UTK: Najmniej punktualne są pociągi dalekobieżne
Urząd Transportu Kolejowego w najnowszej analizie szczegółowo przeanalizował przyczyny opóźnień blisko 1,8 mln pociągów pasażerskich.
Liczne prace remontowe, usterki systemu sterowania, awarie taboru i niewłaściwa organizacja odprawiania podróżnych to podstawowe przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich w Polsce. Za niepunktualność pociągów odpowiedzialni są zarządcy infrastruktury i przewoźnicy, także czynniki zewnętrzne (np. pogoda) i podmioty trzecie - wynika z raportu o opóźnieniach pociągów pasażerskich w 2018 r.
Publikacja pokazuje statystyki punktualności na przestrzeni ostatnich lat na sieci kolejowej oraz na stacjach, gdzie pasażerowie najdłużej czekają na opóźnione pociągi. Ocenie poddani zostali wszyscy przewoźnicy. Potwierdzono prawidłowość, że najmniej punktualne są pociągi dalekobieżne (międzywojewódzkie), a najbardziej - pociągi realizujący swoje trasy na wydzielonej infrastrukturze. Wśród najczęstszych przyczyn opóźnień spowodowanych przez przewoźników można wymienić lokowanie podróżnych czy późne zgłoszenie gotowości do odjazdu, a także sprawy techniczne jak np. naprawa taboru lub wymiana na skutek awarii.
Po stronie zarządcy infrastruktury opóźnienia spowodowane były licznymi pracami modernizacyjnymi na infrastrukturze kolejowej. W szczególności bezpośrednie przełożenie na punktualność pociągów miały: niewłaściwa organizacja prac budowlanych, ograniczenia prędkości czy usterki urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.
Analiza UTK porusza również kwestię pociągów odwołanych. Chociaż stanowią one jedynie niecały 1% liczby pociągów warto zauważyć, że następuje to najczęściej jako skutek awarii taboru. Przyczyna ta jest o tyle istotna, że w niektórych przypadkach awaria jednego pojazdu może oznaczać utrudnienia i zakłócenia w realizacji innych połączeń.
Częste opóźnienia i odwołania pociągów skutkują zauważalnym spadkiem jakości świadczenia usług i powodują pogorszenie konkurencyjności przewoźników kolejowych w stosunku do innych rodzajów transportu. Efektem braku działań w zakresie poprawy punktualności może być zmniejszenie liczby pasażerów oraz utrata zaufania do kolei.
Cały raport jest dostępny poniżej:
Możesz także pobrać plik: turinfo_20190514_raport_punktualnos___10_05.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział transport:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
WTTC podkreśla społeczne korzyści płynące z turystyki
Czy oczekiwania hotelowych gości się zmieniły na przestrzeni roku?
Słynny aktor otworzy hotel w Warszawie
Bułgaria planuje dotacje do lotów czarterowych
Turystyka motorem napędowym greckiej gospodarki
Ryanair zadowolony z kontrowersyjnego wyroku
IATA robi szkolenie dla zwolnionych członków personelu pokładowego
Wstęp na dziedziniec domu Julii będzie płatny
Nowy terminal na lotnisku w Modlinie?
NIK: Liczne nieprawidłowości w ochronie zabytków