TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ryanair notuje 96 mln euro straty w III kwartale

Ryanair Holdings zanotował 96 mln euro straty netto w wynikach za III kwartał roku obrotowego 2021/22.


A analogicznym okresie roku wcześniejszego, irlandzka grupa lotnicza zanotowała stratę w wysokości 321 mln euro. W tym 3-miesięcznym okresie:

Ruch lotniczy w trzecim kwartale roku obrotowego Ryanaira wzrósł o 286% z 8,1 mln do 31,1 mln.

W II kwartale Ryanair zanotował silne odbicie ruchu lotniczego po udanym wprowadzeniu w lipcu unijnych certyfikatów covidowych i złagodzeniu ograniczeń w podróżowaniu w UE. Trzeci kwartał rozpoczął się dobrym startem dzięki silnym rezerwacjom na październikową przerwę wakacyjną i mniejszemu zamieszaniu (w październiku) związanemu z systemem "świateł drogowych" wprowadzonym przez rząd Wielkiej Brytanii.

Stosowana przez Ryanair strategia odzyskiwania pasażerów load active/ield passive sprawiła, że ruch w październiku wzrósł do 11,3 mln (współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 84%). W listopadzie współczynnik wykorzystania miejsc wzrósł do 86% (10,2 mln gości), choć przy niższych taryfach. Nagłe pojawienie się wariantu Omikron, pod koniec listopada zmusiła wiele europejskich rządów do ponownego wprowadzenia ograniczeń w podróżowaniu w okresie przedświątecznym, co znacznie osłabiło rezerwacje i ceny biletów w szczytowym okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. W rezultacie ruch w grudniu zmniejszył się do zaledwie 9,5 mln (przy współczynniku wykorzystania miejsc na poziomie 81%), czyli znacznie poniżej oczekiwanego poziomu 11 mln gości.

W styczniu przepustowość została zmniejszona o 33%, co spowodowało obniżenie prognozy na styczeń z 10 mln do 6-7 mln klientów.

W ciągu ostatnich 9 miesięcy Ryanair otworzył 15 nowych baz (Agadir, Billund, Chania, Korfu, Cork, Madera, Newcastle, Norymberga, Ryga, Sztokholm, Wenecja (Marco-Polo), Wenecja (Treviso), Turyn, Zadar i Zagrzeb), ogłoszono otwarcie 720 nowych tras i przedłużono długoterminowe umowy na rozwój tanich połączeń w Stansted (do 2028 r.), Bergamo (2028 r.), Manchesterze (2028 r.), East Midlands (2028 r.) i Charleroi (2030 r.). Grupa podwoiła swoje zdolności przewozowe w Rzymie (FCO), Lizbonie, Wiedniu, a w Dublinie bazować będzie rekordowa liczba 33 samolotów. Baza Ryanair we Frankfurcie nad Menem zostanie zamknięta w marcu, ponieważ wzrost opłat lotniskowych sprawił, że nie jest ona w stanie konkurować z wieloma tanimi lotniskami w Europie i Niemczech.

Planowe przychody w III kw. wzrosły o 345% do 0,79 mld euro, dzięki silnemu wzrostowi ruchu z 8,1 mln do 31,1 mln gości (przy współczynniku wykorzystania miejsc na poziomie 84%). Pomimo dobrego początku III kwartału, szczególnie w związku z przerwą w październiku, wariant Omikron i powrót ograniczeń w podróżowaniu na początku grudnia znacznie zaszkodziły (przynoszącym wyższe zyski) rezerwacjom na święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok.

Średnia cena biletu w III kwartale wyniosła zaledwie 25 EUR (spadek o 24% w porównaniu z tym samym kwartałem przed wprowadzeniem Covid). Przychody dodatkowe przyniosły dobre wyniki, generując 22 euro na pasażera (+8%), ponieważ goście wybrali priorytetowe wejście na pokład i zarezerwowane miejsca. Łączne przychody wzrosły w III kwartale o ponad 330% do 1,47 mld euro.

Podczas gdy sektory zwiększyły się ponad dwukrotnie (+220%), a ruch lotniczy wzrósł o 286%, koszty operacyjne wzrosły zaledwie o 136% do 1,59 mld euro, głównie dzięki niższym kosztom zmiennym, takim jak koszty lotniskowe i przeładunku, opłaty trasowe oraz lepsze spalanie paliwa w związku z wprowadzeniem do floty większej liczby Gamechangerów (zniwelowane przez wyższe koszty paliwa lotniczego). Niższe koszty, w połączeniu z rosnącymi współczynnikami wykorzystania miejsc, sprawiły, że jednostkowy koszt na pasażera w III kwartale (bez paliwa) spadł do 32 euro.

Bilans Ryanair to prawie 3 mld euro gotówki (na 31 grudnia) i 90% floty B737 bez obciążeń. W październiku Grupa spłaciła pożyczkę z brytyjskiego CCFF w wysokości 600 mln funtów 5 miesięcy przed terminem. W czasie kryzysu dług netto wzrósł do ponad 2 mld euro. Władze grupy planują spłacenie go najpóźniej w ciągu 2 lat. Silne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, skompensowane nakładami inwestycyjnymi w wysokości 0,8 mld euro (głównie dostawy Gamechanger i depozyty samolotów), spowodowały nieznaczne zmniejszenie zadłużenia netto do 2,1 mld euro na dzień 31 grudnia (31 marca: 2,3 mld euro).

Perspektywy cen i stóp kapitalizacji na pozostałą część roku obrotowego 2022 są bardzo niepewne. Zgodnie z zapowiedzią z 22 grudnia, zdolność przewozowa w styczniu została zmniejszona o 33% (zmniejszenie ruchu z ok. 10 mln do 6-7 mln). Mimo, że w ostatnim czasie liczba rezerwacji uległa poprawie, w związku ze złagodzeniem ograniczeń w podróżowaniu, krzywa rezerwacji pozostaje bardzo późna i zbliżona, więc ruch w IV kw. wymaga znacznej stymulacji cenowej, aby szybko poprawić współczynniki wykorzystania miejsc, które uległy gwałtownemu spadkowi w związku z załamaniem się rezerwacji w okresie Świąt Bożego Narodzenia/Nowego Roku.

Prognoza całorocznego ruchu lotniczego Ryanair pozostaje niezmieniona na poziomie "nieco poniżej" 100 mln pasażerów, ale ze względu na niepewność związaną z pandemią, prognoza straty netto za rok obrotowy 2022 pozostaje w szerszym niż zwykle przedziale od 250 mln EUR do 450 mln EUR. Wynik ten jest bardzo wrażliwy na wszelkie dalsze pozytywne lub negatywne informacje dotyczące COVID-19.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
ryanair wyniki finansowe ruch lotniczy przewoźnik lotniczy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję