TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Transport

Linie lotnicze narzekają na brak pilotów. A będzie coraz gor

Data wysłania: 2007-05-02 23:45 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Linie lotnicze z całego świata zamówiły setki nowych samolotów, ponieważ uruchamiają nowe połączenia. Jednak zaczyna brakować załóg do ich obsługi. Dlatego też firmy zaczynają podbierać sobie pilotów.

Centralwings, polski tani przewoźnik zamierza do 2010 roku zatrudnić 120 pilotów, Lufthansa poszukuje 360 osób, natomiast irlandzki Ryanair w ciągu pięciu lat będzie potrzebował ich aż 1,5 tys. Jeszcze większe zapotrzebowanie zgłaszają linie azjatyckie. Chiński zarząd lotnictwa cywilnego ogłosił w 2004 roku, że w ciągu sześciu lat zatrudnionych zostanie dodatkowych 12 tys. pilotów. Problemy z kadrą mają również Indie i Japonia, gdzie podniesiono nawet wiek emerytalny pilotów do 65 lat, aby w ten sposób zapobiec ich odchodzeniu w stan spoczynku.

Roberto Kobeh González, prezes Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego zaznaczył - W ciągu najbliższych 20 lat na niebie przybędzie około 10 tys. samolotów. Dlatego obawiam się o kadry, bo potrzebujemy doświadczonych pilotów do kierowania tymi maszynami.

Potrzebni są również kontrolerzy ruchu lotniczego, którzy muszą mówić płynnie po angielsku.

Jednego samolotu pasażerskiego nie obsługuje dwóch pilotów. Gideon Ewers, rzecznik Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Pilotów Liniowych IFALPA wyjaśnia - Aby efektywnie wykorzystywać samoloty długodystansowe, trzeba mieć przynajmniej 20 pilotów do każdego z nich. Nic więc dziwnego, że linie w oczekiwaniu na dostawy nowych samolotów już teraz gorączkowo szukają pracowników.

Henryk Krasowski z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który zajmował się badaniami rynku pracy pilotów tłumaczy - Niedobór pilotów ma kilka przyczyn: wzrost liczby połączeń, brak odpowiedniej liczby szkół lotniczych i odchodzenie starych pilotów na emerytury.

Brak wystarczającej kadry, eksperci tłumaczą jeszcze jednym aspektem. Po zamachach na przewozy pasażerskie na pewien czas się zmniejszyły. Dlatego też linie redukowały personel. Zwolnieni wówczas piloci nie mogą wrócić do zawodu, ponieważ ich licencje straciły ważność z powodu braku "wylatanych" godzin. Kryzys na rynku lotniczym trwał trzy lata. W czerwcu 2004 roku przewoźnicy powrócili do poziomu sprzed zamachów i od tamtego czasu rynek cały czas rośnie. W 2005 roku z polskich portów lotniczych skorzystało 11,5 mln pasażerów, natomiast w bieżącym roku ma być ich 16,5 mln. ULC szacuje, że w 2030 roku liczba pasażerów wzrośnie do 63,7 mln.

Linie lotnicze zajęły się rozwijaniem własnych ośrodków szkoleniowych, w których kształcą pilotów, a dodatkowo szukają załóg za granicą. Andrzej Gorzelak, pilot PLL LOT i egzaminator Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej Urzędu Lotnictwa Cywilnego przyznał - Polscy piloci mają dobrą opinię na świecie i chętnie są zatrudniani przez przewoźników z innych krajów. O poziomie wyszkolenia pilotów, a także umiejętnościach kadry technicznej świadczy choćby to, że od 1987 r., kiedy w Lesie Kabackim rozbił się samolot pasażerski typu IŁ 62, nie było w polskim lotnictwie pasażerskim katastrofy. Jestem z tego dumny.

Opinię tą potwierdza Mieczysław Górak, dyrektor Ośrodka Kształcenia Lotniczego przy Politechnice Rzeszowskiej, która jako jedyna państwowa uczelnia kształci pilotów komunikacyjnych z tytułem magistra. Zaznacza - Nasi absolwenci latają m.in. w Norwegii, Irlandii, Kanadzie, Indiach, RPA, Wietnamie i Singapurze.

Politechnika Rzeszowska każdego roku wypuszcza na rynek 15 pilotów. Wyszkolenie każdego z nich kosztuje od 240 do 270 tys. zł. Koszt w całości pokrywany jest z budżetu państwa. Uczelnia nie prowadzi płatnych studiów dla kandydatów na pilotów.

Aby pilotować samolot, nie trzeba być magistrem, dlatego też w Polsce powstają prywatne firmy, które oferują osobom posiadającym wykształcenie średnie zdobycie licencji zawodowej. Jednak zdobycie uprawnień, które umożliwiają kierowanie samolotem pasażerskim trwa zazwyczaj kilka lat.

W Polsce istnieje około 50 ośrodków szkolenia lotniczego, aeroklubowych i prywatnych. Jednak najczęściej można w nich zdobyć tylko licencję na awionetki. Aby zostać pilotem liniowym, należy zdobyć dodatkowe umiejętności, między innymi pilotowanie samolotów wielosilnikowych oraz latanie według przyrządów, kiedy nie widać ziemi. W ten sposób przygotowane osoby mogą rozpocząć szkolenie dla pilotów liniowych. Jednak zanim nimi zostaną, przez kilka miesięcy będą musieli poznawać teorię, kilka tygodni spędzić na symulatorach oraz wylatać kilkaset godzin jako kapitan mniejszego samolotu oraz kilka lotów w roli obserwatora.

Katarzyna Krasnodębska, rzecznik prasowy ULC zaznacza - W tej chwili żadna ze szkół w Polsce nie umożliwia zdobycia pełnych uprawnień na duże samoloty. Z prywatnych firm tylko przewoźnik PrimaChapter, polska linia czarterowa, prowadzi szkolenia teoretyczne, ale i tak kandydat musi się szkolić praktycznie na symulatorze lotu w zagranicznym ośrodku.

Z powodu dużego zapotrzebowania, swój własny ośrodek szkoleniowy w Warszawie otworzy we wrześniu bieżącego roku Centralwings. Tomasz Balcerzak, dyrektor operacyjny w Centralwings zaznaczył - Do przeszkolenia mamy 300 osób z własnego personelu, a dodatkowo będziemy organizować kursy komercyjne.

Politechnika Rzeszowska również chce szkolić więcej pilotów oraz mechaników samolotowych. Uczelnia wystąpiła już o grant z Unii Europejskiej. Tadeusz Markowski, prorektor PR wyjaśnił - Zabiegamy o ponad 30 mln zł. Za unijne pieniądze oraz fundusze politechniki rozbudowana ma zostać infrastruktura lotniskowa, a także dokupione samoloty. Mieczysław Górak, dyrektor rzeszowskiego Ośrodka Kształcenia Lotniczego planuje, że do 2009 roku uda mu się zdobyć 7 - 9 nowych, małych maszyn szkoleniowych. Jednak nie chciał ujawnić, o ile osób planuje zwiększyć liczbę studentów.

Obecnie Centralwings zatrudnia pilotów ze Szwecji i z Danii. Tomasz Balcerzak, dyrektor operacyjny przyznał - Linie zaczynają między sobą ostro konkurować o pracownika. Dodatkowo pilotów z rynku pracy zabierają nam firmy agrolotnicze, szkoły pilotażu czy powietrzne taksówki. Już teraz zdarza się nam szukać pilotów za granicą.

Jakub Mielniczuk z biura prasowego LOT przyznał - Znalezienie kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami jest trudniejsze niż cztery czy pięć lat temu.

Polscy przewoźnicy przegrywają przede wszystkim z powodu płacy, jaką oferują polskim pilotom zagraniczne linie. W Polsce pilot na trasach krajowych zarabia około 4-6 tys. zł netto, a na liniach transatlantyckich około 20 tys. netto. Natomiast Ryanair płaci około 6 tys. euro na rękę, a oferty z Indii są jeszcze bardziej atrakcyjne.

Przewoźnicy, aby skusić kandydatów na pilotów, oferują skredytowanie szkolenia. Jest to dużą zachęta, ponieważ ceny kursów są bardzo wysokie. Dorota Szostek z agencji medialnej Eficom, która jest reprezentantem Lufthansy szukającym w Polsce adeptów pilotażu przyznaje - Od 120 do nawet 200 tys. euro.

Linie lotnicze najbardziej boją się otwarcia nieba nad Atlantykiem, co ma nastąpić w marcu przyszłego roku. Wówczas każdy przewoźnik będzie mógł uruchamiać połączenia transatlantyckie, które obecnie są licencjonowane. Według operatorów większość pilotów będzie poszukiwała intratnych kontraktów na trasach pomiędzy Europą, a Ameryką, natomiast nie będzie osób obsługujących linie lokalne.

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2007-05-02 23:45 84.40.195.*]

      Panowie coś drgneło! Piloci dostaną dobrą pracę , ale co ze źródłem wojskowym tam tez jest trochę dobrych pilotów!   odpowiedz »

      • Pilot - zawód poszukiwany 

        [2007-05-03 22:12 87.204.81.*]

        oni sa niereformowalni spoko   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2007-10-05 17:36 80.48.192.*]

      tak malo 4 6 tys dolarow lodszie zwsriowaliscie   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2007-10-23 21:14 83.17.121.*]

      drodzy kochani ja bardzo chce zostac pilotem liniowym ale niewiem czy sie dostane jezeli ktos by mi pomugl zostac pilotem to z mila checiom zostane   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2008-02-13 15:28 79.185.28.*]

      jesto durzo maszyn i zaruwno durzo pilotów lecz nie powini podnosić wieku emertalnego do 65 lat ztarszy kapitan wienksza widza im człowiek starszy tym wiencej wiedzy uieka iwenksze zagrorzenie dla pasarzerów   odpowiedz »

      • Pilot - zawód poszukiwany 

        [2012-12-17 19:47 95.160.111.*]

        najpierw naucz się Polskiego:-)   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2008-03-04 10:34 86.13.204.*]

      Skoro linie lotnicze narzekają na brak pilotów, to morze porostu niech sie dogadają miedzy sobą. Niech naprzykład zaczną stosować programy sponsorowanych szkoleń. Na zasadzie "ok - my cie wyszkolimy ale ty będziesz dla nas harował przez nasępnych .... lat" . A to z prostej przyczyny. Jeżeli szkolenia są tak piekielnie drogie to kto morze sobie na nie pozwolić?   odpowiedz »

      • Pilot - zawód poszukiwany 

        [2011-08-01 23:53 195.206.228.*]

        kolego, ile błędów ortograficznych? Najpierw musisz się nauczyć języka polskiego   odpowiedz »

        • Pilot - zawód poszukiwany 

          [2011-08-15 16:42 83.10.132.*]

          Marzę o zawodzie pilota i chciałabym dowiedzieć się, gdzie iść dalej. Obecnie chodzę do LO za rok matura i zastanawiam się, jakie przedmioty wziąć. Potrzebuje pomocy pilota, lub osoby, która jest studentem w szkole lotniczej. Proszę o pomoc: karolina151713@onet.pl   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2008-03-30 12:10 83.15.102.*]

      Nazywam sie Marcin Machalski i pochodzę z Sosnowca niedaleko Katowic. Bardzo chciałbym zostać pilotem samolotów pasażerskich!mam obecnie 25lat i nie wiem czy w moim wieku jest to jeszcze możliwe. Jestem w stanie podjąć naukę w szkole która zagwarantuje mi później stabilna prace jako pilot.   odpowiedz »

      • Pilot - zawód poszukiwany 

        [2008-07-09 19:08 83.11.48.*]

        napewno nie w tym wieku, jakbys zaczal teraz to bys skonczyl szkolenia kolo 30, dopiero potem usiadlbys po prawej stronie kapitana. oczywiscie odpowiednia ilosc idealnych podejsc itd daleka droga ale przyznaje ze moje marzenia sa podobne   odpowiedz »

    • Odpowiedzi: 

      [2008-08-18 16:49 83.22.162.*]

      A tu są tylko Panowie??
      nie zapominajcie,że są też kobiety,które asą pilotami,a j asie właśnie uczę na pilota i ni enarzekam:) pozdrowienia..   odpowiedz »

      • Odpowiedzi: 

        [2009-03-12 09:08 79.188.203.*]

        Witam koleżankę, która wypowiadała się na forum. Jestem również dziewczyną zainteresowaną licencją Jesteś już po szkoleniu czy w trakcie? Powiedz mi koleżanko czy miałaś wcześniej wylatane jakieś godziny? Jakie trzeba spełniać warunki do tego żeby zostać pilotem liniowym. Proszę Cię o chwilę fatygi i odpisanie. Z góry dziękuję!   odpowiedz »

        • atpl (frozen) 

          [2009-06-27 00:04 213.227.72.*]

          zrobic pplcaly potem teorie atpl /zdac;mr ifr vfr i juz blisko ! i dolozyc alteona na koncu w czechach albo w angli na np.b-737 koszt 180 tys.czas od 1.5 do 3 lat/ ( w skrucie szybko piszac) prywatnie zrobic !! oplaca sie naprawde mowie wam   odpowiedz »

          • atpl (frozen) 

            [2009-11-07 17:04 83.16.89.*]

            Lataj w Miami, USA!! Dowiedz się więcej!! www.latajwusa.pl   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2008-08-29 23:09 78.16.33.*]

      A ja mam skończone 36 lat i też chciałbym się uczyć... Co sądzicie(pytanie do prawdziwych pilotów z doświadzeniem) - WARTO?
      Czy jeszcze do czegoś zdąże dojść?   odpowiedz »

      • Pilot - zawód poszukiwany 

        [2012-12-17 20:46 89.73.34.*]

        pilota na liniowke nie zrobisz w polskiej szkole bo nie ma szkolen na atpl tylko cpl .wiec zostaje prywatny runwaj w warszawie /przy dobrych wiaterach mozna ta szkole na licencje atpl ogarnac w 2.5 roku jzk sie pouczysz no i kasa bo koszt to okolo 170 tys /polska nie oferuje w szkolach norpalnych licencji atpl .mozna zrobic cpl a potem do angli na altheona 72 na dany tym samolotu np.b 737-800 lb air bus   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2008-10-15 21:57 77.242.225.*]

      Chciałbym być pilotem samolotów pasażerskich,to moje hobby.Obserwuje samoloty z lornetki,wogóle interesuje mnie ten zawód.Kocham samioloty pasażerskie,najbardziej czterosilnikowe np:747,a340,a380 są to samoloty które mnie najbardziej interesują choć lubię dwusilnikowe np:737, 757, 767, 777, 787, a318, a319, a320, a330, a340, a380. Te samoloty są nowoczesne choć nie wymieniłem wszystkich spośrót samolotów pasażerskich,są to dla mnie najlepsze samoloty.Nie wiem czy będę nadawał się na pilota.Mam 13 lat,jeźdże rowerem i myślę ,że to mój samolot,jadę bardzo szybko i to super uczucie,szkoda ,że rower nie unosi się w przestworza.Leciałem samolotem 10 razy.Szkoda,że nie jestem starszy.Podobno tródne te testy które trzeba przejść na pilota.Dziękuję.   odpowiedz »

      • Pilot - zawód poszukiwany 

        [2012-12-17 20:51 89.73.34.*]

        musisz zrobic licencje turystyczna /potem zawodowa ,po drodze ifr/vfr/me/potem cpl i na koncu atpl /zbieraj kase i wal do runweya w warszawie bo tylko to u nich zrobisz .polskie szkoly nie robia atpl bo nasz kraj to ciemnota/ mam kolege ktury lata w american airliners i ma 24 lata i tam zrobil atpl (lata na 767) /pozdrawiam   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2009-01-08 18:53 92.72.122.*]

      jestem milosnikiem latania i interesuje mnie szkolenie lotnicze,moga byc linie azjatyckie finansujace szkolenie   odpowiedz »

    • Linie lotnicze narzekają na brak pilotów. A będzie coraz gor 

      [2012-12-17 20:59 89.73.34.*]

      w polsce nie mozna zrobic licencji atpl tylko cpl /robi to szkola w warszawie runway od zera do atpl /koszt 170 tys .zl/w polsce zrobisz cpl licencje ale i tak musisz zrobic w angli symulator 72 godziny (altheon) na dany model boeinga albo air busa. mozna zrobic w runweyu to wszystko w 2,5 roku /biezcie kredyty i walcie do rynweya bo szkoda czasu .polska to ociemnialy kraj a w locie lataja stare dziatki w okularach.mam kolege ktury ma 24 lata i pracuje jako pilot liniowy w american airliners na 757 boeingu/pozdrawiam zapalencow na liniowke za nim bedziecie chcieli sie uczyc na atpl to instalujcie flight simulatora na compie i zobaczcie jak to sie je wszystko na danym samolocie z pelnym podejsciem do ladowania i procedurami startu i chec lista itp /potem ocenicie .jak na simie wytrzymacie minimum 170 godzin i ogarniecia boeinga np.777-300 z wszystkim to macie szanse byc pilotami atpl froxzen/pozdrawiam wszystkich i zycze powodzenia   odpowiedz »

    • Pilot - zawód poszukiwany 

      [2013-02-06 00:06 94.42.158.*]

      od zera ATPL za 170 tysi? To koszt kursów teoretycznych i praktycznych. Ale 170 tysiecy nie zawiera jednak nalotu potrzebnego do kolejnych egzaminów? np. turystyczna to 45h praktyki, ale na zawodowego wymagają 150h, więc musicie z własnej kieszeni zapłacić za te 100h). Faktyczny koszt na liniowego to 250-300 tysięcy i brak gwarancji zatrudnienia... przypominam, że LOT w ramach pakietu pomocy publicznej będzie zwalniał. Rynek jest dynamiczny - jak ktoś to czyta po 6 latach to Cenralwings zbankrutowało w 2009.   odpowiedz »

    • Linie lotnicze narzekają na brak pilotów. A będzie coraz gor 

      [2013-02-06 10:43 212.244.185.*]

      Niestety cena samego kursu to poważna inwestycja, a po co inwestować 200 tyś złotych tylko po to żeby nie znaleźć pracy. Aktualnie rynek lotniczy wygląda jakby się zwijał a nie rozwijał... Ale nie ma co się martwić pilotów nie zabraknie, bo jeśli tylko będzie popyt to szybko pojawią się nowo-wykwalifikowani aeronauci, zresztą firma, która nie ma pilota może przecież sama zapłacić za jego szkolenie.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję