Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Lotnisko w Białymstoku utknęło w lesie
Brak publicznie dostępnego lotniska stanowi jedną z barier rozwojowych Białegostoku i całego regionu. W obliczu nieudanych prób budowy przez Samorząd Województwa Podlaskiego lotniska regionalnego na Podlasiu, Miasto Białystok zdecydowało się na stopniowe przekształcanie istniejącego już lotniska Białystok-Krywlany w lotnisko lokalne.
Oba samorządy podjęły współpracę na rzecz budowy utwardzonej drogi startowej o długości 1.350 m - na inwestycję wydano ponad 47 mln zł. W ocenie NIK, z powodu problemów prawnych i administracyjnych związanych z usunięciem przeszkód lotniczych - ok. 15 tys. drzew w Lesie Solnickim - inwestycja ta nie przyniosła jednak oczekiwanego efektu.
Sprawa dostępu do publicznego lotniska budzi duże zainteresowanie mieszkańców Białegostoku i całego regionu. O dużym znaczeniu społecznym i ekonomicznym lotniska świadczy chociażby Strategia Rozwoju Miasta Białegostoku na lata 2011-2020-plus, w której wskazano, że brak regularnego transportu powietrznego pasażerów i towarów jest jednym z czynników peryferyjności i niskiej atrakcyjności inwestycyjnej miasta.
Samorząd Województwa Podlaskiego rozważał różne lokalizacje dla budowy lotniska, w tym Topolany oraz Sanniki. W Topolanach, mimo pozytywnych ocen środowiskowych, projekt nie został zrealizowany z powodu kontrowersji politycznych i finansowych. Z kolei Sanniki odpadły z powodu braku wsparcia finansowego i problemów środowiskowych. W związku z nieudanymi próbami budowy regionalnego portu lotniczego od początku, Miasto Białystok postanowiło rozwijać etapami już istniejące lotnisko Białystok-Krywlany. Budowa utwardzonej drogi startowej umożliwić miała wykonywanie startów i lądowań statków powietrznych, które do tej pory z lotniska korzystać nie mogły. W przyszłości planowano rozbudowę lotniska o niewielki terminal pasażerski wraz z wieżą kontroli lotów, służący nieregularnemu ruchowi lotniczemu.
Kontrola NIK przeprowadzona w związku z rozbudową lotniska Białystok-Krywlany wykazała, że inwestycja nie osiągnęła zakładanych celów z powodu zawiłości prawnych i trudności administracyjnych. Problemy te uniemożliwiły pełne wykorzystanie nowopowstałej drogi startowej. Działania mające na celu usunięcie przeszkód lotniczych, takich jak wycięcie ok. 15 tys. drzew w Lesie Solnickim, były opóźnione z powodu długotrwałych postępowań administracyjnych.
Pierwsze postępowanie administracyjne dotyczące usunięcia przeszkód lotniczych rozpoczęło się w lutym 2019 r., jednak decyzja kończąca to postępowanie, została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w 2021 roku. Drugie postępowanie, wszczęte w listopadzie 2021 roku, zostało zawieszone ze względu na konieczność rozważenia wpływu odrębnego postępowania dotyczącego decyzji środowiskowej.
Zmiany w przepisach prawa, które nastąpiły w trakcie realizacji inwestycji, miały znaczący wpływ na długotrwałość i skuteczność postępowań. Od kwietnia 2019 r. organem właściwym do rozstrzygania spraw dotyczących usuwania przeszkód lotniczych został starosta właściwy dla nieruchomości, na której znajduje się przeszkoda lotnicza, czyli w tym przypadku Prezydent Miasta Białegostoku. Prezydent wnioskował o wyłączenie go z postępowania administracyjnego z powodu potencjalnego konfliktu interesów, jednak wniosek ten nie został uwzględniony.
Kolejnym istotnym aspektem była aktywność Nadleśnictwa Dojlidy i Stowarzyszenia Okolica, które zaskarżały wszystkie wydane decyzje administracyjne dotyczące usunięcia wybranych drzew w Lesie Solnickim - co doprowadziło do ich uchylenia i zawieszenia postępowań. Kontrolerzy NIK wskazali, że brak prawnego zabezpieczenia możliwości użytkowania nowopowstałej infrastruktury przed jej wybudowaniem jest kolejnym istotnym błędem ustanowionego prawa. Przykład lotniska Białystok-Krywlany wskazuje, że można legalnie wybudować pas startowy i nie móc go użytkować. Usunięcie przeszkód lotniczych nie jest bowiem administracyjnie procedowane w ramach tego samego postępowania, tylko w odrębnym, które jak pokazała historia, skutecznie zostało storpedowane przez Nadleśnictwo Dojlidy i Stowarzyszenie Okolica.
W sumie koszty budowy nowej nieprzyrządowanej drogi startowej wyniosły ponad 47 mln zł. Środki te zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem. Należy jednak zaznaczyć, że nowa droga startowa o długości 1.350 m i szerokości 30 m wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, nie mogła być w pełni wykorzystywana, ponieważ do zakończenia kontroli (1 marca 2024 r.) w obu kierunkach podejścia do lądowania rosły drzewa. W efekcie parametry powstałej drogi startowej - w przyszłości pozwalające na starty i lądowania statków powietrznych o kodzie referencyjnym 3C (który określa referencyjną długość startu samolotu od 1.200 do 1.800 m, rozpiętość skrzydeł powyżej 24 do 36 m, odległość pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół podwozia głównego powyżej 6 do 9 m.), zostały ograniczone i ustalone na niższy kod referencyjny - 2B (referencyjna długość startu samolotu od 800 do 1.200 m, rozpiętość skrzydeł od 15 do 24 m, odległość pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół podwozia głównego od 4,5 do 6 m). Oznacza to, że powstała droga startowa uniemożliwia obsługę statków powietrznych o parametrach określonych w programie funkcjonalno-użytkowym. Obecnie z lotniska Białystok-Krywlany korzysta głównie aeroklub, LPR, straż graniczna i wojsko.
Środki na realizację inwestycji zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem. NIK stwierdziła jednak pewne nieprawidłowości. W aneksie do umowy na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych zawartym 24 grudnia 2019 r. nie ustalono wartości wynagrodzenia dla wykonawcy, co stanowiło naruszenie przepisów ustawy o finansach publicznych. Wynagrodzenie ustalono dopiero aneksem w maju następnego roku.
Ocena prawidłowości przeprowadzenia postępowania na udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowalnych nie była możliwa, bowiem kontrolerom NIK nie okazano ofert złożonych w postępowaniu. Z udzielonych wyjaśnień wynikało, że dokumentacji z postępowania nie udało się odnaleźć.
Rekomendacje po kontroli
Kontrola wykazała konieczność dokładnego przygotowania prawnego i administracyjnego przed realizacją dużych inwestycji infrastrukturalnych. Brak kompleksowych decyzji administracyjnych przed rozpoczęciem budowy może prowadzić do znacznych opóźnień i niewykorzystania potencjału inwestycji, lub nawet skutecznie je zastopować. Nieusunięte przeszkody lotnicze - będące przedmiotem odrębnego postępowania administracyjnego niż decyzje o zezwoleniu na budowę pasa startowego - mogą zniweczyć wcześniejsze starania i poniesione nakłady finansowe. W przypadku lotniska Białystok-Krywlany, problemy prawne związane z wycinką drzew w Lesie Solnickim i zmiany w przepisach prawa miały istotny wpływ na realizację projektu. Przyszłe inwestycje powinny być dokładnie planowane z uwzględnieniem wszystkich wymogów prawnych i administracyjnych, aby uniknąć podobnych problemów.
Wnioski
Wnioski z kontroli wskazują również na konieczność lepszego zarządzania dokumentacją i procedurami administracyjnymi, aby zapewnić sprawne i efektywne prowadzenie inwestycji. Zalecane jest, aby w przyszłości zwracać szczególną uwagę na zapewnienie zgodności projektów z obowiązującymi przepisami oraz na efektywne zarządzanie dokumentacją i procedurami administracyjnymi.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział transport:
Nowe połączenie z Kraków
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Enter Air podpisuje rekordową umowę z
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
Rośnie szansa na zniesienie wiz do USA dla Polaków?
Turcja notuje turystyczne wzrosty
Włoskie lotnisko zostanie czasowo zamknięte
Katowice zainwestują w turystykę biznesową
Firmy muszą walczyć o odbudowę popytu
Ilu turystów odwiedziło Małopolskę?
Rynek gastronomiczny będzie się odbudowywał przez kilka lat?
Ile będą kosztować akcje Novaturas?
Zbliża się Poznań za pół ceny. Co przygotowali organizatorzy?
Sun&Snow zachęca do automatyzacji
Maseczki obowiązkowe także na zewnątrz - Włochy zaostrzyły covidowe restrykcje
