TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Spotkanie szefów władz lotniczych

W dniu 6 marca 2013 roku odbyło się spotkanie szefów władz lotniczych (DGCA) w Brukseli. Głównym celem spotkania było omówienie bieżących zagadnień w obszarze lotnictwa cywilnego, dotyczących m.in. ochrony praw pasażerów, "Single European Sky" (SES), "SESAR Deployment", oraz Fitness Check. Polskę reprezentował Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Ołowski.


Aktualnie w Komisji Europejskiej trwają intensywne prace nad projektem rozporządzenia nowelizującego obecnie obowiązujące rozporządzenie UE nr 261/2004 oraz rozporządzenie UE nr 2027/97. Przygotowany projekt zmienia rozporządzenie nr 261/2004, dotyczące praw pasażerów oraz zmienia rozporządzenie 2027/97 poprzez wprowadzenie uregulowań prawnych dotyczących przewozu bagażu. Pierwszy akt rozszerza zakres rozporządzenia na dodatkowe sytuacje, takie jak zmiany rozkładów, opóźnienia na płycie, no-show, utraty połączenia, wprowadza procedury rozpatrywania skarg, wprowadza obowiązek powołania organu nadzoru i kontroli przestrzegania praw pasażerów, jakim jest NEB (National Enforcement Body) oraz organu rozpatrującego skargi pasażerów w państwach członkowskich - NB (National Body). Daje on KE większe uprawnienia w zakresie nadzoru, kontroli i podejmowania działań w stosunku do NEB-ów oraz stanowienia aktów wykonawczych do rozporządzenia. Obecny na spotkaniu Prezes ULC wyraził stanowisko, że Polska w pełni popiera propozycje KE zawarte w tym rozporządzeniu. "Polskie stanowisko dotyczące proponowanego kierunku zmian było wielokrotnie prezentowane KE, natomiast co do szczegółów, jesteśmy otwarci na dyskusje z naszymi ekspertami" - powiedział Prezes Piotr Ołowski.

Jednym z istotnych tematów poruszanych w Brukseli był SESAR, czyli program budowy systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, stanowiący technologiczny filar SES. Obecnie wszedł on w fazę wdrożenia. "Mamy świadomość, że to bardzo ważny element zwiększenia przepustowości przestrzeni powietrznej" - podkreślił Prezes ULC. Ważną kwestią, która została podjęta podczas spotkania była odpowiedź na zadane przez Piotra Ołowskiego pytanie, w jaki sposób ma wyglądać kontrola Continous Climb Operations (CCO) podczas lotu.

Kolejnym omawianym tematem był tzw. Fitness Check, czyli przegląd uregulowań prawnych w zakresie wewnętrznego rynku lotniczego pod kątem ich dostosowania do zmieniającej się rzeczywistości. Polska popiera propozycje KE odnośnie Fitness Check zawierające uregulowania zawarte w rozporządzeniu 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, jednakże Prezes ULC zwrócił uwagę, że rozporządzenie to w pewnych sytuacjach, np. niedopełnienia części obowiązków przez przewoźnika lotniczego, nie przewiduje sankcji, natomiast sankcja polegająca na cofnięciu koncesji, którą można wywnioskować z art. 8 ust 1 rozporządzenia, wydaje się zbyt daleko idąca i powinny być wprowadzone także niższe sankcje.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnictwo władze lotnicze lotnictwo cywilne Komisja Europejska Bruksela spotkanie konferencja meeting Urząd Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski kontrola przewoźnik lotniczy ochrona pasażerów zarządzanie ruchem lotniczym




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję