Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
PPL przyłącza się do kampanii Włącz tryb pasażera z klasą
ECTAA domaga się wprowadzenia ochrony na wypadek bankructwa linii lotniczych
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot
NIK: PAŻP niewystarczająco zapewniała bezpieczeństwo ruchu lotniczego
IATA: rośnie popyt na loty, spadają wskaźniki wypełnienia miejsc
Nowe rozporządzenie w praktyce
Wczoraj weszły w życie nowe przepisy dotyczące linii lotniczych, a dokładniej odszkodowań, jakie należą się pasażerom, których samolot się spóźnił, nie przyleciał lub, gdy brakło dla nich miejsca z powodu overbookingu. Co nowe przepisy oznaczają w praktyce?
UE stwierdziła, że aby nowo wprowadzony przepis był przestrzegany, w każdym kraju musi być urząd, który będzie przyjmować skargi od klientów. Będzie on pomagał poszkodowanym pasażerom wyegzekwować od przewoźników odszkodowanie, gdy ci powołają się na "nadzwyczajne okoliczności" (jedyna podstawa dla przewoźników do nie wypłacania odszkodowania), które utrudniły mu spełnić świadczenie wobec pasażera.
Jednak w Polsce nie jest to takie proste. Jak podaje "Gazeta", 31 stycznia br. ULC przesłał do komisji Europejskiej list, którego treść miała mówić, że nie będzie on odpowiadać za realizację tego rozporządzenia - w części dotyczącej praw pasażerów (art.16 rozporządzenia). ULC wskazał odpowiedzialną za to jednostkę, a mianowicie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Co na to UOKiK? "ULC nie może ot tak sobie zrzucać na nas odpowiedzialności za rozporządzenie. I to bez porozumienia z nami! Żadne przepisy nie określiły, kto w Polsce ma się zajmować rozporządzeniem" - oburza się Elżbieta Anders, rzecznik prasowy UOKiK. Twierdzi ona, że to wcale nie chodzi o to, że UOKiK nie chce zajmować się tymi skargami. "My po prostu nie możemy tego robić - mówi rzeczniczka i podaje powody:
- zgodnie z ustawą UOKiK nie rozpatruje indywidualnych skarg konsumentów (od tego są takie instytucje jak Federacja Konsumentów);
- Urząd nie ma nawet na to ani pieniędzy w budżecie, ani pracowników.
"Ale co najważniejsze do tej pory podobnymi sprawami zajmował się Urząd Lotnictwa Cywilnego. Dlaczego więc teraz ma to być ktoś inny?" - pyta Anders.
Jednak ULC nie daje za wygraną i twardo się broni. "Art. 16 unijnego rozporządzenia dotyczy ochrony praw konsumentów. W polskim systemie prawnym kompetencje w zakresie ochrony konsumentów i pasażerów przysługują prezesowi UOKiK. Nasze kompetencje ograniczają się do nadzoru przewoźników lotniczych - wyjaśnia Adam Borkowski, rzecznik prasowy ULC. Przekonuje on także, że rząd wcale nie musi decydować o tym, kto ma realizować konkretne przepisy unijne. Zapewnia też, że kopię listu do Komisji ULC przekazał UOKiK. "To nieprawda. List nigdy do nas nie dotarł, nie byliśmy proszeni o konsultacje" - oburza się Anders.
No cóż, dwa urzędy się kłócą, a klienci zostali sami. Na to ULC też ma argument - klient może iść do sądu. Fakt, ale przepis był po to wprowadzony przez UE, aby pasażerowi nie musieli się latami procesować z liniami lotniczymi. Natomiast UOKiK ma troszkę bardziej pozytywne podejście do życia. "Miejmy nadzieję, że są jeszcze przedsiębiorcy, którym zależy na dobrym imieniu. I że linie lotnicze będą rozpatrywać skargi na korzyść pasażerów" - mówi rzecznik UOKiK.
A co z karami dla przewoźników? Trzeba przyznać, że nie są one małe. Za opóźnienie, odwołanie lotu lub niewpuszczenie do samolotu przewiduje się:
- 250 euro kary na trasie do 1,5 tys. km,
- 400 euro kary na trasie pomiędzy 1,5 a 3,5 tys. km,
- 600 euro kary na trasie dłuższej niż 3,5 tys. km.
Nowy przepis dotyczy wszystkich lotów, także czarterowych, których operatorem są europejskie linie lotnicze, rozpoczynających się lub kończących na lotnisku w Unii Europejskiej, a także wszystkich lotów innych linii, które rozpoczynają się na terenie UE.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Nowe rozporządzenie w praktyce
[2005-02-18 14:35 999.999.999.*]
Mam pytanie, jak mają się nowe przepisy do naszej Ustawy Turystycznej, gdzie mowi się o tym, że za transport odpowiada organizator imprezy? odpowiedz »
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Japończycy zainwestują w łódzkim!
Aktorka otworzyła restaurację w Hollywood
Strajki w Grecji powodują duże utrudnienia komunikacyjne
Wielu Polaków spędzi święta we Włoszech
Wyspa na Jeziorze Rożnowskim przyciągnie turystów
Rusza budowa design hotelu Pantheon w Krakowie
Egipcjanie nie zamierzają obniżać cen
Nowa kampania Intercity - Bezpieczny i przyjazny przewoźnik
Coraz lepiej wygląda zaplecze sanitarne plaż
Wizz Air rozwija bazę w Gdańsku
Biuro Siesta Travel ma nowego właściciela
"Sanatoria i uzdrowiska Krymu"
PKP Przewozy Regionalne do 2015 roku będą zasilone kwotą 3,6 mld zł
