TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Forum grupa: Transport

Podróżni muszą znać całkowity koszt biletu już podczas rezer

Data wysłania: 2008-11-04 12:06 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Linie lotnicze muszą informować klientów o wszystkich opłatach, od których zależy ostateczny koszt biletu - tak zdecydował Parlament Europejski.

Na cenę biletu mają wpływ taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe, a także inne dopłaty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o kosztach, które pasażerowie muszą ponieść. Linie lotnicze zazwyczaj ukrywają należne marże oraz opłaty lotniskowe.

Zgodnie z wchodzącym w życie 1 listopada 2008 roku Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, przewoźnicy są zobowiązani do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, podatków, a także dopłat znanych w momencie prezentowania oferty.

Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą wiedzieć, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to na porównywanie ofert dostępnych na rynku.

Naruszenia przepisów Rozporządzenia można zgłaszać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (kancelaria@ulc.gov.pl). Natomiast do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować tylko zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Za wprowadzanie klientów w błąd grożą kary finansowe, które mogą sięgać 10% przychodów przedsiębiorcy z ubiegłego roku.

Urząd zaznacza też, że w przypadku opóźniania się lotu, pasażerowie mają prawo do otrzymania bezpłatnych posiłków, napojów i innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik ma obowiązek zapewnić również nocleg w hotelu wraz z dojazdem do niego. W przypadku odwołania lotu, podróżni mają prawo do zwrotu kosztów biletu lub otrzymania oferty innego połączenia. Dodatkowo mogą domagać się też odszkodowania, gdy powiadomienie o jego odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przewoźnik odmówi pasażerowi któregokolwiek z praw, należy złożyć pisemną skargę oraz uzyskać potwierdzenie jej złożenia. W sprawach odwołania i opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu pomaga Komisja Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Konsument może również wystąpić o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub stratę bagażu podczas lotu. Roszczenia związane z uszkodzonym bagażem należy składać w ciągu 7 dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego w ciągu 21 dni.

Poszkodowani pasażerowie linii lotniczych mogą zwrócić się też do wyspecjalizowanych instytucji, które zajmują się ochroną ich praw, między innymi: Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Pomoc w rozwiązaniu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie, które powstało na podstawie umowy pomiędzy UOKiK, a Komisją Europejską.

    • Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu 

      [2008-11-04 12:06 80.53.59.*]

      to teraz czas na turoperatorów którzy cney pdają u nas już od 800 zł tylko w końcu wychodzi 1800 bo te 800 to bez wyżywienia opłat lotniskowych poaliwowycj itd   odpowiedz »

    • Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu 

      [2008-11-04 13:13 89.79.72.*]

      i tak się nic nie zmieniło ! jest 4.11 a ceny i tak są podawane że w ostatnim etapie dochodzą opłaty za wystawienie biletu - może ULC weżmie się za kontrole ?????   odpowiedz »

    • Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu 

      [2008-11-04 15:26 62.87.137.*]

      Straszny jest syf na tym rynku i nabijanie w butelkę. Dlatego coraz więcej podróznych kupuje w niemieckich biurach podróży lub przez internet w renomowanych firmach zachodnich. Zawsze zdjęcia z wyjazdu i tak wylądują na naszej-klasie, co by się pokazać, że sie było w ciepłych krajach... Zaścianek.   odpowiedz »

      • Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu 

        [2008-11-04 16:18 213.238.126.*]

        chyba nie ten temat ...???? przespałeś coś albo zbyt zangażowany jesteś..... w coś innego..   odpowiedz »

    • Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu 

      [2008-11-05 13:06 83.15.101.*]

      A zdzieranie z klienta za płatność kartą? Nawet 40,00 zł to może być, o czym się dowiadujesz dopiero po wybraniu rodzaju karty do płacenia, według tajemniczych kryteriów. To, że karta jest w Polsce nazwana debetową, wcale nie znaczy, że Ryan będzie ja za taką uważał...   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję