Rozmowy o nowym funduszu w turystyce
Kiedy upada biuro podróży, mimo podwyższonych progów gwarancji ubezpieczeniowych wciąż nie wystarcza pieniędzy dla wszystkich turystów. Od niedawna mówi się o powołaniu dodatkowego funduszu, na którego budżet składałyby się same biura.
O potencjale tego rozwiązania mówi Mariusz Górski, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych TU Europa SA wyspecjalizowanego w ubezpieczaniu biur podróży - gość portalu Bankier.pl.
Zdaniem eksperta utworzenie funduszu mogłoby skutecznie wspomóc dotychczasową formę ochrony klientów biur podróży. Ten sposób zabezpieczenia klienta sprawdza się w wielu europejskich krajach, m.in. w Danii, Anglii, a od niedawna w Rosji. Dzięki funduszowi klienci biur otrzymaliby pełny zwrot wpłaconych pieniędzy, a przecież to jest najważniejsze z punktu widzenia turysty. Tworząc takie rozwiązanie ważne byłoby zróżnicowanie opłaty na fundusz w zależności od charakteru działalności danego touroperatora. Część biur specjalizuje się w wyjazdach czarterowych, inne w autokarowych, a to są mocno zróżnicowane koszty. Ponadto utworzenie funduszu może w efekcie spowodować obniżenie sum gwarancyjnych dla touroperatorów.
Zdarza się, że ubezpieczyciel odmawia rozpatrzenia wniosku o wydanie gwarancji ubezpieczeniowej touroperatorowi. Powodem takiego działania jest brak zaufania względem współpracy z danym kontrahentem oraz niezrealizowanie postanowień z umowy w przeszłości. Głównie chodzi o niestabilną kondycję finansową biur.
Ryzyko takiego przedsięwzięcia jak fundusz gwarancyjny wiązałoby się głównie z wysokimi kosztami obsługi funduszu oraz brakiem możliwości skutecznego egzekwowania składek od touroperatorów.
Udzielenie gwarancji przez ubezpieczyciela oczywiście kosztuje, a towarzystwo wymaga od touroperatora ustanowienia zabezpieczeń adekwatnych do ryzyka generowanego przez dany podmiot. Jednym z czynników decydujących o cenie oraz wielkości zabezpieczeń jest wysokość samej gwarancji. Tak więc towar, jakim jest gwarancja, będzie tym droższy, im wyższa będzie suma gwarancyjna. W przypadku dalszego podnoszenia minimalnych sum gwarancyjnych może się okazać, że wzrośnie liczba biur podróży, których na taki towar nie stać.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział aktualności dnia:
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Szósta edycja Poznań za pół ceny
Singapore Airlines obniżą opłaty paliwowe
Sieć lokali zapowiada intensywny rozwój
Gdańsk: Bitwa morska. Oblężenie twierdzy Wisłoujście
Tadż Arabia - Nowe Miasto Miłości
Azjaci pomogą polskiej turystyce?
"Czarownice" i magiczny weekend w Kielcach
Alfa Star: wzrost sprzedaży first minute
Sposoby na poprawę sprzedaży usług hotelowych
Prośba o udział w ankiecie o e-turystyce
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
SYLWESTER 2007/2008 stylu lat "PRL" stroje i muzyka z lat 60