TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Agencie może wyrzuć terminal?!

Po raz kolejny otrzymaliśmy sygnały od agentów, które dotyczą sytuacji jaka miała miejsce po ubiegłorocznych upadkach biur Selectours i Orbis Travel.


Po bankructwach tych touroperatorów banki zwracały klientom płacącym kartą należności za niedoszłe do skutku wycieczki, które to kwoty były potrącane z kont agentów! Zatem zaistniała tu kuriozalna sytuacja, w której pomimo tego, że agent działa na rzecz organizatora, a organizator ma zabezpieczenie na wypadek problemów, to agent jest obciążany za niewykonanie usługi. Operacja chargeback wykonywana jest na podstawie reklamacji usługi, którą klient składa w banku, następnie bank w imieniu klienta kontaktuje się z odpowiednim centrum rozliczeniowym i jeśli tam reklamacja zostanie uznana, to następuje transakcja zwrotna (identyczna kwota, znaki przeciwne).

Jak podkreślają agenci sprawa jest kontrowersyjna ponieważ dochodzi do sytuacji, kiedy to agent jest odpowiedzialny za organizatora, pomimo tego, że do tego celu służy gwarancja finansowa lub ubezpieczeniowa organizatora. Banki i centra rozliczeniowe kart płatniczych uważają tymczasem, że regulacje te nie mają znaczenia i to agent jest odpowiedzialny za całe wykonanie transakcji, jeśli to on przyjął pieniądze.

W tej sytuacji najważniejszym ogniwem systemu są centra autoryzacji kart płatniczych, do których zwróciliśmy się po komentarz. Pomimo tego, że zapytaliśmy cztery główne centra autoryzacyjne (Pekao, eService, Elavon, Polcard) komentarz uzyskaliśmy tylko od dwóch z nich. Pekao nie było zainteresowane przesłaniem komentarza, a sekretariat Elavon milczał uparcie i brak było realnego kontaktu z tą firmą.

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił nam w imieniu Polcardu p. Dominik Szotek, Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i Bezpieczeństwa Obrotu Kartowego First Data Polska. Jak poinformował - Transakcja kartą płatniczą dokonywana jest w punkcie usługowym agenta turystycznego. Agent turystyczny jest uprawniony do przyjęcia zapłaty kartą płatniczą na podstawie zawartej z agentem rozliczeniowym umowy o obsłudze i rozliczaniu transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart płatniczych. Umowa ta daje agentowi turystycznemu status akceptanta zdefiniowanego w art. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych. W procesie rozliczenia transakcji przy przeprowadzeniu której pośredniczy agent rozliczeniowy, należność po potrąceniu opłat za usługę trafia ostatecznie na rachunek bankowy akceptanta wskazany w umowie o przyjmowanie zapłaty kartą płatniczą. Wzajemne rozliczenia pomiędzy agentem turystycznym i biurem podróży nie dotyczą procesu przeprowadzenia transakcji. Zatem Podtrzymał stanowisko, że centrum rozliczeniowe nie weźmie pod uwagę specjalnego charakteru agenta i de facto za każde nie wykonanie imprezy obciążyć właśnie agenta.

Jako drugi komentarza w tej sprawie udzielił na eService. Jak poinformowała nas Katarzyna Jaworska - Proces reklamacyjny wynika z bardzo szczegółowych regulacji systemów kartowych VISA, MasterCard, Diners Club czy American Express. Jak wyjaśniono proces taki przebiega pomiędzy bankiem wydawcą karty (reprezentującym posiadacza karty), a agentem rozliczeniowym (reprezentującym akceptanta karty), który sprzedał posiadaczowi karty towar lub zobowiązał się dostarczyć określoną usługę. W przypadku, gdy w wyniku takiego procesu okaże się, że transakcja nie została przeprowadzona w sposób prawidłowy lub zaistniała inna przyczyna, która pozwala skutecznie taką transakcję zareklamować przez posiadacza karty, kwota transakcji jest zwracana na rachunek posiadacza karty, a akceptant jest obciążany z tego tytułu.
Jak podkreślono - zanim Posiadacz Karty złoży reklamację, skutkującą procesem reklamacyjnym musi wyczerpać wszystkie wcześniejsze sposoby wyjaśnienia problematycznej transakcji, które są określone w regulacjach organizacji płatniczych.
Tutaj widać dobrą wolę, bo wskazane jest wyczerpanie wszelkich innych możliwości, ale jeśli touroperator zbankrutuje, Marszałek Województwa jak zwykle wyda całe pieniądze na sprowadzenie turystów do Polski, a syndyk pokaże puste konto, to niewątpliwie będzie wyczerpanie wszystkich innych dróg... czyli dalej to samo.

Zapytanie odnośnie tej sprawy wysłaliśmy również do dużych agentów. Odzew nie był duży i sprawa nie do końca zainteresowała firmy. Otrzymaliśmy właściwy komentarz tylko od Traveliada.pl. Jak wyjaśniła przedstawicielka Traveliada.pl p. Adrianna Rudaniecka, opisana sytuacja bezpośrednio nie dotknęła firmy, choć jej zdaniem Polcard działa bezprawnie nie znając prawa istniejącego w Ustawie o usługach turystycznych i z tego względu Traveliada.pl promuje przelew jako rodzaj płatności.

Na szczęście w Polsce tradycja używania kart nie jest rozpowszechniona jak na zachodzie i można wiele osób robiących rezerwacje w sieci skłonić do płatności przelewem internetowym. Niestety znacznie gorzej się mają sprawy w punktach tradycyjnych - trudno bowiem wymagać od klienta, aby przyniósł kilka lub kilkanaście tysięcy gotówką... pewnym wyjściem jest wzięcie zadatku (koniecznie zadatku, nie zaliczki - jeśli bowiem, by klient nie dopłacił reszty to ta kwota mu przepada i zostaje dla nas) w gotówce (lub nawet kartą, ale kwoty nie większej niż np. nasza prowizja) i resztę wypisać klientowi na przelew (z ewentualnym upustem np. 2% za ominięcie terminala).

Niestety mało prawdopodobne, aby procedury organizacji kartowych uległy zmianie, bowiem są one takie same dla całego świata i są tak skonstruowane, aby płacący kartą chętnie i bez obaw to robił.

Jeśli jednak chcielibyśmy jako agent dalej akceptować karty bez ograniczeń, to pamiętajmy, aby działać w formie spółki prawa handlowego, w której nie odpowiadamy majątkiem osobistym za długi firmy. Bowiem na działalności gospodarczej może być nieciekawe, jeśli ziściłby się jakiś czarny scenariusz np.:
1) touroperator X ma dobre ceny na lato i sprzedajemy jego wycieczek kartą za 200 tys. zł
2) na początku sezonu touroperator X bankrutuje
3) bank robi nam saldo ujemne na koncie rozliczeniowym na np. 120 tys. zł
4) przychodzi windykator lub komornik z bankowym tytułem egzekucyjnym (banki w tym względzie mają pewne ułatwienia)
5) jeśli firma nie ma mienia lub ma za mało warte, to zajmą np. nasze mieszkanie, auta, czy inne posiadane aktywa
W spółce prawa handlowego: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej i komandytowej (trzeba być komandytariuszem) nie musimy się obawiać pkt (5) o ile jako zarząd nie zaniedbamy swoich obowiązków. Spółki: cywilna i jawna nie gwarantują nam braku odpowiedzialności własnym majątkiem.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
chargaback problemy potrącenie z konta karty płatnicze agenci bankructwa banki zwracały płacić karta kwoty potrącane z konta agenta chargeback Dominik Szotek Dyrektor Departamentu Ryzyka Kredytowego i Bezpieczeństwa Obrotu Kartowego First Data Polska Polcard Pekao eService Elavon Katarzyna Jaworska


Komentarze:

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 13:59 83.10.167.*]

      Zawsze pewnie pozostaje droga sadowa- a tam raczej pewna wygrana, ale co stresu to stresu   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-09 01:21 83.29.220.*]

        No wątpię, bo te wszystkie ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych są pisane "pod banki", a nie pod nas...   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 14:00 91.200.94.*]

      Wycofałem możliwość płacenia kartami w swoim biurze i innym też to radzę. Przy większych płatnościach klient robi przelew internetowy na komputerze w biurze. Najczęściej jednak wpłaca zaliczkę a dopłatę robi przelewem   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 14:02 91.200.94.*]

      Wycofałem możliwość płacenia kartami w swoim biurze i innym też to radzę. Przy większych płatnościach klient robi przelew internetowy na komputerze w biurze. Najczęściej jednak wpłaca zaliczkę a dopłatę robi przelewem   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 14:36 80.52.226.*]

      co nowego, kochani? to jest POlska!

      Od czasu kiedy Balcerowicz i Belka rzadzili i rzadza - my jestesmy - "jeno chłopami pańszczyżnianymi" - iec wołanie o zarobki - mija sie z celem - jeszcze skonczymy w kibitkach!.
      To już wuięcej demokracji mają tunezyjczycy, Egipcjanie i Libańczycy- wołaja i ...dostają! U nas- exkomunikacja!   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 14:40 95.49.76.*]

      Skoro tak jest to wszyscy agenci powinni się zjednoczyć i gremialnie wypowiedzieć umowy na uzytkowanie terminali. Obowiązujące bowiem zasady są nie do przyjęcia !   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 15:00 83.9.170.*]

      Jako właściciel wysyłam dziś oficjalne pismo do operatora terminala z prośba o potwierdzenie tego faktu, jeśli jest to prawdą to popieram zdanie przedmówcy, że wszyscy agenci powinni gremialnie wypowiedziec umowy na uzytkowanie terminali, nie mam zamiaru odpowiadać finansowo za czyjeś błędy .   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 15:32 83.238.170.*]

      Skoro procedury firm rozliczających karty są takie same wszędzie, a agenci turystyczni (i inni) działają i pobierają należność kartami, to może warto byłby się dowiedzieć jak się zabezpieczają w innych krajach?   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-08 16:07 46.113.97.*]

        Normalnie, ta oplata jest przerzucana na klienta i stanowi jego strate. Ale sprobuj klientowi powiedziec zeby zaplacil +2%   odpowiedz »

        • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

          [2011-03-09 01:36 83.29.220.*]

          To można tylko podać jako "zniżka", bo ludzie nie kumają, że darmowy dla nich plastik, może podnosić cenę zakupów (kurde, tego w reklamach w TV nie mówią)   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 13:32 83.10.167.*]

      niezła sprawa :) nie dość że zabierają naszą prowizje to jeszcze pieniądze których de facto nie mamy - buhahaha   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 16:13 46.113.97.*]

      Jest jedno rozwiazanie. Klient musi doplacic + 3% za platnosc karte i tyle. Od razu okaze sie ze moga zrobic przelew. I tak sie zalatwia te sprawy tez na swiecie.   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 13:51 178.37.140.*]

      Witam,
      jestem właścicielem biura podróży, tendencja jest taka, że obecnie coraz więcej osób chętnie płaci kartami ze względu na dodatkowe ubezpieczenia, programy typu pay-back itp. Czy naprawdę żyjemy w kraju gdzie prawo jest tak złe? Rozumiem, że klient jest najważniejszy, ale przerażają mnie praktyki bezdusznego a przede wszystkim bezpodstawnego karania finansowo agentów, ceny wycieczek są abstrakcyjne w stosunku do naszych prowizji. Dlaczego mamy odpowiadać finansowo za upadki touroperatorów?   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 13:57 91.200.94.*]

      Wycofałem możliwość płacenia kartami w swoim biurze i innym też to radzę. Przy większych płatnościach klient robi przelew internetowy na komputerze w biurze. Najczęściej jednak wpłaca zaliczkę a dopłatę robi przelewem   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 20:11 83.24.5.*]

      powiem krótko, jedno wielkie bagno i nic więcej, gonić klientów płacących kartami , zapomnieliście dodać że bank ma czystą prowizję od płaconej kwoty i nie musi podpisywać umowy z touroperatorem, a stawki prowizji są piekielnie wysokie , w którym kraju europejskim są takie stawki ? żadnym, tylko Polska daje się tak doić   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 16:42 81.219.27.*]

      Bank obciążył nasze biuro, za Selectours'a. Klient otrzymał zwrot z naszej kasy, mimo ze wpłatę klienta przekazaliśmy w terminie do Selectours'a. Umowa na terminal jest nienegocjowalna i dopiero w takiej sytuacji widać skutki pewnych zapisów, a bank dyktuje warunki. Na naszą reklamacje bank utrzymał swoja decyzję. Na świecie płaci się kartami, a u nas się cofamy. Zastanawiam się nad procesem sądowym, ale ...
      Biuro Podróży, Łódź.   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 16:59 78.8.155.*]

      "z ewentualnym upustem np. 2% za ominięcie terminala" - kilka dni temu na stronach tur-info mogliśmy czytać o niezgodnych z umowami agencyjnymi zniżkach, rabatach czy upustach przyznawanych przez agentów, a tu sam Autor proponuje dawanie zniżek. Faux pas, Panie Autor! ;-)   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-08 23:56 93.105.69.*]

      Jednak ciemny jest ten naród. Prowadzicie działalność a nie wiecie o takiej podstawowej sprawie, że klient który zapłaci kartą i jest ona ubezpieczona dostaje gwarancję zwrotu pieniędzy gdy usługa nie dojdzie do skutku (i dlatego właśnie płaci za ubezpieczenie). Nie musi się użerać z żadnym sądem w razie upadku biura. Dla tego, który chce wyrzucić terminale mam radę - niech od razu zamknie biuro. Dlatego kolejni klienci przenoszą się na zakupy w sieci aby nie mieć problemów z noszeniem gotówki, przelewami itp. Ja osobiście przestałem kupować w pewnym sklepie komputerowym gdy zażyczyli sobie dopłatę 2% za płacenie kartą. Negocjujcie umowy z Polcardem lub wykupujcie jakieś ubezpieczenia to też Wam nic się nie stanie gdy zbankrutuje następne biuro. A jak nie to będziecie dawać kolejne zniżki aby klient tylko przyszedł.   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-09 01:35 83.29.220.*]

        A Ty jesteś naiwny! Płacąc kartą zmuszasz sprzedawcę do podniesienia ceny o ok. 2-3%. Ci normalni dadzą Ci zniżkę za płatność gotówką, a Ci lubiący prostotę i bycie dojonym przez banki pokażą figę z makiem. I tak banki zarobią, a Ty dopłacisz, żeby tylko gotówki nie mieć   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-09 10:33 83.7.252.*]

        kocham takie wpisy ;]   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-11 07:06 79.190.212.*]

        Gadasz bajki, nikt nie ubezpieczy bo już to sprawdzałam a agent jest bezbronny bo odpowiada za coś czego nie zrobił. Banki są potentatami a my pojedynczo nie mamy szans wymusić na nich traktowania nas jak partnerów w biznesie. Powiedz jaka różnica dla banku jest między transakcją za 100pln a za 100tysięcy? Żadna!!! tyle samo roboty wymaga kliknięcie transakcji za 100pln i za 100tysięcy!!! jak płacisz przelew za 100pln i za 100tysięcy to opłata jest taka sama bo transakcja jako taka - jest taka sama!!! pobieranie prawie 2% od kwoty - zamiast kwoty za transakcję jako taką jak jest przy przelewach - to jest zwykłe złodziejstwo naszej prowizji!!! Ciekawa jestem gdyby wszystkie biura nagle zrezygnowały z płatności kartą - JAKA BYŁABY REAKCJA BANKÓW???? Niech zgadnę??? Nagle zauważyłyby , że jesteśmy klientem i należy nas jednak docenić!!!!!   odpowiedz »

        • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

          [2011-03-11 11:56 83.238.170.*]

          To nie banki ale organizacje kartowe dyktują warunki i stawki prowizji - pośrednik ma z tego ułamek dla siebie. A pomysł ze zryczałtowaną stawką za usługę proponują zacząć od agentów turystycznych - niezależnie od wartości imprezy powiedzmy 100,00 zł.   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-15 22:06 92.206.84.*]

      Czytam Wasze wypowiedzi i zastanawiam się, dlaczego ludzie w Polsce są tak ograniczeni. Interes interesem, ale dlaczego agenci dają się tak kopać w tyłek. Jeśli organizator, do którego i tak trafiają pieniądze nie dają możliwości swoim klientom, płatności kartą kredytową, to mależy takich organizatorów pominąć w sprzedaży. To samo dotyczy prowizji. Organizatorzy wymagają od agentów wystawiania faktur na prowizję z VAT. Agent otrzymuje prowizję i płaci grzecznie do US należny VAT. Organizator z kolei, ma możliwość otrzymania zwrotu VAT z faktury wystawionej przez agenta. Czyli idioci dofinansowują organizatorów w wysokości 23 % z własnej prowizji. W normalnych krajach np. w Niemczech, prowizja od organizatorów jest wypłacana netto plus VAT. Agent odprowadza VAT do US i pozostaje mu cała prowizja netto. A co u Was? Popatrzcie na rozliczenia. To, że organizator ponosi odpowiedzialność za swoje produkty jest rzeczą naturylną, ale agenci, pracujący dla niego muszą mieć pewność, że nie zostaną za to ukarani. Wszystkie biura, które przyjmują płatności kartą kredytową są sami sobie winni, jak będą musieli dopłacać do plajty organizatora. Tycz kilka złotych przez kilka dni na koncie biura nikogo nie uszczęśliwi. Agenci muszą być dobrze opłacani za swoją pracę, a nie ponosić odpowiedzialności za przekrętasów.   odpowiedz »

    • Agencie może wyrzuć terminal?! 

      [2011-03-15 22:26 87.207.156.*]

      To prawda, my mamy prowizję od organizatora brutto i oddajemy VAT. a powinno być prowizja + VAT! Tak mamy u przewoźników.

      Co wy na to ?   odpowiedz »

      • Agencie może wyrzuć terminal?! 

        [2011-03-16 23:43 178.73.48.*]

        Nam wlasciciel terminala PEKAO zablokowal kwote pond 5 tys zł z tytulu reklamacji klienta (bankructwo touroperatora). Odwolanie tez nic nie dalo . Teraz zostala droga sadowa.   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-09 11:10 79.187.69.*]

      Już dawno wycofałem możliwość płacenia kartami.Nie zauważyłem żebym z tego powodu stracił chociaż jednego klienta.Klienci bardzo chętnie korzystają z przelewów internetowych wykonywanych w biurze.Jeżeli ktoś pozwala klientom płacić kartami to jego problem,zasady powinien znać.
      Tak że płacz teraz jest bez sensu.Płaćcie dalej idiotyczne prowizje,płaćcie za bankrutów,powodzenia. B.P."duże"   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-09 11:50 178.37.96.*]

        Gościu powtarzasz się :)
        Terminali nie mają biura na Ukrainie czy w Rosji bo tam ludzie przecież noszą grubą kasę po kieszeniach.
        Pozdrawiam   odpowiedz »

      • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

        [2011-03-10 10:40 83.30.123.*]

        ja nie mam terminala, jak ktoś pyta czy można płacić kartą to mówię, że niestety nie, idzie więc do bankomatu a resztę dopłaca przelewem. Jeszcze nie zdarzyło mi się, żeby ktoś zrezygnował z zakupu u mnie, bo nie mam terminala. Ostatnio zastanawiałam się nawet nad tym czy może nie unowocześnić się i nie wprowadzić płatności kartą, ale trochę odrzuciły mnie prowizje i opłata za terminal i też właśnie słyszałam, że w przypadku upadku touroperatora kasa jest ściągana od agenta z automatu tak więc ostatecznie zrezygnowałam. Mam koleżankę w dużym biurze touroperatorkim, które ma płątności kartą, ale też mają przykazane żeby kartą przyjmować w ostateczności.   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-09 11:31 83.22.143.*]

        odpowiedz »

    • Agencie może wyrzuć terminal?! 

      [2011-03-10 20:26 178.37.164.*]

      Nie rozróżniacie jednej rzeczy, ok namawianie klientów na to, żeby zrobili przelew albo poszli do bankomatu to jedno a drugie to fakt, że połowa z tych klientów ma typowe karty kredytowe, z których nie wypłaca się gotówki z bankomatu ani nie można zrobic przelewów, a jeśli można to odsetki zżerają. Więc tacy klienci mi osobiście uciekali i szli do konkurencji z terminalem. Ja narazie nie wywalę terminala , ok, nie afiszuję się z nim w biurze ale w ostatecznosci klient placi kartą gdy nie ma mozliwosci przelac ani wyplacic gotowki z takiej karty kredytowej, wiem jak to dziala, bo sama mam taka karte i z niej korzystam.   odpowiedz »

      • Agencie może wyrzuć terminal?! 

        [2011-03-10 21:01 195.69.80.*]

        Większośc banków wprowadziła już bezpłatne przelewy z kredytówki   odpowiedz »

        • Agencie może wyrzuć terminal?! 

          [2011-03-11 11:47 83.238.170.*]

          Jeśli masz konto podpięte do karty, a nie darmową kartę luzem - takich jest większość.   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-11 07:11 79.190.212.*]

      zapominacie kochani przy tych dywagacjach o jednym!!!! o VAT !!!! my płacimy VAT od prowizji bez względu na to czy klient płacił kartą czy gotówką!!! a kwotę , którą potrąca nam bank mamy bez VAT!!! więc nie możemy go sobie odliczyć!!!! bank nie musi płacić VAT za naszą prowizję a my w zębach odprowadzamy 23% chociaż tych pieniędzy nie dostaliśmy, odlicza się tylko dochodowy a nie VAT!!! Banki nawet VAT nie muszą płacić - takie mają układy na górze- a my na dole płacimy VAT od kwoty, której nie dostaliśmy!!!!   odpowiedz »

    • Agent traci, bo klient jest ważniejszy? 

      [2011-03-11 16:12 194.187.145.*]

      Być może nie byłoby problemu gdyby przelew kartą przez terminal kosztował np od 10000 zl 30 a nie 200 złotych, z czego w Polsce zostaje o.1m %. Karmimy wynalazców kart typu Visa master i innych , banki ubezpieczają właścicieli kart za pieniądze dzierżawców terminali.Ludzie płacący gotówką są obarczani kosztami przesyłu pieniędzy przez termin ponieważ nie ma różnicy w cenach przy płaceniu kartą lub gotówką. Koszt płacenia kartami płaci całe społeczeństwo , wszystkie artykuły i usługi można byłoby sprzedawać o 2 % taniej. Byliśmy narodem frajerów do dojenia i pozostaniemy nimi.   odpowiedz »

    • prośba o info od agentów którzy dostali 

      [2011-06-01 13:32 91.208.150.*]

      obciążenie chargeback z tytułu upadku organizatora, czy występowali juz na drogę sądową ?   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję