Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Polskie lotniska wśród liderów wzrostów
Europejskie stowarzyszenie branżowe ACI EUROPE opublikowało raport dotyczący ruchu lotniczego za pierwszą połowę 2025 roku.
Ruch pasażerski w europejskiej sieci lotnisk wzrósł o +4,5% w I półroczu w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, a tempo wzrostu utrzymało się na stabilnym poziomie zarówno w I, jak i II kwartale - odpowiednio +4,3% i +4,6%.
Prawie za cały wzrost (+5,7%) odpowiadał międzynarodowy ruch pasażerski, podczas gdy ruch krajowy pozostał praktycznie na niezmienionym poziomie (+0,2%). Ogólnie rzecz biorąc, wolumen pasażerów w I półroczu był o +5,1% wyższy niż przed pandemią
Dobre wyniki w zakresie ruchu pasażerskiego od początku roku odzwierciedlają utrzymującą się i silną odporność popytu w kontekście znacznej presji podażowej, zakłóceń operacyjnych, rosnących napięć geopolitycznych i geoekonomicznych oraz ponownej niepewności makroekonomicznej. Wszystko to powoduje ponowną presję konkurencyjną i ryzyko dla ruchu lotniczego, przy znacznie bardziej zmiennej i nieprzewidywalnej dynamice rynku, gdzie wzrost nie jest już gwarantowany. Sezon letni na razie przynosi dobre rezultaty zobaczymy, jak ukształtują się kolejne miesiące - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
W pierwszej połowie roku liczba pasażerów w portach lotniczych w strefie UE+1 wzrosła o +4,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, przy czym zaobserwowano znaczne różnice w wynikach między portami lotniczymi położonymi na południowym wschodzie i północnym zachodzie bloku.
W związku z tym najlepsze wyniki osiągnęły lotniska na Słowacji (+19,2%), w Polsce (+14,9%), na Węgrzech (+14,2%), na Malcie (+11,7%) i na Cyprze (+10,8%) natomiast najsłabsze wyniki odnotowały lotniska w Szwecji (-0,9%), Estonii (+0,2%), Islandii (+1,4%) i Luksemburgu (+1,4%).
Spośród największych rynków UE+, największy wzrost ruchu pasażerskiego odnotowały lotniska we Włoszech (+5,7%), a także w Hiszpanii (+4,5%). Z kolei lotniska we Francji (+3,6%), Wielkiej Brytanii i Niemczech (oba z wynikiem +2,3%) uzyskały wyniki niższe od średniej dla UE+.
Tymczasem lotniska w pozostałych krajach Europy odnotowały wzrost ruchu pasażerskiego o +5,6%, przy czym różnice w wynikach były jeszcze większe, co odzwierciedla wpływ zarówno geopolityki, jak i zróżnicowanej dynamiki rynków.
W rezultacie lotniska w Mołdawii (+49,2%), Bośni i Hercegowinie (+31,1%), Izraelu (+27%), Kosowie (+16,6%) i Gruzji (+13,7%) odnotowały imponujące wyniki, podczas gdy lotniska na większym rynku, w Turcji (+1,2%) i Azerbejdżanie (+1,6%), odnotowały umiarkowany wzrost wolumenu.
Mega lotniska (obsługujące ponad 40 milionów pasażerów) rozwijały się w najwolniejszym tempie w pierwszej połowie roku, a ich wolumen pasażerów wzrósł o +3,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Najlepsze wyniki notowały Istambuł Sabiha Gokçen (+11,5%) i Rzym Fiumicino (+6,5%).
Londyn-Heathrow pozostał najbardziej ruchliwym lotniskiem europejskim, obsługując 39,9 mln pasażerów - niewielki wzrost o 0,2% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r. Na kolejnych miejscach brytyjskiego węzła znalazły się Stambuł (39,1 mln pasażerów, +2,5%), Paryż-CDG (34,6 mln pasażerów,+4,3%), Amsterdam-Schiphol (32,7 mln pasażerów, +3%) i Madryt (32,6 mln pasażerów, +3%).
Wielkie lotniska (25-40 mln pasażerów) odnotowały wzrost liczby pasażerów o +4%, a najlepsze wyniki osiągnęły Mediolan-Malpensa (+11,4%), Ateny i Kopenhaga (oba po +7,6%).
Duże lotniska (10-25 mln pasażerów) i lotniska średniej wielkości (1-10 mln pasażerów) odnotowały najwyższy wzrost - oba na poziomie +5,4%, napędzany głównie przez selektywną ekspansję tanich linii lotniczych oraz utrzymujący się wysoki popyt na loty rekreacyjne.
Poza odbiciem Tel Awiwu (+27%) wyróżniały się również Kraków (+18,7%), Budapeszt (+15%) i Warszawa (+13,2%).
Tymczasem Triest (+31,8%), Bournemouth (+24,9%), Kowno (+20,6%), Poznań (+20%), Warna (+19,1%), Genua (+18%), Girona (+17,1%), Memmingen (+16,4%), Wrocław (+15,6%), Bari (+15,7%) i Cork (+14,5%) należały do najszybciej rozwijających się lotnisk średniej wielkości.
Małe lotniska (poniżej 1 miliona pasażerów) również odnotowały pozytywny trend, a ich ruch pasażerski wzrósł o +5,1%. Jednak te lotniska pozostają jedynymi, które nie odzyskały poziomu ruchu pasażerskiego sprzed pandemii (I półrocze) (-32,9%).
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Trzeci kwartał roku udany dla
WTTC: może braknąć rąk do pracy w
Więcej turystów w polskich obiektach
Dział aktualności dnia:
Na czym powinien opierać się rozwój
Stabilny październik w hotelach, wyniki lepsze niż rok
Starsze aktualności:
Rekordowe ceny lastów poprawią wyniki
IATA: Silne wzrosty w klasach
Nowa kampania Wielkopolskiej Organizacji
Ile zarobił Accor w I połowie obecnego
Jest termin uruchomienia systemu wjazdu do
Kolejni OTA z zobowiązaniami wobec Komisji
Rekordowe wyniki PKP
Festiwale muzyczne przyciągają
Na co trzeba uważać przy polskich
Co nowego na targach WorldHotel i EuroGastro?
Czekamy na Was! - wyniki konkursu
Sfinks wystąpił o zgodę na przejęcie marki gastronomicznej
Potężne lotnisko w Stambule otwarte
POT organizuje webinary dla turystyki
Emirates zaczął latać do Meksyku
Na których lotniskach najczęściej dochodziło do opóźnień?
Przewoźnik autokarowy wznawia pierwsze połączenia
Więcej klientów w biurach podróży na półmetku wakacji
Nowa atrakcja turystyczna w Turcji już otwarta
Nowe punkty testów w kierunku COVID-19 przy lotniskach w Katowicach, Poznaniu i Gdańsku
Drugi nabór w ramach programu finansowanego z KPO
Indonezja nowy kodeks karny, ale jeszcze nie teraz
Ryanair zadowolony z wyroku francuskiego sądu
Będzie przejęcie w branży turystycznej?
Tegoroczne przecenione lasty droższe wobec firstów niż przed rokiem?
Problem z dowodem osobistym na lotnisku
