Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
Hotelarze: tarcza antykryzysowa to żadna pomoc
Branża hotelarska negatywnie zareagowała na rządowe propozycje, które miałyby pomóc w związku z sytuacją związaną z koronawirusem. Ich zdaniem rządowa "tarcza antykryzysowa" to pozorowane, ogólnogospodarcze propozycje, które w nikłym stopniu mogą pomóc polskim hotelarzom w trakcie największego kryzysu gospodarczego, zwłaszcza dla nich.Dlatego w kolejnym liście do premiera Mateusza Morawieckiego apelują do rządu o wprowadzenie rozwiązań sektorowych, które uratują polskich hotelarzy przed bankructwem.
Z apelem wyszli hotelarze z Pomorza Zachodniego, w którym funkcjonuje 20 proc. wszystkich miejsc noclegowych w Polsce, dotknięci restrykcjami oraz ograniczeniami wprowadzonymi przez rząd. Jednak już do tej pory postulaty poparło prawie 150 hotelarzy z całego kraju, którzy dołączyli się do apelu.
Konieczna większa pomoc, by uniknąć zwolnień pracowników
We wspólnym liście, który trafił do polskiego rządu alarmują, że ich sytuacja z dnia na dzień staje się coraz bardziej dramatyczna - spadki obłożenia osiągają dziś drastyczny poziom pomiędzy 90 a 100 proc. Straty liczone są już w wysokości pół miliarda złotych, a każdy kolejny miesiąc przyniesie kolejne pół miliarda strat. Ich zdaniem przy 90 proc. zamkniętych hoteli i przestoju powinno dojść do zniesienia wymogu minimalnego wynagrodzenia wraz z przejęciem przez państwo większej części płacy. Bo - jak podkreślają - nawet niskie wypłaty wydają się korzystniejsze niż masowe zwolnienia. W przypadku urlopu bezpłatnego powinien być wypłacany zasiłek. Hotelarze zwracają uwagę na brak uproszczenia uciążliwej i nieskutecznej procedury odroczenia terminu płatności składek na ZUS. Za trzy miesiące będzie trzeba zapłacić skumulowaną kwotę, gdy może dopiero wtedy będziemy wychodzili z kryzysu. Składki ZUS i podatki za pracowników powinni być umorzone lub skutecznie odroczone - zauważają w liście do polskiego rządu. Tymczasem w projekcie ustawy dotyczącej tzw. tarczy, pomimo zapowiedzi nie znalazło się nawet to odroczenie. Proponowana jest zmiana terminu płatności za użytkowanie wieczyste z marca do czerwca, gdy w tym czasie nie będzie najprawdopodobniej żadnych przychodów, więc to jest równie niedorzeczne.
Większe możliwości kredytowe i elastyczność w płatnościach dla hotelarzy
Hotelarze krytykują też fakt, że proponowane przez polski rząd zawieszenie płatności spłacania kredytów dotyczy tylko osób fizycznych, a nie przedsiębiorców. Ich zdaniem takie rozwiązanie powinno obejmować zarówno operatorów hoteli, jak i inwestorów - bo problemy tych ostatnich też spowodują zamykanie hoteli. W ocenie branży hotelowej w zaproponowanej tarczy antykryzysowej zabrakło również konkretnych rozwiązań kredytowych dla małych i dużych przedsiębiorstw, którymi często są większe hotele. Zdaniem hotelarzy "pożyczki na poziomie 5 tys., mają charakter upokarzający". I apelują o kredyty obrotowe na poziome przychodów w miesiącu poprzedzającym kryzys. Zdaniem hotelarzy w rozwiązaniach rządowych powinny pojawić się propozycje, które doprowadziłby do niezwłocznego zwrotu podatków dla przedsiębiorstw na podstawie złożonych już deklaracji. W ich ocenie w "tarczy antykryzysowej" nie uwzględniono postulatu czasowego zawieszenia płatności i wstrzymania egzekucji skarbowej bieżących podatków, składek i innych danin publicznych w branży hotelarskiej. Podobnie brak możliwości odliczenia straty z zyskiem do opodatkowania z ubiegłego roku pomiędzy powiązanym inwestorem a operatorem hotelu.
Czego jeszcze oczekują hotelarze? Na przykład przynajmniej zawieszenia bez odsetek na 6 miesięcy opłat za odbiór odpadów czy media, takie jak energia woda czy ciepło. Pojawiły się zapowiedzi w tym zakresie, a ostatecznie mają dotyczyć osób fizycznych.
Hotelarzom grozi bankructwo
Jak podkreślają hotelarze, nieprzyjęcie ich postulatów będzie oznaczało pozostawienie hotelarzy samych sobie oraz narażenie na bankructwo dużych i małych przedsiębiorstw hotelarskich.Warto przypomnieć, że turystyka stanowi 7 proc. PKB Polski oraz 10 proc. PKB i wszystkich zatrudnionych w województwie, więc to będzie problem dla wszystkich lokalnie i w kraju - zaznaczają w liście do rządu hotelarze z Pomorza Zachodniego i wskazują, że przykładowo na Węgrzech takie wsparcie sektorowe zostało już wprowadzone. W tzw. tarczy nawet branże energochłonne i technologiczne, które nie zostały dotknięte w takim stopniu jak branża hotelarska, zostały dodatkowo uwzględnione.
Trudno się nie zgodzić z postulatami zachodniopomorskich hotelarzy, ale czy takie odosobnione działanie przyniesie efekty? W artykule Branża przedstawiła w ministerstwie swoje postulaty pisaliśmy o postulatach mocnej reprezentacji branży turystycznej i właśnie wspólne działanie powinno być drogą, która przynajmniej da szanse powodzenia. Niestety, zwłaszcza jeśli chce się osiągnąć jakiś wspólny cel, to w negocjacjach metoda "każdy sobie rzepkę skrobie" nie będzie szczególnie skuteczna.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Hotelarze niezadowoleni z programu pomocy
[2020-03-21 09:23 37.187.147.*]
Rozumiem rozgoryczenie hotelarzy z Zachodniopomorskiego, ale czy nie wykazaliby większego rozsądku przyłączając się do wspólnych działań podejmowanych przez zespół kryzysowy przy Ministerstwie Rozwoju?
Nie bądźcie naiwni - waszego listu nikt nie przeczyta! odpowiedz »Hotelarze niezadowoleni z programu pomocy
[2020-08-11 18:26 79.188.175.*]
Skorzystaliśmy z pomocy z WUP na 3 miesiące. W trakcie trwania umowy ministerstwo dostrzegło we wnioskach jakieś pomyłki. W maju wprowadzili zmiany w sposobie dofinansowania do wynagrodzeń, o których absolutnie nie poinformowano. Skutek był taki, że podczas rozliczenia z WUP z otrzymanej pomocy , ponad 30% dotacji trzeba było zwrócić. Skandal !!! pandemia trwa dalej... odpowiedz »
Dział hotele, pensjonaty:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
50 lecie marki ważnej dla światowego
Enoturystyka rozwija się w
Dział prawo i podatki:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Kłopoty w niemieckim centrum kontroli lotów
Dwaj duzi przewoźnicy łączą siły
Wizz Air: 90 procent załogi po szczepieniu
Itaka wprowadza nowości do oferty
Gdzie Polacy spędzą tegoroczną Wielkanoc?
Brytyjskie lotniska wprowadzą skanery 3D
Accor szykuje nowe certyfikaty sanitarne
pensjonat szkoleniowy willa konferencyjna dom wypoczynkowy Warszawa
Costa Cruises zmienia identyfikację wizualną
Na których lotniskach zanotowano najwięcej opóźnień?
Osiołki na Santorini nie będą dźwigać ciężkich turystów?
Więcej greckich regionów objętych dodatkowymi środkami bezpieczeństwa
Jakie trendy w wyszukiwaniach związanych z turystyką widzi Google?
Rainbow powiększa swoją bazę hotelową
Polacy dalej zainteresowani Chorwacją
MSZ aktualizuje ostrzeżenie dotyczące Turcji
Utracone zyski trzeba dokładnie udokumentować
LOT Metropolia Lublin wydała nowy informator turystyczny
Zmiany dyrektorów hoteli w Grupie Orbis
Nowa sieć hotelowa wejdzie do Polski
Tunezyjska turystyka odbija się od dna
Społeczność podróżników olneo.pl
Egipcjanin-angielski,wloski,arabski oraz polski komunikatywn