TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Lotniska regionalne odzyskały ruch

Związek Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego ogółem za 2022 rok w trzynastu funkcjonujących w Polsce lotniskach regionalnych.


Miniony rok stał pod znakiem odbudowy ruchu po dwóch latach największego kryzysu w historii branży lotniczej, który został wywołany przez pandemię koronawirusa. W 2022 roku na krajowych lotniskach regionalnych obsłużono w sumie 26,7 mln pasażerów, to o 14,5 mln więcej (+118,5%) w porównaniu z 2021 rokiem. Wynik osiągnięty w minionym roku to 88,4% ruchu z rekordowego 2019 roku, kiedy to z siatek połączeń portów regionalnych skorzystało ogółem 30,2 mln podróżnych.

W 2022 roku we wszystkich czternastu polski portach lotniczych, czyli na Lotnisku Chopina w Warszawie (największym porcie lotniczym w kraju i jedynym tranzytowym) oraz na trzynastu lotniskach regionalnych, zanotowano w sumie 41,1 mln pasażerów, to jest o 21,4 mln więcej (108,8%) w porównaniu z 2021 rokiem. Ruch pasażerski odbudował się do poziomu 83,9% w porównaniu z rekordowym 2019, kiedy to w czternastu polskich portach lotniczych obsłużono ok. 49,1 mln podróżnych.

W minionym roku lotniska regionalne zwiększyły udział w całości ruchu pasażerskiego do 65%, to więcej niż w rekordowym 2019 roku, kiedy udział ten wyniósł 62%. Reszta podróżnych, to jest 35% (14,4 mln), skorzystała z siatki połączeń stołecznego lotniska.

Podsumowując 2022 rok Związek Regionalnych Portów Lotniczych podzielił lotniska na dwie grupy.

W grupie 1 znalazły się porty, które rocznie obsłużyły powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie 2 obsługujące poniżej jednego miliona.

Grupa 1 to sześć lotnisk regionalnych. W 2022 roku, podobnie jak w latach poprzednich, największym portem regionalnym został Kraków. Z jego siatki połączeń skorzystało 7,39 mln podróżnych. Na drugim miejscu, z liczbą 4,57 mln pasażerów, znalazł się Gdańsk. Trzecie były Katowice, gdzie odnotowano 4,41 mln podróżnych. Czwartym największym portem regionalnym w Polsce w 2022 roku, z rekordowym wynikiem 3,12 mln pasażerów, zostało lotnisko Warszawa-Modlin. Należy podkreślić, że to najlepszy rezultat w historii tego portu. Kolejne dwa lotniska to Wrocław, w którym obsłużono 2,87 mln pasażerów oraz Poznań z wynikiem 2,25 mln.

Grupa 2 to siedem lotnisk. Na jej czele stanął port Rzeszów-Jasionka, który zanotował 731 tysięcy pasażerów ale pełnił także kluczową rolę w obsłudze rejsów cargo ze wsparciem dla Ukrainy, która została zbrojnie napadnięta przez Rosję. Kolejny lotniskiem był Szczecin z wynikiem prawie 420 tys. podróżnych, następnie Lublin - 330 tys., Bydgoszcz - 254 tys., Łódź - 180 tys., Olsztyn-Mazury - 113 tys. i Zielona Góra - 43 tys. podróżnych.

Komentując zeszłoroczne wyniki polskich lotnisk regionalnych Artur Tomasik, prezes Zarządu ZRPL, mówi: To był ważny i dobry rok dla polskich lotnisk regionalnych. Nastąpiła szybka odbudowa przewozów pasażerskich, co jest bardzo ważne dla ustabilizowania sytuacji finansowej portów. Mieszkańcy Polski po raz kolejny pokazali, że chcą i lubią latać z lotnisk regionalnych, które dobrze znają, i do których dojazd nie jest wyzwaniem finansowym. W minionym roku dwóch na trzech obsłużonych w Polsce pasażerów linii lotniczych wybierało porty regionalne.

Tomasik dodaje, że: Pierwszy rok po kryzysie pokazał, że lotniska regionalne pełnią nieustająco ważną rolę dla zrównoważonego rozwoju kraju. Są także kluczowym elementem infrastruktury strategicznej państwa, bo to właśnie one przyjęły na siebie obsługę zdecydowanej większości różnorakiej pomocy dla Ukrainy, która drogą lotnicza przybywała do Polski. Mowa tutaj w szczególności o lotniskach w Rzeszowie, Lublinie i Katowicach.

Przyszłość jednak nie jawi się w kolorowych barwach, bo dalej forsowana jest wizja Centralnego Portu Komunikacyjnego. To właśnie na powstaniu CPK lotniska regionalne mogą stracić najwięcej. Bowiem do utrzymania już zbudowanych obiektów konieczna jest spora minimalna liczba klientów i odebranie im znacznych ilości podróżnych spowoduje, iż lotniska utracą rentowność.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych został powołany w celu zorganizowania i usystematyzowania współpracy pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi w Polsce. Głównym celem organizacji jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego. Ważnymi obszarami działalności Związku są także: wspieranie procesów inwestycyjnych w lotniczych portach regionalnych, wspieranie ich modernizacji i restrukturyzacji, poszukiwanie zasilania kapitałowego i finansowego, opracowywanie wspólnych standardów jakości funkcjonowania dla lotnisk regionalnych i poszukiwanie możliwości poprawy ich działania.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
porty regionalne wyniki 2022 ruch lotniczy w roku 2022 cpk


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję