TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

10 przykazań konsumenta na wakacjach

Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jak zaplanować urlop idealny. Oto praktyczne wskazówki w formie 10 konsumenckich przykazań.


1. Trafiłeś na "gorącą ofertę" - dokonaj chłodnej oceny
Krytycznie przeczytaj umowę zanim ją podpiszesz. Zwróć uwagę na informacje tzw. drobnym drukiem, które są często bardzo istotne (np. dotyczą opłat dodatkowych). Umowę zawsze wyraźnie zatwierdź a jej egzemplarz zachowaj (w formie pisemnej lub na nośniku elektronicznym).

2. Nie kupuj kota w worku…
Nie sugeruj się wyłącznie kolorowymi zdjęciami w katalogach turystycznych. Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i hotelu (zdjęcia satelitarne, np. w Google Earth). Może się okazać, że opis "blisko plaży" jest daleki od rzeczywistości i oznacza codzienną kilkukilometrową wędrówkę.

3. Umiesz liczyć… nie licz (na) gwiazdki
3*** na Cyprze nie muszą być równe 3*** w Hiszpanii. Standard hotelu określany jest według przepisów lokalnych, dlatego różni się między regionami świata. W popularnych wśród turystów krajach arabskich (Egipcie, Tunezji, Maroku) oraz w Grecji 3*** oznaczają zwykle skromny standard (odpowiednik 2** w porównaniu do większości hoteli europejskich). Warto o tym pamiętać wykupując zakwaterowanie w jednym z wymienionych krajów.

4. Weź po lupę All inclusive
Jeśli wybierasz opcję All inclusive (ang.: wszystko w cenie), dowiedz się, co zawiera. W niektórych hotelach są to 3 główne posiłki dziennie plus drobne przekąski w ciągu dnia i jedynie lokalne napoje (np. 22%-wódka i słodkie napoje z koncentratu), a w innych opcja All inclusive może zawierać też markowe alkohole międzynarodowe i świeżo wyciskane soki. Upewnij się, za co płacisz.

5. Nie bój się last minute
Last minute jest pełnowartościową ofertą, czyli kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, mamy prawo do wszelkich świadczeń i standardu z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute masz prawo do jej reklamacji tak, jak każdej innej.
Biura podróży sprzedają zwykle wycieczki w ofercie last minute z kliku powodów:
- zostało zaledwie kilka ostatnich miejsc;
- biuro zarezerwowało zbyt wiele miejsc w hotelu i nie udało mu się sprzedać wszystkich po standardowej cenie;
- zainteresowanie klientów wycieczkami nieoczekiwanie spadło z różnych powodów (np. recesja w gospodarce), a biuro chcąc zmniejszyć straty spowodowane brakiem sprzedaży w ogóle, woli odzyskać chociaż część poniesionych kosztów i sprzedaje wycieczki po zaniżonych cenach, często ze stratą dla siebie.

6. Pamiętaj, że… ubezpieczenie ma znaczenie
Wybierając ubezpieczenie turystyczne, dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie nie pokrywa np. kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych (do takich zalicza się np. nurkowanie, surfing, rafting). Jeśli udajesz się na wakacje do jednego z krajów Unii Europejskiej, większości ich terytoriów zamorskich, a także Norwegii, Szwajcarii, Islandii lub Księstwa Lichtensteinu wystąp o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, która zapewni Ci bezpłatną opiekę lekarską w razie nagłych wypadków. Ma ona ograniczony zakres, dlatego warto też wykupić dodatkowe, prywatne ubezpieczenie. Jeśli wynajmujesz auto za granicą, sprawdź, czy jest ono objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie stłuczki ubezpieczyciel nie pokrywa 100% kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część.

7. Zważ (na) bagaż
Dowiedz się o dopuszczalny limit kilogramów (zwykle jest to 15-20 kg na osobę). Do bagażu podręcznego, nie pakuj: nożyczek, pilniczka i innych ostrych przedmiotów ani żadnych płynów, maści (napojów, perfum, balsamów) o pojemności powyżej 100 ml. Odnosi się to również do żywności, jak np. jogurty czy serki homogenizowane. Oznacz bagaż, zwłaszcza główny, umieszczając na nim przywieszki lub naklejki ze swoim telefonem (pamiętaj o numerze kierunkowym kraju "+48 "), nazwiskiem i adresem. Odbierając bagaż, sprawdź, czy nie jest on uszkodzony i niczego w nim nie brakuje. W razie zniszczenia lub opóźnienia bagażu - będąc jeszcze na lotnisku - wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię, a następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu.

8. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania
Nigdy nie przyjmuj do przewozu rzeczy należących do innych osób. Zdarza się, że w ten sposób ktoś chce dokonać przemytu, a w razie kontroli Ty poniesiesz konsekwencje prawne.

9. Egzekwuj śmiało swoje prawa, gdy coś idzie nie tak
W razie opóźnienia czy odwołania lotu linie lotnicze zobowiązane są do udzielenia Ci informacji i opieki (bezpłatnych napojów, posiłków, a nawet zakwaterowania w sytuacji, gdy musisz oczekiwać na lot przez noc lub dłużej). Gdy standard pokoju hotelowego był inny niż w ofercie (np. brak klimatyzacji, duża odległość od plaży, hałas, itp.) złóż reklamację u organizatora wycieczki korzystając z tzw. Tabeli Frankfurckiej. Chociaż nie jest to formalny dokument, pomaga określić, o ile procent można byłoby obniżyć cenę za poszczególne niedogodności. Na potwierdzenie swoich roszczeń warto mieć dowody: zdjęcia zrobione na miejscu, potwierdzenia od rezydenta etc.

10. Telefony kontaktowe miej pod ręką
Zanotuj nazwisko i numer telefonu rezydenta Twojego biura podróży. Dane kontaktowe do konsulatu lub ambasady polskiej w danym kraju także warto wziąć ze sobą.

SOS w razie problemów. Kiedy wakacje okazały się być nie do końca idealne… w dochodzeniu roszczeń pomogą zwłaszcza:
- Europejskie Centrum Konsumenckie: gdy zagraniczne biuro podróży lub przewoźnik nie odpowie na reklamację, a linie lotnicze zagubią lub opóźnią bagaż;
- Urząd Lotnictwa Cywilnego: gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład;- Wojewódzki Urząd Marszałkowski: skontroluje biuro podróży, które nie odpowiedziało na reklamację dłużej niż 30 dni;
- rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski): pomoże w przypadku sporu z biurem podróży zarejestrowanym w Polsce.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję