Ogłoszenia
Ogłoszenia
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- SPECJALISTA DS ORGANIZACJI imprez turystycznych
- JUNIOR PRODUCT MANAGER Kraków, hybrydowo, zdalnie
- ORIENT TRAVEL - PRACOWNIK DZIAŁU AGENCYJNEGO
- Kierownik biura agencyjnego, Warszawa Bemowo
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista / tka ds. organizacji imprez...
- Specjalista ds. Turystyki - Pruszcz Gdański/Gdańsk
- BP ITAKA - ŁÓDŹ - Specjalista ds....
- Biuro Misja Travel szuka pilotów
![](/plk/dodaj_ogloszenie_yellow.gif)
Tradycyjne modele sprzedaży zagrożone
Cyfrowa rewolucja wpływa na branżę turystyczną - wraz z rozwojem technologii, takich jak sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość, Internet Rzeczy, big data czy ChatGPT, rozwój nowych, zdigitalizowanych rozwiązań i produktów nabrał rozpędu. Również w branży turystycznej są one wyraźnie dostrzegalne - coraz częściej spotykamy się z takimi określeniami, jak turystyka 4.0" czy inteligentna turystyka".
Transformacja cyfrowa w turystyce oznacza dostosowywanie nowoczesnych rozwiązań do standardowych zadań związanych z organizacją podróży - od wyboru destynacji i planowania trasy, po rezerwację lotów i innych środków transportu, a także noclegów, lokalnych atrakcji czy restauracji.
O kierunku rozwoju branży turystycznej w kontekście cyfrowej rewolucji mówi Grzegorz Mikielewicz - założyciel i CEO Getaway, platformy pełniącej funkcję intuicyjnego, inteligentnego i kompletnego kreatora podróży szytej na miarę".
Branża turystyczna jest nieustannie przekształcana przez nowe technologie, w praktycznie każdym jej aspekcie. Według raportu Digital Transformation Initiative (DTI) [1] procesy cyfryzacji w sektorach podróży, turystyki i lotnictwa do 2025 r. osiągną wartość nawet 305 miliardów dolarów. Ten sam raport wskazuje, że spowodują one migrację wartości około 100 miliardów dolarów z tradycyjnych firm turystycznych do ich nowych, cyfrowych konkurentów.
Podróżowanie = mobilność
Według danych opublikowanych przez Statista Digital Market Outlook[2], łączne przychody generowane poprzez aplikacje mobilne wykorzystywane w segmencie podróżniczym wzrosły w 2021 roku o 38 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając poziom 296 milionów dolarów. Aplikacje dedykowane branży turystycznej umożliwiają zdalną obsługę praktycznie każdej sprawy związanej z podróżą na każdym etapie procesu przed- i posprzedażowego, co stanowi bardzo pożądane udogodnienie dla podróżujących. Ponadto aplikacje mobilne stają się coraz ważniejsze na etapie samej podróży. Służą np. jako mapa i alternatywa dla papierowego przewodnika, wyszukiwarka restauracji, w których serwowane są dania dla osób z różnymi nietolerancjami pokarmowymi czy też nadchodzących wydarzeń kulturalnych w danym regionie. Mogą też pełnić funkcję nawigatora do najbliższych sklepów czy punktów usługowych, przydają się również przy meldowaniu w hotelach, płatności za parkingi czy jako przewodnik w muzeach. Z uwagi na mnogość tych aplikacji, klienci coraz częściej doceniają platformy, które łączą w sobie różne funkcjonalności, tj. opcje sprzedażowe, komunikacyjne i informacyjne, co pozwala zaoszczędzić czas i wzmocnić poczucie kontroli nad wszystkimi elementami podróży.
Jaka jest rola technologii cyfrowej w branży turystycznej?
Cyfryzacja branży turystycznej zmierza w kierunku dostarczenia klientowi bardziej spersonalizowanej oferty i to właśnie na tym obszarze sektor ten koncentruje swoje działania. Współcześni podróżnicy oczekują wygodnej i przejrzystej prezentacji różnych opcji podróży oraz dostępu do nich w dowolnym miejscu i czasie. Możliwości lepszego dopasowania ofert do indywidualnych potrzeb potencjalnych podróżnych wzrastają np. dzięki wspomnianym aplikacjom mobilnym czy też urządzeniom opartym na technologii Internet Rzeczy, wykorzystywanym np. przez hotele do głosowego sterowania klimatyzacją czy przez linie lotnicze do znakowania bagażu podróżnych. Nie można nie wspomnieć również o potencjale drzemiącym w tak popularnym narzędziu, jakim jest ChatGPT, który już teraz potrafi porównać kilka różnych destynacji pod kątem różnorodnych, wskazanych mu aspektów.
Nowe technologie w turystyce to nie tylko wygoda dla klienta, ale także sposób na obniżenie kosztów dla organizatorów wyjazdów, który możliwy jest m.in. dzięki coraz bardziej rozwiniętym silnikom cenowym, optymalizującym obłożenie miejsc przy zachowaniu odpowiednich relacji kosztu do jakości. Dodatkowo, cyfryzacja pozwala na zwiększenie skali oddziaływania informacji i daje szansę na dotarcie do nowych odbiorców. Już dziś firmy z branży turystycznej, hotelarskiej czy lotniczej konsekwentnie wykorzystują sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe czy analitykę przyszłości, np. w kampaniach marketingowych czy wydarzeniach i warsztatach online dla branży turystycznej. To wszystko przekłada się na wzrost widoczności ich marek, dzięki czemu pozyskiwanie klientów staje się dużo prostsze i - co najważniejsze - opłacalne. Gracze w branży turystycznej, którzy chcą zwiększyć swoją konkurencyjność, muszą pozostać otwarci na innowacje technologiczne, które odpowiadają potrzebom i trendom społecznym oraz pomagają poprawić efektywność finansową.
Technologie, a trendy podróżnicze
Rewolucja cyfrowa w turystyce wyznacza również już widoczne implikacje w postaci nowych trendów rynkowych. Dzięki nieograniczonemu przepływowi informacji wzrasta świadomość konsumentów na całym świecie, którzy planując podróże, podejmują coraz bardziej świadome decyzje i szukają ofert od zaufanych dostawców. Dodatkowo wśród użytkowników mediów społecznościowych wzrasta efekt podążania". Analiza zachowań podróżnych Influencing Travel: How to Turn Lookers into Bookers"[3] wykazała, że aż 86 procent z nich zainteresowało się konkretną wycieczką po obejrzeniu zdjęć innych osób w sieci. Efekt ten jest jeszcze wyraźniejszy w przypadku pokolenia Z, aż 92 procent przedstawicieli tej grupy wiekowej udzieliło takiej odpowiedzi. Zjawisko to ma również inny aspekt: dane dostarczane przez podróżnych w sieci mogą być agregowane i analizowane w celu personalizacji ofert czy cyklicznego monitorowania trendów.
Transformacja cyfrowa w sektorze turystycznym pełni rolę łącznika między różnego rodzaju organizatorami wyjazdów a usługodawcami, dla których umiejętność korzystania z nowoczesnych rozwiązań jest szansą na wyróżnienie się i zdobycie przewagi konkurencyjnej. Nowe technologie poprawiają również doświadczenia podróżnych i mają pozytywny wpływ na cały wymiar podróży. Z pewnością dalsza cyfryzacja sektora turystycznego przyniesie jeszcze więcej korzyści i usprawni odkrywanie każdego zakątka świata.
[1] www3.weforum.org Transformation_WhitePaper.pdf
[2] www.statista.com
[3] www.nosto.com
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ryanair wygrywa kolejny
Jak Polacy rezerwują loty na igrzyska
Problemy po upadku niemieckiego
Dział aktualności dnia:
Problemy po upadku niemieckiego
Które paszporty są najsilniejsze na
Marek Andryszak wraca do
Starsze aktualności:
POT ponownie chce nagrodzić najlepsze
Grupa eSky liderem w Grecji i na
Coraz więcej rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem
Wracają kontrole na granicy ze
Enter Air - wzrost przychodów i
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargę
JW Construction patrzy z optymizmem na rynek
Ponad 30% Polaków chce wyjechać już niedługo
Rozpoczął się konkurs na najlepszy produkt turystyczny województwa opolskiego
Białoruś wzmacnia kontrole nad obcokrajowcami
Obiekty niekategoryzowane podnosiły ceny noclegów
Hotelarze bawili się w Ostródzie
Wizz Air zwiększa obecność w Albanii
Przez epidemię Polacy wybiorą krótsze urlopy?
Airbus wycofa się z produkcji największych samolotów pasażerskich
Ponad 50 nowości w letniej siatce połączeń Air France KLM
Zasady korzystania ze stref Kiss&Fly naruszają konkurencję?
Mutacja omikron krzyżuje plany otwierania granic
IATA: ożywienie ruchu lotniczego coraz bardziej widoczne
Grupa eSky rozpoczyna kolejny etap ekspansji
Czy gospodarze zastąpią przewodników?
PPL mówi stop fałszywym alarmom bombowym
Władze Dubrownika wprowadzą podatek dla statków turystycznych
Samolot rozbił się podczas startu
Nowy przewoźnik w programie lojalnościowym Lufthansy dla firm w Polsce
Polacy w trakcie urlopu też chcą być online