TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Gdańskie lotnisko z systemem ILS w II kategorii

Od 12 listopada 2015 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy funkcjonuje kategoria II podejścia ILS.


Oznacza to, że od dziś samoloty w Gdańsku będą mogły lądować oraz startować w dużo gorszych warunkach pogodowych związanych z ograniczoną widzialnością.

"Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS w kategorii I, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widoczność świateł wzdłuż drogi startowej na nie mniej niż 550m. Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała dojrzeć światła podejścia z wysokości 65 metrów" - mówi Jarosław Trzoska, kierownik Działu Operacyjnego Port Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

"Od dzisiaj minimalny zasięg widzialności na drodze startowej wynosi zaledwie 300m w pierwszej 1/3 długości drogi, a na dwóch kolejnych jeszcze mniej, bo tylko 125m. Wysokość na której załoga musi zobaczyć światła podejścia spadła do 30m. Równocześnie zmniejszą się także wymagane wartości dla startów - dotychczas minimalny zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej wynosił 450m, teraz jedynie 125" - mówi Trzoska.

Mimo, że kategoria lotniska powszechnie utożsamiana jest wyłącznie z systemem ILS, to tak naprawdę podniesienie kategorii podejścia było możliwe dzięki szeregowi innych inwestycji. Między innymi zmodernizowano drogę startową wzmacniając nawierzchnię i montując dodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk. Oczywiście w zmodernizowanym systemie oświetleniowym zastosowano najnowszą technologię LED podnoszą zarówno jego jakość, bezawaryjność, jak i energooszczędność.

"Zrealizowana i z sukcesem certyfikowana inwestycja należała do absolutnie najtrudniejszych pod względem logistycznym inwestycji, jakie do tej pory realizowaliśmy na naszym lotnisku. Prace budowlane prowadzono w sposób najmniej uciążliwy dla przewoźników i pasażerów - najpierw wyłączając części drogi startowej (jesienią 2014 i wiosną 2015), następnie realizując prace w nocy (maj-czerwiec 2015) by zakończyć cały projekt zamknięciem lotniska na weekend, w dniach 13-14 czerwca 2015, kiedy to wykonano ostatnią warstwę nawierzchni w środkowej części drogi startowej" - powiedział Wojciech Płotka, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Łączny koszt wszystkich inwestycji składających się na podniesienie kategorii wyniósł 70 mln zł, z czego 32 mln zł pochodzić będzie dotacji UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała część finansowania to środki własne, w ramach programu emisji obligacji, realizowanego wspólnie z Bankiem Pekao S.A. i Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko w gdańsku inwestycje system ils lądowanie samolotów warunki atmosferyczne




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję