TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jakie wydatki poniosły polskie miasta na promocję w 2015 roku?

Poniżej udostępniamy raport dotyczący wydatkowania środków pieniężnych na promocję miast i regionów.


"Miasta mają wciąż ogromny problem z precyzyjnym - i co ważne realnym - określeniem celów promocyjnych, co później często prowadzi do niezrozumienia i wielu problemów związanych z oceną efektywności prowadzonych działań promocyjnych" - zauważa Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego i autor corocznego analizy wydatków promocyjnych polskich miast. "Jeśli prezydent, przekonując radnych do zapisania w budżecie wyższej kwoty na promocję, enigmatycznie argumentując, że miasto musi się promować (a to akurat nie podlega żadnej dyskusji), to w głowach większości radnych rysują się wielkie kampanie w ogólnopolskich mediach, a w konsekwencji tysiące nowych turystów i inwestorów napływających do miasta. Jeśli prowadzone działania promocyjne takich efektów nie przynoszą, radni czują się oszukani i twierdzą, że pieniądze zostały zmarnotrawione, a tym ograniczają wysokość budżetów promocyjnych na kolejne lata" - wyjaśnia ekspert.

Z raportu wydatków promocyjnych polskich miast, w którym zostało przeanalizowanych 47 miejskich budżetów promocyjnych, wynika, że wiele miast znaczną część swoich wydatków przeznacza na promocję poprzez sport i wydarzenia kulturalno-rozrywkowe, a także gadżety i wydawnictwa promocyjne.

Poniżej informacje o budżecie promocyjnym największych polskich miast:

Warszawa

  • Budżet 2015: 15 mln zł (promocja krajowa), 2,7 mln zł (promocja zagraniczna)

Najdroższe działania:
*Udział w wystawach, targach, imprezach, zakup reklam w mediach oraz materiałów promocyjnych.
  • Kampania w CNN i Euronews zachęcająca do odwiedzin Warszawy na święta BN i Nowy Rok (ok. 2,5 mln zł),
  • Kampania "Porządek zaczyna się tu", zachęcająca do sortowania śmieci w domu,
  • Kampania "Bez PITu PITU", zachęcająca do płacenia podatków w Warszawie


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 17,4 mln zł (promocja krakowa), 1,5 mln zł (promocja zagraniczna).

    Gdańsk

    Budżet 2015: 7,8 mln zł.

    Najdroższe działania:
  • Projekt Gdańsk - Światowa Stolica Bursztynu - 400 tys. zł,
  • Organizacja i promocja konferencji Blog Forum Gdańsk 2015 - 380 tys. zł,
  • Projekt Gdańsk. Miasto od Nowa (w związku z 70. rocznicą Powrotu Gdańska do Rzeczpospolitej) - 200 tys. zł


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 9,7 mln zł.

    Kraków

    Budżet 2015: 6,3 mln zł

    Najdroższe działania:
  • Działania promocyjne związane ze Światowymi Dniami Młodzieży - 1,3 mln zł,
  • Kampania Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa - 0,5 mln zł,
  • Kampania podatkowa - 0,3 mln zł


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 7,1 mln. zł.

    Poznań

    Budżet 2015: 6,3 mln zł.

    Najdroższe działania:
  • Projekt "Szacun dla zawodowców" - promocja szkolnictwa zawodowego - 650 tys. zł.
  • Wings for Life Worlds Run - 360 tys. zł,
  • Międzynarodowy Festiwal Rzeźb Lodowych - 200 tys. zł


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 5 mln zł.

    Szczecin

    *Budżet 2015: ok. 10 mln zł

    Najdroższe działania:
  • Baltic Tall Ships Regatta 2015.
  • Międzynarodowy Festiwal Sztucznych Ogni "Pyromagic 2015".
  • Kampania społeczna Ambasador - Szczecin z całego serca polecam.


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: ok. 8 mln zł (ok. 2,5 mln zł - szczecińska agencja artystyczna, ok. 500 tys. zł. - działania turystyczne, ok. 400 tys. zł - na komunikację społeczną, miasto zaplanowało także wydatki związane z promocją przez sport - ok. 4 mln zł oraz na projekty tj. oraz w sumie kilkaset tysięcy na projekt tj. invest in szczecin, akademci szczecin czy eco szczecin).

    Wrocław

    Budżet 2015: 8 mln zł

    Najdroższe działania: 
  • Europa na Widelcu - 700 tys. zł.
  • Wrocławski festiwal krasnoludków - 200 tys. zł.
  • Międzynarodowy Festiwal Kryminału- 500 tys. zł


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 10 mln zł.

    Toruń

    Budżet 2015: 12,1 mln zł.

    Najdroższe działania:
  • Umowa na promocję w liniach lotniczych Ryanair (wspólnie z Samorządem Województwa i Bydgoszczą),
  • Koncert letni na Motoarenie w ramach trasy Lata Zet i Dwójki,
  • Kampania billboardowa


  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: 12,7 mln zł.

    Katowice

    Budżet 2015: ok. 13 mln zł.

    Najdroższe działania:
  • Europejski Kongres Gospodarczy,
  • "Forum Prawo dla Wolności i Rozwoju".
  • Projekt społeczno-kulturalny pt. "7 miliardów Innych

  • Wysokość budżetu promocyjnego zaplanowanego na 2016 rok: ok. 11 mln zł. 

    Raport przygotował: Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego i autor wielu książek poświęconych marketingowi terytorialnemu, komunikacji marketingowej i personal brandingowi.




    Komentarze

    (kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

    (akceptacja regulaminu)


    Tagi:
    wydatki polskich miast na promocję statystyki warszawa kraków wrocław katowice szczecin toruń




    Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
      Akceptuję