Ogłoszenia
Ogłoszenia
- pilotaż Dania - Szwecja
- KRAKOW BIURO PODROZY KONTYNENT
- działki nad morzem i jeziorem
- Praca w KSIĘGOWOŚCI
- Specjaliści ds turystyki przyjazdowej Warszawa
- Praca dla pilota - Biuro MisjaGo!
- Pilot Wiedeń
- PILOT CITO CITO CHORWACJA GR SZKOLNA
- Specjalista ds. Turystyki - Żyrardów
- Pilot Włochy-Monako-Francja 23.09-29.09.2024
Turcja pokonuję Grecję i Egipt
Tegorocznym i bezapelacyjnym zwycięzcą zorganizowanych kierunków wakacyjnych Polaków jest Turcja. Bije ona udziałem, sumę dwóch kolejnych destynacji (Grecji i Egiptu). Turcja umocniła się na pozycji lidera, z wynikiem 35,8% (wzrost o prawie 5% r/r), wyprzedzając Grecję (18,5%) oraz Egipt(10,8%).
Do pierwszej piątki destynacji po latach powraca Tunezja - z wynikiem 6,8% wyprzedziła Hiszpanię (dwa lata wcześniej była na 8-ej
pozycji w zestawieniu ulubionych kierunków. Preferencje turystyczne klientów polskich biur podróży nie zmieniają się właściwie od lat - w pierwszej dziesiątce znalazły się więc także: Albania, Włochy, Chorwacja i Cypr.
Raport Zagraniczne wakacje Polaków 2023 to szósta edycja raportu podsumowującego zorganizowane wyjazdy turystyczne Polaków
w sezonie letnim. Od 2017 roku raport wskazuje trendy i zjawiska dominujące w polskiej turystyce wyjazdowej. Prezentowane dane dotyczą turystyki zorganizowanej - wyjazdów realizowanych przez biura podróży, rezerwowanych za pośrednictwem największych multiagentów działających na rynku: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Ze względu na równomierny udział oferty największych polskich
touroperatorów, dane powinny być reprezentatywne dla całego rynku i wskazują na dominujące w wyjazdach tendencje. Nie obejmują
jednak całości rynku turystycznego, w tym turystyki indywidualnej, co szczególnie widać w destynacjach takich jak Chorwacja.
W tym sezonie świetnie w tym sezonie poradził sobie Cypr (3% udziału). Albania na dobre ugruntowała swoją pozycję w pierwsze
dziesiątce. Ongiś substytut Egiptu i Turcji (gdy nie latało się tam ze względu na zagrożenie terrorystyczne) dziś jest dla nich do
pewnego stopnia alternatywą. Do pierwszej dziesiątki wróciły Włochy, nie znalazła się w niej natomiast Polska.
Wśród krajów o mniejszym udziale w rynku drugi rok z rzędu największą dynamikę wzrostu frekwencji odnotowuje Czarnogóra, zaś spadków - Polska, Dominikana i Malta. Biorąc pod uwagę popularność Turcji jako kierunku, nie dziwi, że na pierwszym miejscu wśród regionów znalazła się Riwiera Turecka. Niezmiennym zainteresowaniem cieszą się także wyspy greckie. Należy jednak zauważyć, że w pierwszej dziesiątce znalazły się
Djerba i Riwiera Albańska.
Szczyt sezonu na wyjazdy turystyczne Polaków nadal przypada na miesiące letnie: lipiec(28,4%) i sierpień (29%) - w sumie stanowią one 57,4% wyjazdów (dane nie obejmują rezerwacji zakładanych w ostatnim tygodniu sierpnia i we wrześniu, liczba ta nie jest więc ostateczna). Widocznie zmniejszają się dysproporcje pomiędzy wypoczynkiem w miesiącach, w których trwają wakacje szkolne, a czerwcem (24,9%) i wrześniem (17,7%+). We wczesnych rezerwacjach obserwowaliśmy niespotykane wcześniej zjawisko, gdy te proporcje rozkładały się po połowie.
Uwagę zwraca wysoki poziom rezerwacji na wrzesień (na tym etapie) - blisko 18 proc., na co wpływ ma fakt, że ceny ofert wrześniowych są atrakcyjniejsze. Jest to wzrost o prawie 3 p.p. w porównaniu do roku 2022. Należy jednak pamiętać, że dane nie są pełne, jako że raport obejmuje rezerwacje złożone do 21 sierpnia bieżącego roku, zatem wynik września z pewnością się poprawi.
Świetnie wyglądała sytuacja we wczesnych rezerwacjach - o czym przedstawiciele biur podróży dużo mówili w kwietniu/maju, kiedy poziom rezerwacji przekroczył o ok. 30% wynik sprzedaży z roku 2022. Mając w pamięci ubiegłoroczne przyspieszenie cenowe i brak ofert last minute, Polacy kupowali wakacje z dużo większym wyprzedzeniem.
Tegoroczna sprzedaż nie została zakłócona nieoczekiwanymi wydarzeniami, jak np. wybuch wojny w Ukrainie w roku ubiegłym, a inflacja zachęcała do decyzji jak najwcześniej. Prawie połowa (45,1%) klientów biur podróży zdecydowało się na rezerwację wyjazdu na dwa miesiące i wcześniej przed datą wylotu. Miesiąc wcześniej wakacje kupiło 17% turystów. Niecałe 17% turystów kupuje wakacje w ostatniej chwili - do 10 dni
przed wyjazdem.
Niezależnie od ceny - Polacy niezmiennie stawiają na komfort wypoczynku. Na hotele 4- i 5-gwiazdkowe w tym roku zdecydowało się prawie 78%
klientów biur podróży. To lekki spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy liczba ta sięgała niemal 80%. Wzrosła natomiast (o prawie 3 p.p.) liczba turystów wybierających wyjazd w opcji all inclusive - 86,97% w porównaniu z 84% z roku ubiegłego. W porównaniu z rokiem 2022 o prawie 2 p.p. wzrósł udział wyjazdów 7-8-dniowych kosztem - jak można się domyślać - wyjazdów dłuższych (14-dniowe z 4,4% do 3,5%, 9 - 13-dniowe z 15,2% do 14,1%).
Tradycyjnie - Polacy wyjeżdżający na wakacje za granicę z biurami podróży wybierają głównie samolot. W tym roku na taką formę podróży zdecydowało się 96,8% klientów biur podróży (skok o prawie 1,5 p.p. (w porównaniu z 95,3% w roku ubiegłym). Wyjazdy autokarowe w tym roku nie przekroczyły 1%, co daje najniższy wynik w okresie popandemicznym. O prawie 1 p.p. zmniejszyła się liczba wyjazdów z dojazdem własnym,
na co być może miało wpływ większe zainteresowanie kierunkami z opcją przelotu. Najpopularniejsza przy tej opcji dojazdu Chorwacja
wciąż cieszy się sympatią Polaków, nawet mimo krążących w mediach informacjach o wzrostach cen i paragonach grozy.
O wysokim skoku cen za wyjazdy turystyczne mówiło się dużo już w roku ubiegłym. Według danych z czerwca (Eurostat) hotele i restauracje w Polsce zrobiły się droższe średnio o 15,3%. Jeśli chodzi o wyjazdy zagraniczne, to na początku sezonu szacowano, że ich ceny wzrosną o 15-20%.
Z danych multiagentów wynika, że koszt rezerwacji wyniósł w 2023 roku 8721 zł (wzrost o 545 zł), natomiast koszt pojedynczej imprezy 3291 zł (wzrost o 379 zł), co daje skok rzędu 12,7%. Liczba rezerwacji nie jest jednak wcale mniejsza niż to miało miejsce rok temu; jest także wyższa niż w roku 2019, czyli przed pandemią. Średnio liczba osób na jedną rezerwację wróciła do poziomu z roku 2021 i wyniosła 2,65 (w roku ubiegłym była na poziomie 2,8). Wśród najkorzystniejszych cenowo kierunków plasowała się Bułgaria, a także Turcja ze świetnym stosunkiem ceny do jakości.
Pełny raport:
Możesz także pobrać plik: turinfo_20230906_raport_pit_zagraniczne_wakacje_polakow_2023.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział aktualności dnia:
Jak wyglądały tegoroczne wakacje
Starsze aktualności:
Preferencje Polaków na samodzielne zimowe
Nowa trasa z Poznania i nie
POT rozdał nagrody dwudziesty
Rośnie liczba Turystów odwiedzających
Gotowe dania w sklepach zagrożeniem dla
Rozpoczęły się targi TT
TSUE rozpatrywał skargi
Polacy rzadziej jadają posiłki poza
Hilton uznany za najlepsze miejsce do
Turystyka może stać się głównym źródłem przychodów dla
Kanada zmieniła przepisy dotyczące transportu lotniczego
PIT przypomina o złożeniu oświadczeń dot. rekompensat za prąd
Spotkania biznesowe coraz ważniejsze dla restauratorów
Niemcy usunęły Polskę z listy obszarów ryzyka
Sąd UE rozpatrzył skargi Ryanair na pomoc dla innych przewoźników
IGHP: obniżki cen nie poprawiły sytuacji hotelarzy
Air France z rozkładem na poziomie 90 proc. lotów sprzed pandemii
Jak będą wyglądać dworce przyszłości?
Mordaszow przekazał udziały w TUI własnej żonie
SITE Poland prezentowało ofertę polskiej turystyki biznesowej na SITE NITE
Ankieta dot. jakości w biurze podróży
Ile potrwa hossa na rynku hotelowym?
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali Polacy
Niedzielski: szczegółowy plan odmrażania w przyszłym tygodniu
Enter Air ze stratą w pierwszym kwartale
Turystyka aktywna przyciągnie turystów do Macedonii?
Motywacja w hotelu - kij czy marchewka?