Ogłoszenia
Ogłoszenia
- OBSŁUGA KLIENTA - OLIWIARNIA - KRETA GRECJA
- PRACA dla organizatora wycieczek
- Wychowawcy kolonijni poszukiwani - Lato 2024
- Pilot na wyjazd studyjny/ 21-23 maj
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- Pilot wycieczek
- Pracownik biura podróży - Brzesko
- Company Representative in Tunisia 2024
- NEKERA-Opole-Product Manager (Junior)
- Ośrodek Archipelag
Forum grupa: Gastronomia
Czy rankingi restauracji są rzetelne?Data wysłania: 2024-05-10 23:26 Autor: Czytelnik IP automatAktualność z dnia 2013-05-29: W portalu gazeta.pl, niedawno ukazał się artykuł, dotyczący właśnie Gastronautów i moderacji opinii w tymże portalu, który jednak nie naświetlił sprawy w dostateczny sposób. Poprosiliśmy właścicielkę Gastronautów, Aleksandrę Lazar o komentarz dotyczący zasad zatwierdzania bądź odrzucania komentarzy. Właścicielka Gastronautów tłumaczy, że moderacja służy:
"Ponadto, istnieje kategoria recenzji, które budzą wątpliwości moderatorów, ale których przydatność trudno jednoznacznie ocenić. Takie recenzje są odfiltrowywane i publikowane na oddzielnej stronie i choć pozostają widoczne, nie wpływają na pozycję restauracji w rankingu. Link do recenzji odfiltrowanych (o ile takie istnieją) znajduje się u dołu podstrony każdego lokalu."- dodaje Aleksandra Lazar. Warto tu zaważyć, iż przed moderatorem opinii stoi de facto niewykonalna praca. Bowiem, jak odróżnić byłego gościa lokalu od pracownika? Opierać się można na przesłankach technicznych (adres IP, e-mail, zachowanie użytkownika na stronie itd.). Jeśli jednak osoba pisząca fałszywą opinię podejdzie do sprawy rzetelnie - napisze ją z domu, z prywatnego komputera, nie kłamie w niej, nie przesadzi z opisem i pochwałami, a i uwiarygodni swoje konto innymi wpisami, to nie istnieje sposób, aby taką opinię technicznie "wyłuskać" jako fałszywą. Z kolei z punktu widzenia klientów trudno pozytywnie oceniać reguły moderacji, skoro np. nie wolno w swojej opinii wskazywać działań podlegających zgłoszeniu do organów państwowych. Brud, podejrzanie małe porcje, czy wizyta kucharza w pełnym ubraniu roboczym w toalecie wedle tych reguł unieważnią opinię, a w istocie są one ważne dla każdego klienta! Dla niektórych ważniejsze niż smak dań. Zrozumiałym jest, iż administrator serwisu Gastronauci.pl nie chce mieć kłopotów prawnych, jednak zakładanie kagańca użytkownikom w tak ważnych kwestiach, powoduje, iż całe opinie stają się zdecydowanie mniej przydatne. Być może należało by zażądać przy wpisie opinii, aby użytkownicy serwisu to zgłosili swe zastrzeżenia w określony sposób nie pozwalający na zaskarżenie np. opcjonalnie oceniając "czystość", czy też "jakość obsługi" i "zgodność dań z kartą" w skali 1-5 lub 1-3 (dobrze/normalnie/źle). Oceny to nie fakty i dyskutować się z nimi nie da, a powtarzające się niskie oceny z jakiegoś działu z pewnością byłyby dostatecznym sygnałem dla klientów, iż warto przemyśleć wizytę w lokalu Właścicielka Gastronautów zwraca uwagę, że moderacja recenzji jest prowadzona oddzielnie od sprzedaży reklam i prezentacji premium. Zapewnia, że to czy ktoś wykupił pakiet premium nie jest brane pod uwagę przy moderacji opinii. Jej zdaniem podejmowanie decyzji co do poszczególnych opinii często jest poprzedzone korespondencją, zarówno z restauratorem jak i recenzentem. Zaznacza, że spotyka się także z częstym rozgoryczeniem recenzentów, związanym z prośbami o uszczegółowienie recenzji w związku z protestem restauratora. Informuje również, iż opinie dotyczące kwestii subiektywnych nie są usuwane. Opinie na ten temat nie są i nigdy nie będą obiektywne. Bolączką takich rankingów jest wrzucanie do jednego worka drogich, ekskluzywnych restauracji razem z fast-foodami i niedrogimi barami. Zwraca uwagę na to Modest Amaro, pytając co może napisać o ekskluzywnej ktoś, kto zachwyca się pizzą na Mokotowie? "Recenzje są wyrazami opinii i gustów. Restauratorzy często z trudem akceptują negatywne opinie o swoim lokalu, natomiast recenzenci są rozczarowani, że coś im nie smakowało, ktoś zapomniał o ich rezerwacji albo przesolił zupę. I tu nie ma rozwiązań z gatunku prawdy absolutnej"- twierdzi właścicielka Gastronautów. Serwis zapowiada wprowadzenie nowej funkcjonalności, która pozwoli restauratorom bezpośrednio odnieść się do zamieszczonych recenzji. Jeżeli restauratorzy będą chcieli komentować recenzje, może to być bardzo ciekawy pomysł, pozwalający poznać argumenty obydwu stron. Podsumowując, na pewno do rankingów należy podchodzić z pewną dozą ostrożności. Należy pamiętać, że recenzje może wystawić praktycznie każdy. Warto też mieć na uwadze, że istnieją restauracje, które adresują swoją ofertę do określonej grupy klientów. Wystarczy, że lokal zostanie odwiedzony przez klienta spoza targetu, któremu atmosfera, jedzenie, czy cokolwiek innego po prostu nie spasuje i z tego powodu wystawi miażdżącą opinię. Wyobraźcie sobie miłośnika mięsa, który przypadkiem trafia do wegetariańskiego lokalu i potem wystawia złą opinię. Nie chcemy generalizować, ale na pewno znajdzie się ktoś, kto napisze, że restauracja była zła, ponieważ nie było w niej mięsa tylko np. panierowane boczniaki.
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyPKP Intercity przyznaje się do błędu?
Polscy turyści wybierają egzotykę
Cztery Produkty Turystyki Biznesowej w Województwie Pomorskim
Katastrofa lotnicza, nie żyje pięć osób
Wielkie gotowanie kwaśnicy w Żywcu
Step by step. Przewodniki po europejskich miastach
Drobni przedsiębiorcy co raz częściej w sieci
Podkarpackie: ponad 1,6 mln zł na wakacje dla dzieci
Indie: Wstrząsający gwałt na turystce
ankieta na temat polskich szlaków kulturowych