Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Jakie wyzwania czekają na hotelarzy w nowym roku?
Rok 2019 już za nami. Jaki był miniony rok dla hotelarzy? Jakie wyzwania czekają w nowym roku? Zapytaliśmy o to przedstawicieli branży.
Rok 2019 minął w IGHP pod znakiem intensywnych prac, zwłaszcza w obszarze analizowania obowiązujących przepisów prawa pod kątem zmian, odpowiadających aktualnej sytuacji na rynku - przekonuje prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, a zarazem wiceprezes Orbisu, Ireneusz Węgłowski. Wśród najważniejszych działań minionych 12 miesięcy prezes Węgłowski wymienia m.in.: udział Izby w dyskusji nad kształtem zmian w ustawie o usługach hotelarskich, opracowanie uwag naszej branży do postulatów zawartych w Białej księdze regulacji systemu promocji turystycznej w Polsce, działania w kierunku wyłączenia hoteli z listy podmiotów objętych podatkiem minimalnym od najmu powierzchni czy działania na rzecz złagodzenia surowych ograniczeń INFARMY w obszarze spotkań sektora medycznego dotyczących certyfikacji wydarzeń naukowych, m.in. ze względu na atrakcyjne turystycznie położenie hoteli.
Istotną sprawą wciąż pozostaje dla nas postępowanie sądowe dotyczące naszego wniosku o odrzucenie tabel opłat za prawa autorskie i pokrewne, czyli bardzo skomplikowany z punktu widzenia prawa temat, który toczy się już od 8 lat. Jesienią zorganizowaliśmy w całej Polsce akcję 14 bezpłatnych spotkań z hotelarzami poświęconych wyjaśnieniu tej kwestii. Wkrótce udostępnimy hotelarzom ebook zawierający kompendium wiedzy nt. praw autorskich i pokrewnych w hotelach - przekonuje Węgłowski. To nie jedyne działania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w zakresie edukacji swoich członków. Ważną dla IGHP kwestią jest doskonalenie kompetencji pracowników hoteli, stąd tak duży nacisk Izba kładzie na rozwój programu szkoleń dla hotelarzy. W 2019 roku zrealizowaliśmy w sumie 10 tematów szkoleń, w tym 4 nowości dotyczące bezpieczeństwa w hotelu, housekeepingu, obsługi kelnerskiej i zarządzania zespołem w hotelu. Certyfikaty IGHP potwierdzające nowe umiejętności otrzymało w 2019 roku blisko 900 osób. Zaangażowanie Izby w edukację i jednoczesna chęć dzielenia się wiedzą sprawiły, że Izba ruszyła z autorską kampanią edukacyjną "Hotel bez plastiku", której celem jest włączenie się w akcję na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Nasz poradnik zawierający 30 praktycznych wskazówek, jak ograniczyć plastik w hotelu, odbił się szerokim pozytywnym echem w branży, co nas bardzo cieszy, a jednocześnie skłania do kontynuowania podobnych kampanii w przyszłości - informuje Ireneusz Węgłowski.
Z kolei dla dla Grupy Orbis rok okresem strategicznych zmian. Po decyzji o przekształceniu firmy poprzez podział działalności na dwie linie biznesowe i koncentracji na części nieruchomościowej, w 3. kwartale ub. r. Orbis zakończył proces sprzedaży całej działalności serwisowej na rzecz Accoru - kontynuując optymalizację modelu biznesowego. Spółka zbyła działalność usługową, tj. umowy franczyzy i zarządzania, za łączną kwotę 1,2 mld zł netto oraz zawarła umowy, na mocy których Accor zarządza wszystkimi hotelami własnymi i dzierżawionymi przez Orbis w regionie Europy Wschodniej.
W ciągu 9 miesięcy 2019 r. po raz kolejny odnotowaliśmy solidne wyniki, potwierdzone wzrostem przychodów o 5,0% do poziomu 1,1 mld zł. W krajach regionu Europy Wschodniej obserwujemy zwyżkowe wyniki operacyjne, odzwierciedlające pozytywne trendy makroekonomiczne i rozwój przemysłu turystycznego. Orbis stale rozwija portfel hoteli i umacnia obecność w regionie. W listopadzie br. ogłosiliśmy dwie inwestycje własne pod nową marką TRIBE w kluczowych lokalizacjach w Polsce: Warszawa Bracka i Kraków Stare Miasto, które potwierdzają kierunek naszego rozwoju - komentuje Ireneusz Węgłowski. Realizacja naszej strategii i sprzyjające wskaźniki makroekonomiczne pozwoliły nam po raz kolejny osiągnąć rekordowe wyniki oraz umocnić wiodącą pozycję Orbisu w regionie. Z niecierpliwością czekamy na nowe wyzwania i możliwości realizacji strategicznych celów Spółki z nowym inwestorem. - dodaje.
Sieć Vienna House uznaje miniony rok za pracowity i pomyślny. Przede wszystkim Vienna House w ostatnich dwóch latach przechodzi intensywna ekspansje - powiększa swoje portfolio o nowe obiekty, prezentuje nowe linie hoteli, jak również modernizuje już istniejące obiekty podążając za najnowszymi trendami. W Vienna House Easy Cracow zrobiliśmy milowy krok - zakończyliśmy generalny remont całego obiektu, który przeobraził się w swobodny, miejski hotel. Do "starych" zalet obiektu, takich jak świetna lokalizacja, lokalna gościnność czy doskonała kuchnia, dołączyły kolejne - nowoczesny design nawiązujący do Krakowa, coworkingowe lobby przypominające salon pełen zieleni czy wdrożenie ekologicznych rozwiązań. Zrównoważony rozwój staje się ważnym trendem w hotelarstwie i w naszej sieci, dlatego m.in. ukończyliśmy w zeszłym roku wymianę całego oświetlenia na LED, powołaliśmy "green team" wśród pracowników, wyeliminowaliśmy plastikowe opakowania i zrezygnowaliśmy z jajek z chowu klatkowego. Wszystkie te działania już procentują - zakończyliśmy rok z bardzo dobrymi wynikami. Odwiedziło nas zdecydowanie więcej turystów i gości biznesowych. - przekonuje Ewa Nowakowska, General Manager Vienna House Easy Cracow.
Podobnie, jako pracowity i dobry, ocenia miniony rok sieć Best Western. Z perspektywy globalnej, kamieniem milowym było dla nas, ogłoszone w lutym, przejęcie słynnej międzynarodowej marki WorldHotels , do której należy blisko 300 wyjątkowych obiektów i ośrodków wypoczynkowych w najlepszych lokalizacjach na całym świecie. Kolejnym ważnym krokiem było rozszerzenie portfolio hoteli SureStay o markę SureStay Studio. Mogę również z radością stwierdzić, że nasza obecność na polskim rynku umocniła się w tym roku dzięki otwarciu Best Western Premier Hotel City Center we Wrocławiu. Zapowiedzieliśmy także nowe, ważne projekty. Jednym z nich jest uruchomienie Best Western Plus Hotel Warsaw, który przyjmie pierwszych gości w lipcu 2020 r. Drugim jest planowane otwarcie pierwszego w Polsce, a także w Europie, hotelu pod marką Vib - komentuje Saija Kekkonen, Dyrektor Zarządzająca Best Western Hotels & Resorts na Finlandię, Kraje Bałtyckie, Polskę i Rosję.
W okresie koniunktury gospodarczej nietrudno o dobre wyniki zysków, te staną się wyzwaniem w momencie spowolnienia. I mimo, że na ten moment większość ekspertyz makroekonomicznych ma zabarwienie pozytywne, prędzej czy później go doświadczymy - uważa Jacek Bijak, dyrektor sprzedaży i marketingu sieci Qubus Hotel. Sieć ponownie osiągnęła w roku 2019 rekordowy poziom przychodów, głównie za sprawą wdrożonych rozwiązań automatyzacji sprzedaży i przemyślanej strategii działań B2B. To cieszy, ale stawia kolejne cele na przyszłość. Zwłaszcza w kwestiach rozwoju, ponieważ po rozpoczęciu inwestycji w Katowicach Qubus Hotel ma w planach kolejne.
W minionym roku, duży wpływ na branżę hotelarską miał upadek Thomasa Cooka. W skali kontynentu sytuacja najmocniej odbiła się na hotelach w Hiszpanii, Włoszech czy w Grecji, gdzie odnotowano falę bankructw przedsiębiorstw hotelarskich. Na naszym rodzimym podwórku problem ten nie osiągnął aż tak dramatycznych rozmiarów, choć wpływ bankructwa potężnego biura również był odczuwalny. Problemy z płatnościami i straty finansowe najbardziej dotknęły hotelarzy z województwa zachodniopomorskiego, gdzie na wypoczynek przyjeżdża wielu turystów z Niemiec - zauważa Ireneusz Węgłowski. Z perspektywy lokalnej dla hoteli w Polsce istotnym wydarzeniem był kolejny etap sprawy, która ciągnie się już od 2011 roku, czyli nasze dążenia do odmowy zatwierdzenia tabeli opłat za odtwarzanie utworów i przedmiotów praw pokrewnych w obiektach hotelowych. Z uwagi na nie w pełni satysfakcjonujące nas postanowienie sądu, które zapadło w maju, czekają nas niestety kolejne działania prawne. W sierpniu złożyliśmy apelację, a to oznacza, że temat ten pozostanie aktualny w kolejnych miesiącach - dodaje.
Ewa Nowakowska wskazuje na pojawianie się na polskim rynku hotelarskim nowych marek. Myślę, ze najważniejsze dla zmiany krajobrazu hotelarskiego w 2019 roku było wejście na rynek nowych brandów sieciowych i zapowiedzi pojawienia się nowych obiektów w bliskiej przyszłości. Usieciowienie w Polsce jest ciągle na stosunkowo niskim poziomie - to nieco 11% wszystkich obiektów. Myślę, ze ta nowa międzynarodowa konkurencja to korzystny trend, który zwiększa atrakcyjność bazy hotelowej w Polsce i przyciągnie nowych turystów zagranicznych. Bardzo ważne w tym aspekcie jest również otwarcie nowych kierunków lotniczych. W Krakowie ruch pasażerski zwiększył się o 125%, co z pewnością jest skorelowane ze wzrostem obłożenia w hotelach. - komentuje.
Z kolei Saija Kekkonen podkreśla, że w minionym roku dalszy wpływ OTA na branżę hotelarską. Z jednej strony sieci hotelowe utrzymują silną współpracę z OTA, aby generować przychody dla hoteli, jednocześnie rozwijają jednak własne programy lojalnościowe, dzięki którym zwiększają przywiązanie klienta do danej marki czy brandu hotelowego. W celu zwiększenia udziałów w rynku i wzmocnienia siły negocjacyjnej sieci hotelowe poszerzały także swoje portfolia poprzez wzajemne przejęcia. Interesujące jest też to, w jakim kierunku będzie rozwijał się krótkoterminowy wynajem prywatnych nieruchomości w Polsce. Właściciele takich kwater nie muszą przestrzegać dokładnie tych samych zasad i przepisów, jakie obowiązują tradycyjne obiekty, co w niektórych sytuacjach zapewnia im przewagę konkurencyjną. - przekonuje.
Za pozytywny trend, uwidaczniający się w 2019 roku, dyrektor zarządzająca Best Western uważa widoczny nacisk na zdrowie i dobre samopoczucie. Współcześnie goście dbają o siebie przestrzegając diety i planu ćwiczeń, a hotele zaczynają odpowiadać na rosnące oczekiwania w tym obszarze. - zauważa Saija Kekkonen.
Jakie wyzwania czekają hotelarzy w 2020 roku? Ewa Nowakowska zwraca uwagę na problemy kadrowe, dotyczące zarówno pozyskiwania zarówno pracowników liniowych, jak i na stanowiskach managerskich. To z pewnością również spowoduje wzrost kosztów pracy. Wyzwaniem w tym obszarze są również skomplikowane procedury zatrudnienia obcokrajowców. Rząd zapowiada też wiele zmian w przepisach, które będą wymagać dostosowania systemów i organizacji operacyjnej, na co z pewnością będzie trzeba poświęcić sporo czasu i energii. Do tego ekonomiści przewidują, że w tym roku czeka nas spowolnienie gospodarcze, wiec myślę, że będzie on dla hotelarstwa trudniejszy niż ubiegły. Jednak w Vienna House w zeszłym roku wprowadziliśmy wiele zmian, zwiększyliśmy naszą konkurencyjność, więc z optymizmem witam ten 2020 rok. - przekonuje.
Także Saija Kekkonen podkreśla, że wyzwaniem dla hotelarzy może okazać się niedobór pracowników. I to nie tylko tych stricte hotelowych, ale także budowlanych, co może przełożyć się na opóźnienie niektórych inwestycji. Branża hotelarska zmaga się z niedoborem pracowników budowlanych co opóźnia inwestycje. Jest to jednak nie tylko problem branży hotelarskiej, ponieważ ogółem zapotrzebowanie na pracowników budowlanych w Polsce jest spore. Wyzwaniem dla hoteli jest także w dalszym ciągu znalezienie wykwalifikowanego personelu hotelowego, co w połączeniu z wysoką rotacją kadr stwarza trudności natury operacyjnej. W takiej sytuacji pomocna może być przynależność obiektu do renomowanej międzynarodowej marki, która zapewnia odpowiednie szkolenia i know-how - uważa Kekkonen. Wskazuje ona także na zmiany w profilu nowoczesnego gościa. Jej zdaniem, w ciągu następnych lat popyt będzie wzrastał w kierunku hoteli zarządzanych przez międzynarodowych operatorów i zauważalny będzie ogólny trend zmniejszania się wielkości pokoi gościnnych na rzecz przestrzeni publicznej lub wspólnej. Technologie cyfrowe, m.in. samoobsługowa recepcja, aplikacje mobilne (z funkcjami otwierania zamków telefonem, regulacji dźwięku i oświetlenia, serwisu hotelowego), interaktywna przechowalnia bagażu, asystenci głosowi i inne innowacje, które mają zwiększyć komfort gości i ograniczyć koszty operacyjne, staną się stałym elementem hotelowego krajobrazu - zapowiada.
Ireneusz Węgłowski przekonuje, że nowy rok przyniesie zarówno nowe wyzwania, jak i możliwości dalszego wzrostu, na co będą miały wpływ m.in. sytuacja gospodarcza, dalszy rozwój infrastruktury, pojawienie się nowych międzynarodowych sieci i marek hotelowych oraz promocja miast, regionów i kraju. Wyzwaniem dla branży będą rosnące koszty, wprowadzanie nowych technologii oraz konkurencja wynikająca z nowej podaży usług hotelarskich na wybranych rynkach geograficznych. Kluczowe dla efektywnej działalności będzie umiejętne rekrutowanie i utrzymanie pracowników, dbałość o reputację oraz personalizowanie doświadczeń gości. Również nowoczesne technologie będą miały istotny wpływ na rozwój branży turystycznej. Coraz większym wyzwaniem staje się cyfryzacja, zapewnienie bezpieczeństwa w sieci i działania mające na celu przeciwdziałanie utracie poufnych danych gości hotelowych. - przekonuje.
Wiceprezes IGHP wskazuje, że dla hotelarzy najważniejszymi wyzwaniami na 2020 rok pozostają kwestie uregulowania krótkotrwałego najmu, wprowadzenia zakazu wąskich klauzul OTA w umowach z hotelami, a także wprowadzenie zasad klasyfikacji obiektów hotelowych w oparciu o HSU. To kluczowe tematy, niezwykle złożone, którymi Izba zajmuje się już od kilkunastu miesięcy. W działalności operacyjnej hoteli wyzwaniem będzie poradzenie sobie z wciąż rosnącymi kosztami, które trzeba będzie równoważyć wzrostem przychodów, między innymi poprzez umiejętne zarządzanie ceną - zapowiada.
Także Jacek Bijak wskazuje na wyzwania związane z rosnącymi kosztami pracy. Zagrożenia wynikające z trudności na rynku pracy, mimo że istnieją, nie nasilają się i dlatego nie powinny powodować problemów operacyjnych. Należy jednak pamiętać, że wzrost płacy minimalnej w Polsce o prawie 16% oraz wprowadzenie dodatkowych składek emerytalnych (PPK) spowoduje ogromny wzrost kosztów pracy. W skali naszej firmy zmiany te oznaczają obciążenia idące w miliony złotych. Przewiduje się również wzrost cen mediów, a w związku z tym - wszelkich kosztów powiązanych z nimi - przekonuje. Dodaje, że wymienione czynniki wpłyną na znaczący wzrost inflacji (szacowany na 3,5%, najwyższy w UE), co z jednej strony przyniesie wzrost cen transakcyjnych usług hotelowych (ARR), ale także wszystkich elementów wydatkowych (w szczególności usług zewnętrznych).
W 2020 r. widzimy dalsze zagrożenia związane z dominacją OTA i Google jak również wojnami cenowymi na poszczególnych rynkach lokalnych - a co za tym idzie - konieczność umacniania własnych, bezprowizyjnych kanałów sprzedaży - wskazuje dyrektor sprzedaży i marketingu w Qubus Hotel.
Komentarze
Tagi:
Dział hotele, pensjonaty:
a&o Hostels promuje turystykę młodzieżową w
Oficjalny start sezonu
Dział aktualności dnia:
Oficjalny start sezonu
IGHP: listopad z lepszymi wynikami niż rok
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
PIPT postuluje dofinansowanie udziału w targach dla MŚP
Jakie szkolenia odbędą się na Targach WorldHotel i EuroGastro?
Dłuższy urlop - szansa czy zagrożenie dla biur podróży?
W Krakowie odbędzie się III edycja kongresu turystyki religijnej
UE zaleci otwarcie granic na niektóre z krajów pozaunijnych
Dubrownik zwiększa limity dla turystów
Programy lojalnościowe pomagają zwiększyć rentowność
Słowacja wprowadza stan wyjątkowy
Amadeus i Booking.com podpisali umowę
Będzie nowa wylotówka z Warszawy
Grecja: to nie turystyka odpowiada za wzrost zakażeń
Lepsza kondycja branży horeca?
Rośnie liczba Turystów odwiedzających Turcję
Tunezja 14-28.06.2012 ojciec z synem szuka dubla do wspólnego pokoju
Trwają przygotowania do Targów WorldHotel i EuroGastro
Indonezja będzie mieć nową stolicę?
Touroperatorzy nie chcą wojny cenowej
Polska z nagrodą The Best MICE Destination 2019
Zimowi turyści jeżdżą nie tylko w góry
Szukam osoby chcącej pokierowac remontem a następnie poprowadzic restauracje
Tunezja 14-28.06.2012 ojciec z synem szuka dubla do wspólnego pokoju
Szukam osoby chcącej pokierowac remontem a następnie poprowadzic restauracje
