Hotelarzu pilnuj swoich gwiazdek
Data wys³ania: 2012-06-27 10:48 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualno¶æ: Niedawno g³o¶no by³o o kontrolach sanepidu przeprowadzonych w tysi±cach polskich lokali gastronomicznych. Tym razem pod lupê Inspektoratu trafi³y hotele. Impulsem do skontrolowania kilkuset obiektów hotelarskich by³y niepokoj±ce informacje p³yn±ce od konsumentów na temat warunków panuj±cych w obiektach nieadekwatnych do kategoryzacji, któr± pos³uguj± siê hotele.
Inspekcja Handlowa przeprowadzona w najwiêkszych miastach Polski wykaza³a wiele uchybieñ w prowadzeniu us³ug hotelarskich - tym razem znaczna czê¶æ nieprawid³owo¶ci by³a zwi±zana z myl±cymi oznaczeniami. Inspektorzy przeprowadzili kontrole w 77 obiektach w Poznaniu, Szczecinie, £odzi Warszawie i Krakowie, a¿ w 42 przypadkach stwierdzono nieprawid³owe pos³ugiwanie siê systemem gwiazdek.
Jak wynika z raportu Inspektoratu w b³±d swoich klientów wprowadzaj± równie¿ hotele o podwy¿szonym standardzie. W przypadku hoteli piêciogwiazdkowych najwiêkszym problemem by³ brak luksusowego wyposa¿enia, na podstawie którego obiekt otrzyma³ wiêcej gwiazdek. Na osiem skontrolowanych tego typu hoteli w Szczecinie inspektorzy stwierdzili uchybienia w jednym przypadku.
Po jednym przypadku mylnego nazewnictwa obiektu, niedostosowanego do rzeczywistego standardu inspektorzy wykryli w Poznaniu, Warszawie i Szczecinie. W tym pierwszym w³a¶ciciel u¿ywa³ nazwy "motel" mimo, i¿ jego obiekt zosta³ zakwalifikowany jako pensjonat. Takie wprowadzanie w b³±d klientów to czêsta próba zachêcenia konsumentów do skorzystania z us³ug ich obiektu, zw³aszcza je¶li w pobli¿u czai siê konkurencja.
Innym powodem mylnej kategoryzacji obiektu jest czêsto jego lokalizacja. W tym przypadku w³a¶ciciele decyduj± siê nawet na odjêcie sobie jednej gwiazdki, czy zmianê nazwy z hotelu na motel. Osoby podró¿uj±ce, chc±ce zatrzymaæ siê tylko na jedn± noc chêtniej wybior± obiekt nieskategoryzowany, gwiazdki oznaczaj± wiêksze koszty.
Pozosta³e nieprawid³owo¶ci dotyczy³y braku podstawowych informacji w obiekcie jak cennika, czy przystosowania obiektu do potrzeb osób niepe³nosprawnych.
Regulacje i wymaganie, którym musz± sprostaæ hotele chc±c zakwalifikowaæ siê do po¿±danej kategorii okre¶la rozporz±dzenie ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2004 w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których ¶wiadczone s± us³ugi hotelarskie (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 22, poz. 169). Zgodnie z ustaw± z 29 sierpnia 1997 r. o us³ugach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268) takiego zaszeregowania dokonuje marsza³ek województwa, w³a¶ciwy ze wzglêdu na miejsce po³o¿enia obiektu hotelarskiego.
Obiekty hotelarskie pod lup± [2012-06-27 10:48 83.238.170.*] Aktualne wymagania kategoryzacyjne: Dz.U.2011.259.1553. O 'luksusowym wyposa¿eniu' w 5* nie ma tam s³owa - wymagania s± prawie wy³±cznie techniczne i ³atwo mierzalne. Inspekcja Handlowa mog³aby siê lepiej zabraæ za te wszystkie 'wotele' 'otele' i 'us³ugi HOTELarskie' oraz o¶rodki szkoleniowo-wypoczynkowo-rekreacyjne itp, które wszêdzie, poza oficjalnym szyldem, u¿ywaj± nazwy 'hotel', np. w internecie i portalach rezerwacyjnych. odpowiedz »
Obiekty hotelarskie pod lup± [2013-07-17 21:50 178.181.157.*] odpowiedz »
Obiekty hotelarskie pod lup± [2013-07-17 21:51 178.181.157.*] Jestem ciekaw gdzie ta inspekcja znalazla osiem hotelu pieciogwiazdkowych w Szczecinie... odpowiedz »
|