berlinie, Hamburgu, Kolonii, Stuttgarcie i Karlsruhe/Baden Baden. Strajk będzie trwał przez cały dzień.
Stewardessy i stewardzi walczą w ten sposób o wyższe płace i lepsze warunki zatrudnienia w Lufthansie, a związek zawodowy Verdi przygotował całodobowy strajk pracowników odpowiedzialnych za kontrolę pasażerów i towarów, kontrolę bezpieczeństwa i usługi na lotniskach. Spór dotyczy oczywiście wynagrodzeń i dotyczy 25 tys. pracowników.
Według Deutsche Welle związek zawodowy UFO oczekuje od Lufthansy 15% podwyżki płac dla około 19 tys. personelu pokładowego oraz premii inflacyjnej w wysokości 3000 euro i podwyższenia dodatków w nowej umowie zbiorowej. Ważnym argumentem dla związkowców jest to, że Lufthansa w ostatnim roku ma rekordowy zysk netto w wysokości prawie 1,7 mld euro. To trzeci najlepszy wynik w historii tego przewoźnika.
Finnair planuje odwołanie około 550 lotów z powodu strajku w Finlandii w pierwszych dwóch dniach lutego. Kilka związków zawodowych ogłosiło strajk przeciwko rządowi fińskiemu, który odbędzie się 1-2 lutego 2024 roku. Przyczyną strajku są zmiany w przepisach na rynku pracy.
Strajk ten będzie miał znaczący wpływ na operacje na lotnisku w Helsinkach oraz na operacje lotnicze Finnair, co skutkuje planowanym odwołaniem około 550 lotów w dniach 1-2 lutego 2024 roku. Przeciętnie Finnair obsługuje około 280 lotów dziennie w swoim normalnym rozkładzie lotów, więc większość lotów zostanie odwołana. Finnair planuje operować tylko kilka lotów w trakcie strajku i będzie bezpośrednio informować klientów, którzy mają rezerwacje na loty, które zostaną zrealizowane. Proces odwoływania lotów rozpocznie się od wtorku, 30 stycznia, a klienci będą proponowani alternatywne trasy. Klienci podróżujący na długodystansowych lotach z przesiadkami w Helsinkach między 1, a 2 lutego zostaną bezpośrednio przekierowani do swoich miejsc docelowych, ponieważ nie będzie dostępnych połączeń z Helsinek podczas strajku.
W trakcie strajku usługi naziemne, takie jak załadunek bagażu, oraz obsługa pokładowa (np. oferty żywności i napojów) mogą być zakłócone, a loty, które zostaną zrealizowane, mogą być opóźnione. Finnair zachęca klientów do cierpliwości, ponieważ obsługa klienta jest bardziej obciążona niż zwykle, a czas oczekiwania w kolejce może być długi. Firma już wcześniej umożliwiła klientom zmianę daty podróży na lotach Finnair. Od 30 stycznia rozpocznie się przekierowywanie klientów, również przy użyciu lotów innych linii lotniczych. Ze względu na dużą liczbę odwołanych lotów i klientów, proces przetwarzania odwołań i przekierowywania klientów zajmie około dwóch dni. Finnair będzie starał się zaproponować odpowiednie opcje lotów jak największej liczbie klientów, ale liczba dostępnych alternatywnych lotów jest ograniczona.
Firma apeluje o cierpliwość, ponieważ obsługa klienta jest bardziej obciążona niż zwykle, a czas oczekiwania w kolejce może być długi. Po zakończeniu strajku Finnair planuje współpracować z partnerami, aby zapewnić płynne wznowienie operacji lotniczych. Już 19 stycznia Finnair zaproponował klientom możliwość przesunięcia swoich lotów poza dni strajku. Klienci z rezerwacjami na loty Finnair między 1, a 2 lutego mieli możliwość wcześniejszego lub późniejszego przesunięcia podróży, tak aby data podróży nie była późniejsza niż 15 marca 2024 roku.
Ryanair ponownie wzywał przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen do podjęcia pilnych działań w celu ochrony lotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas strajku francuskich kontrolerów lotu (ATC), który odbywał się 20 listopada.
Do tej pory w 2023 r. odbyło się 65 dni strajków ATC (ponad 13 razy więcej niż w 2022 r.), co zmusiło różne linie lotnicze do odwołania tysięcy lotów z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, podczas gdy Francja stosuje przepisy dotyczące usług minimalnych w celu ochrony francuskich lotów. W ocenie Ryanair to niesprawiedliwe. Francuskie podejście przedkładające loty krajowe ponad międzynarodowe powoduje, iż strajki są uciążliwe dla pasażerów spoza Francji, którzy nie mają żadnego związku z sytuacją francuskich kontrolerów lotniczych. Francja (i wszystkie inne państwa UE) powinny chronić przeloty podczas strajków ATC, tak jak robią to w Hiszpanii, Włoszech i Grecji, i odwoływać loty do/z danego państwa.
Ryanair wzywa przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen do podjęcia pilnych działań w celu ochrony przelotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas strajków ATC oraz wzywa pasażerów do przyłączenia się do apelu do Komisji Europejskiej poprzez podpisanie petycji Ryanair "Protect Passengers: Keep EU Skies Open", tak jak zrobiło to już ponad 2 miliony pasażerów.
Przedstawiciel Ryanair powiedział: To całkowicie niedopuszczalne, że w tym roku odbyło się 65 dni strajków ATC (13 razy więcej niż w całym 2022 r.), które spowodowały odwołanie tysięcy lotów z krótkim wyprzedzeniem, niesprawiedliwie zakłócając plany podróży pasażerów w UE. Pomimo wielokrotnych apeli do Ursuli von der Leyen o ochronę pasażerów i przelotów podczas strajków ATC, nie podjęła ona żadnych działań w tym kierunku.
W rezultacie jeszcze więcej pasażerów będzie miało odwołane loty w krótkim czasie z powodu strajku francuskiego ATC w poniedziałek 20 listopada, mimo że nawet nie lecą do/z Francji. Dzieje się tak dlatego, że Francja nieuczciwie wykorzystuje przepisy dotyczące minimalnej liczby lotów do ochrony lotów francuskich, jednocześnie wymuszając odwołanie lotów z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Nie mamy nic przeciwko temu, by francuskie związki zawodowe ATC korzystały ze swojego prawa do strajku, ale Komisja Europejska powinna nalegać, by odwołania lotów z powodu strajków francuskich ATC dotyczyły lotów francuskich, a nie tych odbywających się nad Francją w drodze do innego niepowiązanego miejsca docelowego w UE.
Podróżni w UE mają dość niepotrzebnego odwoływania lotów podczas strajków ATC, o czym świadczy 2 mln podpisów pasażerów w UE pod naszą petycją "Chroń pasażerów - utrzymaj otwarte niebo w UE", wzywającą Ursulę von der Leyen do ochrony lotów i utrzymania otwartego nieba w UE podczas strajków ATC. Nie ma usprawiedliwienia dla pasażerów z UE, którzy nie latają do/z dotkniętego państwa członkowskiego, aby ponosić ciężar strajków ATC, które są z nimi całkowicie niezwiązane, a Ursula von der Leyen musi natychmiast położyć temu kres lub odpowiedzieć 2 milionom pasażerów, których nie udało jej się ochronić, składając rezygnację.
Przewoźnik wskazuje, że francuskie strajki kontrolerów lotu (dziś trwa kolejny) paraliżują latanie nad połową Europy.
Firma wezwała publicznie po raz kolejny w dniu 12 października przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen do podjęcia pilnych działań w celu ochrony lotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas francuskiego strajku ATC, który odbędzie się w piątek 13 października.
Do tej pory w 2023 r. miały miejsce 64 dni strajków ATC (ponad 12 razy więcej niż w 2022 r.), co zmusiło linie lotnicze do odwołania tysięcy lotów w UE z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, podczas gdy Francja stosuje przepisy dotyczące usług minimalnych w celu ochrony francuskich lotów. To niesprawiedliwe. Francja (i wszystkie inne państwa UE) powinny chronić przeloty podczas strajków ATC, tak jak robią to w Hiszpanii, Włoszech i Grecji, i odwoływać loty do/z danego państwa.
W zeszłym miesiącu Ryanair przekazał Komisji Europejskiej petycję "Chroń pasażerów - utrzymaj otwarte niebo and UE" do Komisji Europejskiej, pod którą podpisało się już ponad 1,8 mln pasażerów domagających się od Komisji Europejskiej ochrony lotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas powtarzających się strajków ATC. Mimo to Ursula von der Leyen nadal nie podjęła działań mających na celu ochronę pasażerów z UE, którzy nawet nie latają do/z Francji, przed odwołaniem lotów w ostatniej chwili z powodu francuskich strajków ATC, jak to będzie miało miejsce w piątek 13 października.
Ryanair wzywa Ursulę von der Leyen do podjęcia działań w związku z petycją ponad 1,8 mln pasażerów w UE:
- Respektowania praw strajkowych związków zawodowych ATC
- Ochrony 100% lotów nad krajami dotkniętymi strajkiem
- Wymagać powiadomienia o strajkach ATC z 21-dniowym wyprzedzeniem
- Wymagać 72-godzinnego wyprzedzenia w powiadamianiu o uczestnictwie w strajkach ATC
Rzecznik Ryanair powiedział:
To haniebne, że francuskie ATC ponownie strajkuje w ten piątek, 13 października - 64. dzień strajków ATC w samym tylko 2023 roku - i pomimo wielokrotnych apeli Ryanaira do Ursuli von der Leyen i jej kolegium komisarzy, nadal nie podjęli oni żadnych działań w celu ochrony pasażerów w UE przed niepotrzebnymi zakłóceniami podczas tych strajków ATC. W rezultacie jeszcze więcej pasażerów będzie miało odwołane loty z powodu francuskiego strajku ATC w piątek 13 października, mimo że nawet nie lecą do/z Francji. Dzieje się tak, ponieważ Francja nieuczciwie wykorzystuje przepisy dotyczące minimalnej liczby lotów do ochrony lotów francuskich, jednocześnie wymuszając odwołanie lotów z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii.
Nie mamy nic przeciwko temu, by francuskie związki zawodowe ATC korzystały ze swojego prawa do strajku, ale Komisja Europejska powinna nalegać, by odwołania lotów z powodu francuskich strajków krajowych dotyczyły lotów francuskich, a nie tych odbywających się nad Francją w drodze do innego niepowiązanego miejsca docelowego w UE.
Odkąd Ryanair uruchomił naszą petycję "Chroń pasażerów - utrzymaj otwarte niebo and UE" w marcu ubiegłego roku, zebraliśmy ponad 1,8 mln podpisów pasażerów wzywających Ursulę von der Leyen do ochrony lotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas powtarzających się strajków ATC. W zeszłym miesiącu dostarczyliśmy te podpisy do Komisji Europejskiej, ale jesteśmy tutaj miesiąc później i nadal nie podjęto żadnych działań. To całkowicie niedopuszczalne, że Ursula von der Leyen ignoruje pasażerów z UE, którzy mają dość odwoływania lotów w krótkim czasie z powodu powtarzających się strajków ATC. Jeśli przewodnicząca Komisji Europejskiej nie chce wykonywać swojej pracy, powinna podać się do dymisji i przekazać ją kompetentnej osobie, która to zrobi.
Ursula von der Leyen musi teraz podjąć pilne działania w celu ochrony lotów podczas francuskiego strajku ATC, który odbędzie się jutro, w piątek 13 października, lub odpowiedzieć 1,8 mln pasażerów, których nie udało jej się ochronić, oferując swoją rezygnację.
Pracownicy kontroli bezpieczeństwa na londyńskim Heathrow będą strajkować w prawie każdy weekend lata. Natomiast strajk kontrolerów ruchu lotniczego we Francji będą rzutować na całą Europę.
Jakże francuski pomysł, aby wobec strajku kontrolerów ruchu lotniczego, priorytetowo traktować loty krajowe i jednocześnie odwoływać loty międzynarodowe. Ostatni strajk 6 czerwca, związany z reformą emerytalną i podniesieniem wieku emerytalnego z 62 do 64 lat, spowodował duże zawirowania w ruchu lotniczym nad Francją oraz ogromne opóźnienia w przelotach do/z Francji. Niestety wszystko wskazuje, że w najbliższych tygodniach można się spodziewać kolejnych strajków. Same strajki francuskich kontrolerów lotu stały się pewnego rodzaju stałym problemem do tego stopnia, że opisano ich oddziaływanie klimatyczne www.rynek-lotniczy.pl a szer Ryan Air publicznie żąda, aby Unia Europejska zajęła się tym problemem.
Z kolei regularny strajk na londyńskim lotnisku zorganizowali pracownicy terminala 5 oraz 3 - łącznie strajkuje ponad 2000 osób. Strajkujących reprezentuje związek Unite, który poinformował, że strajk będzie w dniach 24-25 oraz 28-30 czerwca, 14-16, 21-24 oraz 28-31 lipca, a także 4-7, 11-14, 18-20 oraz 24-27 sierpnia. Władze lotniska zapewniają, że poradzą sobie z tym problemem, jednak poprzednie strajki powodowały opóźnienia (a obejmowały tylko 1400 osób z terminala 5). Powód strajku jest ten co zwykle - żądanie podwyżek. Władze lotniska oferują 10% podwyżki w dwa lata + 1500 funtów jednorazowo, a związki żądają większej kwoty z uwagi na inflację.
Dziś wielkie strajki w Niemczech. Dwa największe związki zawodowe Verdi i EVG rozpoczynają akcję protestacyjną żądając podwyżek inflacyjnych.
Strajk obejmuje kolej, metro, autobusy, porty i lotniska i ma trwać 24 godziny. Strajkujący z Verdi żądają podwyżek wynagrodzeń o 10,5 procent (czyli średnio 500 euro miesięcznie), a z EVG (związek zawodowy Deutsche Bahn) oczekuje 12 procentowych podwyżek. Oficjalnie wyliczona inflacja w Niemczech to 9,3 procenta (lub średniorocznie 7,9), ale jak widać związkowcy uważają, że dla pracowników odczuwalny jest większy wzrost cen.
Na czas protestu wstrzymano ruch dalekobieżnych pociągów.
Związek zawodowy Verdi zorganizował dziś próbny i jednodniowy strajk na dużych niemieckich lotniskach: Frankfurt, Monachium, Hanower, Stuttgart, Brema, Hamburg oraz Dortmund.
Strajkują pracownicy obsługi naziemnej i ochrony lotnisk domagając się podwyżek i odciążenia w pracy, bowiem z uwagi na niskie płace brak chętnych do pracy na lotniskach. Stanowisko związku Verdi jest jednoznaczne - domaga się on kompleksowych regulacji i sugeruje, iż bez nich stale będzie na lotniskach panował chaos. Strajk próbny i postawa związku jest krytykowana przez niemieckie stowarzyszenia biznesowe, co nie dziwi, gdyż podnoszenie płac nie jest im na rękę.
Dzisiejszy strajk dowodzi, iż mimo rozmów związków z portami lotniczymi do porozumienia daleko. Według szacunkowej oceny stowarzyszenia portów lotniczych ADV dziś będzie odwołanie 2340 lotów i dotknie to prawie 300 tys. pasażerów.
Komentarze
Tagi:
Dział aktualności dnia:
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je
Nekera z nowym dyrektorem
Ryanair przeprasza się z
Dział transport:
RateHawk rozszerza możliwości z powodu
Cyfrowi kontrolerzy lotu to pieśń
Ryanair rozszerza ofertę lotów z Lublina
LOT rozszerza siatkę połączeń z Kraków Airport
Almatur: sprzedaż First Moment ma się ku końcowi
Nowe połączenie lotnicze z Gdańska
Wyrok w sprawie strajku w LOT niewiele wyjaśnił
Otwarcie Mercure Szczyrk Resort
Wzrost liczby pasażerów w Kraków Airport
Zimowy rozkład lotów z Katowic
CEO Grupy TUI przedłuża kontrakt
HanseMerkur wzmacnia dział sprzedaży
Utrudnienia na autostradzie A1
Ilu pasażerów obsłużył Katowice Airport?
Nowe połączenie z Warszawy-Modlin
Niezły wynik lotniska w Radomiu
Nowe weekendowe połączenie Ryanair
Ruszają nowe połączenia czarterowe z Wroclaw Airport
Lufthansa otworzy nowe połączenie z Katowic
Uruchomiono lotniskowe centrum edukacyjno-rozrywkowe
Sfinks - tanie wycieczki z Hurghady