TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






UTK: Najmniej punktualne są pociągi dalekobieżne

Urząd Transportu Kolejowego w najnowszej analizie szczegółowo przeanalizował przyczyny opóźnień blisko 1,8 mln pociągów pasażerskich.


Liczne prace remontowe, usterki systemu sterowania, awarie taboru i niewłaściwa organizacja odprawiania podróżnych to podstawowe przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich w Polsce. Za niepunktualność pociągów odpowiedzialni są zarządcy infrastruktury i przewoźnicy, także czynniki zewnętrzne (np. pogoda) i podmioty trzecie - wynika z raportu o opóźnieniach pociągów pasażerskich w 2018 r.

Publikacja pokazuje statystyki punktualności na przestrzeni ostatnich lat na sieci kolejowej oraz na stacjach, gdzie pasażerowie najdłużej czekają na opóźnione pociągi. Ocenie poddani zostali wszyscy przewoźnicy. Potwierdzono prawidłowość, że  najmniej punktualne są pociągi dalekobieżne (międzywojewódzkie), a najbardziej - pociągi realizujący swoje trasy na wydzielonej infrastrukturze. Wśród najczęstszych przyczyn opóźnień spowodowanych przez przewoźników można wymienić lokowanie podróżnych czy późne zgłoszenie gotowości do odjazdu, a także sprawy techniczne jak np. naprawa taboru lub wymiana na skutek awarii.

Po stronie zarządcy infrastruktury opóźnienia spowodowane były licznymi pracami modernizacyjnymi na infrastrukturze kolejowej. W szczególności bezpośrednie przełożenie na punktualność pociągów miały: niewłaściwa organizacja prac budowlanych, ograniczenia prędkości czy usterki urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.

Analiza UTK porusza również kwestię pociągów odwołanych. Chociaż stanowią one jedynie niecały 1% liczby pociągów warto zauważyć, że następuje to najczęściej jako skutek awarii taboru. Przyczyna ta jest o tyle istotna, że w niektórych przypadkach awaria jednego pojazdu może oznaczać utrudnienia i zakłócenia w realizacji innych połączeń.

Częste opóźnienia i odwołania pociągów skutkują zauważalnym spadkiem jakości świadczenia usług i powodują pogorszenie konkurencyjności przewoźników kolejowych w stosunku do innych rodzajów transportu. Efektem braku działań w zakresie poprawy punktualności może być zmniejszenie liczby pasażerów oraz utrata zaufania do kolei.

Cały raport jest dostępny poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20190514_raport_punktualnos___10_05.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
UTK poicag raport opóźnienie tabor




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję