Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Które miasta powinny się promować?
Polacy polubili weekendową turystykę do polskich miast. Prawie dwie trzecie dorosłych Polaków odbyło w tym roku przynajmniej jeden taki wyjazd. Najbardziej docenianymi miastami są z w kategorii dużych miast Kraków i Gdańsk, z mniejszych Kazimierz Dolny i Świnoujście.
Weekendowa turystyka miejska stała się naszą codziennością. Według tegorocznego, autorskiego badania ARC Rynek i Opinia, 63% Polaków w wieku 18-65 lat odbyło w tym roku przynajmniej jeden wyjazd z noclegiem. Najczęściej był on związany ze zwiedzaniem miasta - lub udziałem w wydarzeniu kulturalnym (18%) bądź sportowym (9%). Najczęściej wyjeżdżają osoby w wieku do 44 lat. Dla większości to regularny nawyk - prawie 80% podróżujących po kraju wyjeżdża na city break kilka razy w roku. Weekendowe wypady po Polsce przestały być rzadkością, stając się ważnym elementem stylu życia.
Liczą się szybkie decyzje. Wybór destynacji często zapada impulsywnie: pod wpływem posta w mediach społecznościowych, rekomendacji znajomych lub informacji o koncercie czy wystawie.City break to emocje i błyskawiczne decyzje. Marki destynacji turystycznych muszą na bieżąco zarządzać serią precyzyjnych punktów styku, przechwytując uwagę dokładnie wtedy, gdy rodzi się chęć wyjazdu zauważa Adam Mikołajczyk z firmy Best Place, współautor raportu.
Popularność tego typu turystyki wynika ze wzrostu zamożności społeczeństwa, ale i lepszej infrastruktury - przejazd do innego miasta zajmuje zazwyczaj 2-4 godziny (niezależnie czy pociągiem czy samochodem), co czyni weekendowe wypady łatwymi i dostępnymi. Wyjazdy do miast, w przeciwieństwie do innych form turystyki mogą odbywać się przez cały rok. Baza gastronomiczna, muzea, teatry nie są zamykane poza letnim sezonem turystycznym, jak to się zazwyczaj dzieje nad morzem czy w innych regionach.
Turystyka weekendowa w wersji tzw. city break, to również jedna z najpopularniejszych form turystyki w Europie. Polacy też wyjeżdżają na city break do innych miast europejskich. Tak czyni 36% badanych.
Ranking atrakcyjności destynacji miejskich. W badaniu respondenci oceniali także atrakcyjność turystyczną odwiedzanych miast. W kategorii dużych miast zwyciężyły ex aequo Kraków i Gdańsk - wynik zgodny z ugruntowaną pozycją tych ośrodków na turystycznej mapie Polski.
Prawdziwą niespodzianką okazała się kategoria średnich i małych miast. Triumfował Kazimierz Dolny, drugie miejsce zajęło Świnoujście, a trzecie Sandomierz. Wyniki pokazują wyraźny trend: mniejsze ośrodki, wcześniej funkcjonujące w cieniu wielkich aglomeracji, zyskują coraz większe uznanie turystów i skutecznie konkurują z tradycyjnymi destynacjami.
Miasta uważane za najbardziej atrakcyjne turystycznie wśród osób, które je odwiedziły
Duże miasta:
- Kraków i Gdańsk (ex equo)1
- Wrocław
- Toruń
- Gdynia
- Poznań
- Warszawa
- Lublin
- Szczecin
- Białystok
- Bielska-Biała
Średnie i małe miasta (poniżej 50 tys. mieszkańców)
- Kazimierz Dolny nad Wisłą
- Świnoujście
- Sandomierz
- Zamość
- Zakopane
- Augustów
- Sopot
- Kołobrzeg
- Malbork
- Wałbrzych
Warto zwrócić uwagę, że spośród mniejszych miast Sandomierz i Zamość mają ciągle duży potencjał rozwoju z punktu widzenia turystyki weekendowej. Turyści odwiedzający te miasta są bardzo zadowoleni z pobytu i uważają, że są one atrakcyjne na wyjazd weekendowy, natomiast popularność mierzona ilością odwiedzin w tych miastach ustępuje innym destynacjom. Pokazuje to, że dzięki odpowiednim działaniom promocyjnym miasta te mogłyby jeszcze zyskać na popularności. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku Torunia i Lublina w kategorii dużych miast. zauważa dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia, pomysłodawca badania.
Informacja powstała w oparciu o wyniki dwóch badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc. Raport - Badanie postrzegania polskich miast jako destynacji turystyki weekendowej; Próba ogólnopolska Polaków w wieku 16-75 lat (N = 3007), deklarujących podróżowanie po Polsce, została dobrana z uwzględnieniem podstawowych zmiennych demograficznych (płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania, poziom wykształcenia). Pomiar przeprowadzono w okresie sierpień-wrzesień 2025 roku. Badanie turystyki weekendowej; omnibus; próba ogólnopolska N=1018; listopad 2025
Komentarze
Tagi:
Dział centra informacji i promocji:
Które miasta powinny się
Poznań rusza z promocją na jesień i
Andaluzja chce więcej
Dział atrakcje turystyczne:
Które miasta powinny się
Na czym powinien opierać się rozwój
Starsze aktualności:
Kolejne połączenie wakacyjne z
Ruch turystyczny w Grecji rośnie także
Udany listopad w Kraków
Ostrzeżenie MSZ przed
Ceny wyjazdów wakacyjnych w
Triverna: rośnie popularność świątecznych
Enter Air podpisuje nową umowę z Coral
Ryanair kończy z programem
Dofinansowanie projektów
Black Friday 2025: podróże to nowa elektronika - mniej rzeczy, więcej
Włochy przywróciły darmowe wstępy do muzeów
Kiepskie dworce autobusowe szkodzą przewoźnikom
Zmiany w kierownictwie zespołu handlowego Emirates
Jak zmieniają się ceny wrześniowych wyjazdów?
Włochy zmniejszają restrykcje wjazdowe
Dlaczego warto otworzyć biuro podróży Wakacje.pl?
Wakacje i Nurkowanie - Phuket Tajlandia zaproszenie na prelekcję w Krakowie
Polskie rodziny z dużym wyprzedzeniem rezerwują wakacje
Malta aktualizuje zasady wjazdu dla turystów
Grecja robi krok w stronę łagodzenia restrykcji
Google coraz większą konkurencją dla OTA?
Były szef Travelist i Booking na Polskę dołącza do Nocowanie.pl
Wyłoniono Turystyczne Skarby Małopolski
Wakacje i Nurkowanie - Phuket Tajlandia. Zaproszenie na prelekcję w Krakowie
Polscy turyści wracają do Maroka
Nawet 7 tys. firm dotkniętych kryzysem nadodrzańskim
Unia przeznaczy 23 miliardy euro na projekty transportowe
Neckermann stawia na Bułgarię i Grecję
1,6 tys. km nowych linii kolejowych poprowadzi do CPK
Jak POT promuje Polskę podczas ITB?
Co sądzicie o biurze ABDAR z Krakowa?
