Ogłoszenia
Ogłoszenia
- specjalista ds. turystyki
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Poszukiwany pilot 14.10.2024 Krakow-Wygielzow, 20...
- Zatrudnię pilota wycieczek
- Szukamy Pracownika do sprzedaży usług...
- Specjalista ds turystyki
- Pracownik działu agencyjnego
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- AIRBUS.pl - domena na sprzedaż
- ZAKOPANE Specjalista ds. Obsługi Klienta
Korzystny dla touroperatora wyrok w procesie z turystami
Przez opóźniony o 9 godzin lot turyści nie mogli w pełni wykorzystać świadczeń za które zapłacili. Domagali się zadośćuczynienia ze strony touroperatora.
Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa rozpatrywał sprawę z powództwa turystów przeciwko jednemu z organizatorów turystyki. Powodowie zarzucili pozwanemu, iż jako organizator turystki nie wykonał należycie obowiązków wynikających z zawartej umowy. Planowany lot był opóźniony o 9,5 h, przez co jak zaznaczają powodowie, utracili połowę doby hotelowej na Rodos, gdyż na miejscu byli o godzinie 24. Skutkiem zaistniałej sytuacji było to, iż powodowie utracili możliwość korzystania przez ok. 12 godzin z wyżywienia, basenu, morza oraz kortu tenisowego.Turyści domagali się łącznie kwoty 1.845,14 zł, na którą składają się: 1.000,00 zł (po 500 zł na osobę) tytułem zadośćuczynienia w związku z nienależytym wykonaniem umowy oraz kwoty 845,14 zł tytułem odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy, która to kwota została wyliczona na podstawie tabeli frankfurckiej.
Przedstawiciel biura potwierdził, że doszło do opóźnienia wylotu z lotniska o ponad 9 godzin. Przyczyną opóźnienia były złe warunki pogodowe spowodowane mgłą. Touroperator, tytułem rekompensaty wypłacił powodom kwotę 253,59 zł wyliczoną na podstawie tabeli frankfurckiej za opóźnienie samolotu o ponad 4 godziny, mimo, że zdaniem pozwanego odszkodowanie to nie było w ogóle należne, wynikało jedynie z proklienckiej polityki firmy. Przedstawiciel touroperatora podkreślił, iż opóźnienie było spowodowane siłą wyższą, za którą biuro nie ponosi odpowiedzialności. Biuro podkreślało, że nienależyte wykonanie umowy przez nią polegało na opóźnieniu lotu, a nie na braku świadczenia usług, o których wspominają powodowie.
Sąd oddalił powództwo turystów. Wyrok nie jest prawomocny. Jego pełne uzasadnienie znajduje się na stronie orzeczenia.ms.gov.pl W realiach niniejszej sprawy niewątpliwie gęsta mgła utrzymująca się na lotnisku stanowiła realne, obiektywne zagrożenie o znamionach siły wyższej, wskutek której wstrzymano wyloty z lotniska. Ponieważ to zjawisko w postaci gęstej mgły "pozostaje poza skuteczną kontrolą przewoźników lotniczych" i znajduje się w obrębie "nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków", to ani przewoźnik lotniczy, ani organizator imprezy turystycznej nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania. W polskiej doktrynie najczęściej przez siłę wyższą rozumie się zdarzenie zewnętrzne, niemożliwe do przewidzenia (nadzwyczajne) oraz niemożliwe do zapobieżenia. Spełnienie przesłanki "zewnętrzności" zdarzenia oznacza konieczność wystąpienia zdarzenia spoza wewnętrznego organizmu przedsiębiorstwa. Niemożliwość przewidzenia zdarzenia rozumieć należy nie w sensie absolutnej niemożliwości, ale w sensie nikłego stopnia przewidzenia, przy uwzględnieniu konkretnej sytuacji i obiektywnej oceny. Natomiast niemożliwość zapobieżenia zdarzeniu oznacza de facto niemożliwość zapobieżeniu negatywnym zjawiskom (skutkom) tego zdarzenia. Z okoliczności niniejszej sprawy, jak i z doświadczenia życiowego wynika, iż gęsta mgła jest przyczyną uniemożliwiającą poruszanie się samolotów w przestrzeni lotniczej, a tym bardziej ich wylot lub lądowanie. Jest wręcz wiedzą powszechną, że podjęcie lub kontynuowanie lotu w takich warunkach może doprowadzić do katastrofy. Nie ulega również wątpliwości, iż anomalia pogodowa w postaci mgły jest zjawiskiem siły wyższej, bowiem jest to zdarzenie zewnętrzne, w zasadzie niemożliwy jest do przewidzenia stopień i gęstość mgły, a z pewnością niemożliwe jest to zjawisko do zapobieżenia. Nie sposób dziwić się przewoźnikowi, iż z uwagi na dobro i bezpieczeństwo pasażerów wstrzymał swe loty. Co więcej powodowie nie wykazali żadnym obiektywnym i miarodajnym dowodem, jakoby lot mógł odbyć się wcześniej, aniżeli po godzinie 20 - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je
Dział prawo i podatki:
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je
Ryanair przeprasza się z
Kultowa, rzymska atrakcja turystyczna będzie
Organizacja kongresów wpisana do Zintegrowanego Systemu
Starsze aktualności:
Rozstrzygnięto konkurs Teraz Polska
Dokąd polecieli Polacy z Join
Ceny wycieczek delikatnie w
UNWTO: Turystyka bliska przekroczenia poziomów sprzed
Niskie zadowolenie klientów w
Komisja Europejska pracuje nad wzmocnieniem praw
Gdzie polecą Polacy na Święta i Nowy
Maroko promuje swoją kulturę w
Hotelarze obawiają się kosztów i niskiego
Wizz Air chwali się 100 milionami
Airhelp ocenił linie i
Turyści w Grecji łatwiej zapłacą kartą
Egipskie muzea zaczynają przyjmować pierwszych turystów
Łódź gospodarzem kolejnego posiedzenia ECTAA 2019
FlixMobility bierze udział w pracach nad autokarem napędzanym wodorem
Na nowe paszporty wciąż trzeba poczekać
84 kierunki na lato w Porcie Lotniczym Wrocław
Brytyjski MSZ złagodził ostrzeżenie w sprawie wyjazdów na Sri Lankę
Czy podatek noclegowy w Grecji przyniesie tylko korzyści?
O podróżowaniu -przedstawiamy fragmenty książki
Atak na polski autokar pod Lwowem
Świąteczne wyjazdy popularne wśród Brytyjczyków
Egipt wprowadzi ułatwienia wizowe
Polish Prestige Hotels pod nową nazwą
Finnair od lipca wróci do latania, ale dalsze zwolnienia mogą być konieczne
Tajlandia przestanie wymagać testów od zaszczepionych podróżnych
Będzie można dojechać pociągiem do Katowice Airport
Wicepremier Emilewicz o możliwym terminie otwarcia granic
Pandemia przyczyni się do rozwoju turystyki medycznej?