Nie wszystko idzie ku lepszemu
Polacy lubią podróżować, jeść w lokalach gastronomicznych i zamawiać posiłki do domu. Mimo wzrostu cen, nadal chętnie wydają pieniądze na tego rodzaju usługi. Jednak z danych KRD KIG wynika, że są organizatorzy turystyki, hotelarze i restauratorzy, którzy mają problemy z terminową zapłatą.
Według danych KRD wzrosła łączna kwota zadłużenia sektora HoReCa do 417 mln złotych (z 295 mln złotych wg danych z kwietnia 2024). Z tej kwoty 286 mln przypada na prowadzących restauracje i foodtrucki, 46 mln złotych przypada na firmy cateringowe. Najlepiej wypadają jednak obiekty noclegowe z zadłużeniem w łącznej kwocie 41 mln zł i ich zadłużenie odczuwalnie spadło (w kwietniu 2024 wynosiło 57,3 mln złotych). Ubiegłoroczną sytuację opisywaliśmy w tekście Lepsza kondycja branży horeca?
Za to zadłużenie biur podróży jest przy wcześniej podanych kwotach niewielkie i wynosi ponad 24 mln zł co daje średnie zadłużenie ok. 35 tys. złotych na każdego z 693 przedsiębiorców wpisanego do rejestru. Sumarycznie jednak oznacza to wzrost od czerwca 2024, gdy zadłużenie wynosiło 22,1 mln zł.
Analiza wiarygodności płatniczej KRD, która wyraża ocenę zdolności do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez firmy, pokazuje, że aż 92 proc. podmiotów z branży turystycznej zalicza się do grona wiarygodnych płatniczo. W ciągu roku o 5 proc. wzrósł odsetek najbardziej wiarygodnych (z kategorią A), a o 9 proc. skurczył się udział firm z kategorią G. Niestety znacznie szybciej przybywa tu firm średnich z kategorią E (+11 proc.) oraz ubywa tych z dość dobrą oceną - B i C - odpowiednio -11 proc. i -9 proc.
HoReCa ma jednak większe problemy. Tylko niecałe 80 procent przedsiębiorstw z tego sektora cechuje wysoka wiarygodność płatnicza. Ale dopiero analiza poszczególnych jego segmentów pokazuje prawdziwy obraz sytuacji. Najwyższe, 92-procentowe oceny notują hotele i pensjonaty, a zaledwie 74 procent wiarygodnych firm znajdziemy w segmencie gastronomii. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy obserwujemy znaczne pogorszenie rzetelności płatniczej w całym sektorze: w gastronomii o jedną piątą ubyło dobrych firm, z kategorią B, a przybyło nierzetelnych. Podobnie wygląda sytuacja w zakwaterowaniu, choć tam jest ona bardziej ustabilizowana mówi Adam Łącki prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Turystyka budzi się nad
Mazowsze przyciągnęło więcej
Gastronomia: wzrost cen ograniczony przez dużą
Komisja Europejska chce wesprzeć
Dział biura turystyczne:
Jeszcze można zgłaszać się do konkursu na Najlepsze Wsie
Początek roku w greckiej turystyce poniżej
Travelplanet.pl i Wakacje.pl
Nowa linia charterowa dla
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
Starsze aktualności:
Nie wszystko idzie ku
Przewoźnicy chcą móc spóźniać się
Przewodnicy bez Granic rozwijają
Łatwiejsza sprzedaż niemieckich
B&B HOTEL Wrocław Centrum po
Compensa ubezpiecza turystów z nowym
Ceny wyjazdów delikatnie w
Enter Air prowadzi czarną
Gastronomia się będzie zmieniać - pomogą drony i
Porozumienie Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej
Grecja wydłuża ograniczenia w ruchu lotniczym
Październikowe wyjazdy tańsze niż przed tygodniem
Tani przewoźnicy zaczynają zwracać klientów biurom podróży
Przewoźnik wlicza testy PCR w cenę biletu
Letnie spacery po Łodzi - nowa inicjatywa Łódzkiej Organizacji Turystycznej
Itaka: najpopularniejsze kierunki na majówkę
Północna Izba Gospodarcza: przemyślcie jeszcze raz zamknięcie hoteli na majówkę
Rząd dofinansuje przewozy autobusowe
Komisja Europejska proponuje uproszczenie i lepszą koordynację ograniczeń podróżowania
Hiszpania notuje turystyczny rekord
Rząd przyjął projekt ustawy o CPK
Na co zwrócić uwagę wybierając polisę turystyczną w 2024?
KE pozywa Irlandię za niewdrożenie dyrektywy turystycznej
Eksperci krytykują wprowadzanie wirtualnych kas dla gastronomii i hotelarstwa
Polski rynek lotniczy notuje coraz mniej opóźnień