Strata impetu Turcji i odbicie Bułgarii?
Źródłem odwrócenia się jesiennych trendów mogły być rodzinne przemyślenia przy świątecznych stołach. Bułgaria mogła zyskiwać w nich na stopniowych trendach relatywnie coraz korzystniejszych cen rok do roku, co powodowało uznanie (też przez część agentów), że jest to obecnie dobry wybór, zaś Turcji chwilowo mniej korzystny.
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
Raporty PZOT powinny zostać wstecznie skorygowane
Niestety zbliżamy się już do okresu , w którym porównania do zeszłorocznych raportów i danych stanie się coraz bardziej wątpliwe, gdyż najprawdopodobniej zawierają one poważne niedociągnięcia. W raporcie 7/2017 przyznano, że we wcześniejszych raportach nie uwzględniono około 22 tysięcy klientów, czego skutkiem było m.in. jednorazowe wsteczne skorygowanie dynamiki imprez lotniczych o + 4,7 procent. Nie poprawiono jednak konkretnych wcześniejszych raportów, co oznacza, że podane w nich dane o ich dynamice wzrostu branży były w nieznanym stopniu zaniżone, a skutek tego jest taki, że obecne najprawdopodobniej są w adekwatnym stopniu zawyżone.
Podobna sytuacja miała miejsce w trzeciej dekadzie sierpnia, gdy w raporcie 33/2017 zwiększono skumulowaną liczbę imprez lotniczych o 6 procent, co odpowiadało w przybliżeniu "nowym" 115 tysiącom klientów, ale wtedy nie podano już żadnego wyjaśnienia. Nie skorygowano też wcześniejszych raportów, ale na podstawie innych źródeł można oszacować, że w zakresie dominujących w turystyce wyjazdowej imprez lotniczych dynamiki wzrostu były - w zależności od okresu, jakiego dotyczył raport - zaniżone o 3 do 14 procent. Na to nakłada się jeszcze generalna różnica pomiędzy tzw. realną rzeczywistością, a raportami w wysokości dodatkowych około 6 procent.
W tej sytuacji - gdy posiadacze realnych rynkowych danych konsekwentnie zastrzegają ich publikowanie - najlepszym i właściwie jedynym wyjściem z sytuacji byłaby wsteczna korekta nieprawidłowych raportów z okresu sprzed września 2017.
Odsiecz w statystykach portalu Wakacje.pl
W tej sytuacji coraz bardziej wartościowym źródłem informacji stają się dane liderującego na polskim rynku turystyki wyjazdowej portalu Wakacje.pl. Jest on obecnie, jako multiagent, liderem polskiego rynku turystyki wyjazdowej i jednocześnie pozostaje bardzo dynamiczny pod względem biznesowego tempa rozwoju. Wysoka efektywność, wysoka rentowność i rosnący udział w rynku pozwalają przypuszczać, że jego statystyki coraz dokładniej oddawać będą obraz polskiej zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Miniony tydzień: strata impetu Turcji i odbicie Bułgarii
W zakresie sytuacji bieżącej, czyli w pierwszym tygodniu nowego roku kalendarzowego statystyki portalu pokazują duże przyspieszenie sprzedaży Bułgarii, która zyskała w tym okresie prawie 0,6 punktu procentowego udziału w rynku oraz "klapnięcie" Turcji (utrata prawie 0,7 punktu procentowego) i w mniejszym stopniu Grecji (strata o połowę mniejsza).
Zarówno wzrosty udziałów Bułgarii, jak i spadki w przypadku Turcji koncentrują się w okresie wakacji, zaś Grecja traciła w ostatnim tygodniu głównie na wyjazdach wiosennych (maj i czerwiec).
Źródłem odwrócenia się jesiennych trendów mogły być rodzinne przemyślenia przy świątecznych stołach. Bułgaria mogła zyskiwać w nich na stopniowych trendach relatywnie coraz korzystniejszych cen rok do roku, co powodowało uznanie (też przez część agentów), że jest to obecnie dobry wybór, zaś Turcji chwilowo mniej korzystny. Być może pewne znaczenie mają też drożejące przeloty do Bułgarii w tanich liniach, co ogranicza możliwość zorganizowania tanich wyjazdów samodzielnych i to pomimo faktu, że bułgarska oferta w LCC wzrosła w tym sezonie ponad dwukrotnie. Na kierunkach rodzinnych popyt na wyjazdy w okresie wakacji szkolnych jest z reguły szczególnie wrażliwy na nawet niewielkie wahania cen, a zasada CCC sprawdza się tu najmocniej.
Spadkowa tendencja na tym pierwszym kierunku została zastąpiona przez wzrostową - chociaż bardziej łagodną, zaś silnie wzrostowa Bułgarii została zmieniona w spadkową i podobnie jak w przypadku Grecji - również bardziej łagodną. Słaba sprzedaż Grecji w początkowym okresie sprzedaży first minute mogła mieć związek ze stosunkowo późnym wejściem do sprzedaży oferty specjalizującego się w tym kierunku biura Grecos Holiday.
W pierwszym tygodniu stycznia tendencje znów uległy odwróceniu tzn. Bułgaria przyspieszyła, a Grecja zwolniła w tym przypadku w towarzystwie Turcji. W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na nadal bardzo słabą sprzedaż Egiptu w sezonie letnim. Kierunek ten jest niekwestionowanym królem zimy i co ciekawe - w statystykach Wakacji.pl - już trzeci kolejny tydzień zajmuje pozycję lidera sprzedaży ogółem, czyli dla obu sezonów liczonych łącznie. Słaba sprzedaż Egiptu na sezon letni wynika z silnej w Polsce specyfiki sprzedaży tego kierunku, który jest nabywany stosunkowo późno oraz z powodu silnej konkurencji ze strony Turcji I Bułgarii, która nie występuje w sezonie zimowym.
Nadal silny wzrost notowań akcji biura Rainbow na warszawskiej giełdzie
Już nie 71 a prawie 78 procent zyskały w okresie ostatniego roku akcje naszego jedynego giełdowego organizatora, a licząc łącznie z wypłaconą przez niego dywidendą zyskać można było prawie 82 procent. W okresie 5 lat liczby te są jeszcze daleko bardziej imponujące, bowiem wyniosły odpowiednio 1039 i 1117 procent (z dywidendą wypłaconą za pięć ostatnich lat).
Wiadomość ta jest generalnie bardzo przyjemna dla turystyki, ale zwłaszcza powinna być przyjemna dla bardzo istotnej jej części, czyli dla pozostałych liderów branży, a więc biur Itaka i Grecos Holiday. W przeszłości polska zorganizowana turystyka wyjazdowa była głęboko niedoceniana, o czym świadczyło głębokie dyskonto w wycenie notowanego na giełdzie naszego organizatora wobec organizatorów z Zachodniej Europy. Dyskonto było głębokie mimo, że miał on od nich lepsze wskaźniki, należał do liderów efektywności w branży, a i sama polska branża turystyki wyjazdowej miała przed sobą znacznie lepszą przyszłość niż nasycona już i mniej energiczna branża zachodnioeuropejska.
Obecnie dyskonto prawie już zniknęło, co oznacza, że nareszcie dostrzeżono rzeczywisty potencjał polskiej turystyki wyjazdowej, co ma jednak zarówno dobre jak i złe strony. Te dobre, to sytuacja, w której polscy organizatorzy reprezentują już poważną wartość (Rainbow blisko 700 milionów złotych). Jak wykorzystają i kiedy tę sytuację inni liderzy polskiej branży i jak przełożą ją dla dalszego umocnienie swoich pozycji biznesowych, to jedno z najbardziej ciekawych pytań jakie można teraz postawić w naszej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
Istotne kwestie z zakresu cen imprez turystycznych
Niniejsze zestawienie obejmuje po raz siódme w tym sezonie, a pierwsze w tym roku kalendarzowym porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2018 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (06.08-12.08 2018), zebranych dnia 5 stycznia z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 29 grudnia, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 5 stycznia 2017.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 17 złotych (w poprzednich zestawieniach spadały o 8 i 12 złotych, a wcześniej wzrastały o 4, 27 i 10 złotych oraz spadły o 35 złotych). Tym razem wyraźnie największe zniżki miały miejsce na Lanzarote - o 158 złotych, a mniejsze na Teneryfie i Cyprze (poprzednio ceny wzrosły tam najbardziej) - o 20 i 11 złotych. Największe zwyżki średnich cen odnotowano w Turcji Egejskiej - o 62 złotych na Chalkidiki i na Malcie - o 55 i 51 złote. W analogicznym czasie przed rokiem odnotowano nieznaczny wzrost cen wycieczek - o 6 złotych, a przed dwoma laty o 38 złotych. Bardzo umiarkowane zmiany w dwóch ostatnich latach pokazują, że Nowy Rok nie jest już wyraźna cezurą dla istotnych korekt cen w górę.
Generalnie widoczny jest delikatny trend opadania cen Wysp Kanaryjskich w okresie kilku ostatnich tygodni, a po Nowym Roku nieduży wzrost cen relatywnie tanich Egiptu, Bułgarii i Turcji.
Na wykresie szczególnie wyraźnie widoczne są niższe ceny wycieczek do Egiptu i Turcji w stopniu mniej więcej zgodnym z przedstawianymi we wcześniejszych materiałach przebiegami konkurencyjności tych kierunków implikowanych przez dewaluację (Egipt) lub deprecjację (Turcja) miejscowych walut w tych krajach. Dość drogie pozostają kierunki greckie, a za to na relatywnej konkurencyjności stopniowo zyskuje Bułgaria, co znalazło już odzwierciedlenie w tegorocznym przyspieszeniu sprzedaży tego kierunku.
Z mniejszych kierunków znaczne spadki średnich cen rok do roku zanotowały Tunezja i Maroko - o 271 i 257 złotych, a w mniejszej skali spadły ceny w Albanii - o średnio 86 złotych. Wyższe ceny rok do roku notowano na Cyprze, Majorce i Malcie - o 98, 141 i 152 złote, a znacznie wyższe w Portugalii - o 296 złotych.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział aktualności dnia:
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je
Nekera z nowym dyrektorem
Ryanair przeprasza się z
Starsze aktualności:
Święta poza domem nie są już
Rego-Bis - Nowy Rok, nowe połączenia i
Ruszyła przedsprzedaż biletów na targi
Sławomir Nitras nowym ministrem sportu i
Chiny obniżają ceny wiz
Sprawozdawczość z najmu krótkoterminowego coraz
Rozstrzygnięto konkurs Teraz Polska
Dokąd polecieli Polacy z Join
Ceny wycieczek delikatnie w
UNWTO: Turystyka bliska przekroczenia poziomów sprzed
Niskie zadowolenie klientów w
Jak majówka wpłynęła na sprzedaż w biurach podróży?
Województwo mazowieckie wkrótce otworzy program pomocowy
Jaka sprzedaż w biurach u szczytu sezonu?
Zarządca wraca do Hotelu Litwor
Rekordowy rok dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego
Biura coraz bardziej strzegą swoich statystyk sprzedażowych
MSiT zaprasza na spotkania informacyjne o ustawie o imprezach turystycznych
Rainbow wprowadza nową linię produktów
Turystyka ślubna napędza cypryjską gospodarkę
Kolejne portugalskie miasto wprowadza podatek turystyczny
Słowenia otwiera granice dla Polaków
Turyści zapłacą więcej za wstęp na wieżę Eiffla
Rankingi obiektów hotelowych jako narzędzie marketingowe
Nowe miasto w siatce połączeń KLM