Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Nomade - Specjalista ds. wsparcia sprzedaży
- Animator w klubie dla dzieci - Cypr Północny
- REZYDENT NA MAJORCE
- REZYDENT NA COSTA DEL SOL
- Specjalista ds. organizacji i rozliczeń imprez...
- Biuro Podróży Elit Tours
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
Za nieudany urlop zapłaci biuro podróży
19 listopada 2010 r. Sąd Najwyższy podjął ważną dla turystów uchwałę w sprawie biur podróży. Według prawa biuro może odpowiedzieć za szkodę niemajątkową klienta, czyli tzw. zmarnowany urlop.
Jako podstawę uchwały wskazano art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych stanowiący, że organizator turystyki (biuro podróży) odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy o świadczeniu usług turystycznych.
Zaczątkiem nowej uchwały stał się wyjazd pary turystów, którzy wykupili wycieczkę w jednym z renomowanych biur podróży. Za wakacje w Egipcie zapłacili 1890 zł od osoby. Cena miała obejmować m.in. zakwaterowanie w dwuosobowym pokoju z pełnym wyżywieniem w czterogwiazdkowym hoteli (wg kategoryzacji egipskiej) oraz opiekę polskojęzycznego rezydenta. Po przybyciu na miejsce, okazało się, że pokoje nie są zarezerwowane, turyści nie mogli skontaktować się z rezydentem ani w Polsce, ani w Egipcie. Para trafiła do innego hotelu, do pokoju przeznaczonego dla pracowników obiektu. Następnie przeniesiono ich do pokoju o umówionym standardzie, jednak musieli go dzielić z inna parą. Właściwy, zgodny z umową pokój turyści otrzymali trzy dni przed zakończeniem wyjazdu.
Po powrocie do kraju para złożyła reklamację, jednak biuro na nią nie odpowiedziało. W związku w tym turyści złożyli pozew o zapłatę odszkodowania (zwrot części kosztów wycieczki), zadośćuczynienia za krzywdę powstałą w wyniku naruszenia dóbr osobistych w postaci "prawa do czerpania satysfakcji z zakupionej imprezy turystycznej", a także "udanego urlopu". Sąd I instancji uznał, że prawo do udanego urlopu nie można uznać za dobro osobiste i oddalił powództwo. Para złożyła apelację, opierając się na przepisach Kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych oraz przepisach ustawy o usługach turystycznych. Ostatecznie Sąd Okręgowy przedstawił Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia konkretne zagadnienie prawne.
Sąd Najwyższy zdecydował, że przepisy ustawy dotyczące niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych (w szczególności art. 11a), mogą stanowić podstawę do ukarania organizatora turystyki za poniesione przez klienta szkody niemajątkowe tzn. zmarnowany urlop. Oznacza to, że jeśli biuro podroży nie wykona lub nienależycie wykona umowę, klient ma prawo do odszkodowania za szkodę niemajątkową w postaci zmarnowanego urlopu.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Choroby przenoszone przez komary coraz
Na ferie prowadzi Egipt, ale egzotyka także
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
Raport o podróżach Polaków w
Narodowy Program Wsparcia dla Przemysłu Spotkań
WTTC: Turyści mówią o zrównoważonej turystyce, ale co
Coolcation nie tylko w
Intercity zadowolone z 2024
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
Najdłuższa kolej w Chinach - otwarcie wkrótce
Biura narzekają na brak turystów
Udany sezon zimowy w Bieszczadach
Zaginął kolejny malezyjski samolot
Turyści zagraniczni wydali więcej niż się tego spodziewaliśmy
Trwają przygotowania do TT Warsaw
Firmy mają swoich wrogów w internecie
GCB ściąga 2 spotkania ICCA do Gdańska
Qatar Airways doceniony w branży turystycznej
Niewielu Polaków wyjedzie na zimowy urlop
Serwis dla turystów zmienia nazwę
Polacy chętnie wyjeżdżają na walentynki
Z maluchem przez świat! Podróże z dzieckiem są możliwe
