Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro Podróży Elit Tours
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
Jakie nastroje panują wśród pomorskich przedsiębiorców turystycznych?
Departament Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego zbadał nastroje przedsiębiorców turystycznych w regionie.
Celem badania jest ocena stanu sektora turystycznego. Ma ono umożliwić samorządowi, w ramach jego kompetencji, podejmowanie działań w odpowiedzi na obserwowane tendencje i zgłaszane problemy.
Badanie swoim zakresem objęło przyjęty umownie "sezon zimowy" trwający pół roku, od października 2022 r. do marca 2023 r., a jego wyniki zostały opublikowane pod koniec sierpnia. Kolejne badanie obejmie "sezon letni" od kwietnia do września 2023 r.
Z badania wynika, że 48% ankietowanych wskazało, że sytuacja przedsiębiorstwa jest wg nich bardzo dobra lub dobra, a jedynie 20% uznało ją za złą lub bardzo złą. Tworzy to dość pozytywny obraz pomorskiej turystyki, wskazuje na podnoszenie się branży z trudnych lat spowodowanych pandemią i zamrożeniem ruchu turystycznego. Niepokój budzić może dość wysoki odsetek przedsiębiorców, którzy mają trudność z jednoznacznym
ocenieniem sytuacji przedsiębiorstwa.
Spośród poszczególnych sektorów branży turystycznej wymienionych w badaniu, we wszystkich przypadkach przeważały pozytywne oceny bieżącej sytuacji przeważają nad negatywnymi. Najbardziej skrajne postrzeganie sytuacji (spory odsetek ocen negatywnych przy dużym pozytywnych) mieli
przedstawiciele branży gastronomicznej oraz noclegowej. Negatywne oceny mogą być związane z wysokimi kosztami prowadzenia działalności i wysokimi cenami gazu oraz energii, które są bardzo istotnym wydatkiem w przypadku tych sektorów.
Natomiast najbardziej pozytywnie obecną sytuację oceniali przewodnicy turystyczni. Zdaniem autorów raportu może wiązać się to ze stosunkowo niskimi kosztami prowadzenia aktywności, na które wpływu nie mają wspomniane wyżej opłaty.
Wyniki wskazują, że czynniki zewnętrzne wpływają wyraźnie bardziej negatywnie niż pozytywnie. Wyjątkiem jest tu zewnętrzne wsparcie dla przedsiębiorców.
Największe niezadowolenie wywołuje sytuacja ekonomiczna w kraju, która przekłada się zarówno na wzrost cen dla przedsiębiorców, jak i na mniejszą siłę nabywczą klientów. Dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze turystyki jest to szczególnie dotkliwe, gdyż w przypadku gorszej sytuacji poszukuje się oszczędności wśród wydatków dodatkowych lub rezygnuje z części z nich (co może skutkować np. rezygnacją z wyjazdów lub wyżywieniem we własnym w trakcie wyjazdów wakacyjnych), podczas gdy koszty prowadzenia działalności rosną.
Z badania Departamentu Turystyki UMWP wyłania się umiarkowanie optymistyczna wizja przyszłości. Na pytanie o nastroje co do przyszłości przedsiębiorstwa w najbliższych latach zanotowanie łącznie 34% pesymistycznych/bardzo pesymistycznych odpowiedzi wobec 31%optymistycznych/bardzo optymistycznych. Niepokojąco prezentują się dane dotyczące nastrojów co do przyszłości w podziale na sektor działalności. We wszystkich przypadkach można zauważyć wzrost pesymistycznych nastrojów, kosztem obecnej pozytywnej oceny (za wyjątkiem organizatorów turystyki). Touroperatorzy mają wyraźnie lepsze prognozy na następne lata co może wiązać się z powrotem do podróży po czasie pandemii.
Około połowa ankietowanych planuje zmiany w zakresie polityki cenowej (54%), pozyskiwania klientów i komunikacji z obecnymi (46%) oraz w zakresie produktów/usług i zarządzania przedsiębiorstwem (45%). Jedynie 10% ankietowanych odpowiedziało, że nie planuje żadnych zmian w swojej działalności w nadchodzących miesiącach.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Nowe wpisy na Liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego
Dofinansowanie projektów
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Dział biura turystyczne:
Turystyka potrzebuje od państwa wsparcia, a nie przejmowania roli
Itaka: nocne spotkanie z
Na ferie prowadzi Egipt, ale egzotyka także
Starsze aktualności:
Intercity zadowolone z 2024
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
Piloci wnoszą pozew zbiorowy przeciwko Boeingowi
Polacy widzą wzrost cen podróży, ale będą podróżować
Niemiecki rząd rozważa łagodzenie restrykcji covidowych
Organizacje turystyczne zadowolone ze stanowiska Parlamentu Europejskiego
Rzecznik MŚP występuje o ulgi dla przedsiębiorców w spłatach zaległych danin publicznych
Dwie fundacje hotelarskie łączą siły
Ruch lotniczy odradza się wolniej niż przewidywano
Koniec z wykrywaczami metalu w Jerozolimie
Nowy produkt w ofercie Neckermanna
jakie inne ciekawe portale turystyczne znacie?
EASA opublikowała wytyczne dot. przywracania lotów
Władze Egiptu niezadowolone z wydatków turystów
Śląskie analizuje potencjał wydarzeń biznesowych
W piątek pracownicy greckich muzeów zastrajkują
AmRest inwestuje w hiszpańską platformę do zamawiania posiłków
Wizz Air otwiera nową bazę i ogłasza 2 nowe połączenia do Polski
OZONOWANIE - USUWANIE ZAPACHÓW
