Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Sprzedam Ośrodek Wypoczynkowy
- Elektrownia Powisle - Specjalista ds turystyki
- Kierownik biura podróży do Multiagencji we...
- Wakacje.plSpecjalista Wsparcia Sprzedaży Sieci...
- pilot Włochy 02-07.10.2023
- SPECJALISTA DS. TURYSTYKI
- Praca u organizatora wyjazdów - Margo Travel...
- System ze stroną dla biura podróży
- Specjalista / Specjalistka ds. Turystyki
- partner do tworzenia wirtualnych przewodników

Zobacz także
Inspekcja Handlowa prezentuje wstępne wyniki kontroli lokali gastronomicznych
Touroperatorzy wypłacą środki za niewykorzystane vouchery podróżne
UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie firmy sprzedającej rejsy
Północna Izba Gospodarcza: jesienią wiele firm gastronomicznych może upaść
Inspekcja Handlowa publikuje raport z kontroli lokali gastronomicznych
Inspekcja Handlowa rozpoczęła kontrole lokali gastronomicznych.
W ponad połowie odwiedzonych lokali stwierdziliśmy nieprawidłowości. W części z nich, obsługa zaniżała pojemność napojów alkoholowych oraz wagę oferowanych potraw. Zdarzało się, że składniki przygotowanych dań różniły się od tych wymienionych w menu. Niekiedy konsumenci otrzymywali rachunek z doliczoną ceną opakowania, którego w ostateczności nie dostawali. W niektórych kontrolowanych miejscach przy sprzedawanych produktach nie było ceny lub nie określano ilości napojów i potraw, których dotyczy podana cena. Występowały również sytuacje, gdy lokale gastronomiczne używały nieodpowiednich wag do odważania produktów -powiedział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny.
W związku z rozpoczynającym się okresem turystycznym, Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę lokale gastronomiczne, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów. Sezon dopiero się rozpoczyna, kontrola trwa, a jej pierwsze efekty to 58 sprawdzonych placówek gastronomicznych (kontrole przeprowadzone do 10 czerwca br.), z czego w 33 (56,9%) odnotowano następujące nieprawidłowości:
- nierzetelna obsługa konsumentów (10 placówek), polegająca na:
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych (a w konsekwencji pobranie wyższej należności - od 0,70 zł do 13,20 zł) - 3 placówki,
- zaniżonej wadze oferowanych potraw (a w konsekwencji pobranie wyższej należności - od 1,03 zł do 5,40 zł) - 3 placówki,
- użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser "Fawita" w miejsce sera "Feta", krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany) - 3 placówki,
- doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał (1 placówka)
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych (a w konsekwencji pobranie wyższej należności - od 0,70 zł do 13,20 zł) - 3 placówki,
- nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen (20 placówek), w tym:
- w menu nie określono ilości potraw i napojów oferowanych do sprzedaży, do których odnosi się cena - nieprawidłowość dotyczyła 705 potraw i napojów oferowanych w 15 placówkach,
- przy 11 rodzajach towarów w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji dot. cen (2 placówki),
- nie uwidoczniono cen jednostkowych napojów alkoholowych i bezalkoholowych (72 napojów) oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki (52 potrawy) - 5 placówek
- w menu nie określono ilości potraw i napojów oferowanych do sprzedaży, do których odnosi się cena - nieprawidłowość dotyczyła 705 potraw i napojów oferowanych w 15 placówkach,
- nieprzestrzeganie przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców.W 2 przypadkach przedsiębiorcy nie zgłosili do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków;
- stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych. W 16 zakładach gastronomicznych przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. "wagi domowe" niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej
- nieprzestrzeganie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W 5 lokalach (na 35 skontrolowanych w tym zakresie) nie uwidoczniono wymaganych przepisami prawa informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.
Nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ustawy o podatku akcyzowym.
Nie wniesiono również zastrzeżeń do stanu sanitarno-porządkowego placówek oraz warunków przechowywania środków spożywczych objętych kontrolą. Nie stwierdzono również na stanie towarów po upływie dat minimalnych trwałości lub terminów przydatności do spożycia.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:
- nałożono 14 mandatów karnych na łączną kwotę 1600 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Kodeksu wykroczeń);
- do sądów rejonowych skierowano 6 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, z Kodeksu wykroczeń);
- wobec 2 sprawców wykroczeń zastosowano art. 41 kw (pouczenie), a w przypadku 2 odstąpiono od kierowania wniosków o ukaranie.
Dodatkowo, wszczętych zostanie 11 postępowań administracyjnych w związku z nieprzestrzeganiem obowiązków w zakresie uwidaczniania cen.
Poniżej zestawienie skontrolowanych obiektów gastronomicznych.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20210709_zestawienie_skontrolowanych_lokali_gastronomicznych.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Ruszyła kolejna edycja konkursu Małopolska
Jakie nastroje panują wśród pomorskich przedsiębiorców
Dział prawo i podatki:
Lotnisko Schiphol będzie musiało ograniczyć ilość
Nielegalny organizator wyjazdów stanie przed
NIK skontrolowała zakup Polskich Kolei
Polska podpisała umowę transportową z Arabią
Muzeum Westerplatte dostało więcej dotacji niż
Starsze aktualności:
Komisja Europejska bierze się za najem
Pomimo inflacji Polacy nie rezygnują z
Co Polacy robią w czasie wolnym i ile mają na to
Maleje liczba ofert pracy na
Co wspólnego mają turystyka i marketing internetowy? Wspólnie wyznaczają
Tatry Super Ski ze zniżkami na
Airbnb: więcej rezerwacji, ale akcje w
Świetny wizerunek turystyczny Niemiec na
Pomoc dla najbardziej poszkodowanych
Kiedy kupować wakacje, aby mieć najlepszą
Grupa Accor z wynikami lepszymi niż w 2019
LOT chce odszkodowanie od
KE podpisała umowę lotniczą z Japonią
Irlandczyk zatrzymany przez strażników Muzeum Auschwitz
Dobra sprzedaż w końcówce sezonu
Pomysł likwidacji POT odrzucony w pierwszy czytaniu
Organizatorzy targów apelują do premiera
Przedsiębiorcy turystyczni gotowi na RODO?
UNESCO dodaje kolejne wpisy do Listy Światowego Dziedzictwa
PKP Intercity: W wakacje przewieziemy co trzeciego mieszkańca Polski
Związki zawodowe poparły strajk generalny w LOT
Rekordowy, negatywny wpływ cen paliwa na ceny wyjazdów
Brexit: stowarzyszenie touroperatorów uspokaja turystów
Nocowanie.pl: obiekty akceptujące bony turystyczne mają więcej zapytań o noclegi
Dlaczego Itaka została partnerem TT Warsaw