W Polsce brakuje infrastruktury oko³olotniskowej!
Data wys³ania: 2006-10-05 15:56 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualno¶æ: Pomimo gwa³townego rozwoju rynku lotniczego w Polsce, porty w ogóle nie dbaj± o infrastrukturê oko³oportow±. W najbli¿szym otoczeniu polskich lotnisk brakuje hoteli oraz punktów informacji turystycznej - czytamy w portalu pasa¿er.com.
Na porty regionalne przez ostatnie dziesiêæ lat udzia³owcy wydali kilkaset milionów z³otych, z czego 351,5 milionów z³otych wyda³y Polskie Porty Lotnicze, 276,6 milionów z³ jednostki samorz±dowe, a 45 milionów z³otych inne podmioty. Tomasz Dziedzic z Instytutu Turystyki podkre¶la - Brakuje przede wszystkim dobrej bazy noclegowej, która zgodna by³aby ze standardami europejskimi. Ta istniej±ca w najbli¿szym s±siedztwie portów jest skromna.
Tylko przy 5 z 11 lotnisk znajduje siê hotel w promieniu jednego kilometra. Dodatkowo tylko jeden z nich ma ponad 200 pokoi i rozpoznawaln± markê. Dziedzic wyja¶nia - To w wiêkszo¶ci obiekty symboliczne, bo a¿ w trzech z nich liczba pokoi nie przekracza 20. Zaznacza, ¿e jest to wynikiem nieuregulowanych stosunków w³asno¶ciowych oraz z³ego przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego. Dziedzic dodaje - Co nie mniej istotne tak¿e spó¼nionej reakcji inwestorów na wzrost ruchu lotniczego.
Dynamiczny rozwój rynku lotniczego trwa ju¿ ponad dwa lata. W sezonie letnim 2006 roku odnotowano ponad 30% wzrost udzia³ów tanich linii lotniczych. W sumie liczba rejsów wynios³a 1690 tygodniowo, z czego 559 nale¿a³o do przewo¼ników niskokosztowych. Tego lata Polacy najczê¶ciej latali do Niemiec (412 rejsów w tygodniu, 24%) i Wielkiej Brytanii (269 rejsów, 16%). Na kolejnych miejscach znalaz³y siê: W³ochy (129 rejsów, 8%), Francja (104 rejsy, 6%) oraz Dania i Irlandia (ponad 60 rejsów i po oko³o 4%).
Dziedzic zaznacza, ¿e wraz z rozwojem rynku lotniczego nie nastêpuje wzrost ilo¶ci punktów informacji turystycznej. Dodatkowo tam, gdzie ich nie ma, w³adze portów nie widz± potrzeby ich powstania. Dziedzic zaznacza - Te s± jednak w zdecydowanej wiêkszo¶ci portów - w dziewiêciu z nich - i s± otwarte d³u¿ej ni¿ dziesiêæ godzin na dobê.
Obecnie na polskich lotniskach naj³atwiej wynaj±æ samochód. W wiêkszo¶ci portów dzia³aj± ponad trzy firmy, a najczê¶ciej jest ich ponad piêæ. Dodatkowo w sze¶ciu portach planuje siê dalsz± rozbudowê oferty. Dziedzic dodaje - Pojawi± siê nie tylko nowe stanowiska obs³ugi, ale równie¿ nowe przedstawicielstwa.
Wed³ug Alexa Lake’a, dyrektora technicznego RPS Burks Green, rozwój rynku lotniczego to nie wszystko. Wyja¶nia - Powinien mu towarzyszyæ nie tylko rosn±cy popyt na us³ugi handlingowe, te zwi±zane z obs³ug± samolotów, lecz równie¿ rozwój samych us³ug w terminalach pasa¿erskich i wokó³ portu.
Mariusz Rutz, wspó³w³a¶ciciel JSK Architekci, biura, które jest odpowiedzialne miêdzy innymi za przygotowanie projektu rozbudowy lotniska we Frankfurcie doda³ - Istot± portów jest tak¿e tworzenie przestrzeni dla handlu, us³ug, sprzeda¿y reklam, a tak¿e samo inicjowanie nowych po³±czeñ komunikacyjnych, wynajmu samochodów, budowy parkingów.
Na pocz±tku wrze¶nia bie¿±cego roku Instytut Turystyki przeprowadzi³ ankietê "Hotele, informacje turystyczne oraz wynajem samochodów w otoczeniu portów". Badaniem objêto 11 portów, które maj± regularn± komunikacjê pasa¿ersk±. Wyniki zaprezentowano podczas konferencji Airports 2006, która odby³a siê 20 i 21 wrze¶nia w Warszawie w hotelu Mariott. Patronat nad spotkaniem objê³a redakcja pasazer.com.
W konferencji wziê³o udzia³ kilkunastu reprezentantów bran¿y lotniczej z Polski i zagranicy. Obecni byli tak¿e przedstawiciele firm zarz±dzaj±cych portami lotniczymi, agencje rozwoju regionalnego, instytucje finansowe, firmy budowlane, analitycy rynku oraz przedstawiciele ¶rodowisk naukowych.
Powod prosty jak drut [2006-10-05 15:56 193.108.78.*] Wlasnosc panstwowa. W dzisiejszych czasach nowoczesne lotniska to bardziej sa centra handlowo rozrywkowe niz "obiekty o wyjatkowym znaczeniu strategicznym dla panstwa" (chyba jako siedliska legowe dla kaczek blizniaczek), gdzie interes klientow jest na ostatnim miejscu. odpowiedz »
|