Jak podróżują pracownicy MŚP?
Połowa małych i średnich firm w Polsce wysyła pracowników w delegacje - wynika z najnowszego badania Diners Club Polska. Choć większość podróży organizowana jest "na własną rękę" to już niemal co piąta firma podczas wyjazdu udostępnia pracownikom kartę służbową.
Prawie połowa firm (48,9 proc.) z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wysyła pracowników w podróże służbowe - wynika z najnowszego badania Diners Club Polska "Podróże służbowe polskich MŚP w 2017". Najwięcej wyjazdów organizują firmy średnie - aż 78 proc. z nich wysyła delegatów poza miejsce pracy. Pod względem branży, najczęściej podróżują reprezentanci firm produkcyjno-przemysłowych (42 proc.) oraz usługowych (31 proc.). Podróży służbowych spodziewać się mogą również pracownicy co piątej firmy handlowej. Najmniej wyjazdów za to odbywa się w sektorze produkcyjno-rolniczym.
Przeważają jednodniowe delegacje
Ponad 56 proc. właścicieli przyznało, że wyjazd służbowy ich pracowników trwa zwykle jeden dzień. Na dwudniowe podróże wysyła delegatów co trzecie przedsiębiorstwo. Tylko w co dziesiątej firmie pracownicy odbywają podróże trwające dłużej niż dwie doby.
Połowa firm (51,2 proc.) w podróż służbową wysyła delegatów średnio raz na miesiąc lub rzadziej. Tylko w co czwartym przedsiębiorstwie pracownicy wyjeżdżają około dwa, trzy razy w miesiącu. Raz na tydzień lub częściej podróżują reprezentanci tylko 23 proc. MŚP, a największy odsetek z nich stanowią firmy handlowe - mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club.
Podróż na własną rękę, ale samochodem firmowym
Najczęściej (52,7 proc.) pracownicy podróże służbowe organizują samodzielnie. Tylko 14 proc. MŚP posiada osobne stanowisko dla osoby zajmującej się wyłącznie wyjazdami. Co trzeci właściciel przyznaje, że to zadanie deleguje na konkretnego pracownika, którego zarządzanie podróżami jest jednym z obowiązków. Prawie 70 proc. delegatów w podróży służbowej korzysta z firmowego samochodu. Prywatnym autem jeździ się tylko w co piątym przedsiębiorstwie.
Reprezentanci MŚP coraz rzadziej podróżują służbowo pociągiem - obecnie praktykuje to tylko nieco ponad 11 proc. firm. Natomiast z samolotu korzysta jeszcze mniej, bo 2 proc. przedsiębiorstw i to tylko średnich - mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
Coraz więcej kart firmowych
Zdecydowana większość wyjazdów służbowych w polskich MŚP opłacanych jest gotówką. W co trzecim przedsiębiorstwie pracownicy na wyjeździe korzystają z własnych pieniędzy, które następnie refunduje pracodawca, a 45 proc. firm oferuje delegatom zaliczkę, z której potem są rozliczani. Kartami służbowymi posługuje się prawie co piąta firma i jest to o 7 punktów procentowych więcej niż w 2015 r. Do bezgotówkowych form płatności najbardziej przekonały się firmy średnie i z branży handlowej.
Polskie MŚP są obecnie w dobrej kondycji finansowej - ponad 67 proc. właścicieli pozytywnie oceniło sytuację swojej firmy. Dodatkowo, co trzeci przedsiębiorca jest optymistycznie nastawiony do najbliższej przyszłości. Najważniejsze zadanie, jakie stawia przed sobą ponad połowa właścicieli to pozyskanie nowych klientów - to oznacza, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się, że liczba delegacji wzrośnie - dodaje Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na zlecenie Diners Club Polska we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc. poziom ufności 0,95.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Prezydent USA podpisał rozporządzenie otwierające granice dla zaszczepionych turystów
LOT rozwija bazę w Budapeszcie
Lublin celuje w hiszpańskich turystów
Enter Air podpisał kontrakt z TUI
UNWTO o skali spadków w turystyce
Niepewność rządzi na rynku hotelowym
Dlaczego Polacy chcą wyjeżdżać?
Wizz Air otwiera nową bazę i zapowiada z niej nowe połączenie do Polski
POT przedłuża termin zgłoszeń do programu certyfikacji obiektów turystycznych
Ruszyły zgłoszenia do akcji Polska zobacz więcej
LOT Metropolia Lublin z nową ofertą dla turystów
Grecja złagodziła zasady wjazdu
Dobry Hotel z umową o zarządzanie dwoma, pięciogwiazdkowymi hotelami
Poznaj atrakcje Francji i nawiąż kontakty w Polsce
wynajmę apertament nad morzem Czarnym, Słoneczny Brzeg