Ogłoszenia
Ogłoszenia
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
- Specjalista ds. Turystyki w salonie ITAKA
- OFERTA PRACY - Doradca / Konsultant ds. Turystyki
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
OSAT: Zmiany w usłudze charge-back
Temat płatności kartami kredytowymi za wycieczki jest mocno eksploatowany szczególnie w środowisku agencyjnym. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz przedstawicielami banków opracowali nowe przepisy dotyczące procedury charge-back w przypadku upadłości biura podróży.
Zarząd OSAT poinformował o zmianach w piśmie skierowanym do agentów. Poniżej publikujemy jego treść:
Szanowni Państwo,
Drogie Koleżanki i Koledzy,
Pragniemy Państwa poinformować, że organizacje płatnicze VISA i MasterCard wprowadziły nowe zasady procesowania przez Klientów na drodze postępowania chargeback reklamacji składanej za pośrednictwem banków.
Na bazie ubiegłorocznych konsultacji w Ministerstwie Sportu i Turystyki pod patronatem Pani Minister Joanny Muchy oraz Pani Podsekretarz Stanu Katarzyny Sobierajskiej z udziałem wielu przedstawicieli banków oraz wystawców kart Visa i MasterCard oraz naszych Przedstawicieli Zarządu OSAT Artura Grocholskiego, Joanny Kucińskiej i Marka Kamieńskiego, a także innych przedstawicieli branży turystycznej, głos Agentów Turystycznych został uwzględniony przy tworzeniu przepisów dotyczących chargeback.
OSAT wielokrotnie występował w kwestiach niesprawiedliwych działań, dotyczących obciążania Agentów Turystycznych jako odpowiedzialnych za wykonanie usługi turystycznej. Ustawa o usługach turystycznych wyraźnie wskazuje Touroperatora jako odpowiedzialnego za wykonanie imprez turystycznych wobec Klientów, zatem, odpowiedzialność przerzucona na Agenta Turystycznego jest niezgodna z zawartymi w ustawie zapisami.
Mimo, że zmiany przepisów nie były proste do przeprowadzenia, trwały długo, wystawcy kart postanowili dostosować nowe zasady do potrzeb zmieniającego się rynku i aktów prawnych. Gwarantuje to nie tylko bezpieczeństwo Turystom, Agentom Turystycznym, ale przede wszystkim nie będzie dochodzić już do wyłudzeń podwójnych zwrotów z tytułu niezrealizowanej imprezy, jakie miały miejsce. (Klienci otrzymywali zwroty zarówno z chargeback oraz z Urzędu Marszałkowskiego z polisy OC Touroperatora)
Aktualnie przepisy regulują proces chargeback w przypadku upadłości polskich biur podróży:
Przed złożeniem reklamacji w Banku, Klient zobowiązany będzie w pierwszej kolejności do złożenia reklamacji we właściwym Urzędzie Marszałkowskim. Bank ma prawo do rozpoczęcia procedury chargeback dopiero, jeśli Klient otrzyma ostateczną odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej lub częściowej kwoty.
Jednocześnie pragniemy przypomnieć, iż proces chargeback (czyli obciążenia zwrotnego), jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy transakcja dotyczy płatności kartą (nie dotyczy to przelewu, przelewu z karty).
Mamy nadzieję, że w dobie rozwoju płatności dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych, zmiana przepisów jest korzystna dla funkcjonowania branży turystycznej. Dzięki Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Agentów Turystycznych OSAT, które w tym zakresie jako pierwsze zauważyło konieczność szybkich zmian w procesie chargeback, jest to duży krok w kierunku regulacji funkcjonowania branży turystycznej.
Wierzymy także, że w ślad za wystawcami kart Ministerstwo Sportu i turystyki zauważy konieczność skrócenia okresu zgłaszania roszczeń z OC niewypłacalnego Touroperatora. Szybkie zmiany zasad regulujących naszą branże, przede wszystkim mają na celu bezpieczeństwo naszych Klientów, ale również odbudowę zaufania do uczciwych biur podróży, którym zleży na stabilności branży turystycznej.
Z turystycznym pozdrowieniem
Zarząd OSAT
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 14:30 83.11.99.*]
zmiany na plus ale z tego wynika że nadal jest odpowiedzialny Agent a nie TO. Nie ma nigdzie napisane że konto Agenta nie zostanie obciążone bo odmowie ubezpieczyciela odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 14:49 89.71.186.*]
Jak dla mnie prosta sprawa.Osoba myśląca nie kupi wczasów u pośrednika tylko u organizatora imprezy bo w tym wypadku dalej obowiązuje charge back.I co oni chcieli w ten sposób wywalczyć?Spadki sprzedaży u pośredników? odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 14:57 83.30.135.*]
Tylko na tym koncie będzie wielkie....0 odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 15:14 83.22.65.*]
Nie jest napisane, że dotyczy tylko płatności u agenta, ale ogólnie płatności za imprezę turystyczną.Uwierzę jak zobaczę w jakim dokumencie są te zapisy do sprawdzenia bo dziennikarze często przekazują informacje niekompletne. Ciekawe jak rozwiążą problem terminów - 1 rok na zgłoszenie szkody do Marszałka i wtedy odpowiedź a potem dopiero reklamacja do banku ? Tak z tego wynika. Banki jak idą rękę to głównie sobie. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 17:21 83.27.97.*]
w obu przypadkach procedura bedzie taka sama. najpierw oczekiwanie na odpowiedz ubezpieczyciela. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-02 15:05 178.36.60.*]
jesli touroperator z rozmysłem pada to i wyczyszcza swoje konto . To chyba proste ze lepiej kupowac u Agenta .Jest wtedy bezpieczniej . odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 15:41 91.231.104.*]
Brawo OSAT. Napracowaliście się bardzo i nic nie załatwiliście. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-28 17:23 178.37.6.*]
brawo marudo, trollu internetowy:))) odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-06-29 09:34 89.71.186.*]
Olać Vise i Master --płacić American Express które nie podpisało się pod tym złodziejstwem. odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:08 95.48.153.*]
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:08 95.48.153.*]
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:08 95.48.153.*]
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:08 95.48.153.*]
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:08 95.48.153.*]
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:11 95.48.153.*]
Czasem mam wrażenie, że ludzie nie umieją czytać ze zrozumieniem... sprawdza się to ponoć już w 4 klasie podstawówki.. a widać tu, że mało ludzi to potrafi.
Nie ma znaczenia gdzie kupi się wycieczkę - jeśli zapłacisz kartą będziesz musiał czekać na rozpatrzenie wszystkich skarg przez ubezpieczyciela - dopiero potem będzie bank działał. Kliencie - ma to na celu zapobiec wyłudzeniom (tzn. otrzymaniu odszkodowania przez Klienta i od ubezpieczyciela i od banku). Drodzy Klienci. Banki na Was się też obraziły. Jeszcze na koniec jedna uwaga... albo może lepiej nie. Żyjcie dalej w nieświadomości. odpowiedz »Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-01 12:56 83.15.137.*]
zabezpieczenie przed podwojna wyplata ma dla agenta takie znaczenie jak zeszloroczny snieg ... odpowiedz »
Uwaga: Zmiany w charge-back
[2013-07-02 21:47 89.25.242.*]
Zmiany są korzystne, tylko trzeba umieć się dostosować "do (...) zmieniającego się rynku i aktów prawnych". Nowa procedura wydłuża czas - wystarczy go na ogłoszenie upadłości i przekazanie znaku towarowego i majątku nowemu podmiotowi, który trzeba powołać. Niestety rozwiązanie to ma zastosowanie tylko w przypadku osób prawnych. Trzeba się umieć dostosować i nie wierzyć w takie konstytucyjne bzdury, że żyjemy w demokratycznym państwie prawa, gdzie fundamentalną zasadą działania organów władzy ma być utrzymanie zaufania obywateli do państwa. Kto w to uwierzył jest stracony ;-) odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Większość Polaków przywita Nowy Rok w
Ceny wakacyjnych wyjazdów w
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Wizz Air rezygnuje z płatnej
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Emirates wprowadzają nowe uniformy dla obsługi pasażerów premium i
Ile przewoźnicy zarabiają na dodatkowych opłatach?
Wrocław ma już połączenie z Lublinem
Poznań za pół ceny. IV edycja akcji
Na Ławicy wylądował milionowy pasażer
MSZ: Stosujmy się do zaleceń biur podróży
Katowice Airport: wrześniowe statystyki
Rainbow Tours nie zwraca całości pieniędzy za odwołaną imprezę w Egipcie
Restauratorzy stają w konkursowe szranki
Chciał zabrać 19 kotów do samolotu
Orbis notuje spadek przychodów
Targi Polagra Gastro i Invest Hotel trwają
easyJet wprowadza mobilną wersję strony internetowej
Spotkanie kierownictwa narodowych organizacji turystycznych
Costa Concordia - rusza proces
