TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Coraz silniejsza konkurencja cenowa w polskiej branży turystyki wyjazdowej

Ważnym sygnałem obecnej sytuacji rynkowej może być bardzo niski - z historycznego punktu widzenia - udział sezonu letniego w całości sprzedaży, który już od kilku tygodni utrzymuje się w okolicach 32 procent - twierdzą analitycy TravelDATA.


Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2019. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 5-11 sierpnia 2018 roku.

Bieżąca sytuacja w świetle statystyk sieci Wakacje.pl
Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w naszej branży turystyki wyjazdowej sieci Wakacje.pl. Zwiększa ona systematycznie swój udział w rynku - w tym w maju tego roku poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. - a zatem w konsekwencji jej statystyki i inne informacje mogą stopniowo coraz dokładniej oddawać bieżącą i historyczną sytuację na krajowym rynku turystycznym.

Nawiązując do pytań niektórych odbiorców materiałów poinformowano, że informacje dotyczące rocznych dynamik sprzedaży wycieczek na danych kierunkach lub zbiorczych dla sezonów letniego lub zimowego nie dotyczą wewnętrznej sprzedaży w sieci Wakacje.pl, ale w branży jako całości. Statystyki Wakacji.pl służą w tym wypadku jako punkt wyjścia do przeliczeń pozwalających, wraz z danymi z innych źródeł, na określenie przybliżonego obrazu koniunktury i sprzedaży w branży.

Zauważono przyspieszenie sprzedaży Grecji począwszy od końca trzeciej dekady października. Wiąże się ona prawdopodobnie z wprowadzeniem do sprzedaży oferty specjalizującego się w kierunkach greckich biura Grecos Holiday. Ma ono swoich zdeklarowanych zwolenników, którzy wstrzymując się z zakupem wyjazdów na kierunki greckie wytworzyli na nich istotny popyt odłożony. Po wprowadzeniu oferty do sprzedaży uległ on uwolnieniu i wywołał skutek w postaci zdecydowanego przyspieszenia sprzedaży wycieczek do Grecji. Rezultatem jest duża zmiana sytuacji rynkowej i energiczne wyprzedzenie przez ten kierunek dotychczasowego klarownego lidera, którym była Turcja.

Sprzedaż Bułgarii pod presją ofensywnej oferty TUI Poland
Widoczna jest relatywnie słaba i pozostająca w słabnącym trendzie sprzedaż Bułgarii, zarówno w statystykach portalu wakacje.pl, jak też w raportach z systemu MerlinX. Jest to prawdopodobnie efekt wyjątkowo korzystnej oferty biura TUI Poland na tym kierunku. Powoduje to istotne przesunięcie sprzedaży Bułgarii do tego biura, w tym do jego kanałów własnych, co w konsekwencji wpływa ujemnie na raportowaną wielkość sprzedaży w obu wcześniej wymienionych źródłach danych.

Relatywny poziom sprzedaży lata nadal wyjątkowo niski





To co może zaskakiwać, to relatywnie bardzo duża liczba rezerwacji na sezon zimowy, a zwłaszcza wyjazdów listopadowych. Nie jest to miesiąc zbyt licznych wyjazdów zagranicznych, a więc tak mocna jego pozycja może świadczyć o tym, że pogłoski o rychłym końcu last minute i wielkim powodzeniu firstów mogą jednak być przesadzone.
Ważnym sygnałem obecnej sytuacji rynkowej może być bardzo niski - z historycznego punktu widzenia - udział sezonu letniego w całości sprzedaży, który już od kilku tygodni utrzymuje się w okolicach 32 procent. W tym samym okresie przed rokiem wynosił on nieco ponad 42 procent, zaś w sezonach wcześniejszych również utrzymywał się na podobnym poziomie.

Nie musi to oznaczać słabszej sprzedaży letnich firstów (choć zapewne w jakimś stopniu tak jest), a za to z dużym prawdopodobieństwem może to być skutek przechwytywania sporej części sprzedaży lata przez ofensywną politykę cenową biura TUI Poland. Sprzedaż bardziej przeciętnie wycenianej oferty zimowej tego biura nie podlega takiemu zjawisku i stąd słabnąca rola sezonu letniego (i rosnąca zimowego) rejestrowana w statystykach wakacji.pl oraz pośrednio w systemie rezerwacyjnym MerlinX.

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
Niniejsze zestawienie obejmuje po raz trzeci w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2019 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (05.08-11.08 2019), zebranych w dniu 8 listopada z cenami dla tego samego okresu zebranych w dniu 1 listopada, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi w dniu 9 listopada 2017 roku.

Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia są już w dużym stopniu reprezentatywne, ponieważ występują w nich już pełne lub prawie pełne oferty niemal wszystkich touroperatorów, w tym specjalizującego się i posiadającego wiodącą rolę w ofercie na kierunkach greckich biura Grecos Holiday.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 17 złotych, (w tygodniach poprzednich ceny rosły o 20 i 23 złote, a wcześniej spadały o 20 i 13 złotych). Największe zwyżki cen w minionym tygodniu odnotowano na Malcie - o 516 złotych oraz w Portugalii i na Synaju - o 85 i 54 złote, zaś największe zniżki średnich cen wycieczek miały miejsce na Teneryfie - o 98 złotych, a nieco mniejsze na Cyprze i Fuerteventurze - o 63 i 56 złotych. Duży wzrost cen na Malcie wynikał z wprowadzenia ofert kolejnych organizatorów, podczas gdy wcześniej kierunek ten proponowało w zasadzie jedynie biuro Exim Tours. W analogicznym okresie przed rokiem i przed dwoma laty średnie ceny wycieczek wzrastały odpowiednio o 27 i 4 złote.

Kwestia bardzo intensywnej konkurencji cenowej stanowi obecnie prawdopodobnie najbardziej kluczowy problem dla polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej.





Miniony tydzień przyniósł zdecydowanie wyższy od przeciętnej (czyli od 17 złotych) wzrost cen wycieczek na kierunkach greckich, który wyniósł średnio 66 złotych, podczas gdy przed tygodniem notowano tam wzrost o 29 złotych, a przed dwoma stabilizację cen. Widoczny ostatnio trend wzrostowy wycieczek do Grecji może mieć związek z wyraźną poprawą sprzedaży na tym kierunku. W granicach średniej wzrosły ceny wakacyjnych wyjazdów do Turcji i Egiptu - o 20 i 15 złotych, a nieduże obniżki średnich cen zanotowano w Bułgarii i na Wyspach Kanaryjskich - o średnio 11 i 27 złotych.

Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 34 złote (w poprzednich tygodniach ceny rok do roku były wyższe o 33, 31, 31 oraz 57 złotych). Jest to na progu sprzedaży sezonu sytuacja nieco inna niż miało to miejsce w końcu października 2017, gdyż wówczas średnia cena w porównaniu rok do roku była nieco niższa, a mianowicie o 17 złotych.

Podobnie jak w drugiej połowie minionego sezonu letniego również obecnie czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek, aczkolwiek wpływ ten był mniejszy niż w zestawieniu poprzednim. Cena paliwa lotniczego (przyjmowana do kalkulacji obecnie, ale ponoszona według cen bieżących - z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia - w czasie bliskim realizacji wylotu) była w minionym tygodniu nadal znacząco wyższa niż przed rokiem (2,96 wobec 2,45 zł/litr, czyli o 20.8 procent). Na zwyżkę kosztów działał też kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych osłabł o ponad 1,3 procent. W rezultacie czynniki zmian cen paliwa oraz kursów złotego zgodnie działały w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek w stopniu nieco łagodniejszym niż w ostatnich tygodniach sezonu letniego 2018 oraz w poprzednich zestawieniach, czyli o około 90/100 złotych (poprzednio o 130/ 140 oraz 110/120 złotych).





Pośród dużych kierunków kolejny raz potwierdza się, że pod względem średnich cen wycieczek najmocniej w sezon weszły kierunki budżetowe, czyli Turcja i Egipt, na których średnie ceny rok do roku wzrosły o 215 i 132 złote. Jest to sytuacja całkowicie odwrotna niż w tym samym okresie roku ubiegłego, gdyż akurat oba te kierunki notowały wówczas największe spadki cen w ujęciu rocznym, które wynosiły średnio 112 i 202 złote.

Zupełnie podobnie jak przed rokiem wyglądał też środek stawki wśród wiodących kierunków, który zajmowały Bułgaria i Grecja - odpowiednio ze wzrostami cen o 56 i 48 złotych. Na progu poprzedniego sezonu zmiany cen w tych krajach również wzrastały w ujęciu rocznym o odpowiednio 68 i 15 złotych.

Tegorocznym liderem spadków nadal pozostają Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się o średnio 86 złotych (przed tygodniem i dwoma również były niższe - o 47 i 56 złotych). Podobnie jak w przypadku Egiptu i Bułgarii jest to sytuacja odwrotna do tej sprzed roku, gdyż średnie ceny na tym kierunku rosły wówczas w ujęciu rocznym o 70 złotych, czyli najwięcej spośród wiodących kierunków w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej.

Z mniej masowych kierunków wyraźnie największy wzrost średnich cen w ujęciu rocznym odnotowano na Malcie - o 169 złotych, a nieco mniejsze zwyżki miały miejsce w Tunezji, Albanii i Portugali - o odpowiednio 65, 56 i 45 złotych. Na pozostałych kierunkach, czyli na Cyprze, Majorce i w Maroku ceny były niższe o 167, 114 i 47 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najwyraźniej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Bułgarii i Turcji - o 124 i 103 złote, a nieco mniejszy wzrost notowały kierunki greckie - o średnio 63 złote. Na pozostałych kierunkach ceny w tym ujęciu były niższe, w tym najbardziej na kierunkach tunezyjskich i egipskich - o 125 i 70 złotych, w znacznie mniejszym stopniu na wyspach Kanaryjskich - o 16 złotych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję