TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Przewoźnicy zapłacą odszkodowania także w przypadku problemów technicznych

Data wysłania: 2015-09-18 10:12 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Nawet w przypadku odwołania lotu z powodu nieprzewidzianych problemów technicznych przewoźnik lotniczy także jest zobowiązany do wypłaty pasażerom odszkodowania - tak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 września 2015 r.

Sprawa dotyczyła pasażerki linii KLM, która leciała z Quito do Amsterdamu. Na skutek problemów technicznych samolot wylądował w Amsterdamie z 29-godzinnym opóźnieniem.

Powódka żądała odszkodowania w wysokości 600 euro, tytułem opóźnienia. KLM powoływał się na wyjątek przewidziany w art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 w przypadku zaistnienia "nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków". Sąd rejonowy w Amsterdamie, przed którym toczy się postępowanie, zapytał sędziów ETS o wykładnię unijnych przepisów z zakresu "nadzwyczajnych okoliczności", zwalniających przewoźnika ze spoczywającego na nim obowiązku odszkodowania.

ETS uznał jednak, że w ramach działalności przewoźnika lotniczego niespodziewane awarie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego, jako że przewoźnik ten jest stale narażony na tego typu niespodziewane problemy techniczne. "Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 należy interpretować w ten sposób, że problem techniczny taki jak ten w postępowaniu głównym, który wystąpił niespodziewanie i nie jest następstwem nieprawidłowej obsługi technicznej, ani nie został wykryty podczas wykonywania regularnej kontroli, nie mieści się w pojęciu "nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tego przepisu" - orzekli sędziowie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Z pełną treścią orzeczenia w sprawie Corina van der Lans przeciwko KLM można zapoznać się pod adresem curia.europa.eu

    • Usterka to nie nadzwyczajna okoliczność 

      [2015-09-18 10:12 77.252.178.*]

      Ostatnio bardzo częstym wykrętem jest "do silnika wpadł ptak"...   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję